Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundefôr - hva ser dere etter i valg av fôrtype? Anbefalinger?


Nani
 Share

Recommended Posts

Vi skal over på voksenfôr for unghunden og befinner oss derfor nå i jungelen av ulike fôrtyper og innholdsfortegnelser. Jeg er fersk hundeier og har i den anledning noen spørsmål. 

Hva legger dere mest fokus på i deres valg av fôrtype? Innholdsfortegnelse? Hva hunden liker best? Om det er innholdsfortegnelse, hva ser dere etter? Spesifikke ingredienser, prosenter av protein/karbohydrat? Finnes det ingredienser dere unngår helt eller delvis? Pris?

Har dere fôrtyper dere anbefaler eller unngår? 

Vi fôrer ca 50/50 VOM puppy og Acana puppy nå, og har planer om å fortsette med lignende andel tørt og rått. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å fortsette med en variant av Acana, men flere har også anbefalt Appetitt og sier hundene har fin mage, fin pels og tilsynelatende fungerer veldig fint på denne fôrtypen. 

Acana har jo en fristende innholdsfortegnelse bestående av frittgående høns og nyplukkede bær omtrent, det aktuelle Appetittfôret har ris som første ingrediens. Jeg ser jo at det er en tydelig forskjell på innholdet, men det er også stor forskjell på pris. For å spørre dumt; er Acana så mye bedre for hunden at det er verdt prisen, sett i forhold til eksempelvis Appetitt?Gjerne bytt ut "Acana" og "Appetitt" med andre fôrtyper, poenget er: er det alltid verdt å kjøpe et dyrere fôr? I vårt tilfelle er tørrfôret i tillegg til råfôr.

Jeg stiller ikke spørsmålene på denne måten for å unngå å kjøpe en dyrere fôrtype. Jeg har drevet med hest i mange år og alltid kjøpt det som har vært best, fordi det liksom har vært det som har vært best. Nå prøver jeg å la fornuften få litt spillerom og faktisk gi rimeligere fôrtyper en sjans, dersom det viser seg at disse faktisk fungerer for hobbyhunden. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på hvor mye kjøttinnhold det er, og hva slags kjøtt, og produksjon. Prøver å unngå kylling og svin (verstingene i kjøttproduksjon). Vi kjøper Robur, som produseres i Sverige, og stort sett med fisk eller vilt, men de har dessverre også kyling i de fleste fôrene sine. Se også på mengde fyllmasse og stivelse som ris, mais og potet, det er ikke veldig hensiktsmessig.

Appetitt er et helt greit fôr såvidt jeg har hørt, men jeg ser av innholdet at det er mye fyllmasse og stivelse i det (ris, mais), og ikke noe rent kjøtt. Hvis du ser på innholdet så står det "protein av ditt og protein av datt", som betyr at det gjerne er oppmalte slakterester og ikke faktisk kjøtt.

Acana og Orijen er gode fôr, og selv om det oppleves dyrere så er det ikke sikkert, fordi hundene trenger mindre mengde av det. Faktisk kost for Acana og Orijen hos oss er omtrent det samme som ved Robur. Jeg har et regneark hvor jeg har regnet ut kost per dag for ulike fôrtyper basert på anbefalt mengde.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er ganske stor forskjell på Acana og Appetitt, men hvis hunden fungerer på  Acana, ville jeg bare fortsatt med det som voksen. Det er som regel det safeste, iallefall i starten, når man bytter fra valpefor til voksen, å velge noe som er relativt likt. Vil også tro at du må fore flere gram appetitt enn acana.

Hva jeg ser etter i for handler om hva hundene mine trenger. Har ei voksen kastrert tispe på 7 år, med blass pels og lett flassing. Valgte da å gå for et fôr med litt ekstra fettsyrer, og landet på et laget for hunder med tørr eller plaget hud og pels. Var heldig med første forbytteforsøk som voksen hund, og fant et for som passer veldig godt. Pelsen og flassinga endret seg bare på noen uker. Synlig forskjell. 

Den unge har ikke akkurat noen tøff mage, så der er fokuset å finne noe for sensitiv fordøyelse, med pro/prebiotika, lettfordøyelig kjøtt (gnager, fjærkre, fisk, vilt, lam). Her er vi ikke i helt i boks enda, og har valgt å fore på veterinærfor en god stund til, for å bygge opp magen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, simira said:

Jeg ser på hvor mye kjøttinnhold det er, og hva slags kjøtt, og produksjon. Prøver å unngå kylling og svin (verstingene i kjøttproduksjon). Vi kjøper Robur, som produseres i Sverige, og stort sett med fisk eller vilt, men de har dessverre også kyling i de fleste fôrene sine. Se også på mengde fyllmasse og stivelse som ris, mais og potet, det er ikke veldig hensiktsmessig.

