Gå til innhold
Hundesonen.no

Vurderer å sette kull på tispen min


TineLotte123
 Share

Recommended Posts

Hei ? jeg har tenkt litt på å sette kull på min nydelige tispe som er Alaska Husky. Hun er en veldig omtenksom å ufattelig glad i alle hunder, valper og barn. Hun har flere ganger hatt tendenser til «innbilt svangerskap» når hun hat vært ferdig med løpe tiden å har hatt flere som har sagt at hun er en fin hund å sette kull på av (trenere og andre som jobber med hunder) men spm er hvor finner jeg hannhund ? jeg har tenkt litt på å se etter en samoyed siden di er en fin mix. Jeg er ikke helt enig i alt i oppdrett verden jeg ser kunn for meg at disse valpene skal bli til di som ønsker blandings raser ? jeg selv velger blanding framfor ren raser.  Har noen tips til denne prosessen ? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, TineLotte123 said:

Hei ? jeg har tenkt litt på å sette kull på min nydelige tispe som er Alaska Husky. Hun er en veldig omtenksom å ufattelig glad i alle hunder, valper og barn. Hun har flere ganger hatt tendenser til «innbilt svangerskap» når hun hat vært ferdig med løpe tiden å har hatt flere som har sagt at hun er en fin hund å sette kull på av (trenere og andre som jobber med hunder) men spm er hvor finner jeg hannhund ? jeg har tenkt litt på å se etter en samoyed siden di er en fin mix. Jeg er ikke helt enig i alt i oppdrett verden jeg ser kunn for meg at disse valpene skal bli til di som ønsker blandings raser ? jeg selv velger blanding framfor ren raser.  Har noen tips til denne prosessen ? ?

Siden du nevner innbilt, og jeg vet andre noen ganger får råd om å sette kull på hund så dette vil forsvinne, vil jeg bare informere om at det ikke stemmer, men kan gjøre det værre. Dvs gi økte symptomer etter senere løpetidsforløp.

Ellers, hvis man vil avle, uansett om det er et kull eller flere, er det lurt å skaffe seg mest mulig kunnskap. NKK har noe som heter "oppdretterskolen". Selv om man vil avle på blandingshunder er det viktig å skaffe seg info om de rasene man har, styrker og svakheter, undersøke øyne (øyelysning), hofter og albuer (røntgen) og evt andre ting som rasene i blandingen kan være utsatt for. Dette mener jeg er et minstekrav når man planlagt setter valper på en hund, uavhengig om det er renraset eller blandingshund. En vanlig helsesjekk hos dyrlege er ikke godt nok.  Det samme gjelder hannhundend du velger. Øyelysning og røntgen er minstekravet.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innbildt svangerskap er ikke en positiv egenskap, tvert imot kan det være svært problematisk og bli værre etter valpekull. I tillegg risikerer man å videreføre dette til tispevalpene. Selv om det ikke nødvendigvis er problematisk for dere, så kan det absolutt bli det for valpekjøperne, især om de blir hardere rammet enn mor. 

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes eller ikke man skal avle på tisper med innbildt. De som blir preget veldig hardt har ofte ikke et verdig liv med de plagene 6 mnd i året...Snakker av erfaring her hunden jeg har nå valgte jeg kastrere for 2 år siden da hun var 3. Hun ble verre for hver løpetid og det var fryktelig se hvordan hun ble. Jeg er av den oppfatning at innbildt svangerskap er arvelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre her vil jeg fraråde å avle på en hund som har innbildt, da det er arvelig og bare viderefører problemet. Hvis du likevel skal avle bør du kunne få råd hos egen oppdretter og trekkhundeklubben, for eksempel. NKK har også en fin oppdretterskole. God avl har ikke bare med raseavl å gjøre, men god planlegging og oppfølging av tispe og kull hele veien.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva er målgruppen din når du tenker på hvem som kunne tenke seg til og PASSER til å ha en slik blanding? Det blir jo ganske aktive hunder dette her, og ikke for "alle".  Regner med du også har satt deg inn i hvilke krav som gjelder samojed og avl (DVS krav om HD-røntgen (A eller B), øyelysing og gonioskopi)

 

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/24/2022 at 1:28 PM, LinL skrev:

Siden du nevner innbilt, og jeg vet andre noen ganger får råd om å sette kull på hund så dette vil forsvinne, vil jeg bare informere om at det ikke stemmer, men kan gjøre det værre. Dvs gi økte symptomer etter senere løpetidsforløp.

