Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp og voksne katter


Bnovak
 Share

Recommended Posts

Hei!
Vi fikk oss valp for rett over 3 uker siden, og har fra før 2 hannkatter som er 5 år gamle. 

Den ene katten tørr å gå inn/ut av huset som vanlig og spiser/drikker normalt. Drister seg nokså nærme/forbi valpen for å få kos fra matmor/matfar. Den andre katten derimot, han flyttet utendørs den første uka og turte ikke komme inn for å spise eller drikke en gang. Han gikk såpass ned i vekt at vi valgte å hente han inn og stenge begge kattene inne i huset. Vi hadde de da inne i cirka 6 dager før vi åpnet katteluka igjen. Deretter ble det samme regla, så vi stengte de inne i huset igjen i går kveld. 

Noen som har erfaring med å få valp og katt til å gå overens? Vil jo ikke at katten skal flytte ut og slutte å komme hjem for å spise. Tror dere at det er mest gunstig å stenge de inne i huset så katten(e) kan observere valpen enda lengre? Kattene har selvfølgelig en egen etasje samt eget rom hvor maten deres står på og flere hyller/klorestativ i høyden så de kan hoppe opp. Det er trossalt gått 21 dager og den ene katten viser ikke NOEN tegn til å venne seg på valpen.  

Vet det har vært laget tråd om dette tidligere, men ser ikke at noen skriver noe om hvordan det har gått i ettertid så kjenner "mammahjertet" er bekymret ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ingenting om hvordan dere har introdusert de, og hvordan dere bor. Kan katten bevege seg ut og inn i huset uten å bli plaget av valpen?

Heller enn å stenge kattene inne ville jeg ha begrenset bevegelsesområdene til valpen, og sperret av med valpegrind/kompostgrinder slik at kattene ikke er truet av valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er på stua med grind, kattene får normalt sett gå uforstyrret inn/ut katteluka som er ved inngangen annet enn når vi "møtes i døra". Så med andre ord ferdes de stort sett uforstyrret. De fikk i starten kun lukte hverandre (hadde håndkle med hundens lukt og vice versa i hvert deres område). Deretter har vi bært valpen forbi kattene slik at de ser han, og etterhvert har de fått møte hverandre. Valpen ble/blir ivrig/vilter selv om vi prøvde å distrahere, men mesteparten av gangene klarer han å holde seg rolig. I en av de første dagene klarte dessverre samboer å være uheldig med at valpen løp etter kattene før han rakk å reagere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er i nøyaktig samme situasjon om dagen, dog går det litt bedre. Vi har også en katt som tar det noenlunde kuli og kommer inn og spiser og sånn, og en som er litt mer bekymret og er mye ute. Det rent praktiske rundt mat har vi løst ved at vi setter ut mat utenfor, pluss at vi har valpen i valpegrind om natten (sover sammen med han), så da tør begge katter komme inn. 

Valpen var akkurat borti den tøffeste katten for å leke litt og da var det hvesing og utfall, så skulle nok avledet hakket før. Ikke lett dette, men satser på at det går seg til etterhvert ?

Endret av Thorbjørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Bnovak said:

Takk for at du deler erfaringen din med dette, det er godt å vite at det er flere i samme båt ? Tørr dessverre ikke å sette kattematen utendørs, har vært observert rever i området rundt hjemmet vårt ?

Jeg har den ikke permanent ute, vi setter den ut f.eks i det hunden går inn og vi vet det er en liten stund til neste gang den skal ut, så den står kanskje ute 30-60 minutter av gangen så kattene får mulighet til å snike seg bort. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/26/2022 at 8:46 AM, Bamseblanding skrev:

Her blir vår inspisert av den tøffeste katten. ?

image.thumb.png.5eef3ddd2cabe3976de1ee5d92159d74.png

image.png.b4a50399f44be03f69269bd8e4096353.png

Skikkelig tøffing den katten der! Den ene katten vår har løpt bort til valpen, snust i noen sekunder og løpt bort. Ellers er det stirrekonkurranse på god avstand gjennom grinda ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Bnovak said:

Skikkelig tøffing den katten der! Den ene katten vår har løpt bort til valpen, snust i noen sekunder og løpt bort. Ellers er det stirrekonkurranse på god avstand gjennom grinda ?

