Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, August


Rufs
 Share

Recommended Posts

Da er ferien min over. Og det har vært en fin ferie med masse tid og tur med hunden min ❤️
Men det ble en ferie, og ikke en SOMMER-ferie. For makan til dritt vær… Ikke mye sommer her nei.

For et par dagen siden gikk jeg på tur med ei som er i gang med å kjøpe seg en border-collie valp. Hun er i kontakt med to oppdrettere (hun kjenner de begge), og er litt i tvil om hvilke oppdretter hun skal velge å kjøpe fra.

Den som bor nærmest, og derfor er lettest å besøke osv, begynte veldig tidlig med å miljøtrene valpene. Allerede fra da de åpnet øynene (ca 2 uker) var de med ut på kjøreturer, var med på treneringer hos hundeklubben, fikk besøk av fremmede osv. Og det har ikke blitt mindre med ukene. 
Kjøperen er bekymret for at alt dette gjør at valpene blir mer stresset. Eller at de krever MASSE aktivisering fra kjøper, siden det er dette de er vandt med. Full rulle hver dag!

Den andre oppdretteren er en sauebonde som har nok hatt flere valpekull en den første oppdretteren. Han har unger som bruker tid på valpene, de er ute i Hagen, går med de andre hundene og dyrene på gården osv. Klar mye mindre miljøtrening hvis man tenker på hvor mye forskjellig de opplever.

(foreldre, helse, gemytt osv er helt bra på begge kullene, så det er ikke det det står på)

Og jeg ble litt usikker på hvilke råd jeg skulle gi henne. Hvilke oppdretter velger man å kjøpe valp fra? (Jeg heller mest på sauebonden)

Kan man miljøtrene valper for mye, for tidlig? Og hvilke følger kan det få for valpene?

Hva ville du valgt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute på tur i dag, akkurat da vi rundet et hjørne møtte vi på en sparkesykkel som det STOD to stykker på: en hund og en person. Hunden ble lite glad for å se oss, det ble bjeffing og glefsing, kanskje for han var uforberedt. Uansett er det første gang jeg har sett en hund på utleiesparkesykkel, overrasket over at han ikke hoppet av. 

Skummelt syns jeg. Har du sett hund på sparkesykkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8/10/2022 at 5:02 PM, Rufs skrev:

Da er ferien min over. Og det har vært en fin ferie med masse tid og tur med hunden min ❤️
Men det ble en ferie, og ikke en SOMMER-ferie. For makan til dritt vær… Ikke mye sommer her nei.

For et par dagen siden gikk jeg på tur med ei som er i gang med å kjøpe seg en border-collie valp. Hun er i kontakt med to oppdrettere (hun kjenner de begge), og er litt i tvil om hvilke oppdretter hun skal velge å kjøpe fra.

Den som bor nærmest, og derfor er lettest å besøke osv, begynte veldig tidlig med å miljøtrene valpene. Allerede fra da de åpnet øynene (ca 2 uker) var de med ut på kjøreturer, var med på treneringer hos hundeklubben, fikk besøk av fremmede osv. Og det har ikke blitt mindre med ukene. 
Kjøperen er bekymret for at alt dette gjør at valpene blir mer stresset. Eller at de krever MASSE aktivisering fra kjøper, siden det er dette de er vandt med. Full rulle hver dag!

Den andre oppdretteren er en sauebonde som har nok hatt flere valpekull en den første oppdretteren. Han har unger som bruker tid på valpene, de er ute i Hagen, går med de andre hundene og dyrene på gården osv. Klar mye mindre miljøtrening hvis man tenker på hvor mye forskjellig de opplever.

(foreldre, helse, gemytt osv er helt bra på begge kullene, så det er ikke det det står på)

Og jeg ble litt usikker på hvilke råd jeg skulle gi henne. Hvilke oppdretter velger man å kjøpe valp fra? (Jeg heller mest på sauebonden)

Kan man miljøtrene valper for mye, for tidlig? Og hvilke følger kan det få for valpene?

Hva ville du valgt? 

Sauebonden. Samme tanker som deg. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8/10/2022 at 5:02 PM, Rufs skrev:

Da er ferien min over. Og det har vært en fin ferie med masse tid og tur med hunden min ❤️
Men det ble en ferie, og ikke en SOMMER-ferie. For makan til dritt vær… Ikke mye sommer her nei.

