Gå til innhold
Hundesonen.no

Treningsplan fra valpen er 8 uker


Trening er best
 Share

Recommended Posts

En sånn plan vil ikke være til nytte, for valper utvikler seg i forskjellig tempo. Ikke bare har de forskjellig personlighet og krevende områder, men de går ut og inn av utviklingsfaser hele tiden.

De første ukene bør valpen bare få slappe av og bli kjent med sitt nye liv, sine nye mennesker og sitt nye hjem. Etterhvert utvider du turene litt så den får se og høre forskjellige ting. Det er denne treningen som er så utrolig viktig. Triks og lydighet kan du lære når som helst, men en trygg start på livet vil gjøre ALT lettere senere.

Det beste tipset er å legge treningsplanen etterhvert som du ser hva valpen din har behov for. Jeg er veldig glad i lister og planer, men det fungerer ikke sånn med valp.

Dersom det er viktig for deg så anbefaler jeg heller at du setter deg ned å skriver liste over ting du vil at valpen skal bli trygg på i løpet av første leveår. F.eks. trapper, bilkjøring, alene-hjemme, kloklipp, tannsjekk/puss, stå i vinduet uten å bjeffe, bli trygg på barn, gå pent i bånd, passering, osv. Da har du oversikten, og kan trene litt nå og da ut i fra hvordan valpen takler ting.



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Pingeling sier ville jeg sett an valpen og tilpasset deretter, når DET er sagt hentet jeg inspirasjon fra "Puppys rule of twelve" når min hund var liten. Den går ut på at innen hunden er 12 uker skal den ha opplevd 12 ulike ting i 12 ulike kategorier (jeg luket ut noen kategorier ser jeg, men du finner lett alle 12 ved å google): 

Underlag (f.eks gress, grus, parkett, fliser, asfalt, rist med hull osv)
leker    
miljø (dyrebutiken, på besøk hos andre, fotballkamp, ta tog, ta buss osv)
mennesker (mann, dame, barn, eldre, med hatt, med stokk, i rullestol osv)
lyder (fyrverkeri på tv, kjøkkenmaskin, støvsuger, dørklokke)
ting i bevegelse (bil, lastebil, sykkel, rullebrett, sparkesykkel, jogger, andre hunder)
måltider ulike steder (fra skål, fra hånda, fra bakken)
andre hunder

Jeg brukte dette litt som en huskeliste og inspirasjon til hva vi kunne gjøre med valpen. Det meste av dette kommer av seg selv i en normal hverdag der man har med seg valpen rundt. Vi fikk vår valp midt i en fullstendig lock down og det faktisk ganske mye av dette som ikke falt naturlig inn i vår hverdag de første ukene, så det var greit å ha en liten påminnelse. Og som listemenneske selv er det jo ganske gøy å huke av for de ulike tingene etterhvert ?

Endret av bie
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...