Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til bok om hundetrening til en nybegynner som nettopp har skaffet seg hund?


SviskeKompott
 Share

Recommended Posts

Jeg og min samboer har nettopp skaffet oss en 7 år gammel hvit gjeterhund. Jeg har holdt på med hund hele livet, jobbet på hundekennel, trent agility og diverse. Min samboer hadde schæferhund som liten men utover familiehunden har han lite erfaring med hundehold og hundetrening. Hunden vi har er svært lydig og snill, men samboer vil gjerne lære om hunder, hva slags trening som funker, hvordan hunden lærer og forberedelse dersom vi skaffer oss en hund etter dette.

Noen tips?

Norsk, engelsk eller tysk språk. Er en hel jungel der ute og synes det er vanskelig å orientere seg. Vi trener Rally med hunden men jeg er ingen pedagog og synes det er vanskelig å rette på han, typ "du må være bestem" "nei ikke så bestemt, nå er du streng" osv. Tydelig at hunden hører mye mer på meg. Regner med mye kommer seg når de blir vandt med hverandre og samboeren min får mer erfaring. Tror likevel en god bok om hundetrening hadde passet han supert. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med noen av onlinekursene til hunomhund? https://hunomhund.no/tjenester/kurs/ (Læring 1 og/eller hundeeier kan være et bra sted å starte)

Alternativt den nye boka hennes (HUND) som kommer i disse dager? Valpeboka (VALP) som kom i fjor fikk veldig mye skryt :) 

I tillegg tror jeg disse bøkene kan være nyttige for han:

Jessica Manns "Blygerhundar" veldig godt (lettlest og gir masse gode tips om aktivisering og relasjonsbygging),

Lili Chins "Doggie language" er superfin (gode illustrasjoner, lettforståelig), og

Jane Killions "When pigs fly" gir en lettforståelig intro til trening av hund basert på frivillighet/operant adferd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at han er interessert i læringsteori og hvordan moderne forskning og kunnskap hjelper oss å få det bedre sammen med hundene våre! Kunne ønske flere var som han. Det er veldig mange som tenker at det de husker fra barndommen må være beste måten å gjøre ting på.

Når det gjelder bestemt/streng, så er en fin huskeregel at dersom du må stramme musklene i ansiktet, kanskje også hals/nakke/skuldre, så er du unødvendig streng. Prøv å si "Nei!" strengt og kjenn etter hvordan musklene strammer seg. Også si "nei" i vanlig stemme, sånn som man snakker til folk. Og hunder leser/lytter til kroppsspråk minst like mye som de lytter til stemme og ord.

Dersom hunden ikke lytter like mye til han, så kan det være så enkelt at han ikke trener like mye med hunden, ikke går like mye tur, eller a han ikke gir like mye belønning. Hundene er opportunister, og dersom det lønner seg mer å gjøre det du sier, så følger hunden mye mer med på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...