Appetitt er et helt greit fôr såvidt jeg har hørt, men jeg ser av innholdet at det er mye fyllmasse og stivelse i det (ris, mais), og ikke noe rent kjøtt. Hvis du ser på innholdet så står det "protein av ditt og protein av datt", som betyr at det gjerne er oppmalte slakterester og ikke faktisk kjøtt.

Acana og Orijen er gode fôr, og selv om det oppleves dyrere så er det ikke sikkert, fordi hundene trenger mindre mengde av det. Faktisk kost for Acana og Orijen hos oss er omtrent det samme som ved Robur. Jeg har et regneark hvor jeg har regnet ut kost per dag for ulike fôrtyper basert på anbefalt mengde.

 

Takk for svar!

Dyrlegen nevnte at kylling også er en av verstingene når det kommer til allergi. Vår har mest sannsynlig ingen allergi (men vi holder et øye med ørene hans), men jeg ser Acana har et helt uten kylling: https://www.petxl.no/acana-dog-grass-fed-lamb-17-kg. Har du vurdert dette? Lurer på om jeg skulle kjøpt en liten smaksprøve...

Angående Appetitt, så ser jeg det er en del fyll på ingredientslisten ja. 

Robur tror jeg desverre ikke det er mulig å få tak i rundt her jeg bor. Det hadde vært veldig greit med et fôr som vi kunne kjøpt fysisk i butikk på dagen ved behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, LinL said:

Tja, det er ganske stor forskjell på Acana og Appetitt, men hvis hunden fungerer på  Acana, ville jeg bare fortsatt med det som voksen. Det er som regel det safeste, iallefall i starten, når man bytter fra valpefor til voksen, å velge noe som er relativt likt. Vil også tro at du må fore flere gram appetitt enn acana.

Hva jeg ser etter i for handler om hva hundene mine trenger. Har ei voksen kastrert tispe på 7 år, med blass pels og lett flassing. Valgte da å gå for et fôr med litt ekstra fettsyrer, og landet på et laget for hunder med tørr eller plaget hud og pels. Var heldig med første forbytteforsøk som voksen hund, og fant et for som passer veldig godt. Pelsen og flassinga endret seg bare på noen uker. Synlig forskjell. 

Den unge har ikke akkurat noen tøff mage, så der er fokuset å finne noe for sensitiv fordøyelse, med pro/prebiotika, lettfordøyelig kjøtt (gnager, fjærkre, fisk, vilt, lam). Her er vi ikke i helt i boks enda, og har valgt å fore på veterinærfor en god stund til, for å bygge opp magen. 

Takk for svar :) 

Min har (så vidt jeg vet) ingen spesielle behov, men har vært litt hard i magen i det siste, så kanskje lammeversjonen til Acana som jeg linket til ovenfor kunne være en idè.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler å fôre med forskjellige merker og typer fôr. Hvis du er fornøyd med Acana, bland det med Appetitt f.eks.

Selv legger jeg mest vekt på at de fôrene jeg bruker er ulike fra hverandre, at de har ulike kilder til protein og karbohydrater, ulik prosesseringsgrad ol. Det handler både om å spre risiko ved å ikke fôre på en ensidig sammensetning eller ingrediensliste, men også om tarmflora og hvordan kroppen bryter ned maten. Så langt vet vi lite når det gjelder hunder direkte, om hvor vidt råfôr er bedre enn tørrfôr (en studie gjort i Norge, om jeg ikke husker feil, indikerte vel at de ikke så noen forskjell), eller hvor vidt rent kjøtt er bedre som proteinkilde i tørrfôr enn protein fra biprodukter, eller hvor vidt belgrukter og potet er bedre/verre enn korn og mais (hunder er omnivorer, så karbohydrater i fôr er ikke et problem). Det vi derimot vet litt mer om, er at det stadig kommer forskning gjort på mennesker og dyr på tarmflora som underbygger viktigheten av en variert diett, både for å unngå magetrøbbel og allergier blant annet. Et annet interessant funn i senere tid er hvordan svært prosesserte matvarer bearbeides ulikt i kroppen sammenlignet med råvarer. Basert på det, tenker jeg det ikke er lurt å sverge til et spesifikt fôr, med en spesifikk sammensetning, fra en spesifikk aktør, men heller søke etter å inkludere flest mulige ingredienser i de fôrene man bruker og bruke et variert utvalg av rått, tørt, frysetørket, lite prosessert og mye prosessert.

