Gå til innhold
Hundesonen.no

Forslag til bur for liten hund i liten bil.


Cairn
 Share

Recommended Posts

Da jeg har lite bagasjerom, og det i tillegg er nedsenket, ønsker jeg å kunne ha bur fastspent i sete. 

Har funnet noen som gjør det godt i tester (da spes i kræsj) men disse koster iallefall mer enn mine skjorter. Det er snakk om liten hund. Opp til 8 kg. Er det helt feil å bruke  plastbur? Da tenker jeg på om de er "akseptable" i forhold til disse dyrere burene som jo de fleste vil svare som det eneste "riktige å svare"?

Altså, kan et bur, type plast, til under 1000 lappen være bra nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Cairn said:

Da jeg har lite bagasjerom, og det i tillegg er nedsenket, ønsker jeg å kunne ha bur fastspent i sete. 

Har funnet noen som gjør det godt i tester (da spes i kræsj) men disse koster iallefall mer enn mine skjorter. Det er snakk om liten hund. Opp til 8 kg. Er det helt feil å bruke  plastbur? Da tenker jeg på om de er "akseptable" i forhold til disse dyrere burene som jo de fleste vil svare som det eneste "riktige å svare"?

Altså, kan et bur, type plast, til under 1000 lappen være bra nok?

Det korte svaret er nei. Trafikksikring av hund er dyrt. Testing viser gang på gang at selene ryker eller er for lange, og burene holder ikke hunden på plass, noe som fører til stor risiko for både hunder og mennesker. Hvis du kjører i 80 km/t, så vil kollisjons-energien til din 8 kgs hund være 201 kg. Billigburene har ikke sjangs til å håndtere det på en trygg måte.

NAF testet i 2018 igjen, og plastburene som var med i testen fikk samme utfallet: bakveggen åpnet seg, og hunden ble kastet ut av buret. Det var ikke med video på NAF sin side, men jeg har sett video av krasjtesting av bur og hundeseler før, og det er skremmende hvor dårlig sikret de fleste hunder er i bil.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigbur gir omtrent samme sikkerhet som å ha hunden løs i bilen, satt på spissen. Så det hadde jeg droppet. Gode bur koster, men den dagen uhellet er ute er man nok glad for at man spanderte litt ekstra på trafikksikkerhet. Da kan det til og med hende hunden overlever en eventuell kollisjon. 

Jeg har det minste Hercules-buret (eller hva det nå heter i dag) til min, og er veldig fornøyd med det. Det finnes en rimeligere utgave der forskjellen stort sett bare er at det ikke har lås på burdøra, men jeg tror jeg kan telle på én hånd de gangene jeg har brukt låsen så lås vil jeg si er unødvendig ekstrautstyr. Dette er kvalitetsbur som holder lenge, mitt er vel 10 år gammelt nå og still going strong.

Uten lås: https://www.felleskjopet.no/kjaeledyr/hund/hundebur-og-transport/4pets-ecoline-1-small-bur-hund-50307323/

Med lås: https://www.felleskjopet.no/kjaeledyr/hund/hundebur-og-transport/4pets-pro-1-small-bur-hund-50301362/

Dette får helt fint plass i setet også på mindre biler og kan festes med sikkerhetssele. Jeg har stort sett brukt det i en Opel Astra der det sto i baksetet.

 

 

Endret av Wilhelmina
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal ha billig plastbur ville jeg ikke festa det i setet, men satt det i spenn nede i bunnen av bilen mellom baksetet og fremsetet. Rett og slett fordi i en kresj så vil buret splintre om det skal ta hele kraften av hunden alene. Så om du kan sette det i spenn der nede så har det hvertfall en ekstra side med hjelp enn det ville hatt i setet. Jeg ville dog absolutt gått for et bedre bur om du har mulighet til det. Personlig hadde jeg nok kjøpt noe slikt: MimSafe Care2 Bilbur | Petworld.no Til en liten hund i liten bil. Det er vel strengt tatt noe plast det også, men tåler mer.