For et par dagen siden gikk jeg på tur med ei som er i gang med å kjøpe seg en border-collie valp. Hun er i kontakt med to oppdrettere (hun kjenner de begge), og er litt i tvil om hvilke oppdretter hun skal velge å kjøpe fra.

Den som bor nærmest, og derfor er lettest å besøke osv, begynte veldig tidlig med å miljøtrene valpene. Allerede fra da de åpnet øynene (ca 2 uker) var de med ut på kjøreturer, var med på treneringer hos hundeklubben, fikk besøk av fremmede osv. Og det har ikke blitt mindre med ukene. 
Kjøperen er bekymret for at alt dette gjør at valpene blir mer stresset. Eller at de krever MASSE aktivisering fra kjøper, siden det er dette de er vandt med. Full rulle hver dag!

Den andre oppdretteren er en sauebonde som har nok hatt flere valpekull en den første oppdretteren. Han har unger som bruker tid på valpene, de er ute i Hagen, går med de andre hundene og dyrene på gården osv. Klar mye mindre miljøtrening hvis man tenker på hvor mye forskjellig de opplever.

(foreldre, helse, gemytt osv er helt bra på begge kullene, så det er ikke det det står på)

Og jeg ble litt usikker på hvilke råd jeg skulle gi henne. Hvilke oppdretter velger man å kjøpe valp fra? (Jeg heller mest på sauebonden)

Kan man miljøtrene valper for mye, for tidlig? Og hvilke følger kan det få for valpene?

Hva ville du valgt? 

Bonden. Uten tvil. 

Ja, man kan 'miljøtrene' valper for tidlig. Uten å ha vitenskapen helt for hånd, men det er ikke foruten grunn oppdrettere generelt har lungt hus de første ukene, hvor hverken mor eller valper utsettes for stress. Økt stress tidlig i valpealder har korrelasjon til stressmønstre senere i livet. Det er i grunnen ikke noe vits å utsette valpene for noe de ikke har evne til å håndtere som ved 2-3 uker. 

Som raseentusiast antar jeg også at bonden har mer koll på de rasetypiske egenskapene som dessverre ignorerer, nemlig gjeteregenskapene. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet hit jeg bor nå for ca 4 år siden. Har blitt kjent med naboer, kollegaer, og folk med hund ?

Og jeg bruker fritiden min på hunden min, så det blir trening og turer. Ofte med de samme folkene, men av og til forslår jeg tur/trening med noen andre.

Hvis jeg sender en melding og skriver "Blir du med på tur/trening til helgen?", så får jeg svar som for eksempel; "Ja, passer best på søndag", eller "Nei, skal vaske håret" (hvis jeg fastsetter en tid)

MEN hvis jeg spør, og ikke setter et tidsrom; f.eks "Nå er ferien begynt, blir med på tur/trening en dag?" - og får svaret "Ja, det må vi få til en dag" - Så betyr det NEI! ? Utrolig rart og morsomt. Og det tok meg lang tid for å forstå at det ikke var et positivt svar. Spesiellt siden setningen begynner på "JA"

Og det gjelder ikke bare ett menneske. Neida. Sånn er det her: "Ja, det må vi få til en dag" = NEI!

Jeg vet ikke om dette er bare et hundemiljø-svar. Jeg tror jeg får spørre kollegaene mine, for dette er det rareste jeg har vært borti ?

 

Endret av Rufs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det handler om miljø. Det handler om gjennomføringsevne og ønsketenkning som forsvinner i hverdagen. Det er så mye man tenker man skal gjøre. Besøke et søskenbarn, få laget noe håndarbeid (hvor mange påbegynte håndarbeid/prosjekter har du liggende?), prøve et nytt spisested, ringe en venn som bor langt unna... Hvis man ikke setter av tid til det så blir det ikke gjort. Det blir "det skal jeg gjøre - en gang når jeg får tid". Og så er det hverdagen, med jobb, hund, familie, helse, trening, og alt annet. Jeg vet at fra jeg tenker at jeg burde ha en frisørtime til det faktisk skjer så tar det fort et par måneder for å få det til å gå opp. Da bestemor levde stod det "ringe bestemor" i kalenderen min en dag i uken for at det skulle bli gjort. Det var alltid hyggelig og noe jeg gjorde fordi jeg ville og satte pris på det, men hvis det ikke stod der forsvant plutselig dagen.

Så betyr ikke "nei - det vil jeg ikke", det betyr "ja, det har jeg lyst til, men det sklir ut i hverdagen". Har man en tid og et sted så har man en avtale, satt av tid til det i kalenderen, sier nei til å handle for svigermor den dagen eller kollapse på sofaen etter middag.

