Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp med høyt energinivå/stress


Spretter
 Share

Recommended Posts

Jeg har en 13 uker gammel fuglehundblanding, som jeg nå står litt fast med. Dette er andre gang jeg har valp, og med den forrige var det stort sett bare å følge boka, beholde roen, jobbe positivt og gjøre ting så riktig som mulig så falt det meste av lydighet, ro og trivsel på plass rimelig raskt. 

Med den nye er det imidlertid en heelt annen historie. Denne valpen er på en helt annen planet hva energi, vilje og det jeg tror er generelt stressnivå angår. Hun har veldig vanskelig for å roe seg og trenger stort sett hjelp til det, ute girer hun seg ofte sakte med sikkert opp til hun går i svart (løper rundt sin egen akse, bjeffer på en litt sånn sinna på verden-aktig måte til det nærmest blir kvekking, kaster seg målløst i selen i alle retninger) og jeg bare må avbryte ved å løfte henne og bære henne enten hjem eller til et rolig sted for å prøve å roe henne. Til og med det å få et tyggebein girer henne opp og blir en kilde til høyere stress - ikke mindre, som man jo kunne håpet på.  Har også begynt på valpekurs, der jeg fikk en grei bekreftelse på at min var i en helt annen vilterhetsliga enn de andre valpene.

På andre områder er hun en mønstervalp vil jeg si - begynner å bli ganske husren, sover hele natta, tillitsfull overfor folk, virker ganske uredd, biter forholdsvis lite (når hun ikke er oppkava), virker veldig komfortabel i hjemme alene-treningen der hun faller til ro etter fem minutter, kan være ganske fokusert når vi trener og lærer lett (igjen - når hun ikke er oppskrudd så klart).

Spørsmålet mitt er egentlig dette: Bør jeg slappe av, bare stå i det og tenke at denne hunden tross alt akkurat har blitt tre måneder, er av høyenergi-raser og må få litt tid på seg til å kontrollere hodet sitt? Eller bør jeg allerede nå se at dette er en hund som kan utvikle stressproblematikk og ta det litt på alvor (få adferdsekspert hjem eller noe sånt)? Hvis siste er tilfelle kan det jo være lurt å starte tidlig tenker jeg.

Hva ville dere tenkt? Hva er andres erfaringer med høyenergi-raser som valper?

Endret av Spretter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt flere brukshundvalper og de har hatt varierende stressnivå og varierende håndtering av eget stress. Det du beskriver er en valp som raskt blir overstimulert og dermed "mister hodet" fordi det blir mye inntrykk. Hvor fort det skjer er veldig individuelt fra valp til valp, så det finnes ingen fasit hvor mye valper skal ha av aktivitet og inntrykk. 

Jeg tenker du i aller høyeste grad virker til å ha en valp som vil trenge litt hjelp og tilrettelegging nå i valpeperioden for å ikke ende opp som en stressball etter hvert. Det er nå du har muligheten til å legge et godt grunnlag slik at valpen og senere voksen hund lærer seg å finne roen selv.

Så det første du må gjøre er å se på aktiviseringen. Ha heller flere, men korte aktiviseringer (tur/trening/sosialisering osv) gjennom dagen heller enn lange. Hvis valpen begynner å "tippe over", så har du holdt på for lenge. Forsøk å holde deg innenfor valpens toleransevindu hva angår aktivisering. Når aktiviseringen er ferdig, så legger du valpen i bur/grind/har den i bånd/holder på fanget eller hva enn som fungerer for dere for at den skal roe seg, sove og fordøye inntrykk. 

Noen valper trenger bare mer hjelp enn andre og når de får den hjelpen i ung alder, så går det seg som regel til :)

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar - det er litt den retningen jeg prøver å gå med aktiviseringen, så da får jeg bare fortsette med det.

Det eneste jeg ikke har gjort så mye er å hjelpe henne med å falle til ro umiddelbart etter aktivisering, dvs. putte henne i grinda. Jeg har jo så lyst til at hun skal greie å legge seg og slappe av på egen hånd, så da gir jeg henne ofte den muligheten først. Men det er mulig det er litt mye forlangt foreløpig. Jeg burde kanskje heller bare ta den avgjørelsen for henne, og programmere inn vanen at når vi har vært ute eller trent eller gjort hva som helst, da legger oss og sover.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Sprettballen said:

Jeg har hatt flere brukshundvalper og de har hatt varierende stressnivå og varierende håndtering av eget stress. Det du beskriver er en valp som raskt blir overstimulert og dermed "mister hodet" fordi det blir mye inntrykk. Hvor fort det skjer er veldig individuelt fra valp til valp, så det finnes ingen fasit hvor mye valper skal ha av aktivitet og inntrykk. 

Jeg tenker du i aller høyeste grad virker til å ha en valp som vil trenge litt hjelp og tilrettelegging nå i valpeperioden for å ikke ende opp som en stressball etter hvert. Det er nå du har muligheten til å legge et godt grunnlag slik at valpen og senere voksen hund lærer seg å finne roen selv.

