Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye tid på pelsstell bruker du?


Annemone
 Share

Recommended Posts

Korthåret Collie, ca ingenting. :lol: Bader med shampoo før utstilling eller ved behov, tar vel rundt 15minutt toppen vil jeg tro. Ved røyting så tar jeg en runde med furminator for å få av det værste. Og så gir jeg b vitamin også i røytinga. 
Spyler av eventuell skitt/sand/saltvann med rent vann ved behov, og tørker over henne når vi har vært på tur i regnet. 

Beaglen jeg hadde før var det mer jobb med iom han ikke røytet i sykluser, han røytet like mye hele året. Selvom pelsen er like kort på begge raser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dachshund.

Korthår: Børster med gummihanske i perioder med mye røyting, men finnes ikke noe nødvendig pelsstell med dem. Spyler av søle og annet. De slipper litt hår hele året.

Strihår: Bruker rundt 4 timer, kanskje, 2-4 ganger i året på å nappe helt ned. Dette er tungt for hendene og langtekkelig for hunden, så jeg gjør denne jobben over flere dager. Ellers går det noen minutter i stuss av skjegg og poter, hvor ofte avhenger av hvor kort det skal være og hvor mye pels hunden har, men maks 1 gang i måneden. Spyles om den er skitten og trenger ikke børsting. Røyter knapt, med mindre du har den veldig langpelset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinscher, ingen ting. Bader med shampo bare en gang i året etter han ble voksen med mindre blitt ordentlig skitten (aka rullet seg i noe), skyller ellers bare med vann ved behov. Merker egentlig ikke til at han røyter mer noen perioder i året, litt jevnt hele tiden bare, så børster heller ikke.

Endret av Stjerneskinn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillon, nokså mye. Ved løs mage dusjes bakpart etter dobesøk. Bør børstes ca annenhver dag, men tar ikke mer enn ca 10-15 minutter. Ikke vært gjennom røyting enda, men børster hver dag så er ikke så bekymra for det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Groenendael - børstes kjapt over samtidig med kloklipp, så kanskje hver 10-14 dag. Klippes under poter, haser og faner kanskje en gang i måneden. Dusjes med såpe ca hver tredje måned. 

Min nåværende hannhund har veldig god pelskvalitet. Forrige groenendael måtte børstes 1-2 ganger i uken, og det tok ca 1 time hver gang + dusj minimum annenhver måned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gordon setter.Fram til hun var 3 år børstet jeg kun ørene en gang i uka?Da fikk hun masse pels så nå børster jeg hele kroppen en gang i uka. Hun røyter jo jevnt og trutt(perioder med mindre) men,er ikke sånn som hos mange hunder at det faller av hår når klapper de. Kommer ikke et hårstrå og nesten ingen på børsta eller så børster så pelsen ikke skal bli flokete. Bades 2 ganger i året,kloklipp hver 4-5 mnd(sliter selv), jeg har sakser selv men,er ikke noe flink. Så 2 ganger i året( vinter/sommer) leveres hun på hundesalong hvor hun i hovedsak nappes. Bildet under fra  siste gangen var der ser ikke så mye da. De to,siste bildene er samme hund og vekt men, 2 år mellom ganske fasinerende?

2423CDE8-070E-4E5A-B7E3-A64BD8007188.jpeg

341A676F-6960-4D13-8889-457A37B9F172.jpeg

D26745A0-7A14-4C9D-8E11-8E2D863E27F4.jpeg

Endret av Gåsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

whippet - bader kun når det trengs, ikke mer enn maks et par ganger i året. Går over med furminator av og til for å få av en del hår, men siden han slipper litt hår hele tiden gjør det lite forskjell om jeg børster ham eller ikke syns jeg. 

Bruker mer tid på kloklipp enn pelsstell på dyret ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...