Gå til innhold
Hundesonen.no

Å velge mellom to hunderaser


Bettina
 Share

Recommended Posts

Det er to hunderaser som er veldig like i gemytt og væremåte. Har kjennskap til begge to rasene. Eneste som skiller de to er pelsstell.

Hunderase nummer 1: Alle synes jeg burde velge denne rasen siden den er penest. Den har også mere pelsstell enn hund nummer 2.

Hunderase nummer 2: Mindre pelsstell. Og folk synes hunderase nummer 1 er mye finere og penere og vil jeg skal velge den.

Hva hadde dere gått for? Burde vell ikke gå for utseende eller hva?

Disse hunderasene er sånn som feks. Collie. Langhåret collie eller korthåret collie. Vil ikke skrive hunderasene her i tilfelle for å bli gjenkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gått for det jeg trives med i hverdagen, så om rasene er SÅ like at det i utgangspunktet er bare pelsmengden som avgjør er det hva du foretrekker. Liker du pelsstell? For det skal være hyggelig og givende for både deg og hunden mange år frem i tid ?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart den med minst pelsstell, men så er ikke jeg noe glad i pelsstell. ?

Også er det sånn med hunder at de ikke nødvendigvis er like pene hver dag. En rase med langt hår ser vanligvis ikke så pene ut når de er på tur i regnvær eller har vært i skogen og gjørmet seg til, mens en korthårshund ser mer eller mindre lik ut uansett vær. Pelskvaliteten kan endre seg ut i fra årstid, kanskje med flott vinterpels og litt mangelfull sommerpels, og mange hunder ser litt shabby ut under røyting.

Så min tanke er at dersom gemytt er så likt som du beskriver, så ville jeg sett nøye på helsen, og dersom de er ganske like der også, så ville jeg tenkt på utseende. Tenk også over om det er my regn der du bor, mye snø, og om du kommer til å gå mye i skog eller på vei. Pelsstell er ikke bare børsting/klipping en gang i blandt, det er fjerning av kvister og snøklumper, samt vaske ben og buk når det regner.

Har du hatt hund før?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...