Endret av Rocket
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være aktuelt å ha plastbur bak i bilen, bagasjerommet og fjere hattehylla for lys og romfølelse? Da står den mot seteryggen og kan ta imot om en kræsj skulle inntreffe.

Mistforstå meg riktig her. Jeg er fan av disse dyre, kollisjonstesta burene som man kan feste i sete, bare lurer på om det er andre rimeligere varianter som kunne anbefales.

Fint å kunne ha som ekstra til andre biler man bare skal en rask tur med. 

Er nesten som å sikre barn i bil, mange godkjente barneseter men kun de dyreste som kan brukes når man spør andre..? 

Endret av Cairn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kollisjonssikre er egentlig disse aluminiumsburene alle kjøper? Aluminium er både ett lett og mykt metall. Buret tåler vel egentlig ikke så mye? Jeg tenker at hvis en ulykke skjer, så er det bilen som skal beskytte hund, fører og passasjerer. Et bur er mer for å holde hunden på sin plass, at den ikke løper rundt i bilen når man kjører. Og at den ikke blir slynget av gårde ved en kraftig oppbremsing, ulykke o.l. 
Jeg har selv brukt bilsele til hund, men følte at det var for utrygt. Jeg tviler på at en slik sele hadde stoppet min hund (som var 30 kg). Den gikk i søpla.

Men jeg vil heller ikke bruke bur som lett kan gå i stykker, som plastikkbur eller bur med de tynne ståltrådene ?

Kan du ikke bare kjøpe et brukt bur da? (Av god kvalitet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Cairn said:

 

Er nesten som å sikre barn i bil, mange godkjente barneseter men kun de dyreste som kan brukes når man spør andre..? 

Nei, det er veldig få godkjente bur.

Du må tenke på det som 2 kategorier: hjemmebur og bilbur. Sistnevnte krever en helt annen oppbygging og materialer, og det koster mye mer. Men å bruke hjemmebur i bil er litt som å bruke sofapute i stedet for barnesete.
 

3 hours ago, Rufs said:

Hvor kollisjonssikre er egentlig disse aluminiumsburene alle kjøper? Aluminium er både ett lett og mykt metall. Buret tåler vel egentlig ikke så mye? Jeg tenker at hvis en ulykke skjer, så er det bilen som skal beskytte hund, fører og passasjerer. Et bur er mer for å holde hunden på sin plass, at den ikke løper rundt i bilen når man kjører. Og at den ikke blir slynget av gårde ved en kraftig oppbremsing, ulykke o.l. 
 


Det er strenge regler for sikring av last nettopp fordi bilen ikke kan beskytte oss mot løse gjenstander. Et bilbur er ikke godt nok til å sikre deg fra lasten dersom det ikke holder hunden på plass, så bilburets jobb er å beskytte hunden, deg og dine passasjerer. 

Her er oppsummering av forskjellige typer bur i NAF testen.

Stoffbur (2 typer):
Tekstilmaterialet i buret gjør det lite motstandsdyktig og buret ble ødelagt i kollisjonstesten.

Sammenleggbart metallbur (2 typer): 
Konstruksjonen med metalltråd og med gulv av metallplate gir høy risiko for skade på hunden ved kollisjon.

Plastbur (2 typer):
Bakveggen i buret åpnet seg og hunden ble ikke værende i buret.

Når det gjelder de andre så var det et tydelig kvalitetssprik. Et par av dem mistet bakveggen og hunden ble ikke værende i buret, mens et par av dem var så solide at buret omtrent ikke tok skade. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker jeg går for enten 4pets caree eller mimsafe variocage care2.

De virker enkle å kunne flytte over til andre biler også.

Takker samtidig dere som har kommet med innspill. Visste vel egentlig hva som ville komme, men håpet noen fler turde si hva de selv brukte av bur som ikke er så "aksepterte" Det er jo tross alt (desverre) fortsatt ikke påbudt å sikre hund i bil. Jeg ser jo mange som bruker hundesele, plastbur, løs i hund i sete både fremme og bak, løs i bagasjerom og noen har også hunden på fanget. Trodde da kanskje plastbur var bedre enn å ha hunden løs i det minste?  

