Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundefôr - hva ser dere etter i valg av fôrtype? Anbefalinger?


Nani
 Share

Recommended Posts

17 minutes ago, Tyttebæra said:

Viktig å skille mellom industrielt framstilt råfôr som blir analyser for næringsstoffer og tilsatt vitaminer og mineraler, og egenkomponerte råfôrdietter man setter sammen selv. Førstnevnte har ingen risiko hva gjelder mangler, og det er mangler som pekes på som en risiko for utvikling av DCM ved råfôring. Det finnes også råfôr med grønnsaker for hunder som trenger mer fiber, f. eks MUSH.

. Det beviser eller motbeviser ingenting om råfôr. VOM har vært et ekstremt populært fôr i Norge i mange år, jeg vil tro vi hadde sett en del DCM hvis et fullverdig (som i tilsatt alle nødvendige næringsstoffer, vitaminer og mineraler) råfôr var sterkt koblet opp mot det.

Jeg er enig i mye av det du sier, og jeg peker jo ut akkurat det samme gjentatte ganger. 
Men som du ser i studien er det mange tørrfor og råfor solgt som fullfor, som likevel har ført til DCM. Som jeg sier flere ganger så er det ikke nødvendigvis slik at Vom fører til DCM. Råfor er jo bare for som er rått, og om det er varmebehandlet eller ikke har ingen sammenheng med DCM. 
Men når man ikke er sikker på hva som fører til DCM

Og det er forsket og vist at feks Royal Canin ikke fører til DCM

Så sliter jeg med og velge et for som ikke er etterforsket nok på og ikke er produsert i stor nok skala til og ha haugevis av eksperter på teamet som RC feks har. 
 

Men svaret mitt var aldri ment som anti råfor propaganda, er helt enig i at fullfor råfor kan være et balansert og riktig for. Jeg bare svarte til personen som mente at det ikke var risiko for DCM på råfor, som ikke stemmer siden hunder har fått DCM på råfor, også kommersiell fullfor. 
Og hun sa at karbohydrater ikke var noe vits, som jeg er uenig i av grunnlaget jeg la frem over. 
 

Som jeg nevnte i min første post så er jeg selv interessert i Kaisa, det er jo tørrfor men er i likhet med vom et norskprodusert fullfôr uten mye forskning rundt. 
 

Jeg er ikke imot alt som ikke er RC, men er noe skeptisk til de forene som ikke er blitt bevist effektive mot DCM. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, SviskeKompott said:

Jeg er enig i mye av det du sier, og jeg peker jo ut akkurat det samme gjentatte ganger. 
Men som du ser i studien er det mange tørrfor og råfor solgt som fullfor, som likevel har ført til DCM. Som jeg sier flere ganger så er det ikke nødvendigvis slik at Vom fører til DCM. Råfor er jo bare for som er rått, og om det er varmebehandlet eller ikke har ingen sammenheng med DCM. 
Men når man ikke er sikker på hva som fører til DCM

[...]
Men svaret mitt var aldri ment som anti råfor propaganda, er helt enig i at fullfor råfor kan være et balansert og riktig for. Jeg bare svarte til personen som mente at det ikke var risiko for DCM på råfor, som ikke stemmer siden hunder har fått DCM på råfor, også kommersiell fullfor. 

Klipper og limer litt for å samle argumentene dine.

jeg er ikke fanatisk tilhenger av råfôr, folk må gjøre det som er rett for dem, bare for å ha det sagt. Jeg bare er uenig i at denne informasjonen FDA har lagt ut konkluderer med noen form for "økt risiko for DCM ved råfôring". Risiko for DCM og hjertelidelser vil det jo alltid være uansett fôr, det er sånt som kan potensielt ramme alle hunder. Jeg nekter å tro at det ikke finnes en eneste hund fôret på RC som har fått DCM - men det betyr jo ikke at RC er årsaken til DCM, sant?

