Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder som slåss


Balanse
 Share

Recommended Posts

Hei jeg har akkurat opplevd at min hund har blitt rent på og det ente med at den andre hunden beit seg fast og ikke ville slippe. 

Jeg forsøkte noen forskjellige taktikker som ikke hjalp før jeg laget strup av den andre eierens lenke. Det hjalp, men er dette noe som er en sikker måte som "alltid" funker? Eller er det andre smarte måter å dele to hunder som sloss, raskt og så sikkert som mulig? 

Jeg syntes jeg håndterte situasjonen greit side jeg ikke bare sto stille, men gjorde noe med det samme ting skjedde. Jeg skulle likevel gjerne vært både mer rolig og mindre sint, for ikke å snakke om at jeg puttet hendene inn mellom to svære hunder som fort kunne flerret meg godt opp uten å mene det. 

Så nå prøver jeg altså finne tips sånn at om noe lignende skjer igjen så er jeg bedre forberedt.

P.s ja det beste er å unngå slike situasjoner, men når det skjer så vil jeg være klar til å ordne opp med så få skader på meg og dyra som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo litt hvor alvorlig hundene er på at de skal ta hverandre. De fleste situasjoner eg har vert i har blitt løst med streng stemme (med andre ord ikke så alvorlig mellom hundene). De få gangene det har vert nødvendig å ta i hundene har eg nappet tak i nakkeskinnet på begge hunder. Da er hendene dine utav faresonen, og de fleste hunder vil slippe da. Slipper de ikke med en gang, holder du fast til du ser de er på vei til å skifte tak, og kan da dra de fra hverandre (som oftest er det bare en som holder fast med tennene om gangen). Men dette er jo litt avhengig av størrelse på hundene og alvor i hundene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Ingidano skrev:

Spørs jo litt hvor alvorlig hundene er på at de skal ta hverandre. De fleste situasjoner eg har vert i har blitt løst med streng stemme (med andre ord ikke så alvorlig mellom hundene). De få gangene det har vert nødvendig å ta i hundene har eg nappet tak i nakkeskinnet på begge hunder. Da er hendene dine utav faresonen, og de fleste hunder vil slippe da. Slipper de ikke med en gang, holder du fast til du ser de er på vei til å skifte tak, og kan da dra de fra hverandre (som oftest er det bare en som holder fast med tennene om gangen). Men dette er jo litt avhengig av størrelse på hundene og alvor i hundene. 

Jeg kan si med sikkerhet at det ikke fungerte på den angripende hunden å si slipp eller ta den i nakken. Den endret heller ikke grep. 

 

Rasene: Rottweiler og Cane Corse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, LinL skrev:

Har fått tips om å løfte bakbeina på den hunden som biter. Husker ikke helt hvorfor. Har aldri (heldigvis) fått testet det.

De sier at hunder da lettere slipper, men jeg har sett det forsøkt på noen videoer og det er ikke alltid effektivt og hundene kan fortsatt bite personen som holder (det var et tips jeg fikk tidligere og da mente de at hunden ikke fikk tak i personen som holdt) det andre er jo at når man da slipper så kan hunden løpe å bite seg fast igjen. For ikke å snakke om at en hund på 40-60 kg er ganske mye å holde opp og igjen på den måten ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra hundene fra hverandre etter bakbeina ja, om man får til. Ellers kan man (med risiko for å bli bitt) gå mellom hundene selv, de er sjelden ute etter å skade mennesket. Ellers så er det så utrolig situasjonsavhengig at det er vanskelig å komme med noen fasit. Det kommer også veldig an på størrelsen og lynnet til hundene, om den ene vil gi seg om den andre slipper, osv.

Håper det går bra med hunden din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt endel forskjellig, og kun forsøkt en av metodene- og det var å lukke ei dør mellom de- men avhenger jo selvsagt at man har ei dør.

Sette en stol over hodene og klemme ned har jeg også hørt fungerer. Eller tømme en bøtte vann over de- ingen av disse tingene har men med seg på tur da :P
Men kanskje ett skikkelig balletak på den som biter fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har skilt slåssende hunder, så har det som regel vært en slåsskjempe og en som gir seg når de har blitt skilt. Så det har holdt med å ta tak i nakkeskinnet på den som har overtaket og lempe den unna. 

