Gå til innhold
Hundesonen.no

Bølle på kveldstid


Villa
 Share

Recommended Posts

Hei, håper noen har noen tips. 
Har en retrievermix på 12 uker. Han er en valp som for det meste er trygg og rolig. Vi pleier å ha en lengre tur per dag, ca 30 min, jeg er veldig observant på tegn på at han blir sliten. Da tar vi pauser eller jeg bærer han et stykke. Trener ofte litt innkalling, ligg og sitt på denne turen, samt gå pent i bånd. Ellers får han korte turer i nabolaget/Hagen for å gjøre fra seg. Vi gjennomfører et par korte treningsøkter per dag, da er det snakk om 5 minutter per økt. Han sosialiseres daglig med mennesker vi kjenner og noen ganger hunder. Ellers så leker han med lekene sine, mest for å bite på noe. Har også aktiviseringsleker for å stimuleres mentalt. 
 

Han er fæl på bitingen av hender, kan nesten ikke kose han uten at han skal bite. Dette trener vi på og blir smått litt bedre. Største problemet et raptus på kveldene. Disse starter rett før kl 19 når jeg ordner klar maten hans. Da bjeffer/sutrer han, biter og hopper på meg og evt. andre som er på besøk og rir på sengen sin. Pleier ofte å ta han med ut mens tørrforet sveller, men raptusen fortsetter også etter han har spist. Jeg har forsøkt ignorering, at han blir tatt inn i et annet uinteressant rom til han roer seg, at jeg har gått i et annet rom til han roer seg og «tvangskos». Jeg må ofte ty til flere av disse alternativene for at han skal roe seg. På dagtid legger han seg rett ned etter tur og mat, dette problemet er bare på kvelden og spesielt når det er andre mennesker til stede, føler at han bare er på jakt etter oppmerksomhet.
 

Hva burde jeg gjøre for å få slutt på dette? Jeg syns det er vanskelig å bedømme om han er over/understimulert. Han pleier å gi tydelige signaler når han er sliten på f.eks. tur, så jeg føler ikke at vi gjør for mye heller. 
Har noen gode råd på valpebiting på mennesker generelt? Dette er min første valp, så jeg tar i mot alle tips og konstruktiv kritikk jeg kan få!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kveldsterroren er ganske normal, alle valpene her i huset har hatt det, og rundt 4 mndr alder er det som å skru av en bryter. De gir seg med det. Batteriene skal tømmes før natten, men når valpen blir litt eldre, får den gjerne være med på mer spennende ting som lengre turer, valpekurs og andre morsomme- og mentalt slitsomme - ting. Så ta det med ro, den vokser det av seg. Mht til valpebiting, er det mange tråder om det her på forumet. Lykke til med valpen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville økt turmengden, og kanskje gitt ham en litt lengre tur rett før han starter på kveldsraptusen. Jeg synes ikke du beskriver for mye aktivitet for en 4 mnd gammel valp. Men ellers så er det ganske normalt med kveldsraptus.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

min er også sånn, hun er 3 mnd. ekstra mye om vi har besøk etc såklart, vanskeligere å roe seg.

 

jeg tenker også at det er helt normalt og helt greit, så sover de godt etterpå, det gjør ihvertfall min.

et godt råd er å gi noe ekstra godt å tygge på, en oksesene eller noe, så kan valpen ligge og tygge på det, noe man ikke har liggende framme ellers, men tar fram når valpen er litt crazy.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...