Ellers, hvis man vil avle, uansett om det er et kull eller flere, er det lurt å skaffe seg mest mulig kunnskap. NKK har noe som heter "oppdretterskolen". Selv om man vil avle på blandingshunder er det viktig å skaffe seg info om de rasene man har, styrker og svakheter, undersøke øyne (øyelysning), hofter og albuer (røntgen) og evt andre ting som rasene i blandingen kan være utsatt for. Dette mener jeg er et minstekrav når man planlagt setter valper på en hund, uavhengig om det er renraset eller blandingshund. En vanlig helsesjekk hos dyrlege er ikke godt nok.  Det samme gjelder hannhundend du velger. Øyelysning og røntgen er minstekravet.

Hun har ikke hatt aktivt innbilt svangerskap bare «tendensene» som at hun kan smålig produsere litt melk men det er snakk om dråper. ☺️ Har ikke vært gale på den måten som jeg ser noen har opplevd som skrev ☺️ Men takk for svar, jeg skal se nærmere på om hun bør ha nærmere undersøkelser men siden hun er ofte på besøk hus et familie medlem som er veterinær så har hun fått veldig grundige undersøkelser hos henne hvor hun har vært med henne på jobb og blitt testet for det meste ? takk for svar ? jeg setter stor pris på det ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/25/2022 at 11:43 AM, Megmedhusky skrev:

 

Hva er målgruppen din når du tenker på hvem som kunne tenke seg til og PASSER til å ha en slik blanding? Det blir jo ganske aktive hunder dette her, og ikke for "alle".  Regner med du også har satt deg inn i hvilke krav som gjelder samojed og avl (DVS krav om HD-røntgen (A eller B), øyelysing og gonioskopi)

 

 

 

Ja, det kan du mildt si ? super aktive hunder å ikke for alle er helt rett ? alt kommer helt an på situasjon, er en aktiv familie og er ikke sikkert om jeg velger å gå videre med det at de vil bli «solgt» kan vær vi beholder di selv i familien. Jeg har mere enn nokk kapasitet til denne rasen å ville ikke ha solgt eller anbefalt generelt husky til folk som ikke er vandt med hund ?  har lest en del om husky og samoyed mix å det er en av di beste rasene å blande om du ønsker å blande husky med en annen rase grunnet deres likheter osv.. jeg har jobbet masse med all verdens dyr fra løver til aper til gård ? tro meg jeg er et dyre menneske uten like ? hadde aldri «solgt» en husky valp til noen som ikke kunne om rasen og vet hva di innebærer ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, TineLotte123 skrev:

Hun har ikke hatt aktivt innbilt svangerskap bare «tendensene» som at hun kan smålig produsere litt melk men det er snakk om dråper. ☺️ Har ikke vært gale på den måten som jeg ser noen har opplevd som skrev ☺️ Men takk for svar, jeg skal se nærmere på om hun bør ha nærmere undersøkelser men siden hun er ofte på besøk hus et familie medlem som er veterinær så har hun fått veldig grundige undersøkelser hos henne hvor hun har vært med henne på jobb og blitt testet for det meste ? takk for svar ? jeg setter stor pris på det ☺️

Produksjon av melk er absolutt å ha aktivt innbildt svangerskap, og igjen, ikke nødvendigvis uproblematisk eller ønskelig å nedarve fordi tilstanden kan bli værre (eller bedre, man vet aldri) hos døtre. Melkeproduksjon som ikke tømmes kan skape jurbetennelse, selv i små mengder.

Ene ungtispa her hadde sin første løpetid samtidig som en av de eldre som skulle ha valper. Valpene kom, og selv om oppførselen til unghunden ikke tilsa at hun var innbildt, begynte hun å produsere små mengder melk pga. miljøpåvirkningen med valper i hus hun fikk omgås. Det gikk ikke lang tid før jurbetennelse var et faktum, og måtte behandles og følges opp. Nå har hun heldigvis ikke hatt det siden fordi der ikke har vært noen miljøpåvirkning, men det var neimen ikke noe morro. 

Om du setter kull på henne, så opplys iallefall valpekjøperne om dette og at det kan skape problematikk hos endel hunder. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/29/2022 at 5:31 AM, maysofie skrev:

Produksjon av melk er absolutt å ha aktivt innbildt svangerskap, og igjen, ikke nødvendigvis uproblematisk eller ønskelig å nedarve fordi tilstanden kan bli værre (eller bedre, man vet aldri) hos døtre. Melkeproduksjon som ikke tømmes kan skape jurbetennelse, selv i små mengder.

