Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som har erfaring ved å kjøpe valp i Sverige?


Recommended Posts

Hei!

keg henter min rottweiler valp i Sverige om 3 uker. Lurer på om det er noe som må mer jeg har glemt som må være i orden.

vi handler fra seriøs optretter, men man som kjøper har selv ansvar for at alt er i orden. Jeg kjører og henter selv.

jeg vet at for å få valpen over til Norge må:

- Ha EU pass

- kjøp/salgskontrakt

- være benhandlet mor revens dvergbendelorm, og få standard vaksiner ( dette blir ført inn i valpens pass).

- veterinærattest rett før vi henter.

- betale 25% mva av hundens verdi. 

men det jeg lurer på er ang Mattilsynet, må jeg varsle de? Står så mye forskjellig overalt og jeg syns siden til Mattilsynet er så rotete. Setter pris på tilbakemeldinger av folk som har lignende erfaring med import av hund/valp fra Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, maysofie skrev:

Bare pass på timingen av ormkur stemmer med innreise, samt at grenseovergangen dere reiser over har åpen tollstasjonen ved hjemreise. Ellers skal alt være i orden :)

 

Tusen takk! Men hva mener du med det? Valpen før ormkur med 28 dagers mellomrom og er ferdig med kuren når vi henter hvis du forstår ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Nuppidu skrev:

Tusen takk! Men hva mener du med det? Valpen før ormkur med 28 dagers mellomrom og er ferdig med kuren når vi henter hvis du forstår ? 

Hvis den er satt på 28 dagers-intervaller med riktig preparat, så må dette være anført i et pass med datoene påskrevet og underskrevet av veterinær. Iom. at de ikke kan utskrive pass før hunden et chippet, som gjerne gjøres ved helsekontroll før avlevering, ville jeg påsett at dette blir riktig. 

Ormekur må være av riktig preparat for riktig orm, ved engangdosering skal det være gjort ved 24-120t før innreise til Norge. Dosering må gjøres av veterinær og føres i passet, hjemmedosering av oppdretter er ikke gyldig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, maysofie skrev:

Hvis den er satt på 28 dagers-intervaller med riktig preparat, så må dette være anført i et pass med datoene påskrevet og underskrevet av veterinær. Iom. at de ikke kan utskrive pass før hunden et chippet, som gjerne gjøres ved helsekontroll før avlevering, ville jeg påsett at dette blir riktig. 

Ormekur må være av riktig preparat for riktig orm, ved engangdosering skal det være gjort ved 24-120t før innreise til Norge. Dosering må gjøres av veterinær og føres i passet, hjemmedosering av oppdretter er ikke gyldig. 

Tusen takk! 
 

har du importert fra Sverige selv??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Nuppidu skrev:

Måtte du kontakte Mattilsynet og fylle ut skjema??

Nei. Om du bruker Mattilsynets veileder og klikker for at hunden er eldre enn 3mnd så får du opp all nødvendig informasjon. Eldre enn 3mnd fordi valper fra Sverige er det mer åpent enn import fra andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, maysofie skrev:

Nei. Om du bruker Mattilsynets veileder og klikker for at hunden er eldre enn 3mnd så får du opp all nødvendig informasjon. Eldre enn 3mnd fordi valper fra Sverige er det mer åpent enn import fra andre land.

Ja okei?? Min valp er 9 uker når vi henter fra Sverige da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...