Og så er det noen som aldri tar initiativ. Kanskje vil de ikke mase, er redd for avslag, eller bare ikke finner tiden selv. Jeg har stort sett vært initiativtager til tur/treff/trening med hund, og siden jeg ble for syk til å prioritere å orge det så skjer det ikke. Men erfaringen min er at man må sette tid og sted. og at hvis man inviterer flere så er det garantert noen som ikke kan uansett, selv om de er entusiatiske og egentlig vil.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjeffing

Minien er et bjeffemonster. Alle hunder skal man bjeffe på i hans hode.. Godbiter funker som avledning, da kan han la være. Nå har jeg et smertefullt kne som gjør at å bøye seg ned flere ganger for å gi godbiter, ikke funker lenger. Løsningen har vært å løfte opp hunden for å kunne peise på med godbiter, Det rare er at alle hundeeiere i nærheten tar det persnlig, som et angrep på dem. Dette handler  jo ikke om tilfeldige hunder vi passerer, men om en hund som er i overkant utagerende,  Da er det faktisk mer enn litt frustrende med alle kommentarene vi får

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/16/2022 at 2:11 PM, Rufs said:

Jeg flyttet hit jeg bor nå for ca 4 år siden. Har blitt kjent med naboer, kollegaer, og folk med hund ?

Og jeg bruker fritiden min på hunden min, så det blir trening og turer. Ofte med de samme folkene, men av og til forslår jeg tur/trening med noen andre.

Hvis jeg sender en melding og skriver "Blir du med på tur/trening til helgen?", så får jeg svar som for eksempel; "Ja, passer best på søndag", eller "Nei, skal vaske håret" (hvis jeg fastsetter en tid)

MEN hvis jeg spør, og ikke setter et tidsrom; f.eks "Nå er ferien begynt, blir med på tur/trening en dag?" - og får svaret "Ja, det må vi få til en dag" - Så betyr det NEI! ? Utrolig rart og morsomt. Og det tok meg lang tid for å forstå at det ikke var et positivt svar. Spesiellt siden setningen begynner på "JA"

Og det gjelder ikke bare ett menneske. Neida. Sånn er det her: "Ja, det må vi få til en dag" = NEI!

Jeg vet ikke om dette er bare et hundemiljø-svar. Jeg tror jeg får spørre kollegaene mine, for dette er det rareste jeg har vært borti ?

 

For meg betyr det svare absolutt ikke nei! Det betyr mer, ja det må vi til en gang det klaffer for alle om det gjelder en gruppe. Eller det håper jeg vi får til en dag vi begge er i form til deg. (Jeg er ufør og har familie og venner som også er det.) Eventuelt Ja det må vi få til når vi begge har tid og jeg er i form. Jeg HATER å avlyse planer pga formen min, men jeg må faktisk det for mitt eget beste om formen tilsier at det ikke går eller jeg da blir omtrent sengeliggende en uke om jeg pusher meg selv. Da avtaler jeg heller ting med forbehold og forklarer hvorfor f.eks. Og da gjerne av typen "Ja det må vi få til om jeg er i form til det en dag det passer for deg"
Jeg har MASSE tid som ufør, men bruker fremdeles setningen "Ja, det må vi få til" ofte. Det betyr aldri nei, jeg genuint VIL få det til en gang, men det er ofte formen min eller kalenderen til en frisk venn som hindrer oss i å få det til der og da.

On 8/22/2022 at 9:53 PM, Nemi1 said:

Bjeffing

Minien er et bjeffemonster. Alle hunder skal man bjeffe på i hans hode.. Godbiter funker som avledning, da kan han la være. Nå har jeg et smertefullt kne som gjør at å bøye seg ned flere ganger for å gi godbiter, ikke funker lenger. Løsningen har vært å løfte opp hunden for å kunne peise på med godbiter, Det rare er at alle hundeeiere i nærheten tar det persnlig, som et angrep på dem. Dette handler  jo ikke om tilfeldige hunder vi passerer, men om en hund som er i overkant utagerende,  Da er det faktisk mer enn litt frustrende med alle kommentarene vi får

Kan du hive godbiten på bakken eller funker ikke det i sitasjonen? Folk dømmer lett dessverre. Håper det går seg til for deg og hunden! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8/16/2022 at 9:09 PM, jma skrev:

Enig med svaret over. For meg betyr "ja, det må vi få til" mer sånn "ja, det hadde vært veldig hyggelig, men jeg aner ikke når jeg skal få tid til det" ? 