Det interessante er jo om forekomsten av DCM blant hunder som har blitt fôret med råfôr er vesentlig høyere enn for andre type fôr. Det vet vi ikke enda. Vi vet ikke en gang om årsaken er belgfrukter - vi mistenker, men vet ikke. De 9 hundene på FDA sin side, er en statistikk over innsamlet informasjon, ikke en konklusjon.
 

Quote

Og det er forsket og vist at feks Royal Canin ikke fører til DCM

Så sliter jeg med og velge et for som ikke er etterforsket nok på og ikke er produsert i stor nok skala til og ha haugevis av eksperter på teamet som RC feks har. 

[...]

Og hun sa at karbohydrater ikke var noe vits, som jeg er uenig i av grunnlaget jeg la frem over. 
 

Som jeg nevnte i min første post så er jeg selv interessert i Kaisa, det er jo tørrfor men er i likhet med vom et norskprodusert fullfôr uten mye forskning rundt. 
 

Jeg er ikke imot alt som ikke er RC, men er noe skeptisk til de forene som ikke er blitt bevist effektive mot DCM. 

Hva er kilden på at RC ikke fører til DCM? og at det har noen effekt mot utvikling av sykdommen? Jeg tror ikke RC gjør det i seg selv altså, men jeg lurer på hvordan de har bevist den påstanden. Hva er så spesielt med RC, vs. alle andre belgfruktfrie fôr?

RC og alle andre dyrefôrprodusenter finansierer sin egen forskning og er nok like korrupte som alle andre sleskap med å tvinge fram resultatene de ønsker seg i disse studiene. Annet enn fakta på hvordan et fôr er framstilt, råvarene som er benyttet og ernæringsdeklarasjon på produktet, er firmaets "dokumentasjon" ikke annet enn ren markedsføring. Firmaene selv er ikke pålitelige kilder.

Og så tenker jeg at det er mange lidelser en hund kan få, DCM er bare en av veldig mange som har en mer eller mindre kjent kobling til ernæring, så det bør ikke være den eneste faktoren man vurderer i valg av fôr. Det har jo blitt populært å fôre med tørrfôr med høy andel "råvarer", som jeg ser Kaisa baserer seg på, i motsetning til RC, men det er viktig å huske på at disse fôrene likevel er ultraprosesserte. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg, later aminosyreprofilen og andre næringsstoffer til å tape seg og endre seg gjennom en slik bearbeidingsprosess. I tillegg ødelegges alle bakterier ved produksjon av tørrfôr, og selv om det finnes farlige bakterier, finnes det også veldig mange gode bakterier som vi bare får mer og mer evidens for at er viktig for god mage- og tarmhelse.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, SviskeKompott said:

Men svaret mitt var aldri ment som anti råfor propaganda, er helt enig i at fullfor råfor kan være et balansert og riktig for. Jeg bare svarte til personen som mente at det ikke var risiko for DCM på råfor, som ikke stemmer siden hunder har fått DCM på råfor, også kommersiell fullfor. 
Og hun sa at karbohydrater ikke var noe vits, som jeg er uenig i av grunnlaget jeg la frem over. 

Fullverdige råfor som f.eks. VOM er ikke linket til DCM eller mangelsykdommer, og det inneholder heller ikke karbohydrater. Så allerede der bryter empirien med argumentene dine.

Jeg er sikker på at både du og jeg ønsker å fore med det vi anser som best for hundene våre, men for min del vil det per definisjon aldri eksistere et tørrfor som er "godt nok" da jeg ikke under noen omstendigheter kommer til å fore hunden min (eller meg selv for den saks skyld) med ultraprosessert mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Wilhelmina said:

Fullverdige råfor som f.eks. VOM er ikke linket til DCM eller mangelsykdommer, og det inneholder heller ikke karbohydrater. Så allerede der bryter empirien med argumentene dine.

