Gå til innhold
Hundesonen.no

Min første hund - knurring, hva er normalt og hvordan håndterer jeg det ?


Lillymy
 Share

Recommended Posts

Hei,

Hunden min fyller et år neste uke - I det siste har han begynt knurre på andre hannhunder, i de fleste tilfeller er det fordi de knurrer først  - men også noen ganger knurrer han først (10% av tiden)

Han knurrer aldri på mennesker i noen aldre, tisper eller andre dyr.

Han vil hilse på alle hunder - men jeg har sluttet la han hilse på hannhunder - men de knurrer til hverandre på avstand for det i bånd

Vil  helst prøve løse knurresituasjonene - det må være stressende for han - men hvordan kommuniserer jeg dette til han? 

Noen  tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knurring er et avstandsøkende signal, så det høres ut som dere passerer andre hunder med mindre avstand enn det hunden din er komfortabel med. Ville økt avstanden i passeringer og belønnet masse i slike situasjoner sånn at han skaper en positiv assosiasjon til passeringer.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. takk - jeg har kuttet ut hilsing på tur og gått mot mer faste venner - Men han knurrer nå til enkelte hunder på avstand, spesielt store hunder.  Han knurrer ikke mot alle hunder. Han ble nettopp ett år. 

i hundeparken igår lekte han sisten med med en husky og da storkoste han seg. 

Skal med han til dyrlegen for å utelukke noe fysisk så fort jeg får time. Men hvordan håndterer jeg dette, jeg vil ikke at han skal få inntrykk av at knurring ikke er greit, det er jo hans måte si ifra på. 

Vi trener aktivt på kontakt med meg.

 

 

 

Endret av Lillymy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt ansvar som eier er å ta signalene på alvor (på samme måte som hvis et barn hadde fortalt deg at de var redd/hadde vondt, etc.) og si at "det trenger du ikke. Vi går heller litt lengre unna den hunden, og så kan vi gjøre noe gøy sammen". Han sier fra, du gjør noe for å endre situasjonen.

Hvis hunden knurrer når noen tar på den kan det være et signal om at noe er vondt, og det bør sjekkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres bra ut det du gjør. Fortsett å trene kontakt og bruk det ved passering av andre, både store og små. Dersom han ser på deg og ikke den andre hunden vil han ikke knurre, så her handler det om å nå det punktet. 

Dersom dere har brukt å hilse på fremmede hunder så kan det også gå over av seg selv så snart han skjønner at dere ikke hilser lengre. Som Wilhelmina sier så er knurring et avstandssøkende signal. Det kan hende han synes dere går for nær den andre hunden, men det kan også være at han forventer hilsing og sier i fra at det vil han ikke. Uansett så er kontaktøvelser supre å bruke på dette! 
 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, simira said:

Ditt ansvar som eier er å ta signalene på alvor (på samme måte som hvis et barn hadde fortalt deg at de var redd/hadde vondt, etc.) og si at "det trenger du ikke. Vi går heller litt lengre unna den hunden, og så kan vi gjøre noe gøy sammen". Han sier fra, du gjør noe for å endre situasjonen.

Hvis hunden knurrer når noen tar på den kan det være et signal om at noe er vondt, og det bør sjekkes.

Ja, jeg tar han på alvor og avleder situasjonen - I dag har vi stått i perioder i parken i flere etapper idag og jeg har rost på passering og avledet med ball på langline så han kan løpe etter den som er lysbetont 

det er han som vil på død og liv hilse -ikke jeg som ber han om det - og jeg prøver unngå det. Men han drar mot det

 

Endret av Lillymy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Pingeling said:

Synes det høres bra ut det du gjør. Fortsett å trene kontakt og bruk det ved passering av andre, både store og små. Dersom han ser på deg og ikke den andre hunden vil han ikke knurre, så her handler det om å nå det punktet. 

Dersom dere har brukt å hilse på fremmede hunder så kan det også gå over av seg selv så snart han skjønner at dere ikke hilser lengre. Som Wilhelmina sier så er knurring et avstandssøkende signal. Det kan hende han synes dere går for nær den andre hunden, men det kan også være at han forventer hilsing og sier i fra at det vil han ikke. Uansett så er kontaktøvelser supre å bruke på dette! 
 

Tusen takk - vi fortsetter på med det ;)  jeg bare skjønner ikke hvorfor han drar mot å hilse og så står han knurrer på avstand - Har time hos dyrlegen imorgen og fortsetter med lystbetont aktivitet sammen med han på avstand av andre hunder 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Lillymy said:

Tusen takk - vi fortsetter på med det ;)  jeg bare skjønner ikke hvorfor han drar mot å hilse og så står han knurrer på avstand - Har time hos dyrlegen imorgen og fortsetter med lystbetont aktivitet sammen med han på avstand av andre hunder 

Det kan være fordi dere er så nær den hunden at han ikke "tør å la vær" å hilse. Min er sånn, hun liker ikke andre hunder og vil helst passere på god avstand, men kommer vi for nær trekker hun mot den andre hunden selv om hun egentlig ikke vil ha noe med den å gjøre. 

Endret av Wilhelmina
  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Wilhelmina said:

Det kan være fordi dere er så nær den hunden at han ikke "tør å la vær" å hilse. Min er sånn, hun liker ikke andre hunder og vil helst passere på god avstand, men kommer vi for nær trekker hun mot den andre hunden selv om hun egentlig ikke vil ha noe med den å gjøre. 

Takk - godt poeng - vi har prøvd idag med mer avstand men han finnes ikke godteri motivert - kjøpte det mest eksklusive godiset  i butikken jeg kunne finne og det var før frokost - men han bryr seg ikke om godis - men vi fikk skapt mer distanse - så vi kan øve mer på at det er greit at vi ikke trenger hilse på alle med håp om at det blir lettere på sikt i mer tett på situasjoner ;) 

 

han står nå forventningsfullt og logrer hvergang han ser en hund dog - så jeg tror han vil hilse - eller bør det ikke bety det?  Kan det være at han er usikker på kommunikasjon? 

Endret av Lillymy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv deg fram med belønning og hva han vil ha. På den ene hunden vår endte vi med å bruke smør... (greit om vinteren, upraktisk om sommeren). Leker kan også være mer attraktivt enn godbiter for noen. Tauknuter, draleker osv, eller en ball eller bein de kan bære på. Prøv biter av ost, fiskeboller, skinkeost på tube... du finner mange gode  belønningstips om du søker litt på forumet her.

Det trenger ikke å være at han vil hilse som gjør at han trekker mot andre hunder, som det også sies over. Det kan også være at han både er usikker og vil hilse likevel. Jeg ville kuttet all hilsing på ukjente hunder i lang tid framover, så han lærer seg å ikke forvente det. Helst bør hilsing i bånd alltid unngås, det er veldig lett at det blir konflikt ut av det.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...