Hehe, ja han er tøff og kjempesvær, alle som kommer på besøk bare "Hjelpe meg for en svær katt!" - ikke så lett å se på bildet, men den er minst like stor som hunden som vel veier 8kg eller noe. Vet ikke hva katten veier, vet ikke om jeg tør veie den for da må jeg vel innrømme at den muligens er bittelitt overvektig også. Men teorien er at den ikke er tykk bare stor og kraftig bygd. ? Den har sloss med staffen til naboen også, og katten vant. ? 

Satser på at den og valpen blir venner til slutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/27/2022 at 4:45 PM, Bamseblanding skrev:

Hehe, ja han er tøff og kjempesvær, alle som kommer på besøk bare "Hjelpe meg for en svær katt!" - ikke så lett å se på bildet, men den er minst like stor som hunden som vel veier 8kg eller noe. Vet ikke hva katten veier, vet ikke om jeg tør veie den for da må jeg vel innrømme at den muligens er bittelitt overvektig også. Men teorien er at den ikke er tykk bare stor og kraftig bygd. ? Den har sloss med staffen til naboen også, og katten vant. ? 

Satser på at den og valpen blir venner til slutt!

Den er såpass stor ja ? her veier kattene henholdsvis 5 kilo og 3,5 kilo (den på 3,5 kilo er "dverg") ? i går kveld ble det dessverre ublidt møte, valpen kom seg ut av grinda og løp etter kattene ?‍♀️ Og de er fortsatt ikke noe nærmere med å "akseptere" valpen enda. Åpnet katteluka i morges så de kan gå ut igjen, merker at de har kjedet seg ? Får trøste meg med at det har bare vært litt over en måned og må smøre oss med tålmodighet?‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bnovak said:

 

Den er såpass stor ja ? her veier kattene henholdsvis 5 kilo og 3,5 kilo (den på 3,5 kilo er "dverg") ? i går kveld ble det dessverre ublidt møte, valpen kom seg ut av grinda og løp etter kattene ?‍♀️ Og de er fortsatt ikke noe nærmere med å "akseptere" valpen enda. Åpnet katteluka i morges så de kan gå ut igjen, merker at de har kjedet seg ? Får trøste meg med at det har bare vært litt over en måned og må smøre oss med tålmodighet?‍♀️

Veide vår katt nå for gøy, 6,5kg er den visst. Hunden var 9,5kg ved veiing i går, så den er raskt på vei opp i langt høyere vektklasse enn katten. 


Kattene holder seg stort sett unna her også fortsatt, så det tar nok litt tid ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut videoene til Jackson Galaxy om temaet!! (16) Can Cats & Dogs Be Friends? | Jackson Galaxy - YouTube 
Noe av det viktigste for katten sin del er å ha nok fluktmuligheter, gjerne i høyden hvor valpen ikke rekker. Jo mer truet katten føler seg, jo mer sannsynlig er det med potensielle skader f.eks.

Bruk gjerne korte økter hvor dere har valpen i bånd og under kontroll. Eller ta med katten ned i stua når valpen sover sånn at det er minst mulig skummelt for pus. 
Har du mulighet så hadde jeg "lånt" kattevant hund som er lydig og kan ligge i ro etc slik at katten kan bli mer vant til hund som er roligere enn en valp. 

Bruk godbiter, mat, leker, whatever katten liker som positiv forsterkning når den føler seg trygg nok. 

Og ja, jeg er så "slem" at jeg hadde holdt pus inne en god stund. Som Jackson ofte sier ifht katter som gjemmer seg under senga, steng det av! Men gi et godt alternativ. For det er jo det pus gjør, unngår det ubehagelige slik at dere knapt ser pus. 
Skittish? Scared? Hiding? Cat Daddy Cocoons to the Rescue! - Jackson Galaxy
 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...