Jeg er sikker på at både du og jeg ønsker å fore med det vi anser som best for hundene våre, men for min del vil det per definisjon aldri eksistere et tørrfor som er "godt nok" da jeg ikke under noen omstendigheter kommer til å fore hunden min (eller meg selv for den saks skyld) med ultraprosessert mat.

Jo, fullverdige råfor SOM vom har blitt koblet opp mot DCM. Vom som som merke har aldri blitt koblet mot DCM, men heller aldri koblet mot at det ikke skaper DCM. 
Jeg har aldri sagt at det er mangel på karbohydrater som er grunnen til DCM, så jeg skjønner ikke hvor du har det fra. 
Jeg har aldri sagt du er en dårlig hundeeier for å fore vom, og jeg sier heller ikke at de som forer feks Acana er det så du trenger ikke forsvare deg selv ovenfor meg. 
Alt jeg har prøvd å legge frem her er basert på forskning og artikler når det ble etterspurt, og jeg svarte på spørsmålet til trådstarter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutes ago, SviskeKompott said:

Jeg har aldri sagt at det er mangel på karbohydrater som er grunnen til DCM, så jeg skjønner ikke hvor du har det fra. 

Jeg har heller ikke sagt at det er noen link mellom hjertesykdom og karbohydrater, jeg sier at karbohydrater ikke er en nødvendig del av et fullverdig kosthold. For øvrig kan du jo se litt på linken mellom karbohydrater og kreft.

Utover det tar jeg amerikansk forskning på amerikanske tilstander med en god klype salt, de har helt andre forskningsetiske retningslinjer (eller mangel på sådan) å forholde seg til over there og hundeholdet deres kan heller ikke sammenlignes med det vi driver med her hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, SviskeKompott said:

Jo, fullverdige råfor SOM vom har blitt koblet opp mot DCM. 

Hva betyr "koblet opp mot" i denne sammenheng? Korrelasjon og årsak er ikke det samme. Mener du at fullverdige råfor har blitt bevist å ikke være fullverdige, og at manglene er koblet opp mot DCM? Det er ganske enkelt å bevise.

Eller mener du at noen fullverdige råfor inneholder ting som som har en høy korrelasjon med DCM? Hva slags ingrdienser/prosesser er det snakk om?

Eller mener du at hunder i DCM studier har spist fullverdig råfor, og disse merkene derfor er "koblet opp mot" en sykdom som blandt annet kan være arvelig? Jeg kan garantere at en betydelig % hunder med DCM har spist RC også, uten at lidelsen har noe som helst med foret å gjøre.

Husk at DCM har flere årsaker, inkludert arv. Det gjør at all forskning er ekstra krevende. 


 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Pingeling said:

Hva betyr "koblet opp mot" i denne sammenheng? Korrelasjon og årsak er ikke det samme. Mener du at fullverdige råfor har blitt bevist å ikke være fullverdige, og at manglene er koblet opp mot DCM? Det er ganske enkelt å bevise.

Eller mener du at noen fullverdige råfor inneholder ting som som har en høy korrelasjon med DCM? Hva slags ingrdienser/prosesser er det snakk om?

Eller mener du at hunder i DCM studier har spist fullverdig råfor, og disse merkene derfor er "koblet opp mot" en sykdom som blandt annet kan være arvelig? Jeg kan garantere at en betydelig % hunder med DCM har spist RC også, uten at lidelsen har noe som helst med foret å gjøre.

Husk at DCM har flere årsaker, inkludert arv. Det gjør at all forskning er ekstra krevende. 


