Gå til innhold
Hundesonen.no

Biter ved potestell


Ikario
 Share

Recommended Posts

Har en 8 mnd gammel valp, liten rase (veier ca 4 kg og blir ikke større). Jeg har ikke hatt hunden siden den var valp og flytta fra valpekassa, men har overtatt den i senere tid. Jeg sliter ekstremt med annet stell av potene enn kloklipp..
 

Vi har øvd masse, og hunden tar ting så fort. Jeg får lov å ta på poten, klørne (klyper med neglene mine på klør når vi koser i sofaen, og da er alt helt fint), men hunden begynner å bite ekstremt når jeg skal klippe vekk pels mellom klør. Hunden har store ‘gjørmeballer’ mellom klørne som MÅ bort, og ikke har løsna i dusj enda (dusjer beina nokså ofte i håp om at det skal slippe til slutt). Hunden er av typen med lang pels. Har fått klippe klør uten at det har vært noe problem nå i det siste fordi hunden har blitt så vant til at jeg tar på potene, men pelsen mellom kan jeg bare glemme uansett hva jeg gjør ? er det noen som har noen tips til hva jeg kan prøve? Hunden biter hardere om jeg holder hunden fast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at gjørma lugger og gjør det vondt å måtte sprike. Ville forsøkt å sette hunden i "fotbad" med såpe for å se om det hjelper til med å få løsnet det. Blir det bare mykt nok til at du kan ta det bort med hendene i vannet vil det hjelpe på.

Sånn mer generelt: Får du tatt på hunden mellom potene? Altså uten saks. Hvis ikke, må du starte med det. Når den kan dette, kan du begynne med å sprike ut tærne og legge saksa mot huden, men uten å klippe til den tolererer dette. Bruk gjerne godbiter.

Og hvis det er helt krise med å få klippet:
1. finn noen som kan dytte i den favorittgodbitene (leverpostei, pølser, kjøttkaker, whatever den elsker) konstant mens du klipper så raskt du kan.
2. Bruk munnkurv og få noen til å holde. Dette vil sette deg laangt tilbake med å få klippet uten tvang, så anbefales kun i nødsituasjoner.

Endret av Tyttebæra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Tyttebæra skrev:

Det er mulig at gjørma lugger og gjør det vondt å måtte sprike. Ville forsøkt å sette hunden i "fotbad" med såpe for å se om det hjelper til med å få løsnet det. Blir det bare mykt nok til at du kan ta det bort med hendene i vannet vil det hjelpe på.

Sånn mer generelt: Får du tatt på hunden mellom potene? Altså uten saks. Hvis ikke, må du starte med det. Når den kan dette, kan du begynne med å sprike ut tærne og legge saksa mot huden, men uten å klippe til den tolererer dette. Bruk gjerne godbiter.

Og hvis det er helt krise med å få klippet:
1. finn noen som kan dytte i den favorittgodbitene (leverpostei, pølser, kjøttkaker, whatever den elsker) konstant mens du klipper så raskt du kan.
2. Bruk munnkurv og få noen til å holde. Dette vil sette deg laangt tilbake med å få klippet uten tvang, så anbefales kun i nødsituasjoner.

Jeg får tatt mellom potene, får sprika og får klippe med saks alle andre steder enn mellom klørne, uten at hunden biter. Vannbad og såpebad er forsøkt, men det sitter dønn. Prøvd balsam, balsamspray og kam, gnikke det løs med fingrene og alt det er helt okei for hunden, men med en gang saksa kommer biter hunden bare hardere og hardere. Hunden viser ingen tegn til biting før saksa går mellom klørne. 
 

tips 1 er forsøkt, men til og med favorittgodbiten som hunden gjør ALT for er helt uinteressant når saksa er mellom klørne ? 

tips 2 er egentlig utelukket da jeg ikke ønsker å måtte gå til slik tvang. Hunden var usikker nok når den kom til meg, ønsker ikke å gå så mange skritt tilbake i utviklingen når hunden nå er på god vei til å få mer selvtillit ??

 

hunden bet før ved børsting også, det har jeg klart å vende hunden av, men den saksa mellom klørne får jeg altså ikke vent hunden til, har prøvd i lange tider nå, flere ganger om dagen, korte intervaller uten å klippe bare for å få hunden til å forstå at den ikke er farlig men det nytter ikke.. kan nesten virke som at hunden har blitt stukket/klippet i huden der før siden hunden reagerer slik ?

Endret av Ikario
Utelot siste setningen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hjelper sikkert ikke så veldig, men her har jeg outsourca potestellet til en hundefrisør. Hunden min elsker frisøren sin og oppfører seg eksemplarisk der, og hele greia er unnagjort på få minutter. Skulle jeg gjort det selv hadde jeg brukt flere timer med metoder jeg ikke er komfortabel med. Noen ganger er det helt greit å overlate sånne ting til profesjonelle, tenker jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Dette hjelper sikkert ikke så veldig, men her har jeg outsourca potestellet til en hundefrisør. Hunden min elsker frisøren sin og oppfører seg eksemplarisk der, og hele greia er unnagjort på få minutter. Skulle jeg gjort det selv hadde jeg brukt flere timer med metoder jeg ikke er komfortabel med. Noen ganger er det helt greit å overlate sånne ting til profesjonelle, tenker jeg.

