Gå til innhold
Hundesonen.no

Kooiker. Kromforlander.


Caspara
 Share

Recommended Posts

Kan ikke si så mye om Kromfohrländer, men kooikerene varierer mye i gemytt alt etter hvilke linjer og oppdretter du bruker. Kooikerene trenger mye sosialisering fra ung alder, og er ingen nybegynnerhund. De har generelt god helse, men det som går igjen er øyelidelser og patellaluksasjon, men alle hunder skal testes for dette før avl. Ellers må man være ops på periodontitt. 

I utgangspunktet er kooikeren en rase som ikke er så glad i fremmede, og enkelte linjer er ganske nervøse. Det er supre hunder å trene med mye fart hvis du vil bruke den i sport. De er veldig lettlærte og elsker å trene. De kreve en del fysisk og mental trening 

Bare spør mer om du lurer på noe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 months later...
6 hours ago, Caspara said:

Krohmforlander er i gruppe 9 selskapshunder og Kooiker i gruppe 8 apporterende hunder.

Har da krohmforlander mindre jaktlyst siden de er i gruppe 9 selskapshunder? Og Kooiker mere siden det er apporterede hunder?

Eller tar jeg helt feil her?

Jeg skal ikke uttale meg spesifikt om kromfohrländer for den rasen vet jeg ingenting om, men å være i gruppe 9 er ingen garanti for lite jaktlyst. Jeg ville sett mer på hva som ligger bak rasen genetisk. Min cavalier er like gira på fugl som en hvilken som helst annen fuglehund, selv om det er over 100 år siden de ble avlet for jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke mye erfaring med Kromfohrländer, men var på Vårgårda for en rasespesial en sommer. Da var også Kromfohrländer-klubben der for sin rasespesial. Vi var ute på gresset og de var inne, men de kunne likegjerne ha hatt ringene sine rett ved siden av oss for der var det høylytt. Og det så ut som om disse eierne var vant med bråket, så mye mulig dette er en trekk ved rasen.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, LØJ skrev:

Har ikke mye erfaring med Kromfohrländer, men var på Vårgårda for en rasespesial en sommer. Da var også Kromfohrländer-klubben der for sin rasespesial. Vi var ute på gresset og de var inne, men de kunne likegjerne ha hatt ringene sine rett ved siden av oss for der var det høylytt. Og det så ut som om disse eierne var vant med bråket, så mye mulig dette er en trekk ved rasen.

 

Kjenner ikke så mange krommiser, men de jeg kjenner  til, er veldig løsmunnet.  Ellers virker de som en ok rase å trene med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...