 

Som nevnt ovenfor så er det kun korrelasjon, det er ikke blitt bevist at én spesifik ingredient eller en helt spesiell kombinasjon fører til DCM. Anbefaler deg å lese de linkene jeg la ut ovenfor. Det som de drar konklusjonen av at visse dietter har ført til DCM og visse dietter ikke gjør det er gjentatte tilfeller av at en hund har utviklet DCM på for som Acana, Oriijen og diverse fullfor råfor, og at sykdommen har reversert og til og med forsvunnet ved bruk av diverse andre fôr da blant annet RC. De har også flere vitenskapelige måter de tester og sertifiserer på langt mer komplisert enn jeg skjønner. Det er absolutt en pågående forskning og mange meninger, og jeg kommer aldri til å be noen bytte for eller si at et visst for er feil. Alt jeg har gjort og kan gjøre er å dele mine egne konklusjoner fra kilder jeg har lest og stoler på (og deler). Om folk er uenige eller ikke stoler på de kildene så er ikke det noe jeg tar meg nær av eller noe slikt. Ernæring er et komplisert tema med like mange meninger som det er hundeeiere. Når det er sagt så har jeg lagt igjen flere kilder og ser gjerne kilder fra dere som er uenige og kommer med påstander, slik at vi alle diskuterer på samme plan. Jeg synes selv ikke jeg er særlig påståelig, så jeg er overrasket over hvor mange av dere som initierer en diskusjon med meg og tilsynelatende mine meninger. Klart jeg setter pris på å bli utfordret, men nå har jeg jo ikke vært noe påståelig, kun referert til forskning jeg selv stoler på og mine konklusjoner uten å få noe lignende tilbake og da blir det vanskelig å fortsette diskusjonen føler jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutes ago, SviskeKompott said:

Det er absolutt en pågående forskning og mange meninger, og jeg kommer aldri til å be noen bytte for eller si at et visst for er feil. Alt jeg har gjort og kan gjøre er å dele mine egne konklusjoner fra kilder jeg har lest og stoler på (og deler). Om folk er uenige eller ikke stoler på de kildene så er ikke det noe jeg tar meg nær av eller noe slikt. Ernæring er et komplisert tema med like mange meninger som det er hundeeiere. Når det er sagt så har jeg lagt igjen flere kilder og ser gjerne kilder fra dere som er uenige og kommer med påstander, slik at vi alle diskuterer på samme plan. Jeg synes selv ikke jeg er særlig påståelig, så jeg er overrasket over hvor mange av dere som initierer en diskusjon med meg og tilsynelatende mine meninger. Klart jeg setter pris på å bli utfordret, men nå har jeg jo ikke vært noe påståelig, kun referert til forskning jeg selv stoler på og mine konklusjoner uten å få noe lignende tilbake og da blir det vanskelig å fortsette diskusjonen føler jeg. 

Jeg tror kilden til diskusjonen kanskje er at vi leser forskjellige ting ut av det du har linket til? :) For det er jo med utgangspunkt i disse at jeg har skrevet mine innlegg, i alle fall de delene som handler om DCM (hvis det andre jeg har dradd inn er av interesse, må du bare si fra ut).  Jeg er absolutt ikke ute etter å "ta deg" eller meningene dine, og beklager hvis det har kommet ut slik.

Quote

Anbefaler deg å lese de linkene jeg la ut ovenfor. Det som de drar konklusjonen av at visse dietter har ført til DCM og visse dietter ikke gjør det er gjentatte tilfeller av at en hund har utviklet DCM på for som Acana, Oriijen og diverse fullfor råfor, og at sykdommen har reversert og til og med forsvunnet ved bruk av diverse andre fôr da blant annet RC


Jeg finner ikke hvor dette står i kildene dine? Siter gjerne teksten der dette står i et innlegg her, for jeg leste ikke dette da jeg leste artiklene.