Ene ungtispa her hadde sin første løpetid samtidig som en av de eldre som skulle ha valper. Valpene kom, og selv om oppførselen til unghunden ikke tilsa at hun var innbildt, begynte hun å produsere små mengder melk pga. miljøpåvirkningen med valper i hus hun fikk omgås. Det gikk ikke lang tid før jurbetennelse var et faktum, og måtte behandles og følges opp. Nå har hun heldigvis ikke hatt det siden fordi der ikke har vært noen miljøpåvirkning, men det var neimen ikke noe morro. 

Om du setter kull på henne, så opplys iallefall valpekjøperne om dette og at det kan skape problematikk hos endel hunder. 

Hvorfor er det så viktig å produsere enda et kull med huskyblandinger ?

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, patricia skrev:

Hvorfor er det så viktig å produsere enda et kull med huskyblandinger ?

Jeg veit ikke om den var rettet direkte til meg, eller generelt? For jeg har på ingen måte støttet dette kullet eller blandingskull generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/28/2022 at 10:10 PM, TineLotte123 said:

Hun har ikke hatt aktivt innbilt svangerskap bare «tendensene» som at hun kan smålig produsere litt melk men det er snakk om dråper. ☺️ Har ikke vært gale på den måten som jeg ser noen har opplevd som skrev ☺️ Men takk for svar, jeg skal se nærmere på om hun bør ha nærmere undersøkelser men siden hun er ofte på besøk hus et familie medlem som er veterinær så har hun fått veldig grundige undersøkelser hos henne hvor hun har vært med henne på jobb og blitt testet for det meste ? takk for svar ? jeg setter stor pris på det ☺️

Så bra at hun er frisk og fin :)  Røntgen av hofter og albuer, og øyelysning bør uansett være et minstekrav, for både tispe og hannhund hvis du bestemmer deg for å sette kull på tispa.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
På 5/2/2022 at 12:01 AM, Julie123 skrev:

Markedet tyter over av hunder som trenger nye hjem,deriblant Alaska huskies. La det bli med tanken er du snill. 

Altså, jeg har mere enn nokk plass og kapasitet til og ha alle valper eventuelt selv og flere i min familie som kunne tenke seg og en fra min hund ? så veldig stor sannsynlighet for at (om jeg velger å sette kull) vil ikke de bli solgt ? så ser ikke hva du vil fram til ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, TineLotte123 skrev:

Altså, jeg har mere enn nokk plass og kapasitet til og ha alle valper eventuelt selv og flere i min familie som kunne tenke seg og en fra min hund ? så veldig stor sannsynlighet for at (om jeg velger å sette kull) vil ikke de bli solgt ? så ser ikke hva du vil fram til ? 

Flott at du og familien både har plass og kapasitet til å ta deg av disse valpene/hundene de neste 10-12 årene, dersom det blir kull. Jeg ville frem til at en del av hundeavlen er både unødvendig og ukritisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Julie123 skrev:

Flott at du og familien både har plass og kapasitet til å ta deg av disse valpene/hundene de neste 10-12 årene, dersom det blir kull. Jeg ville frem til at en del av hundeavlen er både unødvendig og ukritisk. 

Det er vell nettopp dette mange ikke anser problematisk, for endel tror de avler bare for seg og sine. De tar ikke i beregning at hunder omplasseres, avkom brukes i avl, avkom avkom osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, TineLotte123 skrev:

Jeg kunne godt tenkt meg flere ? så vet ikke helt hva du antar ? om jeg setter kull på min vil ikke det gå ut på markedet en gang ? så hva dere trenger har null å si i det ?

Hva om du får 15 valper da? ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver også at hunden din er snill og (ganske) frisk og grei. Er hun helsesjekket? Er søsken og foreldre like greie? Hun viderefører jo ikke bare sine egne gener. Om hun er den eneste i kullet som går overens med andre hunder så er hun unntaket, og vil videreføre genene med dårlig gemytt. Nå er det vel generelt en frisk blanding, men om søsknene og/eller foreldrene har mye helseplager så er dette også ting som kan dukke opp i ditt kull.

