Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp med borrelås-syndrom


Phalene
 Share

Recommended Posts

Valpen min (dvergspaniel) har borrelås-syndrom, dvis at han er altfor klengete. Vil være inntil meg hvert våkne minutt av døgnet. Hopper oppå meg og vil ha kos hver gang jeg setter meg ned, hopper og prøver å holde rundt leggen min når jeg går, jeg får ikke ett minutts pause, bortsett fra på tur. Når vi leker dytter han lekene i hendene mine eller i leggen min mens han holder rundt benet mitt. Han har ikke seperasjonsangst, har filmet han når han er alene hjemme og han slår seg alltid helt til ro når jeg er ute av huset. Han finnes ikke nervøs, er supertøff og elsker å hilse på alle hunder og mennesker. Han vil bare ha kos. Har forsøkt å korrigere ved å legge han på plassen sin/belønne han for å bli liggende i 10 mnd nå, uten noen som helst effekt. Jeg blir så sliten av å løfte han bort fra meg/korrigere verbalt nå at jeg griner hver eneste dag, av utmattelse. Hvordan gjør jeg han mindre klengete? Er desperat etter hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer hvis du bruker valpegrind/kompostgrind til å sperre ham borte fra deg?

Jeg ville kuttet ut korrigeringen, jeg ville ikke straffet en hund for å søke nærhet. Men å "lære" ham å kunne ligge alene selv når du er i nærheten kan være greit. Jeg ville satt opp en grind slik at ved første forsøk kan du sette ham bak der (med egen seng/pute), og la ham være der til du orker repetisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du har holdt på i 10 mnd, så jeg tar utgangspunkt i at dette er en unghund. 

Jeg er enig mer Simira at den korrigeringen dere har holdt på med må du slutte med. Det fører bare til frustrasjon hos dere begge.

Når det gjelder adferden på gulvet så ville jeg prøvd ignoreringsmetoden (stopp umiddelbart, kryss armene, snu ryggen til og se opp i taket). Folk som er en del på forumet begynner sikkert å bli lei av at jeg snakker om det, men det er en så myk og effektiv trening at det alltid er verdt å prøve først. Dette fungerer kun når hunden ønsker oppmerksomheten fra eier, f.eks. ved valpebiting, hopping og masing.

Ignoreringsmetoden er en form for snill "straff" hvor du tar bort det hunden prøver å oppnå, nemlig oppmerksomheten din. Selv om det kan høre rart ut å stoppe opp når hunden prøver å stoppe deg fra å gå, så er hundens egentlige mål oppmerksomhet ut i fra det du forteller. Gjennom kroppspråk forteller du hunden din "når du oppfører deg sånn, så vil jeg ikke ha noe med deg å gjøre." 

Jeg ville også trent på at han ikke får komme opp på fanget uten tillatelse. Dersom han hopper opp med en gang du setter deg, så flytter du han ned på gulvet, ber om å sitte, og når han har holdt roen/blikkontakt i noen sekunder, så gir du kommando til å komme opp. I starten er det viktig at du tillater det hver gang, sånn at det faktisk lønner seg for han å sitte.

Jeg tror jeg ville startet der, og rett og slett tatt en pause fra alt det andre. Når disse 2 tingene er på plass kan du gå videre med treningen. Jeg tror dere trenger et lite avbrekk, for akkurat nå blir du frustrert og lei deg, og han blir bare enda mer intens.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Pingeling skrev:

Du sier du har holdt på i 10 mnd, så jeg tar utgangspunkt i at dette er en unghund. 

Jeg er enig mer Simira at den korrigeringen dere har holdt på med må du slutte med. Det fører bare til frustrasjon hos dere begge.

Når det gjelder adferden på gulvet så ville jeg prøvd ignoreringsmetoden (stopp umiddelbart, kryss armene, snu ryggen til og se opp i taket). Folk som er en del på forumet begynner sikkert å bli lei av at jeg snakker om det, men det er en så myk og effektiv trening at det alltid er verdt å prøve først. Dette fungerer kun når hunden ønsker oppmerksomheten fra eier, f.eks. ved valpebiting, hopping og masing.