Er kun mellom klørne jeg ikke får lov, alt annet er greit. Bor langt unna nærmeste frisør, så vil prøve å unngå lang kjøretur (hunden liker ikke å kjøre bil heller ?) for kun å klippe mellom klørne. Det blir siste utvei om jeg ikke kan knekke koden ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er snakk om gamle gjørmeklumper som har vært der lenge? Får du lov å kose på gjørmeklumpene når dere koser i sofaen, så du kan slipe dem ned ved hjelp av neglene dine? Dersom dette er snakk om gamle klumper som er mer eller mindre forsteinet, så er det tross alt snakk om å bli kvitt dem en gang, og etter det kan gjørme fjernes før den får bli hard.

Har du prøvd med forskjellige typer saks? En knif? File dem bradvis bort med neglefil? Noen ganger kan det være så enkelt som å bytte utstyr. Eller bytte stilling/plass. Kanskje utendørs?

Har du prøvd eddik? Jeg vet at eddik ikke skal brukes til å vaske noen typer stein, samt flisefuger, fordi den ødelegger de. Det er verdt å prøve, i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pingeling skrev:

Så det er snakk om gamle gjørmeklumper som har vært der lenge? Får du lov å kose på gjørmeklumpene når dere koser i sofaen, så du kan slipe dem ned ved hjelp av neglene dine? Dersom dette er snakk om gamle klumper som er mer eller mindre forsteinet, så er det tross alt snakk om å bli kvitt dem en gang, og etter det kan gjørme fjernes før den får bli hard.

Har du prøvd med forskjellige typer saks? En knif? File dem bradvis bort med neglefil? Noen ganger kan det være så enkelt som å bytte utstyr. Eller bytte stilling/plass. Kanskje utendørs?

Har du prøvd eddik? Jeg vet at eddik ikke skal brukes til å vaske noen typer stein, samt flisefuger, fordi den ødelegger de. Det er verdt å prøve, i allefall.

Det er snakk om gjørme som ser ut som det har vært der lenge ja. Har prøvd å file ned med negler uten hell. Prøvd vannbad, såpebad, balsam, forskjellige sakser og ting uten hell. Med en gang sakser blir satt på for å klippe så biter hunden, og hunden biter hardt også. Har prøvd med slik spretter som man spretter sømmer med også men den stakk hunden seg på når jeg prøvde (trakk til seg poten til tross for at jeg holdt godt tak, fikk skade selv ?) så den har hunden helt skrekken for nå (den ble prøvd igår, dette problemet har pågått over mye lenger tid). 


Vil hunden ta skade av å få i seg eddik? Hunden slikker nemlig i seg ALT ? både såpe, møkk og ja.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt den med til hundefrisør (selv om det er langt) eller hørt med veterinær om de kunne fjernet det, evt. under sedasjon. 
Om det har vært der lenge og den reagerer så sterkt er det antagelig vondt når du driver der, og da får du ikke lært den at det ikke er farlig. 
Bedre å få det gjort uten at du er er knyttet til det som gjør vondt, for så å bygge opp at det ikke er farlig, når det ikke gjør vondt.
De har også barbermaskiner, noen ganger er det lettere å fjerne sånt med det enn saks.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Busann skrev:

Jeg ville tatt den med til hundefrisør (selv om det er langt) eller hørt med veterinær om de kunne fjernet det, evt. under sedasjon. 
Om det har vært der lenge og den reagerer så sterkt er det antagelig vondt når du driver der, og da får du ikke lært den at det ikke er farlig. 
Bedre å få det gjort uten at du er er knyttet til det som gjør vondt, for så å bygge opp at det ikke er farlig, når det ikke gjør vondt.
De har også barbermaskiner, noen ganger er det lettere å fjerne sånt med det enn saks.

Jeg skjønner jo at det er lettest, men jeg vil få hunden til å forstå at saksa ikke er farlig slik at jeg slipper å måtte bedøve hunden hos veterinær hver gang dette skjer. Jeg får jo lov å slite å dra i området, har filt med neglefil og prøvd med mine egne negler, er kun saksa som er problematisk for hunden.. men om ingen har tips for å lære hunden at saksa ikke er farlig mellom der så er det vell så langt jeg må gå for jeg er tom for ideer ? er ingen andre som får lov med saks heller ?

Endret av Ikario
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Ikario said:

Jeg skjønner jo at det er lettest, men jeg vil få hunden til å forstå at saksa ikke er farlig slik at jeg slipper å måtte bedøve hunden hos veterinær hver gang dette skjer. 

Det kan du jobbe med etter at det er fjernet. Om du gjør det en gang betyr ikke det at du må gjøre det flere ganger. Men dette høres det ut som kommer til å ta tid å lære, og da er det viktigste synes jeg å få det bort så fort som mulig. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenfilting av hår er svært vondt og kan føre til store sår, så er enig med andre i at dette må gjøres noe med raskt. Slik du beskriver din situasjon, anbefaler jeg å få sedert hunden hos veterinær for å barbere bort klumpene. Å trene på problemet hvis hunden har vondt vil bare gjøre vondt verre, du bør derfor få dem fjernet slik at du vet at dette ikke er kilden til at hunden biter.

Når du har fått vekk klumpene, kan du jobbe med problemet på f.eks denne måten https://www.youtube.com/watch?v=G3MFEbkcvYg, bare bytt ut "negl" med "huden mellom potene" på hvert trinn. Og bruk god tid på hvert trinn, gjerne mange dager eller kanskje en hel uke.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ikario said:

Vil hunden ta skade av å få i seg eddik? Hunden slikker nemlig i seg ALT ? både såpe, møkk og ja.. ?

Eddik er ikke farlig om hunden slikker i seg, men hunder hater vanligvis lukten og smaken. Bruk helt vanlig 7% klar eddik som du kjøper på matbutikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...