Gå til innhold
Hundesonen.no

Korthåret collie vs Tervueren


Terrierpia
 Share

Recommended Posts

Etter flere års tankevirksomhet om hva neste rase skal bli, er vi nå endelig kommet i mål.

Vi er en familie på 4 med to snart voksne barn, og har lang erfaring med hund og hundehold.

Etter å ha besøkt oppdrettere av flere raser vi tidligere var interessert i, har det nå kokt ned til to, nemlig kortis og Terv.

Er det noen her som har erfaring med begge som har lyst å utdype? Det som gjør oss usikker med Terv er nervene, vi ønsker en omgjengelig hund uten samkjønnsproblematikk og helst uten andre redsler og for mye vokt. Jeg er veldig glad i trening på hobbybasis, men det er ingen brukshund vi skal ha.
Det som taler mot kortis er egentlig mest røytingen.

Blir glad for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de endringene jeg har sett hos terv de siste årene vet jeg ikke om det er så stor forskjell på rasene. Collie har også sine issues, som også har blitt noe bedre, men jeg vil putte de i samme boks sånn sett.

Terv røyter vel også, og må kanskje børstes litt mer for å ha pelsen på stell?

Jeg tenker at terv i større grad er en brukshund som vil trives mer med trening og aktivitet, uten at man trenger å konkurrere eller noe for den del. Men hvis dere liker å holde på med hundesport så ville jeg heller valgt terv.

Collien er også med på det meste, men krever etter min erfaring (annenhånds, gjennom trening og konkurranser) mindre mental aktivisering og er mer fornøyd med å bare være turkompis og familiehund.

Når det er sagt, når det står mellom disse to vet jeg ikke om dere kan gå så veldig feil ut fra beskrivelsen, det er mye mer viktig med valg av oppdretter og linjer som har stødige og friske hunder.

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg stort sett enig med Simira. 
Jeg tror også linjene er viktige i begge raser ifht trenbarhet etc. Så om mulig møt flere individer av rasene, gjerne få observert dem under trening etc. Se hvilken du tror du vil trives best med i hverdagen. 

Ang røyting på kortisen så er det like mye og tett pels som en langhår, den er bare kortere. :lol: Hvert fall om du har etter linjer som har recessive gener for langhår i seg. Men pelsen er ikke like "stikkete" som f.eks beagle er min erfaring. Sitter ikke fast overalt liksom. Veldig grei pels generelt å ha med å gjøre synes jeg! 

Collien er litt sånn som blir hva du gjør den til er min erfaring. Super fornøyd om den får bli med, veldig, veldig glad i barn og veldig trenbar om du ønsker det også. (Jeg har en fordel med matvrak også da, men hun fungerer enda bedre for leke egentlig i treningssammenheng. ) 

Det er nok lettere å finne en god terv, bare sånn helt rent på bakgrunn av antall hunder, da kortisen dessverre er en mindre rase med mindre genpool. Så kan hende du må vente litt lenger om du velger kortis, men det er absolutt verdt det om det er rasen du vil ha! Lill har et par kull på gang nå som begge er i slekt med tispa mi, så kan anbefale å sjekke ut Perfect Image om du er ute etter kortis, hun holder til på østlandet. Har også en terv oppdretter her i Rogaland jeg har hørt mye bra om Lufaliva/Belgerulven, de idividene jeg har møtt derifra selv har jeg også et godt inntrykk av! (De var vel og merke fra samme kullet da)

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...