Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen min angriper meg


Marteadj
 Share

Recommended Posts

Hei! Eg har ei 4 mnd gammel Pinscher tispe med mykje energi. Utfordringa mi er at ho av og til går til angrep på meg (og då meina ikkje eg valpebiting i sokken/buksebeinet). Dette skjer gjerne i situasjoner der eg skal stoppe ho fysisk frå å bite i tepper/sofaer o.l eller når vi er ute og ho springer løst og er overivrig. Grunnen til eg seier «angriper» er fordi ho bjeffer og knurrer mot meg samtidig som ho biter meg ganske hardt der ho får tak. Er full i blåmerker og blitt bitt til blods fleire ganger. 
 

eg merker forskjell på dei dagene ho har vore inne ein del kontra ute og herjet med andre hunder. Min teori er at det kjem av understimuli. 
 

spørsmålet mitt er om eg bør vere bekymra? Andre blir skremt av måten ho går til angrep på meg på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en valp med mye vilje og energi. Det er i mine øyne en bra ting, så lenge de får nok aktivisering og en retning for energien. Pinscher er en rase med MYE energi.

Får hun noe mental aktivisering i løpet av dagen? Jeg tenker at særlig de dagene hun ikke leker med andre hunder ville jeg lagt inn ekstra økter med triksetrening og søk etter godbiter eller leker, så hun får brukt hodet. Og eventuelt øke turmengden.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Simira sier så må understimulering håndteres med å øke mengden aktivitet.

Selve adferden vil jeg ikke si er unormal. En understimulert valp som hopper og knurrer mot deg driver på med en form for lek, ikke ulikt leken hunder holder på med sammen. Voksenhunden her i gården hadde små sår rundt hele halsen da valpen var 4 mnd, for valpen hadde rett og slett ikke kontroll på bitinga, samtidig som det skal veldig lite til for at sylskarpe valpetenner lager hull i hud.

Hunder skiller på mennesker og andre hunder, men valper er under opplæring, og en understimulert valp er så overfylt av energi at den ikke har kontroll. Det er samtidig viktig at du unngår at adferden blir en vane, og det må gjøres med å øke stimuli, samt å unngå lek med hender dersom dere noen ganger gjør det.

Folk som ikke har hund, eller bare har hatt rolige, mindre krevende individer blir gjerne sjokkerte når de ser en understimulert valp. Det må du prøve å ikke bry deg om. ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Eg prøver hardt å få til nok mental aktivisering når det er regndager (ho hater å vere ute i regn). Alikavel klarer eg ikkje heilt å få stimulert ho nok. Eg driver med trening, men ho mister fort konsentrasjonen når vi er inne ??‍♀️ 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Marteadj said:

Takk for svar! Eg prøver hardt å få til nok mental aktivisering når det er regndager (ho hater å vere ute i regn). Alikavel klarer eg ikkje heilt å få stimulert ho nok. Eg driver med trening, men ho mister fort konsentrasjonen når vi er inne ??‍♀️ 
 

 

Har du prøvd slikkematte, snusematte, godbitball og den slags? Min frøken på 6 mnd er så og si avhengig av å leke dralek eller litt ballkast i stua når det er dager med lite uteaktivitet, så med mindre hun er typen til å bli stresset av den slags lek, så kan det kanskje hjelpe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette gjør min også (se annen tråd), men dette skjer når valpen er overstimulert. Så mer tur er IKKE løsningen. Hode- og nesearbeid er dog alltid bra, og det vanskelige med en valp er jo at det iblant skal fryktelig lite til før de blir overstimulerte, er det vind ute og blader som blåser, for eksempel, går min i taket.

 

det jeg gjør med min, som jeg også fikk støtte på av en hundetrener, er rett og slett å stanse henne og holde henne fast til hun roer seg, helt nøytralt, ikke legge henne i bakken eller noe, og si "nei, slutt", men også ganske nøytralt, ikke kjefting egentlig. Bare "dette får du ikke gjøre og det skjer ingenting mer før du slapper av." Med én gang hun slapper av og gir seg, så slipper jeg og går videre. Ofte fortsetter hun da, så må jeg gjenta, til hun blir lei, og vi kan gå videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
På 7/7/2022 at 12:01 AM, Marteadj skrev:

Hei! Eg har ei 4 mnd gammel Pinscher tispe med mykje energi. Utfordringa mi er at ho av og til går til angrep på meg (og då meina ikkje eg valpebiting i sokken/buksebeinet). Dette skjer gjerne i situasjoner der eg skal stoppe ho fysisk frå å bite i tepper/sofaer o.l eller når vi er ute og ho springer løst og er overivrig. Grunnen til eg seier «angriper» er fordi ho bjeffer og knurrer mot meg samtidig som ho biter meg ganske hardt der ho får tak. Er full i blåmerker og blitt bitt til blods fleire ganger. 
 

eg merker forskjell på dei dagene ho har vore inne ein del kontra ute og herjet med andre hunder. Min teori er at det kjem av understimuli. 
 

spørsmålet mitt er om eg bør vere bekymra? Andre blir skremt av måten ho går til angrep på meg på

Hei! Hvordan har dette gått? Jeg er i samme situasjon nå og føler meg helt hjelpesløs når valpen min angriper meg og knurrer og biter. Føler jeg har prøvd alt. Når ble det bedre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...