Gå til innhold
Hundesonen.no

Vilter Eng Springer Spaniel


Toxi
 Share

Recommended Posts

Hei

Er ny her på forumet og søker råd til vår viltre hund. 

Vi har skaffet oss vår Eng.Springer Spaniel tispe for ca 6 mnd siden. Hunden er nå ca 8 mnd. Vi/familien har hatt flere ESS før men aldri vært i nærheten av utfordringen vi har med denne. 
Vår ESS her helt vill og stresset når vi er inne hjemme.  (vi er fam på 2 voksne og 2 barn 12 og 14 år) 
Den stresser rundt og prøver å fange skygger og solstråler. Den springer mellom alle familiemedlemmene koninuerlig. Den blir rett og slett anpusten/stresset av egen oppførsel. Vi leker aldri med hunden inne. Når den blir stresset tisser den inne selv om det er 2 timer siden sist den var ute. 

Den er hjemme hver dag alene ca 7 timer uten å tisse inne. Vi har kamera på den og den ligger stort sett og sover. Sover fint hele natten også. 
Den blir gått tur med hver dag 1 time ++. På tur er den glad og fornøyd og er lett å kalle inn når den er løs. 

Det virker som den har et helt sinnsykt jaktinnstinkt iforhold til ESS vi har hatt før. Det har vært helt rolige og fine familiehunder. 
Vi må ha spesialsæle når vi går med den i bånd fordi den dra så mye. (slik som drar hunden til side nå den trekker, det fungerer fint) 

Er det noen som har opplevd samme adferd som har råd til oss? 

Hunden er nydelig fin og 110 % frisk (sjekket hos veterinær) Men oppførselen hennes må vi gjøre noe med. Ellers kan vi ikke ha den. Jeg tror ikke den har det bra når den "jakter" konstant. 

Takk For alle råd 

 

KK
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje den får litt lite stimuli og tur?

Trekker hunden i antitrekkselen eller går han faktisk pent? Det er ikke særlig bra hvis den trekker og blir trukket skjevt hele tiden. Da tror jeg det er bedre å sette en trekksele på hunden, kjøpe strikkbånd og bruke hoftebelte.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den får mye tur 15-20 min om morran, 1 time på ettermiddagen.  Lange turer i helgene. Har inngjerdet hage der den går løs. Kan ikke skjønne at den blir understimulert. 

Den går veldig fin i antitrekkselen. Stopper å trekke med en gang den kjenner motstand. Kan ikke se den er til stort hinder for henne. 
Har vanlig trekksele og strikkband. Brukt det på skiturer i påska. Nytter ikke gå med det på vanlig tur. Hun "står" i sælen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det den trenger, er nesearbeid og "hodeøvelser", altså trening der den får bruke egenskapene sine? ESS er støtende fuglehund, egentlig en jakthund, og denne høres ut som om den er understimulert. Apporteringstrning, søksarbeid, spor, lydighetsarbeid, bare fantasien setter grenser, det er en veldig allsidig rase !

 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Toxi skrev:

Den får mye tur 15-20 min om morran, 1 time på ettermiddagen.  Lange turer i helgene. Har inngjerdet hage der den går løs. Kan ikke skjønne at den blir understimulert. 

Den går veldig fin i antitrekkselen. Stopper å trekke med en gang den kjenner motstand. Kan ikke se den er til stort hinder for henne. 
Har vanlig trekksele og strikkband. Brukt det på skiturer i påska. Nytter ikke gå med det på vanlig tur. Hun "står" i sælen... 

Men det her er ikke mye stimuli? helt gjennomsnittlig for det en hund av denne type skal ha etter min mening. Jeg ville begynt å trene spor- og søksøvelser med henne også. Godbitsøk i hagen, feltsøk og spor eller blodspor er noe ESS er skapt for! 

Meld dere inn i den lokale hundeklubben eller se på nettet etter lokale kurs dere kan bli med på :) 

Ett annet tips er også å trene med henne til å gå fint i bånd. Så får du med kontakt/relasjonstrening også.

Endret av Mentha
RED.: la til en siste setning
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gått blodspor og par lydighets kurs med henne. Det er vår 4. ESS i familien, alle har vært fine familiehunder med passe aktivitet og stimuli.  Problemet med den vi har nå er at den har ett voldsomt jaktinstinkt på alt som beveger seg, og hengt seg opp i lys og skygger (tvangsnevrose). Har lest en del om det på nettet. Det er visst ikke så enkelt å bli kvitt. Hadde håpa at den vokser det av deg etter hvert. Det er mange gode tips som er nevnt, mye er dette er prøvd. Men når hun er så til de grader energisk så krever det veldig mye. Hun er lydig nå hun ikke "jakter" :)
Jeg tror jeg vil prøve en adferdsekspert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er jo veldig ung med mye energi. Jeg ville som de andre her sier øke aktiviteten betraktelig se om det hjelper på den jakt adferden. Ofte er en tilfreds hund en rolig hund. Ikke tenk på overstimulering. Det skal svært godt gjøres. Hunder har stooor kapasitet.De er ofter understimulert enn overstimulert.  Jeg har  gordon setter selv umulig slite ut sånn sett så man må finne en balansegang. I alderen di er har hun jo også glede av leke med andre hunder om hun har noen fine hundevenmer til det formålet. Masse lykke til?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Toxi skrev:




Vi må ha spesialsæle når vi går med den i bånd fordi den dra så mye. (slik som drar hunden til side nå den trekker, det fungerer fint) 

 

Jeg har ingen råd, dessverre. Vår ESS er en rolig familiehund sånn som du beskriver de andre hundene dere har hatt. Men han trenger også ganske voldsomt i båndet til tider :) Hva heter selen dere bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en unghund (11 mnd) av en rase alle sier er så avslappet, men han trenger mye mosjon for å være fornøyd. Vi går tur 2-3 timer om dagen hvor vi trener, han får snuse masse og mulighet til å løpe fritt. All maten gis i fryst kong/toppl eller diverse aktiviseringsleker. Tyggebein (oksemuskel er favoritten her) holder han opptatt lenge. Etter å ha sovd litt er han full av energi igjen ? Heldigvis går det over! 

Du kan jo evt. få besøk av en hundetrener som kan se hvordan hunden din er og avgjøre hva som er best for dere. Kan også nevne Trygg hund-klubben som har et helhetlig perspektiv på hundens adferd og de har mange gode tips for blant annet stressreduserende aktiviteter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakting på lys trenger ikke være tvangsnevrose: "Some dogs become fixated on lights, reflections and shadows, especially those with high chase or prey drive. Light and shadow chasers often begin their obsession with shadows or reflections as a fun game that relieves boredom. The best way to modify this behavior is to redirect your dog onto more positive pastimes."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner at dere aldri leker med hunden inne. Har den leker inne som den bruker på egenhånd? Hva skjer dersom du drar litt i en draleke, eller triller en ball over gulvet et par ganger?

Det er jo sånn at når dere kommer hjem og skal lage middag, gjøre husarbeid, kanskje hjelpe med lekser eller kjøre ungene på trening og samle krefter etter jobb, så har valpen ligget til lading mens dere var borte. Forventningen er at NÅ blir det moro med familien! Tur er viktig, men dersom mesteparten av ettermiddag/kveld skjer innendørs, så kan man ikke forvente at hunden skal være inaktiv. Da må dere heller finne rolig aktiviterer å holde på med. Det forskjell på leking og herjing, tenker jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...