Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan ser deres hverdag med valp ut?


Raya
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg er fersk valpeeier og går litt for ofte med følelsen av at jeg gjør noe feil eller ikke gjør jobben bra nok.. 

Jeg har lest og lest og lest i ukene før vi hentet henne og trodde oppriktig jeg var godt forberedt, men jeg må innrømme jeg har blitt tatt på senga en del ganger allerede.

Hun er nå 10 uker gammel, og jeg prøver å følge det som blir anbefalt med søvn, do-trening ute, miljø- og sosialiserings trening. 
Men så er dagene så innmari ulike, og jeg føler daglig ting som "åh.. Er hun slapp i dag? Hun sover jo veldig mye", eller "Shit, er hun understimulert? Er det derfor hun bare løper rundt i dag?". 

Skal vi aktivisere henne med leker når hun er våken og sysler med sitt? Skal vi la henne gjøre ting alene uten å engasjere i leker? Skal vi vekke henne om hun sover i mange timer for å gå ut på do? Jeg skulle så ønske at det fantes en "mal" (Med forståelse for at ingen valper er like, selvfølgelig!) med hvordan de typiske ukene ser ut, dag til dag.. 

Jeg forstår jo at hun bare er en liten baby og at det er helt naturlig at hun vil ha noen dager som er oppe og full fart og noen dager som er nede med mest søvn, samtidig som hun jo "fores" av vår energi og vårt humør.
Har også skjønt at om vi for eksempel gjør mye den ene dagen, så vil dagen etter sannsynligvis være preget av dette, men hva med de dagene som egentlig burde være like? De dagene hvor vi bare følger rutinene hjemme hvor dag til dag er det samme? 

Så.. Hvordan ser deres hverdag ut fra dere står opp til dere legger dere? Kan dere for eksempel beskrive hvordan en typisk uke ser ut med en fersk valp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er absolutt ingen ekspert, vår første hund er ikke to år en gang, men jeg synes vi taklet valpeperioden ganske bra, og hunden er en trivelig fyr fortsatt.

8 timer siden, Raya skrev:

Hei!

Jeg er fersk valpeeier og går litt for ofte med følelsen av at jeg gjør noe feil eller ikke gjør jobben bra nok.. 

Jeg har lest og lest og lest i ukene før vi hentet henne og trodde oppriktig jeg var godt forberedt, men jeg må innrømme jeg har blitt tatt på senga en del ganger allerede.

Hun er nå 10 uker gammel, og jeg prøver å følge det som blir anbefalt med søvn, do-trening ute, miljø- og sosialiserings trening. 
Men så er dagene så innmari ulike, og jeg føler daglig ting som "åh.. Er hun slapp i dag? Hun sover jo veldig mye", eller "Shit, er hun understimulert? Er det derfor hun bare løper rundt i dag?". 

Jeg tenker at det er lurere å tenke: Så deilig at hun har funnet roen i dag, la henne sove og kose seg (så sant hun ikke er syk, da, men det merker man nok)  Hvis du tror hun er understimulert så kan du jo finne på noe med henne, rusle en tur, være i hagen, ta henne med til et nytt sted.

8 timer siden, Raya skrev:

Skal vi aktivisere henne med leker når hun er våken og sysler med sitt? Skal vi la henne gjøre ting alene uten å engasjere i leker?

Hvis det valpen syslet med var noe han fikk lov til lot vi han holde på. Kjekt at han kunne kose seg på egenhånd.

8 timer siden, Raya skrev:

 

 

Skal vi vekke henne om hun sover i mange timer for å gå ut på do?

Jeg prøver å unngå å vekke både hunde- og menneskebabyer når de sover :)

 

8 timer siden, Raya skrev:

Jeg skulle så ønske at det fantes en "mal" (Med forståelse for at ingen valper er like, selvfølgelig!) med hvordan de typiske ukene ser ut, dag til dag.. 