Når det gjelder tørrfôr spesielt, tenker jeg det viktigste for meg er 1) spiser de det? og 2) hvordan hundene fungerer på det. Det nytter lite med en fin ingrediensliste, når bikkjene mine blir magre og blasse av Orijen, ikke vil spise Canagan og blir dårlig av Vigor&Sage f.eks. Mine både liker Appetitt, har fin mage og er godt muskelsatt og finere i pelsen på det, selv om det ikke har noen fancy ingrediensliste. Så, jeg er ikke så opptatt av ingredienslisten, fordi det er ikke nødvendigvis en indikator på om det fungerer for gitt hund. Jeg tenker også som så at tørrfôr er ultraprosessert uansett, om det inneholder mye rent kjøtt eller kun protein fra slakteavfall. Jeg er usikker på hvor mye betydning proteinkilden i seg selv egentlig har å si, så lenge aminosyreprofilen er god og de er tilgjengelige for opptak.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er fasiten uansett hva som står på sekken. Det gjelder både vekt, men også hva man fôrer på. Noen hunder i kanonform på Labb og andre tåler ikke Orijen. 

Jeg har valgt å fokusere på miljø i tillegg til innhold denne gang siden jeg har en hund som pr nå tåler alt hun har fått. Så jeg prøver ut Farmina Ancestral Grains Lamb & Blueberry, rett og slett fordi jeg vil støtte opp om bruken av andre typer korn etc enn de som Monsanto styrer verden med jernhånd under. (De eier 90% av verdens GMO avlinger bl.a) Og samtidig unngå kylling og svin, samt ha noe som er produsert i Europa mtp utslipp i forbindelse med frakt. Så jeg var veldig glad når min lokale Dogman butikk begynte å forhandle Farmina! 
Er ca halveis i første sekk nå og er foreløpig meget fornøyd. :D Har en liten sekk Farmfood jeg har fått som jeg skal blande i snart også, jeg ville bare se hvordan hun reagerte på Farmina alene først. 
Jeg fôrer også 50/50% tørrfôr/rått, så den andre delen av kosten hennes er VOM Active original for øyeblikket. 
Jeg gir også en del tilskudd som Norsk Dyrehelse sin multiflex & antiplakk, fiskeolje, tranebær og b vitamin ved røyting. (Strengt tatt sikkert ikke nødvendig alt, men det skader ikke så.)

I oppveksten har jeg gitt henne VOM Puppy og Pure Natural Puppy, rett og slett fordi jeg synes innholdsfortegnelsen så grei ut og jeg fikk en liten sekk gratis via småpoter klubben deres. I tillegg vant hun noen sekker fôr fra CORE på utstilling så vi blandet inn det også. Hadde også en prøvepakke fra Wolf of Wilderness, merket til Zooplus som vi blandet inn etc. Første sekken med voksenfôr ble Orijen original siden en lokal butikk hadde åpningstilbud og 50% tilbud, så da blandet jeg det sammen med CORE som vi hadde vunnet. Brukte også VOM Active Proteinrik i starten fordi vi brukte valpefôr lenger enn planlagt iom vi vant den sekken, og det ble litt mye fett tilsammen når hun var noenlunde ferdig utvokst. 

Jeg bruker også akkurat så mye godbiter at jeg følger med på innholdsfortegnelsen der også ifht hva jeg kjøper. Så rene som mulig godbiter uten allslags fyllstoffer. Jevnlig 3 for 2 tilbud på noen bøtter med monoprotein godbiter hos Musti er genialt f.eks! Samme med tyggebein, kaninører, griseører, oksepenis, hestesener osv. Det blir liksom en del av dietten det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Nani said:

Takk for svar :) 

Min har (så vidt jeg vet) ingen spesielle behov, men har vært litt hard i magen i det siste, så kanskje lammeversjonen til Acana som jeg linket til ovenfor kunne være en idè.

Kanskje et annet tørrfor kan være lurt å blande hvis den er hard i magen. De kan bli litt hard i magen av råforing, og Acana har vel lite "fyllstoffer", så kanskje er et av de andre merkene like greie, som appetitt. Kan være det hjelper på magen. I Appetitt er det ofte mer av det som spises, som kommer ut, kontra Acana, hvor hver kule er litt mer matnyttig, hvis du skjønner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Tyttebæra said:

Jeg anbefaler å fôre med forskjellige merker og typer fôr. Hvis du er fornøyd med Acana, bland det med Appetitt f.eks.

Selv legger jeg mest vekt på at de fôrene jeg bruker er ulike fra hverandre, at de har ulike kilder til protein og karbohydrater, ulik prosesseringsgrad ol. Det handler både om å spre risiko ved å ikke fôre på en ensidig sammensetning eller ingrediensliste, men også om tarmflora og hvordan kroppen bryter ned maten. Så langt vet vi lite når det gjelder hunder direkte, om hvor vidt råfôr er bedre enn tørrfôr (en studie gjort i Norge, om jeg ikke husker feil, indikerte vel at de ikke så noen forskjell), eller hvor vidt rent kjøtt er bedre som proteinkilde i tørrfôr enn protein fra biprodukter, eller hvor vidt belgrukter og potet er bedre/verre enn korn og mais (hunder er omnivorer, så karbohydrater i fôr er ikke et problem). Det vi derimot vet litt mer om, er at det stadig kommer forskning gjort på mennesker og dyr på tarmflora som underbygger viktigheten av en variert diett, både for å unngå magetrøbbel og allergier blant annet. Et annet interessant funn i senere tid er hvordan svært prosesserte matvarer bearbeides ulikt i kroppen sammenlignet med råvarer. Basert på det, tenker jeg det ikke er lurt å sverge til et spesifikt fôr, med en spesifikk sammensetning, fra en spesifikk aktør, men heller søke etter å inkludere flest mulige ingredienser i de fôrene man bruker og bruke et variert utvalg av rått, tørt, frysetørket, lite prosessert og mye prosessert.