Det jeg leser ut av det du har linket til, er som følger: det er 500 tilfeller av rapportert DCM på hunder fôret med fôr med høyt belgfruktinnhold, 9 tilfeller DCM på råfôr. Dette gir grunnlag for mistanke om at fôr kan være årsaken til utviklingen av DCM, men det beviser ikke at det er fôret som er årsaken til at hundene utviklet DCM. Det er publisert noen forskningsartikler der de har gjort funn på belgfrukter som gjør at mistanke opprettholdes, men det er fortsatt ikke bevist noe, det trengs mer forskning før man kan konkludere. Hva gjelder råfôr, ser jeg ingen studier som har funnet noe som indikerer at det har noen sterk kobling til DCM (et sted står det noe om at det kan være snakk om feil sammensetning av vitaminer, mineraler i egenkomponerte dietter, ikke at det handler om at fôret er rått).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, SviskeKompott said:

Som nevnt ovenfor så er det kun korrelasjon, det er ikke blitt bevist at én spesifik ingredient eller en helt spesiell kombinasjon fører til DCM. Anbefaler deg å lese de linkene jeg la ut ovenfor. Det som de drar konklusjonen av at visse dietter har ført til DCM og visse dietter ikke gjør det er gjentatte tilfeller av at en hund har utviklet DCM på for som Acana, Oriijen og diverse fullfor råfor, og at sykdommen har reversert og til og med forsvunnet ved bruk av diverse andre fôr da blant annet RC. De har også flere vitenskapelige måter de tester og sertifiserer på langt mer komplisert enn jeg skjønner. Det er absolutt en pågående forskning og mange meninger, og jeg kommer aldri til å be noen bytte for eller si at et visst for er feil. Alt jeg har gjort og kan gjøre er å dele mine egne konklusjoner fra kilder jeg har lest og stoler på (og deler). Om folk er uenige eller ikke stoler på de kildene så er ikke det noe jeg tar meg nær av eller noe slikt. Ernæring er et komplisert tema med like mange meninger som det er hundeeiere. Når det er sagt så har jeg lagt igjen flere kilder og ser gjerne kilder fra dere som er uenige og kommer med påstander, slik at vi alle diskuterer på samme plan. Jeg synes selv ikke jeg er særlig påståelig, så jeg er overrasket over hvor mange av dere som initierer en diskusjon med meg og tilsynelatende mine meninger. Klart jeg setter pris på å bli utfordret, men nå har jeg jo ikke vært noe påståelig, kun referert til forskning jeg selv stoler på og mine konklusjoner uten å få noe lignende tilbake og da blir det vanskelig å fortsette diskusjonen føler jeg. 


Det er den som kommer med en påstand som har bevisbyrden, ikke omvendt. Å konkludere med at visse dietter har ført til DCM uten at de engang kan peke på HVA som er galt med diettene er mildt sagt kritikkverdig og useriøst, spesielt med tanke på at dette er en sykdom som er arvelig og ikke nødvendigvis knyttet til diett i det hele tatt.

DCM er alvorlig, og folk kan bli redde dersom de leser at foret de gir hunden sin er "koblet opp mot" en dødlig hjertelidelse. Med god grunn! Jeg synes det er naturlig å spørre deg som deler studien med oss, og som har brukt tid til å sette deg inn i dette, om studien tar hensyn til viktige ting som arvbarhet og rase, eller om det bare er snakk om å sjekke hva et utvalg hunder med DCM har spist.



 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Pingeling said:


Jeg synes det er naturlig å spørre deg som deler studien med oss, og som har brukt tid til å sette deg inn i dette, om studien tar hensyn til viktige ting som arvbarhet og rase, eller om det bare er snakk om å sjekke hva et utvalg hunder med DCM har spist.

Jeg velger å svare på dette: ja, det er kontrollert for rase. Bekymringen oppsto pga. man så en større forekomst av DCM hos raser som ikke er kjent for å utvikle lidelsen og der det ikke foreligger familiehistorikk med DCM. Altså, årsaken later til å være noe annet enn genetikk.