Det som er så rart er at hvis svaret hadde vært: "Jepp. Gleder meg", "Ja, det hadde vært fint", "Skal prøve å få tid til det en dag", eller noe annet, så kan det absolutt bety Ja! (selv om det ikke blir noe av)

Men selve ordlyden: Ja-det-må-vi-få-til-en-dag = NEI. Disse 8 ordene sammen = Nei. Alltid. ?

At det ikke passer, at man fant ikke tid av og til er helt normalt. Men jeg kunne faktisk tenkt meg et nei, når de mener nei ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Rocket skrev:

 

Kan du hive godbiten på bakken eller funker ikke det i sitasjonen? Folk dømmer lett dessverre. Håper det går seg til for deg og hunden! 

Dessverre funker ikke det,  han bare overser dem. Men er vi i samme høyde, så kan han se på hunden og snu seg for å se på meg for å få godbiten. Og jeg syns jo at det er skikkelig flaut med den bjeffingen, så har jeg tenkt at det viktigste er å stoppe ham, uavhengig av om metoden er "godkjent" av andre. Så jeg sier fra: kom hit så skal jeg bære deg litt, og drar frem godbitene.

Jeg har vært på utallige  hundekurs og lest massevis av bøker, og jeg vet jo også at det ikke er anbefalt metode, men uansett er det det som funker best, og alt annet er liksom prøvd. Bare så trist at andre hundeeiere blir så provosert av det, og virker å ta det så personlig

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere med flere hunder. Har dere fått mye negative kommentarer på at dere har valgt å ha mer enn én hund? Jeg planla både nummer to og nummer tre før jeg hentet han nåværende. Og jeg får både blikk og kommentarer hver gang jeg bringer det opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Lapras said:

Til dere med flere hunder. Har dere fått mye negative kommentarer på at dere har valgt å ha mer enn én hund? Jeg planla både nummer to og nummer tre før jeg hentet han nåværende. Og jeg får både blikk og kommentarer hver gang jeg bringer det opp?

Da jeg fikk nummer to første gang, ble det en god del kommentarer. Da jeg fikk neste, ble det enda flere, for to er jo allerede mye, så ... tre? Hva skal man med det? Du skal ikke drive med avl heller, nei. Er ikke det litt "syk samler" over så mange bikkjer? :huh: Fikk også spørsmål fra enkelte om hva jeg skulle gjøre med de jeg hadde fra før, som om jeg skulle avlive noen... :blink: 

Nå i dag er de rundt meg så pass vant til det at det sjeldent snakkes om, selv om jeg selvfølgelig vet at de fleste fortsatt mener mer enn en er for mange. :P Ikke-hundefolk og folk som bare har en til kos og hygge, kommer aldri til å skjønne greia med flere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Lapras said:

Til dere med flere hunder. Har dere fått mye negative kommentarer på at dere har valgt å ha mer enn én hund? Jeg planla både nummer to og nummer tre før jeg hentet han nåværende. Og jeg får både blikk og kommentarer hver gang jeg bringer det opp?

Absolutt! Til og med fra folk som har hund selv. ?
Ikke ofte jeg får det i min egen retning siden jeg per nå bare har og bare har hatt 1 hund om gangen, men jeg har hørt det MYE om venner med 2 eller flere hunder. Spesielt i anskaffelsesfasen. Typ "hva skal h*n med det/den/de?" Jeg svarer ofte da "Hva skal du med x antall eller dyre biler, motorsykler, unger, katter, hester, whatever er relevant for vedkommende". Rett og slett for å få dem til å tenke litt. Det som er rart for noen er normalt for andre. Eventuelt bare "fordi", "jeg har lyst" etc. Alt etter hva jeg gidder av diskusjon. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror ikke det spiller noen rolle. Og fra noen er det nok reell omsorg for om man tar på seg for mye. Andre misunnelse. Noen bare forstår ikke.

Jeg har også hatt motsatt "problem" i hundemiljøet. Noen som insisterte på at "jamen jeg kunne jo bare få en til". Siden jeg har en gammel konkurransehund som ikke funket i ringen, og en som ikke er spesielt trenbar. Jeg er også kronisk syk og greier såvidt å gi dem nok aktivisering, så å skaffe en til er ganske utelukket.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...