Når det gjelder tørrfôr spesielt, tenker jeg det viktigste for meg er 1) spiser de det? og 2) hvordan hundene fungerer på det. Det nytter lite med en fin ingrediensliste, når bikkjene mine blir magre og blasse av Orijen, ikke vil spise Canagan og blir dårlig av Vigor&Sage f.eks. Mine både liker Appetitt, har fin mage og er godt muskelsatt og finere i pelsen på det, selv om det ikke har noen fancy ingrediensliste. Så, jeg er ikke så opptatt av ingredienslisten, fordi det er ikke nødvendigvis en indikator på om det fungerer for gitt hund. Jeg tenker også som så at tørrfôr er ultraprosessert uansett, om det inneholder mye rent kjøtt eller kun protein fra slakteavfall. Jeg er usikker på hvor mye betydning proteinkilden i seg selv egentlig har å si, så lenge aminosyreprofilen er god og de er tilgjengelige for opptak.

Interessant! 

Jeg antar man må gi det litt tid før man ser effekten en fôrtype har på hunden også. 

Hvor lang tid pleier det å gå før man ser hva fôret gjør med hunden? Sikkert et dumt spørsmål, men. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, LinL said:

Kanskje et annet tørrfor kan være lurt å blande hvis den er hard i magen. De kan bli litt hard i magen av råforing, og Acana har vel lite "fyllstoffer", så kanskje er et av de andre merkene like greie, som appetitt. Kan være det hjelper på magen. I Appetitt er det ofte mer av det som spises, som kommer ut, kontra Acana, hvor hver kule er litt mer matnyttig, hvis du skjønner. 

Jeg skjønner :) Nå kjøpte jeg en Acana-variant med lam i går som har likte godt. Jeg lar han gå på det til den lille sekken er tom, så får vi ta en evaluering. Jeg tenker også å handle inn litt andre småpakker fra Acana og også den fra Appetitt, og se om det er noen han foretrekker smaken på. 

Hvor lang tid pleier dere å bruke på tilvenning av nytt fôr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, Nani said:

Jeg skjønner :) Nå kjøpte jeg en Acana-variant med lam i går som har likte godt. Jeg lar han gå på det til den lille sekken er tom, så får vi ta en evaluering. Jeg tenker også å handle inn litt andre småpakker fra Acana og også den fra Appetitt, og se om det er noen han foretrekker smaken på. 

Hvor lang tid pleier dere å bruke på tilvenning av nytt fôr?

Det kommer litt an på. Får ta utgangspunkt i mine hunder som ikke har sensitiv mage ? 

Når de er unge, de første 2-3 årene, bruker jeg lang tid, blander gjerne foret i 2 uker. Når de var voksne, bare et par dager, eller ikke i det hele tatt. Spesielt labradoren på 7 år, tåler alt, og om hun blir dårlig, så varer det bare en dag :) Det skal også sies, at de går på faste for, men at jeg jevnt og trutt sper på med litt forskjellig. Det tror jeg de har godt av. Kjøre noen 1kgs poser, jeg bruker som godbiter, blander i maten o.l. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man "skal" vel egentlig bruke et par uker på gradvis tilvenning av nytt fôr. Når det er sagt hender det jo man plutselig går tom, de hadde ikke det vanlige merket inne, man glemte å ta med fôr på tur/ferie, osv., og det går som oftest bra.

Når jeg har vekslet mellom fôrtyper har jeg blandet det nye i siste rest av det gamle, typiske en ukes mengde, men ingen nøyaktig mål. Våre får også matrester med eller uten eget fôr blandet i, tørre og ferske godbiter av ymse, og jeg tror hundene i utgangspunktet har godt av å spise litt variert så lenge de har normal mage. De er jo tross alt altetere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til tørrfôr så er jeg ikke så himlade nøye som kanskje endel andre her, og pris spiller faktisk for meg inn når man har 3-5 medium/store hunder å fôre på. Jeg har i tillegg i grunnen ikke satt meg så inn i dette vepsebolet av etikk, trender osv., kunne sikkert visst enda mer om næringsstoffer og opptak også annet enn grunnkunnskaper+. 

