Gå til innhold
Hundesonen.no

Aktiviseringstips


annanass
 Share

Recommended Posts

Hei!

Samboeren min har en border collie blanding, som er litt vel smart og trenger hjernetrim. Han blir nemlig ikke sliten av turer. 

Han har diverse spill fra Nina Ottosson, med vanskelighetsgrad 3, men disse løses like raskt som tiden det tar å putte i godbitene. 

Er det noen som har gode tips til aktivisering som han vil kunne bruke god tid å bryne hodet sitt på? Det er den eneste måten å få han sliten, men både jeg og samboer begynner å gå tom for idéer. ? Eventuelt vet om noen skikkelig vansklige hundespill? 

Endret av annanass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En border collie er en hund som trenger å brukes. Jeg vil rett og slett anbefale å starte med å ta et kurs eller to i en hundesport der hunden kan få utvikle seg.

Ellers er søk en god måte å aktivisere hund på.  Lære inn navn på gjenstander for å finne de, luktgjengjenning, romsøk, spor, det er mange ulike teknikker. Om dere vil gå kurs så kan nosework eller smeller være gøy.

Jeg tror nok dere må strekke dere en del lengre enn til noen hjernetrim-spill på regelmessig basis for å aktivisere hunden.

  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border collie er rasen som er regnet for å være verdens smarteste fordi den har så stor arbeidsvilje og førerfokus i kombinasjon med intelligens, og dette har de behov for å bruke i hverdagen. Det betyr at eier må ta en aktiv rolle utover turgåing, for aktiviseringsleker dekker ikke behovet for arbeid og læring.

Stiller meg bak Simira sitt forslag om hundesport kurs, men dersom dette ikke er aktuelt så er det også mulig å trene på egenhånd. Det finnes mange kule triks man lære dem, og youtube kan hjelpe deg med inspirasjon og instruksjonsvideoer. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de andre. Lydighetstrening, agility, noe form for spor/søk, rally lydighet ol. Om man ikke ønsker å gå på gjevnlige treninger med andre ville jeg iallfall gått et kurs eller to så man har verktøy til å trene hjemme på egenhånd ? 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...