Ignoreringsmetoden er en form for snill "straff" hvor du tar bort det hunden prøver å oppnå, nemlig oppmerksomheten din. Selv om det kan høre rart ut å stoppe opp når hunden prøver å stoppe deg fra å gå, så er hundens egentlige mål oppmerksomhet ut i fra det du forteller. Gjennom kroppspråk forteller du hunden din "når du oppfører deg sånn, så vil jeg ikke ha noe med deg å gjøre." 

Jeg ville også trent på at han ikke får komme opp på fanget uten tillatelse. Dersom han hopper opp med en gang du setter deg, så flytter du han ned på gulvet, ber om å sitte, og når han har holdt roen/blikkontakt i noen sekunder, så gir du kommando til å komme opp. I starten er det viktig at du tillater det hver gang, sånn at det faktisk lønner seg for han å sitte.

Jeg tror jeg ville startet der, og rett og slett tatt en pause fra alt det andre. Når disse 2 tingene er på plass kan du gå videre med treningen. Jeg tror dere trenger et lite avbrekk, for akkurat nå blir du frustrert og lei deg, og han blir bare enda mer intens.
 

Med korrigering mener jeg at jeg har bedt han legge seg ned og bli liggende, jeg har aldri sagt at jeg har straffet ham. Det har lyktes dårlig, da han bare blir liggende til jeg snur ryggen. Tross masse øving med ros og godbiter. 

Men takk for tilsynelatende veldig gode tips, skal benytte meg av de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/25/2022 at 7:22 AM, Smartingen skrev:

Hva mener du med at han holder rundt leggen din? Kan høres ut som stress  den delen...

Han tar en leke i munnen og presser den mot leggen min mens han holder rundt leggen. Tror det er fordi han vil jeg skal være med i leken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/23/2022 at 4:23 PM, simira skrev:

Hva skjer hvis du bruker valpegrind/kompostgrind til å sperre ham borte fra deg?

Jeg ville kuttet ut korrigeringen, jeg ville ikke straffet en hund for å søke nærhet. Men å "lære" ham å kunne ligge alene selv når du er i nærheten kan være greit. Jeg ville satt opp en grind slik at ved første forsøk kan du sette ham bak der (med egen seng/pute), og la ham være der til du orker repetisjonen.

Jeg har aldri straffet han, du legger kanskje noe annet i korrigering enn det jeg mente. Jeg har satt han ned og sagt "nei" og holdt en flat hånd opp som skal indikere stopp, når han hopper på meg. Det har lyktes dårlig hittil. Takk for tips med grind. Jeg har ikke villet legge han i bur når han har uønsket adferd, fordi jeg er redd han skal forbinde buret med straff. Men en grind er jo et godt tips. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Phalene said:

Med korrigering mener jeg at jeg har bedt han legge seg ned og bli liggende, jeg har aldri sagt at jeg har straffet ham. Det har lyktes dårlig, da han bare blir liggende til jeg snur ryggen. Tross masse øving med ros og godbiter. 

Men takk for tilsynelatende veldig gode tips, skal benytte meg av de. 

Jeg forsto hva du mente, tenkte aldri du var hard mot han! "Straff" er et ord vi gjerne bruker på en annen måte i hundetrening. ? Belønning er å gi hunden et gode, f.eks. din oppmerksomhet. Straff er å ta vekk et gode. Så når du setter hunden din ned for å ha oppført seg dårlig, så er det en "straff" i hundetrening. 

Jeg håper du får resultater med treningen! Jeg tror som sagt at det er viktig at du tar en pause fra det du har prøvd før sånn at dere får en ny start, samt senket skuldrene. Det er ikke greit at du har det så tøft at du gråter i frustrasjon. 

Du har prøvd å lære han at han ikke skal ta kontakt for å få kos, og det har ikke fungert fordi du står så ekstremt høyt i verdi hos han. Det jeg foreslår er å lære han nye metoder å be om kos, og da må belønningen være kos. Altså sitt pent og vent på kommando=kos. Hopp opp uten kommando=gulv/avvisning. Målet er at kosen skal skje på dine premisser, og at han lærer at det ikke fungerer å ta seg til rette uten å be om lov først. Etterhvert som dette innlæres vil du kunne lære han "ikke nå," men først må det innprentes at han ALLTID skal vente på kommando.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...