Mine spiser hovedsaklig råfôr av type Rawfôr som er lokalprodusert og VOM. Fra Rawfôr bruker vi generelt typene uten kylling, så at det er kylling i tørrfôret er ikke så avgjørende å unngå. Tørrfôr brukes som litt vomfyll på de som har perioder med lavere aktivitet ved feks. skade eller seniorhunden som ikke gjeter så mye lengre, samt for å unngå knallharde mager, eller på reise (tørrfôr + frysetørket vom) :)

Det jeg er påpasselig med er at fôret er lett tilgjengelig, fordi jeg vet jeg er dårlig på planlegging. Av proteinkilder er jeg veldig glad når der er fisk i innholdsfortegnelsen, samt andre ledd- og muskelnyttegjørende sammensetninger av stoffer (omega 3-6, glukosamin mm.), især fordi ene råfôret ikke inneholder fisk. Fyllstoffer er litt meh, men ikke avgjørende at er fraværende for min del, for som sagt er dietten hovedsaklig råfôr og noen av mine trenger av og til ikke proppfult av proteiner og fett i hver enkelt kule. 

Smaklighet osv. er uviktig for meg, de spiser uansett, selv de som har vært småspist. Blir det ikke spist fjernes skåla, eller er en gjeng andre gribber klare til å ta over. Mao. tar flokklivet og en utålmodig eier ansvar for at det ikke spiller noen rolle :lol:

Vi hadde tidligere oppdretteravtale med Royal Canin hovedsaklig fordi det var eneste fôret magepasienten håndterte, men etter økning av priser og vanskeligheter med å få tak i, så fikk vi prøve Labb og nå Appetitt. Tenker vi fortsetter med Appetitt fremover en stund til. Men tanken er å snoke litt rundt etter alternativer etterhvert og prøve litt forskjellig, nå som vi ikke har gulingens helse å ta hensyn til å prøve forskjellig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/12/2022 at 3:41 PM, Nani said:

Interessant! 

Jeg antar man må gi det litt tid før man ser effekten en fôrtype har på hunden også. 

Hvor lang tid pleier det å gå før man ser hva fôret gjør med hunden? Sikkert et dumt spørsmål, men. 

Overhode ikke dumt spørsmål. :)

Jeg opplever at hva gjelder fordøyelse, hvis det oppstår problemer, kommer de raskt, alt fra et par dager til et par uker. Med en hund som kun spiser et enkelt fôr eller noen få, kan det ha med tilvenning å gjøre. For meg, som blander så mye forskjellig og gir små mengder av alt uansett, opplever jeg at når de en sjelden gang reagerer på noe (med oppkast, diaré eller store mengder avføring), er det sjeldent at de kan tilvennes over tid.

Når det gjelder hold, klør, poter, pels osv. tar det lengre tid, minimum noen måneder, før man ser tegn på evt. bedring eller forverring. Disse faktorene påvirkes jo også av andre faktorer som stress, sykdom, hormonelle forandringer osv. så denne siden er jo vanskeligere å evaluere like sikkert.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Jeg ser etter fôr uten belgfrukter (de fleste kornfrie er fylt til randen med ertestivelse) og med korn, høyt (6-8%) askeinnhold, og ikke for høyt proteininnhold. Acana og Orijen er ikke bra fôr, de er koblet til mange tilfeller av hjertesykdom (DCM) hos hund. En bekjent av meg sin hund døde midt på plenen hennes plutselig, hjertet var tre ganger så stort som vanlig og ble koblet opp til diett og DCM, hun foret div kornfritt. Jeg vil heller ikke gi rått, mest pga risiko for bakterier. Jeg er stor fan av Royal Canin, men selv synes jeg det er blitt veldig dyrt. Skulle gjerne gått over til lokalprodusert fôr som Kaisa (som ikke har ertestivelse som appetitt og labb), men blir litt usikker når det er så lite og nytt og derfor ikke er blitt testet så mye og lenge. Er også litt lite Omega-3, men det går jo ann å tilsette. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SviskeKompott skrev:

Jeg ser etter fôr uten belgfrukter (de fleste kornfrie er fylt til randen med ertestivelse) og med korn, høyt (6-8%) askeinnhold, og ikke for høyt proteininnhold. Acana og Orijen er ikke bra fôr, de er koblet til mange tilfeller av hjertesykdom (DCM) hos hund. En bekjent av meg sin hund døde midt på plenen hennes plutselig, hjertet var tre ganger så stort som vanlig og ble koblet opp til diett og DCM, hun foret div kornfritt. Jeg vil heller ikke gi rått, mest pga risiko for bakterier. Jeg er stor fan av Royal Canin, men selv synes jeg det er blitt veldig dyrt. Skulle gjerne gått over til lokalprodusert fôr som Kaisa (som ikke har ertestivelse som appetitt og labb), men blir litt usikker når det er så lite og nytt og derfor ikke er blitt testet så mye og lenge. Er også litt lite Omega-3, men det går jo ann å tilsette. 

jeg kjenner til to hunder som har dødd plutselig, og med forstørret hjerte. Begge gikk på fôr med belgfrukter og ertestivelse... Så jeg styrer også unna. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, SviskeKompott said:

