Gå til innhold
Hundesonen.no

Unghund som er lei maten sin?


Nani
 Share

Recommended Posts

 

Vi har en 9 måneder gammel unghund som nesten over natten har mistet interesse for maten sin. Han får halvt om halvt tørrfôr (Acana puppy) og VOM puppy. Tørrfôret er nesten uaktuelt, her må jeg blande i våtfôr og frysetørket VOM for at det i det hele tatt skal virke litt interessant, men selv da lar han ofte tørrfôret ligg igjen. Til morges i dag ligger tørrfôret igjen, mens i går kveld ble alt spist opp. Han får også VOM i kong, toppl eller slikkematte to ganger daglig. Èn når vi går for dagen som blir spist opp før vi kommer hjem, og èn på kveldstid som som regel også blir spist opp etter hvert. I dag sitter jeg på hjemmekontor og han har ikke rørt kongen han har fått. Før kastet han seg over de uten unntak, og han viste langt mer entusiasme ovenfor tørrforet sitt også. Jeg kunne tidvis bruke det som godbit.

Han viser ikke noe generell spisevegring ellers - tar godbiter, tyggebein, slikker i seg våtfôret som er blandet med tørrfôr og spiser jo som regel opp vom i kong/slikkematte også, selv om han kanskje ikke kaster seg over de like entusiastisk som før. Allmenntilstanden hans er normal. Sover godt på natt og dagtid, aktiv på ettermiddag. Drikker godt med vann. Vekten peker oppover hver gang vi veier han.

Jeg vurderer å bytte tørrfôr, men vi har 10 kg liggende og planen var at dette var siste sekk med valpefôr før vi går over på voksenfôr. Hadde det vært en idè å begynne å blande inn voksenfôr for å gjøre det litt mer interessant? Eller er det tidlig? Et alternativ er såklart å bytte ut hele fôret, men det hadde vært praktisk å få brukt opp de kiloene vi har av Acana puppy.

Ellers kan de jo virke som om han er mindre interessert i mat på morgenen enn kveldstid? Er det for feil å vurdere å mate kun på kveldstid?

Med fare for å høre ut som en heks her, og motstrøms sammenlignet med alle fargerike matskål-bildene på instagram, så hadde jeg håpt å holde den vanlige maten hans enkel. Han har godbitabonnement og et eget lager av tyggebein, så han lider ingen nød. Men akkurat den vanlige maten hans hadde jeg håpt å holde enkel. Han får ikke noe tilskudd enda. 

Tips?

 

Edit for å legge til noen detaljer og rette på en skrivefeil

Endret av Nani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han tynn?

Hvis han er normalvektig ville jeg kuttet ned mengden litt, så han faktisk spiser opp maten. Det er det som har hatt effekt på våre, som begge har hatt en periode med veldig lite matlyst i unghundtiden.

Ellers synes jeg forsåvidt det er på høy tid å begynne å gå over til voksenfôr, så dere kan godt begynne å blande inn det. Valpefôr er vel også ganske energirikt, så det kan faktisk være at hunden ikke trenger like mye av det.

Jeg ville dillet minst mulig med det, og bare gitt ham nok til at du er sikker på at han spiser opp, ta bort maten etter 10-15 min, og gi resten til neste måltid. Fyll på, men ikke mer enn at han får det han normalt skulle hatt til det måltidet.

Hvis dere bruker mye godbiter i løpet av dagen så kutt heller ned på måltidsmengden ytterligere. Så lenge han er frisk sulter han ikke ihjel. Hvis han faktisk blir tynn og om dette evt. er en brå endring så er det på tide med en sjekk hos dyrlege. Men ellers er det veldig normalt med slike perioder hos unghunder, etter min erfaring.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, simira said:

Er han tynn?

Hvis han er normalvektig ville jeg kuttet ned mengden litt, så han faktisk spiser opp maten. Det er det som har hatt effekt på våre, som begge har hatt en periode med veldig lite matlyst i unghundtiden.

Ellers synes jeg forsåvidt det er på høy tid å begynne å gå over til voksenfôr, så dere kan godt begynne å blande inn det. Valpefôr er vel også ganske energirikt, så det kan faktisk være at hunden ikke trenger like mye av det.

Jeg ville dillet minst mulig med det, og bare gitt ham nok til at du er sikker på at han spiser opp, ta bort maten etter 10-15 min, og gi resten til neste måltid. Fyll på, men ikke mer enn at han får det han normalt skulle hatt til det måltidet.

Hvis dere bruker mye godbiter i løpet av dagen så kutt heller ned på måltidsmengden ytterligere. Så lenge han er frisk sulter han ikke ihjel. Hvis han faktisk blir tynn og om dette evt. er en brå endring så er det på tide med en sjekk hos dyrlege. Men ellers er det veldig normalt med slike perioder hos unghunder, etter min erfaring.

Takk for godt svar! 

Han er ikke tynn nei, normal voksenvekt for rasen er 17-23 kg og han lå på 16,5 når vi veide for et par dager siden. Han er ikke overvektig heller syns jeg, han føles "riktig" i formen. Rasen varierer vel og merke litt i størrelse, jeg vet om voksne hunder av samme rase som som ligger på 14-15 kg. 

Vi har fra før av trukket fra ca. 20% fra anbefalt mengde av begge fôrtyper for å ta høyde for godtbiter og diverse utenom. Men han lider nok ingen nød av at vi reduserer ytterligere. I dag har jeg prøvd å ikke gi tørrfôr til frokost, kun en toppl med VOM som han har som litt tidsfordriv når vi går om morgenen. Så prøver jeg å tilby tørrfôr i kveld etter trening/tur og ser om han har litt mer interesse. 

Så får vi begynne i en ende av jungelen av ulike fôrtyper når vi skal velge voksenfôr...tips tas i mot til det også ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...