FDA sin artikkel viser en statistikk (det er ikke en forskningsartikkel(!)) over innrapporterte hunder med DCM der de har oppgitt hva hunden har spist. Men de kunne like godt oppgitt mengde mosjon, medisiner eller whatever og man kunne funnet en lignende korrelasjon, f.eks mer DCM på hunder som mosjonerte lite. Dette er korrelasjoner, og som kjent beviser ikke korrelasjon at det foreligger kausalitet, for det trengs det mer speisfikk forskning.

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Tyttebæra said:

Jeg velger å svare på dette: ja, det er kontrollert for rase. Bekymringen oppsto pga. man så en større forekomst av DCM hos raser som ikke er kjent for å utvikle lidelsen og der det ikke foreligger familiehistorikk med DCM. Altså, årsaken later til å være noe annet enn genetikk.

FDA sin artikkel viser en statistikk (det er ikke en forskningsartikkel(!)) over innrapporterte hunder med DCM der de har oppgitt hva hunden har spist. Men de kunne like godt oppgitt mengde mosjon, medisiner eller whatever og man kunne funnet en lignende korrelasjon, f.eks mer DCM på hunder som mosjonerte lite. Dette er korrelasjoner, og som kjent beviser ikke korrelasjon at det foreligger kausalitet, for det trengs det mer speisfikk forskning.

Takk! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/7/2023 at 10:41 PM, Pingeling said:


Det er den som kommer med en påstand som har bevisbyrden, ikke omvendt. Å konkludere med at visse dietter har ført til DCM uten at de engang kan peke på HVA som er galt med diettene er mildt sagt kritikkverdig og useriøst, spesielt med tanke på at dette er en sykdom som er arvelig og ikke nødvendigvis knyttet til diett i det hele tatt.

DCM er alvorlig, og folk kan bli redde dersom de leser at foret de gir hunden sin er "koblet opp mot" en dødlig hjertelidelse. Med god grunn! Jeg synes det er naturlig å spørre deg som deler studien med oss, og som har brukt tid til å sette deg inn i dette, om studien tar hensyn til viktige ting som arvbarhet og rase, eller om det bare er snakk om å sjekke hva et utvalg hunder med DCM har spist.



 

Jeg er helt enig i at den som kommer med påstanden har bevisbyrden! Men det er flere som kommer med påstander i mot det jeg sier, som feks at hunden ikke har noe nytte av karbohydrater, at korn kun er fyllstoff, korn fører til kreft etc og da synes jeg det også fortjener litt mer fakta enn "råfor har funket for meg". Jeg er veldig interessert i andre sine synspunkter om studiene jeg deler også, spesielt når det er så lite konkret når det kommer til DCM. Men siden en så stor aktør som FDA har kommet ut og pekt til spesifikke dietter skremmer det meg også veldig. Er derfor jeg poster om det, jeg er langt ifra noen ekspert selv. 

 

Med det sagt så fant jeg en veldig interessant NORSK artikkel som snakker om hundefor og litt om DCM dersom noen er interesserte. Referer til engelske studier, men enklere å lese for de fleste. 

https://nmbu.brage.unit.no/nmbu-xmlui/bitstream/handle/11250/2759537/PedersenSundlingLindangerCross2021.pdf?sequence=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, SviskeKompott said:

Jeg er helt enig i at den som kommer med påstanden har bevisbyrden! Men det er flere som kommer med påstander i mot det jeg sier, som feks at hunden ikke har noe nytte av karbohydrater, at korn kun er fyllstoff, korn fører til kreft etc og da synes jeg det også fortjener litt mer fakta enn "råfor har funket for meg".

Men dette er det jo ingen som har påstått heller. Jeg ser ikke noe poeng i å diskutere med noen som ikke engang leser det jeg skriver, men for ordens skyld:

24 minutes ago, SviskeKompott said:

at hunden ikke har noe nytte av karbohydrater

Det jeg sa var at karbohydrater ikke er en nødvendig del av et fullverdig kosthold.

