Gå til innhold
Hundesonen.no

Velge valp


Melinda
 Share

Recommended Posts

Det er to oppdrettere som skal ha valper.

Oppdretter 1: Valpene er født. Jeg kan få en valp. Foreldrene er lite utstilt.

Oppdretter 2: Valpene er ikke født ennå. Dem fødes om tre uker. Jeg ønsker helst valp fra dette kullet men jeg aner ikke hvor mange valper det blir. Jeg aner heller ikke hvor mange som står foran med i kø. Jeg har spurt oppdretteren om dette men hun svarer ikke på dette. Hun sier bare at jeg må vente å se. Jeg liker foreldredyrene best hos oppdretter 2 da de er utstillingchampion begge to og jeg skal stille ut etterhvert. 

Det er sjeldne raser med få kull. Hva hadde dere gjort? Vente? Eller ikke? Jeg aner ikke om det blir valp på meg fra oppdretter 2 og siden hun ikke sier hvor mange valper det blir eller hvor mange som står foran meg i kø. Jeg er bare usikker. Hva bør jeg gå for?


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstilling er ikke det eneste som betyr noe. Hvordan er helsetilstanden på de ulike linjene?

Hvis ikke den andre oppdretteren kan si noe som helst om hvor mange interessenter hun har eller din sjanse for å få valp så ville jeg nok gått for det første kullet, så lenge det er sunne, friske foreldre med godt gemytt. Ikke alle har interesse av å stille ut hundene fram til championat.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se bort i fra utstilling et øyeblikk. Utfører begge oppdretterne samme helsetester? HD, øyelysing, og andre tester som er relevant for rasen? Hvor gamle er foreldredyrene? Har de hatt valper før? Hvor mange kull? 

Dette er ting som alltid burde prioriteres over utstilling, men spesielt etter korona.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser foreldrene fra kull 1 ut da? Har de åpenbare feil og mangler i forhold til rasestandard sammenlignet med det andre kullet? Er de langt unna det som premieres i ringen?

At foreldrene er champions har ikke særlig stor betydning. Champions produserer alt fra mindre pene valper med diskvalifiserende feil til gode valper, akkurat som rasetypiske hunder som er sparsomt utstillt. Det vil ofte være variasjon innad kullet, og noen kull blir generelt dårlige mens andre blir generelt gode. Hvor vidt foreldrene er champion eller ikke har nada å si. Etter hvert som valpen vokser til kan mye forandre seg også, risikoen for at hunden utvikler seg mindre heldig eller får diskvalifiserende feil er alltid tilstede når man kjøper valp.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...