Gå til innhold
Hundesonen.no

Folk som avfeier langline of flexi som latmannsløsning


tm10080
 Share

Recommended Posts

Løs eller kort kobbel er det som gjelder, og langline/flexi er en lettvint løsning for de som ikke gidder å legge nok arbeid i båndtrening og innkalling. Jeg har kommet over versjoner av denne holdningen i flere kommentartråder. Jeg tenker det må være folk som ikke helt evner å se at hundehold kan gjøres på andre måter enn sin egen.

Hunden min er relativt godt båndtrent. Faktisk kunne jeg ikke tenke meg å erstatte båndtrening med flexi. En som trekker mye er jo et mareritt i flexi. Hun har solid innkalling, og er mye løs høst og vinter. Men vi har absolutt båndtvang 4 måneder. De 4 fineste månedene for lange turer. Helårs båndtvang og flere steder.

De inngjerede områdene jeg har tilgang på er små hundeparker. Min hund har lite glede av å leke med en stor flokk ukjente hunder, så vi dropper disse. Det er noen friområder i marka. Men jeg vil heller gå lengre og mer varierte turer i mark og langs sjø med lang bånd, enn å oppsøke de samme friområdene gjentatte ganger i sommerhalvåret for å la henne strekke på beina.  Derfor kommer langline på 15 m frem fra dvale for disse turene. Jeg kan se på hele hunden at hun får mer glede av turen med den friheten langlina gir henne kontra kort kobbel. Det gir også mulighet til å leke, trene, søke og svømme.

Med kort kobbel kan jeg trene lineføring og rally trinn 1 øvelser. Ellers trekke kickbike, men nærområdet er dårlig egnet dsv. Trener løs på agilitybane og en liten plass i nærheten. Likevell, muligheten flexi og langline gir til å gi hunden større frihet overalt hvor det passer mht omgivelsene er uvurderlig for meg. Andre velger magebelte, trekksele og strikk for fjelltur. Jeg kan ikke fordra det selv, men jeg tenker jo ikke disse er late eiere som har droppet båndtrening for det om.

  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, før i tiden var jeg ikke noe fan av det man kalte kjerringjojo, men da flexi kom på markedet var dyrevelferd heller ikke noe stort tema slik det er i dag. Jeg kan ikke huske at jeg en eneste gang tenkte på hva hundene egentlig hadde glede av, det var opplest og vedtatt at veien til et godt hundeliv kom gjennom å gå pent i kort bånd, god dressur og målrettet aktivisering (bruks, lydighet, gjeting, jaktdressur, sykling osv.). Gleden av å få lukte, få vimse rundt i eget tempo og der de selv ville var aldri noe som var et tema en gang, faktisk var slik adferd sett på som noe negativt de ikke burde få lov til. Jeg lurer på om det var noe jeg leste av Hallgren eller Svartberg, som gjorde meg oppmerksom på at jeg hadde et rævva syn på dette.

I dag bruker både langline og flexi, og kun det på turene våre. Kommer aldri til å gå tilbake til kort bånd annet enn der de er nødvendig, som hos veterinær, på hundearrangementer, sykkeltur ol. Jeg mener det er god dyrevelferd å gi dem den friheten som et langt bånd gir, selvfølgelig innenfor forsvarlige rammer og under en slik kontroll at de ikke er til sjenanse for andre eller en fare for seg selv. At noen mener det er latskap, vel ... dem om det, bikkjene mine er nå lykkeligere uansett i flexi enn i kort bånd.

  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tyttebæra skrev:

Hehe, før i tiden var jeg ikke noe fan av det man kalte kjerringjojo, men da flexi kom på markedet var dyrevelferd heller ikke noe stort tema slik det er i dag. Jeg kan ikke huske at jeg en eneste gang tenkte på hva hundene egentlig hadde glede av, det var opplest og vedtatt at veien til et godt hundeliv kom gjennom å gå pent i kort bånd, god dressur og målrettet aktivisering (bruks, lydighet, gjeting, jaktdressur, sykling osv.). Gleden av å få lukte, få vimse rundt i eget tempo og der de selv ville var aldri noe som var et tema en gang, faktisk var slik adferd sett på som noe negativt de ikke burde få lov til. Jeg lurer på om det var noe jeg leste av Hallgren eller Svartberg, som gjorde meg oppmerksom på at jeg hadde et rævva syn på dette.