Jeg anbefaler å gå gjennom oppdretterskolen til NKK for å få en grunnleggende innføring i alt man bør vurdere for et kull.

Og ikke minst, sjekk hvor mange hunder, og huskyer spesielt, som er til salgs og omplassering på finn.

  • Like 4
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Herregud så mye frekke folk. Hun ønsker valper på tispa si. Kanskje hun skal beholde alle selv som hun sier. Det er fult lov å komme med et velment råd med så mye bedrevitere som sitter bak tastaturet og er direkte ufin er sjokkerende. Man kan lure på hvor gamle dere egentlig er.

Til trådstarter: jeg har sendt deg en privat melding :) Vet ikke om det er aktuelt for deg lengre men sjekk det gjerne ut. 
 

Til resten av dere som tenker å kommentere, la vær. Ingen bryr seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Huskyhusky said:

Herregud så mye frekke folk. Hun ønsker valper på tispa si. Kanskje hun skal beholde alle selv som hun sier. Det er fult lov å komme med et velment råd med så mye bedrevitere som sitter bak tastaturet og er direkte ufin er sjokkerende. Man kan lure på hvor gamle dere egentlig er.

Til trådstarter: jeg har sendt deg en privat melding :) Vet ikke om det er aktuelt for deg lengre men sjekk det gjerne ut. 
 

Til resten av dere som tenker å kommentere, la vær. Ingen bryr seg. 

Om man går på finn.no akkurat nå, så får man opp 79 annonser når man bruker søkeord "Alaska husky" under hunder til salgs. Inkludert kull med samojed/alaska husky mix. I tillegg til dette må man anta at det eksisterer mange kull som blir solgt utenfor finn.no, som for eksempel gjennom trekkhundmiljøet eller kjennskap/vennskap. Til sammenligning finnes det ingen kull til salgs for min hunderase på finn.no. Markedet virker dermed ganske mettet for den type hunder trådstarter ønsker å avle på. Man må også huske at det har blitt avlet og solgt ekstremt mye hund de siste 3-4 årene (korona), og flere av de som ønsket hund, valgte å kjøpe hund da. Det ligger også 9 husky(blandinger) til omplassering på finn.no i dag. Det må derfor være lov å uttrykke skepsis. 

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nani skrev:

Om man går på finn.no akkurat nå, så får man opp 79 annonser når man bruker søkeord "Alaska husky" under hunder til salgs. Inkludert kull med samojed/alaska husky mix. I tillegg til dette må man anta at det eksisterer mange kull som blir solgt utenfor finn.no, som for eksempel gjennom trekkhundmiljøet eller kjennskap/vennskap. Til sammenligning finnes det ingen kull til salgs for min hunderase på finn.no. Markedet virker dermed ganske mettet for den type hunder trådstarter ønsker å avle på. Man må også huske at det har blitt avlet og solgt ekstremt mye hund de siste 3-4 årene (korona), og flere av de som ønsket hund, valgte å kjøpe hund da. Det ligger også 9 husky(blandinger) til omplassering på finn.no i dag. Det må derfor være lov å uttrykke skepsis. 

 

 

 

Sier ikke noe på å komme med et velment råd. Om man klarer å formulere seg som et voksent menneske. Det holder å si at man ikke anbefaler dette pga det eller det. Men å komme med pekefingeren og tro man er lovens lange arm mot hva folk ønsker å gjøre er rett og slett pinlig å lese. Dere har null innflytelse og jeg vil tro om hun virkelig vil parre hunden sin, så blir hun ikke stoppet av frekke mennesker på et forum. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Huskyhusky said:

Sier ikke noe på å komme med et velment råd. Om man klarer å formulere seg som et voksent menneske. Det holder å si at man ikke anbefaler dette pga det eller det. Men å komme med pekefingeren og tro man er lovens lange arm mot hva folk ønsker å gjøre er rett og slett pinlig å lese. Dere har null innflytelse og jeg vil tro om hun virkelig vil parre hunden sin, så blir hun ikke stoppet av frekke mennesker på et forum. 
 

 

Jeg kan ikke se at noen her har formulert seg barnslig? Det er utelukkende pekt på relevante ting som helse, etterspørsel og gitt råd om hvor trådstarter kan innhente mer informasjon om det å bli oppdretter, på det jeg anser som en vanlig måte?

Du må gjerne spesifikt vise til ikke-voksne formuleringer. 

 

Endret av Nani
skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...