Jeg ser etter fôr uten belgfrukter (de fleste kornfrie er fylt til randen med ertestivelse) og med korn, høyt (6-8%) askeinnhold, og ikke for høyt proteininnhold. Acana og Orijen er ikke bra fôr, de er koblet til mange tilfeller av hjertesykdom (DCM) hos hund. En bekjent av meg sin hund døde midt på plenen hennes plutselig, hjertet var tre ganger så stort som vanlig og ble koblet opp til diett og DCM, hun foret div kornfritt. Jeg vil heller ikke gi rått, mest pga risiko for bakterier. Jeg er stor fan av Royal Canin, men selv synes jeg det er blitt veldig dyrt. Skulle gjerne gått over til lokalprodusert fôr som Kaisa (som ikke har ertestivelse som appetitt og labb), men blir litt usikker når det er så lite og nytt og derfor ikke er blitt testet så mye og lenge. Er også litt lite Omega-3, men det går jo ann å tilsette. 

Hvem har koblet opp dette til fôret de får? Veterinærer, hundeeiere, eller forskere? Dette er ganske store merker, jeg kan ikke tenke meg at det ikke er reagert på om det er en vesentlig risiko ved det?

Og er det disse fôrene, innholdet av ertestivelse eller belgfrukter, eller andre fellesnevnere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, SviskeKompott said:

Jeg ser etter fôr uten belgfrukter (de fleste kornfrie er fylt til randen med ertestivelse) og med korn, høyt (6-8%) askeinnhold, og ikke for høyt proteininnhold. Acana og Orijen er ikke bra fôr, de er koblet til mange tilfeller av hjertesykdom (DCM) hos hund. En bekjent av meg sin hund døde midt på plenen hennes plutselig, hjertet var tre ganger så stort som vanlig og ble koblet opp til diett og DCM, hun foret div kornfritt. Jeg vil heller ikke gi rått, mest pga risiko for bakterier. Jeg er stor fan av Royal Canin, men selv synes jeg det er blitt veldig dyrt. Skulle gjerne gått over til lokalprodusert fôr som Kaisa (som ikke har ertestivelse som appetitt og labb), men blir litt usikker når det er så lite og nytt og derfor ikke er blitt testet så mye og lenge. Er også litt lite Omega-3, men det går jo ann å tilsette. 

Det er jo ikke fravær av korn som er problemet, men fyllstoffene korn byttes ut med. Det optimale vil vel være et kornfritt for uten fyllstoff og med høyest mulig kjøttinnhold.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, simira said:

Hvem har koblet opp dette til fôret de får? Veterinærer, hundeeiere, eller forskere? Dette er ganske store merker, jeg kan ikke tenke meg at det ikke er reagert på om det er en vesentlig risiko ved det?

Og er det disse fôrene, innholdet av ertestivelse eller belgfrukter, eller andre fellesnevnere?

Litt av problemet er nettopp det du etterspør her, hva er det med disse forene som leder til DCM? Det er ikke noe de lett kan teste tørrforet for i en lab og se, derfor er det gått under radaren. Og det er jo for uten det fæle kornet, og med masse masse protein, så det må jo være så bra ikke sant? 

FDA - U.S.A. Food and Drug Administration har gjort og holder fremdeles på en stor etterforskning av sammenhengen mellom hundefôr og DCM. I tillegg til denne er det flere uavgengige etterforkninger som består av vetrinærer og forskere. Og utenfor kontrollert etterforkning er det spørreundersøkelser av hundeeiere som har hunder som har fått diagnosen DCM og hvilket for disse hundene har gått på - OG eventuelt hvis hunden har blitt bedre fra sykdommen, hvilket fôr den ble byttet til. 

Disse etterforskningene har enda ikke funnet den nøyaktige grunnen, men generelt så er belgfrukter blitt assosiert som en høy risikofaktor. Mange av diettene som er koblet opp til DCM er kornfrie, men ikke alle. Mangel på taurin er også bekymringsverdig. Det var en stor greie på 70/80 tallet med katter og kattefor og taurinmangel, og nå blir også taurin ansett som nødvendig i hundemat. 

De diettene som IKKE er koblet opp mot DCM er blitt demonisert i årevis av de som pusher kornfri. Royal Canin for eksempel er et kjempebra fôr som putter veldig mye tid og penger i grundig forskning. 

For videre lesing og fact-checking av det jeg skriver: 

En liste over pulisert forskning på DCM: 

https://www.alltradesdvm.com/topics/diet-associated-dcm/dcm-research-list

Artikkel av vetrinær, ernæringsfysiolog og universitetsprofessor Lisa Freeman: 

https://vetnutrition.tufts.edu/2023/02/diet-associated-dilated-cardiomyopathy-the-cause-is-not-yet-known-but-it-hasnt-gone-away/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Wilhelmina said:

Det er jo ikke fravær av korn som er problemet, men fyllstoffene korn byttes ut med. Det optimale vil vel være et kornfritt for uten fyllstoff og med høyest mulig kjøttinnhold.