Jeg forstår jo at hun bare er en liten baby og at det er helt naturlig at hun vil ha noen dager som er oppe og full fart og noen dager som er nede med mest søvn, samtidig som hun jo "fores" av vår energi og vårt humør.
Har også skjønt at om vi for eksempel gjør mye den ene dagen, så vil dagen etter sannsynligvis være preget av dette, men hva med de dagene som egentlig burde være like? De dagene hvor vi bare følger rutinene hjemme hvor dag til dag er det samme? 

Så.. Hvordan ser deres hverdag ut fra dere står opp til dere legger dere? Kan dere for eksempel beskrive hvordan en typisk uke ser ut med en fersk valp?

 

Valpen skal jo bo med dere i deres hverdag, så da er det kjekt om den tilpasser seg sånn dere ønsker å ha det. Forøvrig synes jeg hva som passet for valpen forandret seg veldig fort i den alderen. For eksempel sov han i bur på soverommet helt til han en dag ikke ville være med opp når vi la oss, etter det sov han i stua.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er med valper er at de vokser så raskt at de er innom flere livsfaser på kort tid, derfor kan det noen ganger føles som om du har fått en ny valp over natta. Jeg anbefaler deg å tenke: "å så herlig, en roligdag!" eller "oida, i dag er hun veldig mye valp!" i stedet for å prøve å finne ut av hva som er normalen. Frem til hun er 6 mnd kommer nemlig normalen til å endre seg hyppig.

Jeg har ikke brukt å vekke en sovende valp med midre jeg må. Noen ganger blir måltidene litt senere enn planen, men det synes jeg er fin læring på at verden ikke følger samme rutine. Og valper tisser ikke på seg mens de sover, men de må ut med en gang etterpå!

Og en hund som kan leke på egenhånd er det beste i verden! Det liker jeg å oppmuntre, så noen ganger lar jeg dem holde på i fred, og andre ganger "belønner" jeg egenlek med at jeg blir med. Du må bare prøve deg frem. 

Mitt tips: Ikke vær redd for å gjøre feil. ? Ja, jeg vet det tipset føles veldig lite hjelpsomt ut, men valpetiden er kaotisk. Du kommer ikke til å ødelegge valpen din med å gjøre små "feil." De tåler mer enn som så! Og dersom noe blir litt feil i oppdragelsen på veien, så kan det fikses etterhvert. 



 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortsett fra doturer når jeg ser at valpen må (er man ny i gamet er det greit å føge den regla med ut etter hvert måltid, lek, søvn osv), lar jeg den stort sett styre med det den vil, mens jeg jobber eller gjør andre nødvendige ting. Ofte leker den, tygger på noe eller plager voksne hunder. Så sover den som regel en stund, før det er en ny runde med hærverk og lek, før den sover igjen. Dotruerer innimellom. Tar noen ganger en pause fra det jeg driver med for å leke med valpen når den er våken, avhenger av hva jeg har tid til. Så mine valper syssler mest med ting på egenhånd og bestemmer selv når de skal sove og når de skal leke. Har man fått en bra valp med god mentalitet, klarer de helt fint å regulere seg selv. Raser og individer er ganske forskjellige, noen er mer aktive mens andre ligger mer i ro, noen dager er de mer full i **** enn andre dager, så jeg tenker at valpen burde få gjøre som den vil etter hva den selv har behov for. Eneste gangen jeg krever ro av en valp er når vi legger oss om kvelden.

Miljøtrening og sosialisering skjer ganske naturlig her, de blir vant til det de trenger ved å være med når jeg skal ut i et ærend eller noe annet. En valp trenger ikke å sosialiseres og miljøtrenes på ting den aldri vil oppleve i sin hverdag. Jeg legger heller ikke opp noe konkret plan for når vi skal gjøre ting, de er med når det skjer. Eneste unntak er at jeg ikke tar med en valp to dager på rad eller på lange økter i svært stressende miljø eller situasjoner.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...