Så det første du må gjøre er å se på aktiviseringen. Ha heller flere, men korte aktiviseringer (tur/trening/sosialisering osv) gjennom dagen heller enn lange. Hvis valpen begynner å "tippe over", så har du holdt på for lenge. Forsøk å holde deg innenfor valpens toleransevindu hva angår aktivisering. Når aktiviseringen er ferdig, så legger du valpen i bur/grind/har den i bånd/holder på fanget eller hva enn som fungerer for dere for at den skal roe seg, sove og fordøye inntrykk. 

Noen valper trenger bare mer hjelp enn andre og når de får den hjelpen i ung alder, så går det seg som regel til :)

Dette var et varmt og nydelig svar. ❤️ Jeg tror de fleste som opplever en litt heftig valp blir litt stresset selv, og dette var en fin påminnelse om at vi må hjelpe valpen å finne roen på den måten som fungerer for valpen, og da må vi også finne roen selv.

Jeg hadde en som bare roet seg på fanget, og jeg var så redd for at hun skulle trenge fanget som voksen også (men neida!). I dag tenker jeg på det som en vakker tid. Litt kjipt å bli tvinget til å sitte stille for at valpen skal hvile, men jeg tror jeg hadde like mye behov for det som hun hadde. 

Som voksen var det omvendt. Jeg sliter med angst, og når angsten min tok over, så lente hun seg mot benet mitt, enten vi var ute blandt folk eller inne. Jeg trengte bare litt hjelp til å roe meg ned. ❤️

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Spretter skrev:

Takk for godt svar - det er litt den retningen jeg prøver å gå med aktiviseringen, så da får jeg bare fortsette med det.

Det eneste jeg ikke har gjort så mye er å hjelpe henne med å falle til ro umiddelbart etter aktivisering, dvs. putte henne i grinda. Jeg har jo så lyst til at hun skal greie å legge seg og slappe av på egen hånd, så da gir jeg henne ofte den muligheten først. Men det er mulig det er litt mye forlangt foreløpig. Jeg burde kanskje heller bare ta den avgjørelsen for henne, og programmere inn vanen at når vi har vært ute eller trent eller gjort hva som helst, da legger oss og sover.

Hun er så ung enda, så det er helt vanlig at de trenger litt hjelp. Jeg har som regel alltid hatt flere hunder og mine valper har derfor ikke kunnet løpe villmann rundt når de var små. Rett og slett fordi de ofte blir en pest og en plage for mine voksne hunder. Jeg bruker mye begrensninger og hindringer når de er små, og så får de mer og mer frihet etter hvert som de klarer det. Min yngste på 1 år sluttet med bur/grind gradvis fra han var rundt 7 mnd. I dag bruker vi ikke bur eller grind, men tar fram båndet hvis han ikke klarer å slappe av og blir plagsom mot de andre hundene. Det blir sjeldnere og sjeldnere nødvendig. Vi må fortsatt bruke det noen ganger når vi har besøk (han er så sosial med folk) men jeg er helt sikker på at han med tiden vil kunne slutte med det også :) 

Den jobben dere legger i å lære henne å slappe av etter aktivitet vil dere få masse igjen for senere. I tillegg vil alder og modning naturlig gjøre henne roligere når hun blir eldre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Sprettballen skrev:

Den jobben dere legger i å lære henne å slappe av etter aktivitet vil dere få masse igjen for senere. I tillegg vil alder og modning naturlig gjøre henne roligere når hun blir eldre.

Takk igjen, og du har nok rett. Betryggende å høre om tidsperspektivene dine også, det er jo en liten wakeup call for meg som liksom vil at alt skal falle på plass med en gang. Som jo bare er tull å tenke selvfølgelig. Og så glemmer jeg det der at hun så klart ikke kommer til å bli avhengig av grinda for å roe seg resten av livet bare fordi hun trenger den nå når hun er tre måneder. 

Har også vært ekstremt påpasselig med å ikke havne i situasjoner der det begynner å tippe for henne de siste dagene, og når jeg har unngått det syns jeg faktisk allerede jeg har en valp med litt lavere puls. Tusen takk for gode råd der også. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Spretter said:

Takk igjen, og du har nok rett. Betryggende å høre om tidsperspektivene dine også, det er jo en liten wakeup call for meg som liksom vil at alt skal falle på plass med en gang. Som jo bare er tull å tenke selvfølgelig. Og så glemmer jeg det der at hun så klart ikke kommer til å bli avhengig av grinda for å roe seg resten av livet bare fordi hun trenger den nå når hun er tre måneder. 

Har også vært ekstremt påpasselig med å ikke havne i situasjoner der det begynner å tippe for henne de siste dagene, og når jeg har unngått det syns jeg faktisk allerede jeg har en valp med litt lavere puls. Tusen takk for gode råd der også. 

Dersom det er noen trøst, så satt jeg opp flere kompostgrinder i går fordi valpen på 5.5 mnd fant på noe nytt å bølle med som hun ikke hadde vært interessert i før. ? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5/30/2022 at 3:16 PM, Pingeling skrev:

Dersom det er noen trøst, så satt jeg opp flere kompostgrinder i går fordi valpen på 5.5 mnd fant på noe nytt å bølle med som hun ikke hadde vært interessert i før. ? 

 

Haha, det aner meg at det blir stadig nye ting ja. Håper bare ikke det ender opp med at ledninger plutselig blir  interessante. 

Endret av Spretter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...