Men hvorfor blir korn demonisert? Hvorfor er det beste for hunden kun kjøtt? Jeg er ikke enig i at kun kjøtt er det beste å fôre hunden. Faktisk, så mener jeg at korn er essensielt for fiber. De merkene som ikke er blitt koblet opp mot DCM og som har kunnet hjelpe å reverserere lidelsen er merker som er blitt demonisert av kornfri-pushere, Royal Canin, Purina og Hills er veldig gode fôr med høyt innhold av karbohydrater. 

Du har helt rett i at det ikke er fraværet av korn som gjør det, fordi DCM er koblet opp mot visse dietter med korn også. Men, korn er ikke koblet opp mot DCM, og er derfor ikke et farlig "fyllstoff" - selv om jeg er uenig i ordet. Jeg har ikke funnet noe som helst ordentlig informasjon på at hunder har det bedre på kornfrie dietter, selv uten belgfrukter. Her er en god arikkel om DCM av en vetrinær og ernæringsfysiolog: 

https://vetnutrition.tufts.edu/2023/02/diet-associated-dilated-cardiomyopathy-the-cause-is-not-yet-known-but-it-hasnt-gone-away/

Hunder er altetende, og fordøyer karbohydrater. De kan nyttegjøre seg av både makro og mikronutrienter i kornprodukter. 

Godt sammendrag av forskning om råforing: 

https://www.alltradesdvm.com/topics/nutrition/raw-food-diets/raw-research-update

Artikkel om hvordan hunden er forskjellig fra ulven og hvordan temming har endret fordøyelsen:

https://www.science.org/content/article/diet-shaped-dog-domestication

https://www.nature.com/articles/nature11837

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, korn i seg selv er ikke skadelig eller dårlig i fôr, problemet har vel tradisjonelt vært mengden korn og andre "fyllstoffer" i forhold til rent kjøtt og proteiner. Med mindre hunden er allergisk. Jeg ser mer på kjøttinnhold og mengde/kvalitet av det, enn hvorvidt et fôr er kornfritt eller ikke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutes ago, SviskeKompott said:

Men hvorfor blir korn demonisert? Hvorfor er det beste for hunden kun kjøtt? Jeg er ikke enig i at kun kjøtt er det beste å fôre hunden. Faktisk, så mener jeg at korn er essensielt for fiber. De merkene som ikke er blitt koblet opp mot DCM og som har kunnet hjelpe å reverserere lidelsen er merker som er blitt demonisert av kornfri-pushere, Royal Canin, Purina og Hills er veldig gode fôr med høyt innhold av karbohydrater. 

Jeg har råforet mine dyr (både hund og katt) i over 20 år, og jeg har i hvert fall ikke hørt om et eneste tilfelle av for-relatert hjertesykdom blant de som råforer. Jeg ser overhodet ingen grunn til å fore min hund med karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Wilhelmina said:

Jeg har råforet mine dyr (både hund og katt) i over 20 år, og jeg har i hvert fall ikke hørt om et eneste tilfelle av for-relatert hjertesykdom blant de som råforer. Jeg ser overhodet ingen grunn til å fore min hund med karbohydrater.

Jeg er helt sikker på at mange kan si det samme om mange tørrfôrmerker.

De produserte råfôrmerkene tilsettes jo diverse for at det skal være fullverdig hundemat, skal man "ekte" råfôre på rått kjøtt må man gi andre ting ved siden av for at hunden skal få alle næringsstoffene den trenger. Uten at jeg kan så himla mye om det, men det var en del skriving om det her på hundesonen da råfôring var nyere og tilgangen på alternativer mye dårligere for folk flest.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Wilhelmina said:

Jeg har råforet mine dyr (både hund og katt) i over 20 år, og jeg har i hvert fall ikke hørt om et eneste tilfelle av for-relatert hjertesykdom blant de som råforer. Jeg ser overhodet ingen grunn til å fore min hund med karbohydrater.

Det er helt greit det, du har helt lov til å ha dine meninger og jeg er glad for at ingen av dine dyr har fått denne forferdelige sykdommen. Som en annen bruker nevnte så er det veldig stor forskjell på å fore hjemmelaget rått og feks vom og hundemat da sistnevnte er tilsatt masse vitaminer og mineraler. Når det er sagt så linket jeg til svært mange grunner til å fore hunder med fôr som inneholder karbohydrater. Det er enklere å fordøye, det gir fiber, det er en kilde til mange vitaminer, mineraler, essensielle fettsyrer, aminosysrer, og proteiner. Hunder som er råforet sliter langt oftere med mangelsykdommer.

Hva er fordelene med råforing? Det finnes ingen faktuelle undersøkelser og forskning på at råforing har noe som helst fordel over tørrfor. 