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Cairn skrev:

Jeg tenker jeg går for enten 4pets caree eller mimsafe variocage care2.

De virker enkle å kunne flytte over til andre biler også.

Takker samtidig dere som har kommet med innspill. Visste vel egentlig hva som ville komme, men håpet noen fler turde si hva de selv brukte av bur som ikke er så "aksepterte" Det er jo tross alt (desverre) fortsatt ikke påbudt å sikre hund i bil. Jeg ser jo mange som bruker hundesele, plastbur, løs i hund i sete både fremme og bak, løs i bagasjerom og noen har også hunden på fanget. Trodde da kanskje plastbur var bedre enn å ha hunden løs i det minste?  

Sele, plastbur og sammenleggbare bur blir definitivt brukt. Man er pålagt å sikre løs last i bil, og hund regnes som løs last. Så jo, man er pålagt å sikre hunden i bil. Men det er ikke krav til at det skal være trygt for hunden. Bur som ikke tåler kollisjon og bilseler vil jo tjene det formålet at det hindrer hunden å bevege seg fritt i bilen og dermed også hindrer hunden i å forstyrre fører når man kjører. 

Selv har jeg kjørt med valp løs på fanget noen ganger helt i starten selv om det verken er lov eller spesielt sikkert. Bare fordi det er viktigere for meg at valpen blir trygg i bil fra start av, og noen roer seg bedre på fanget når de nettopp har flyttet fra oppdretter. Som regel krasjer vi jo ikke. Jeg har også hatt plastbur i framsetet ved siden av meg av samme grunn. Derfor har også mine hunder større plass i sine bur enn hva som sikkerhetsmessig er anbefalt. 

Så ja, plastbur er bedre enn å ha hunden løs. Mens skikkelig bilbur er bedre (og tryggere for hund og passajserer) enn plastbur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkerheten til passasjerene (barna i baksetet) er viktigere for meg enn at hunden ikke blir skadet i en kollisjon. Jeg er redd for at et kela-bur eller lignende vil bli trykket inn i setene og skade barna ved en påkjørsel bakfra. Har sett på burene fra mim-safe, men det passet ikke så godt. Vi har derfor, enn så lenge, et sånt bur som noen kaller "hjemmebur" til hunden.

Hvis noen har sett tester av hvordan de ulike burene oppfører seg i en påkjørsel bakfra er jeg interessert!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/11/2022 at 8:34 PM, Rufs said:

Hvor kollisjonssikre er egentlig disse aluminiumsburene alle kjøper? Aluminium er både ett lett og mykt metall. Buret tåler vel egentlig ikke så mye? Jeg tenker at hvis en ulykke skjer, så er det bilen som skal beskytte hund, fører og passasjerer. Et bur er mer for å holde hunden på sin plass, at den ikke løper rundt i bilen når man kjører. Og at den ikke blir slynget av gårde ved en kraftig oppbremsing, ulykke o.l. 
Jeg har selv brukt bilsele til hund, men følte at det var for utrygt. Jeg tviler på at en slik sele hadde stoppet min hund (som var 30 kg). Den gikk i søpla.

Men jeg vil heller ikke bruke bur som lett kan gå i stykker, som plastikkbur eller bur med de tynne ståltrådene ?

Kan du ikke bare kjøpe et brukt bur da? (Av god kvalitet)

"Hemmeligheten" med aliminumsburene er at de er formet som hule rør, som gir de veldig mye styrke.

Og ja, bilen beskytter en del, men om buret ikke er mer solid enn at det splintrer og knuses kan det gjøre mer skade enn godt på både folk og dyr. Da ville jeg faktisk heller brukt sele. De godkjente VGW-selene skal tåle en kollisjon med hund innenfor oppgitt størrelse. Hvordan det vil gå med hunden er en annen sak, men hund og sikring vil ihvertfall ikke utgjøre en fare for andre.

Når det er sagt ser jeg ofte bilbur på finn.no, her om dagen ble det gitt bort et helt utmerket kelabur i medium størrelse, og man får de ofte til ok pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...