Jeg har også opplevd at en staff angrep venninna mi sin basenji, staffen bet seg fast i låret på basenjien, og da plukka jeg opp basenjien, men passet på å ikke dra. Når staffen skulle skifte grep så nappa jeg basenjien ut av munnen på den og løftet opp slik at staffen ikke kunne få nytt tak. Det fungerer jo dårlig om det er større hunder.

Hadde jeg stått i en situasjon der en hund faktisk bet seg fast og nektet å slippe, så hadde jeg nok først forsøkt å ta tak i bakbein og vippe til siden for å sette hunden ut av balanse. Det kan nok fungere i noen tilfeller. Er hunden helt låst kan jeg ikke se så mange andre muligheter enn å kvele den til den slipper. Høres jo brutalt ut, men noen ganger er det det som må til. Har også hørt om folk som tar et god balletak om det er hannhund det er snakk om, med god effekt ?

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig nyttig tråd! En skrekk for hver hundeeier vil jeg tro! 

Har erfart en staffe som låste kjeven på min JRT, på nakken. Eieren av staffen holdte fast sin hund mellom sine bein slik at han ikke kunne riste min hund, og samtidig forsøkte han å åpne kjeven på sin hund. Jeg holde min hund fast også slik han ikke hadde mulighet å påføre seg skader ved at han ville rive seg løs. I det kjeven var løs sprang vi vekk for å få avstand. Det fungerte bra der og da siden angrepet startet i det hundene skulle hilse på hverandre. Hundene rakk ikke få farta på seg, og vi var rett ved. Han eieren til staffen hadde styrke til å åpne kjeven med hender, men det ble noen skrubbsår på ham. Det endte uten store skader på min hund da, heldigvis.

Hvor vanlig er det at bitten går i lås? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, simira said:

Dra hundene fra hverandre etter bakbeina ja, om man får til. Ellers kan man (med risiko for å bli bitt) gå mellom hundene selv, de er sjelden ute etter å skade mennesket. Ellers så er det så utrolig situasjonsavhengig at det er vanskelig å komme med noen fasit. Det kommer også veldig an på størrelsen og lynnet til hundene, om den ene vil gi seg om den andre slipper, osv.

Håper det går bra med hunden din!

Ja det går bra med henne :)
Tror det gikk så greit fordi vi begge kom til fort nok slik at de ikke fikk kastet seg rundt noe større. Halsbåndet til min kom også i veien for underkjeven til corsoen så det er det hull i, men frøkna mi fikk kun et sår veterinæren mente at man måtte følge litt med på. Trengte ikke sy eller noe, som er fantastisk siden jeg har vært usedvanlig mye til dyrlegen for sånne merkelige ulykker det siste året. 

Det virket ikke veldig brutalt annet enn at den ikke ville slippe. De var begge aktive i kampen, men min var mye mindre intens og jeg kunne prate til henne. Den andre var ung og jeg tror den er som min (men ikke trent) en hund som blir så ivrig at det skal ingenting før den bikker over og blir sint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Alina. said:

Veldig nyttig tråd! En skrekk for hver hundeeier vil jeg tro! 

Har erfart en staffe som låste kjeven på min JRT, på nakken. Eieren av staffen holdte fast sin hund mellom sine bein slik at han ikke kunne riste min hund, og samtidig forsøkte han å åpne kjeven på sin hund. Jeg holde min hund fast også slik han ikke hadde mulighet å påføre seg skader ved at han ville rive seg løs. I det kjeven var løs sprang vi vekk for å få avstand. Det fungerte bra der og da siden angrepet startet i det hundene skulle hilse på hverandre. Hundene rakk ikke få farta på seg, og vi var rett ved. Han eieren til staffen hadde styrke til å åpne kjeven med hender, men det ble noen skrubbsår på ham. Det endte uten store skader på min hund da, heldigvis.

Hvor vanlig er det at bitten går i lås? 

Jeg tenker at det var veldig greit å stå i den situasjonen og ha noen alternativer til hva man skal gjøre. Det gjorde at jeg ikke ble helt hysterisk og heller begynte med problemløsning. Klart jeg ropte og var sint (som ikke gjør ting bedre) men etter å ha klasket hennes hund med lenka jeg hadde to ganger over rumpa uten reaksjon så var jeg ferdig med "vold" som løsning, noe som jeg også beklaget meg til hundeeieren for etterpå. Jeg tror helt ærlig det var lillehjernen som var skrudd på de første sekundene og jeg var i "kamp" modus. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...