Desverre er råforing blitt koblet opp mot DCM.

https://www.fda.gov/animal-veterinary/outbreaks-and-advisories/fda-investigation-potential-link-between-certain-diets-and-canine-dilated-cardiomyopathy

https://www.fda.gov/media/128303/download

MEN igjen dette betyr bare at råforing ikke garanterer en balansert diett, og desverre finnes det ingen produsenter av råfor som har utfort nok forskning og testing på sitt eget for sånn at vi vet det finnes råfor som ikke leder til DCM. Jeg er 100% sikker på at råfor i seg selv ikke leder til DCM. Det finnes balanserte rå dietter og ubalanserte, men desverre er det ikke nok tall som støtter råforing, og nok tall som ikke støtter råforing, til at det er en risiko jeg ønsker å ta. Råforing gjør jo at det ikke er risiko for belgfrukter og mangel på taurin. Men når det finnes så mange gode tørrfor som er bevist å hjelpe MOT DCM og som ikke inneholder farlige bakterier så er det et sikrere valg for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutes ago, SviskeKompott said:

Det er helt greit det, du har helt lov til å ha dine meninger og jeg er glad for at ingen av dine dyr har fått denne forferdelige sykdommen. Som en annen bruker nevnte så er det veldig stor forskjell på å fore hjemmelaget rått og feks vom og hundemat da sistnevnte er tilsatt masse vitaminer og mineraler. Når det er sagt så linket jeg til svært mange grunner til å fore hunder med fôr som inneholder karbohydrater. Det er enklere å fordøye, det gir fiber, det er en kilde til mange vitaminer, mineraler, essensielle fettsyrer, aminosysrer, og proteiner. Hunder som er råforet sliter langt oftere med mangelsykdommer.

Viktig å skille mellom industrielt framstilt råfôr som blir analyser for næringsstoffer og tilsatt vitaminer og mineraler, og egenkomponerte råfôrdietter man setter sammen selv. Førstnevnte har ingen risiko hva gjelder mangler, og det er mangler som pekes på som en risiko for utvikling av DCM ved råfôring. Det finnes også råfôr med grønnsaker for hunder som trenger mer fiber, f. eks MUSH.

Quote

Hva er fordelene med råforing? Det finnes ingen faktuelle undersøkelser og forskning på at råforing har noe som helst fordel over tørrfor. 

Foreløpig foreligger det ingen data som sier at det har noen stor betydning i verken positiv eller negativ retning.
Hvis du leser dine egne kilder er det ingen overbevisende indikasjoner på at det er farligere enn tørrfôr? Henvis meg gjerne hvis jeg har oversett noe. At 9 hunder på råfôrdiett har fått påvist DCM i FDA sin undersøkelse, er ganske uinteressant så lenge ingen andre artikler har funnet en lignende sammenheng. Det beviser eller motbeviser ingenting om råfôr. VOM har vært et ekstremt populært fôr i Norge i mange år, jeg vil tro vi hadde sett en del DCM hvis et fullverdig (som i tilsatt alle nødvendige næringsstoffer, vitaminer og mineraler) råfôr var sterkt koblet opp mot det.

At nesten 500 hunder fôret på fôr med høyt belgfrukt-innhold er mer overbevisende data om at det kan være noe mistenkelig der, til sammenligning. Noen forskningsartikler som har blitt publisert siden 2019-ish støtter også opp under at det KAN være noe problematisk her. Men det er veldig viktig å huske på: ingen har konkludert enda. Ingenting er enda bevist, som også FDA skriver ordrett.

Forøvrig minner denne debatten meg om en svensk studie der de så på diverse næringsstoffer i kjøtterstatninger (for mennesker), og noe av de tingene jeg bet meg ekstra merke i er det er vanskeligere å evaluere aminosyreprofiler i ekstruderte proteiner. Så vidt jeg vet, er omtrent alt tørrfôr til dyr framstilt ved ekstrudering.

Quote

Previous studies have shown that extrusion cooking affects the amino acid composition, as the measurable levels of certain amino acids decrease during extrusion, with the size of the effect and the amino acids affected dependent on the extrusion conditions [69]. Extruded proteins are hence more complex to evaluate with regards to their amino acid composition, compared with the raw material.

https://www.mdpi.com/2072-6643/14/19/3903

Så jeg tenker at like godt som det er et stoff i belgfrukter som er farlig for hunder, kan prosesseringen også være en mulig årsak siden man også kan se DCM hos feilernærte hunder.

Det er fortsatt ganske mye vi ikke vet innenfor ernæringsfeltet, både innen mennesker og dyr. Et kjent utsagn innen ernæring er som følger: "the dose makes the poison", noe også FDA skriver på kildene det linkes til. Fôr med et variert utvalg av produkter, så minimerer man evetuelle negative risikofaktorer som man enda ikke vet om ved et hvert fôr.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...