25 minutes ago, SviskeKompott said:

korn fører til kreft

Det er det i hvert fall ingen som har påstått. Jeg sa at det er en link mellom karbohydrater og kreft. Og den linken er at kreftceller er avhengig av karbohydrater for å kunne vokse og spre seg. Det er jeg helt sikker på at du finner  dokumentasjon på gjennom et superenkelt googlesøk.

27 minutes ago, SviskeKompott said:

 litt mer fakta enn "råfor har funket for meg".

Det sa jeg heller ikke. Jeg sa at jeg har råforet i over 20 år, og følgelig vært en del av råforingsmiljøet like lenge. Og det har ikke vært en eneste tilfelle av råfor knyttet opp mot sykdom hos noen av de sikkert hundrevis av dyreeierne jeg hare utvekslet erfaring med gjennom alle disse årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, SviskeKompott said:

Jeg er helt enig i at den som kommer med påstanden har bevisbyrden! Men det er flere som kommer med påstander i mot det jeg sier, som feks at hunden ikke har noe nytte av karbohydrater, at korn kun er fyllstoff, korn fører til kreft etc og da synes jeg det også fortjener litt mer fakta enn "råfor har funket for meg". Jeg er veldig interessert i andre sine synspunkter om studiene jeg deler også, spesielt når det er så lite konkret når det kommer til DCM. Men siden en så stor aktør som FDA har kommet ut og pekt til spesifikke dietter skremmer det meg også veldig. Er derfor jeg poster om det, jeg er langt ifra noen ekspert selv. 

 

Med det sagt så fant jeg en veldig interessant NORSK artikkel som snakker om hundefor og litt om DCM dersom noen er interesserte. Referer til engelske studier, men enklere å lese for de fleste. 

https://nmbu.brage.unit.no/nmbu-xmlui/bitstream/handle/11250/2759537/PedersenSundlingLindangerCross2021.pdf?sequence=1

Denne studien refererer til de samme kildene eller er de samme, som de andre linkene dine hva gjelder avsnittet om DCM.

Det er derimot ganske interessant at mange fôrprodusenter ikke oppgir at de følger noen anerkjente retningslinjer hva gjelder næringssammensetning i fôret.  Dette er nok noe mange hundeeiere ikke er klar over, så fint at du tar det opp.

5 hours ago, Wilhelmina said:

Jeg sa at det er en link mellom karbohydrater og kreft. Og den linken er at kreftceller er avhengig av karbohydrater for å kunne vokse og spre seg. Det er jeg helt sikker på at du finner  dokumentasjon på gjennom et superenkelt googlesøk.

Når du skriver link, kan det misforstås som i at karbohydrater i dietten har påvirkning på kreft, så for at ingen skal misforstå ved å google det og gå seg vill i den falske informasjonen der ute som gjerne havner på topp av slike søk:

Det foreligger ikke ,per nå, noen dokumentasjon på at et lavt karbohydratinntak har noen forebyggende effekt eller positiv effekt på kreftsyke pasienter.

Ja, kreftceller forbruker mye glukose (de trenger også aminosyrer og fettsyrer for å vokse), men for å få nok glukose er kreftceller ikke avhengig av karbohydrater fra dietten. Kroppen kan lage glukose selv (glukoneogenese) av fett og proteiner ved behov fordi noen av kroppens celler er helt avhengig av det for å fungere (røde blodceller) og andre foretrekker det. Det er vel noen teorier om at kreftceller kan oppjustere denne produksjonen, og at de kan stjele glukose fra friske celler slik at de friske cellene sulter mens kreften vokser videre.

Ref: alle pålitelige sider om kreft som tar opp denne myten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Tyttebæra said:

Det foreligger ikke ,per nå, noen dokumentasjon på at et lavt karbohydratinntak har noen forebyggende effekt eller positiv effekt på kreftsyke pasienter.

Det er i alle fall en arbeidshypotese det forskes ut i fra.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2212877819304272

https://www.nature.com/articles/s41467-017-01019-z

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Opprett ny...