 

Jeg har hørt idiotkasse, men kjerringjojo var ny. Flexilinen min er herved omdøpt til Kjerringjojoen ? Kjekt å få det "historiske" perspektivet inn, da jeg ikke har fulgt med på hva som er norm og anbefalning ifht til hundehold i så mange år. Det gir god mening at svart hvitt holdning til kort kobbel stammer fra den gamle skolen. Passer inn med andre utsagn jeg har hørt fra dominansteori som "hunden tror den er leder når den går foran eier i båndet" o.l. Det er gøy å høre fra noen som har gjort en helomvending i mening og praksis. Slike bør det jo være, at man tilpasser hundeholdet ettersom ny og bedre kunnskap blir kjent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt langline litt i det siste og merket at hunden min virket mye mer glad når han fikk svinse rundt som han ville. Vi bruker helst langline når vi leker ute, men på turstier hvor det er ganske åpent ser jeg ikke problem med det i det hele tatt. Turene våre er først og fremst for at hunden min skal kose seg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, tm10080 said:

Jeg har hørt idiotkasse, men kjerringjojo var ny. Flexilinen min er herved omdøpt til Kjerringjojoen ? Kjekt å få det "historiske" perspektivet inn, da jeg ikke har fulgt med på hva som er norm og anbefalning ifht til hundehold i så mange år. Det gir god mening at svart hvitt holdning til kort kobbel stammer fra den gamle skolen. Passer inn med andre utsagn jeg har hørt fra dominansteori som "hunden tror den er leder når den går foran eier i båndet" o.l. Det er gøy å høre fra noen som har gjort en helomvending i mening og praksis. Slike bør det jo være, at man tilpasser hundeholdet ettersom ny og bedre kunnskap blir kjent. 


Da vi fikk vår første hund for 20+ år siden, så var det uaktuelt å ha hund i sofaen. Alle som hadde det var udugelige eiere som enten var late eller så dårlige på å trene opp dyret at det til og med lå i sofaen! Makan til slubberter. ?

Det er mye rare "regler" i hundeverdenen. Jeg tror vi må bli flinkere til å huske at forskjellige mennesker (og hunder!) har forskjellige behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Miv skrev:

Har brukt langline litt i det siste og merket at hunden min virket mye mer glad når han fikk svinse rundt som han ville. Vi bruker helst langline når vi leker ute, men på turstier hvor det er ganske åpent ser jeg ikke problem med det i det hele tatt. Turene våre er først og fremst for at hunden min skal kose seg ?

Ja, superkjekt så lenge man har oversikt og ikke er til bry for andre to og firbente. Fikk en fulgehund i langline nærmest i fanget for knapt en time siden når jeg satt ute i sola. Men påloggete eiere med langline er bare fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Pingeling skrev:


Da vi fikk vår første hund for 20+ år siden, så var det uaktuelt å ha hund i sofaen. Alle som hadde det var udugelige eiere som enten var late eller så dårlige på å trene opp dyret at det til og med lå i sofaen! Makan til slubberter. ?

Det er mye rare "regler" i hundeverdenen. Jeg tror vi må bli flinkere til å huske at forskjellige mennesker (og hunder!) har forskjellige behov.

Har hørt teorier om at hunden føler seg som sjef når den er på samme høyde eller høyere enn eier, som den gjerne er viss den er i møblene. Noen har tatt begrepet rangstige litt vell bokstavlig ?

Jeg har til og med leker tilgjengelig inne. Et par vil automatisk tenke at jeg har en hund som ikke roer seg inne siden jeg bryter en av disse "reglene", men lekene er urørt mesteparten av tiden. Så skriver under på dette om ulike behov! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wilhelmina skrev:

Det var mye rare holdninger rundt omkring selv for bare 10 år siden, da jeg fikk min hund. Jeg fikk for eksempel beskjed om at man ikke måtte finne på å leke med hunden, for da trodde den at man var på samme steg i rangstigen :fear: 

Ja, der snakker du firkantet. Kjenner en saubone som for 10-15 år siden var standhaftig imot å leke med hundene sine for da ødela man for gjetingen. I dag både leker han med dem, lar en komme opp i sofaen og har dempet stemmen mangfoldige desibel. Gjør det nå utrolig godt både i konkurranser og som instruktør, noe som ikke var tilfellet tidligere. Kunne sikkert fått det til uten leking og sofakos og, men det er nok et eksempel på noen som har fått mye bedre relasjon med hundene ved å bli litt mykere i stilen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Wilhelmina said:

Det var mye rare holdninger rundt omkring selv for bare 10 år siden, da jeg fikk min hund. Jeg fikk for eksempel beskjed om at man ikke måtte finne på å leke med hunden, for da trodde den at man var på samme steg i rangstigen :fear: 

Den har jeg ikke hørt før! ?

Men jeg har hørt at du skal være veldig forsiktig med å mate hunden før du selv spiser middag. Leder'n spiser først, så dersom du ikke har spist middag så må du i allefall late som du spiser av hundens skål før du setter den på gulvet. Og du må absolutt ikke la hunden gå før deg gjennom en dør! Da er du helt på bunnen, og hunden kommer til å være din sjef resten av livet. Sorry, sånn er reglene. ?




 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på flexi og langline, og bruk. At hunden skal få bevegelsesfrihet er en selvfølge for de fleste som er over snittet interessert i hundehold, og jeg kan ikke si at jeg har sett mye til holdningen "kort bånd eller løs", langline er ihvertfall et gjennomgående råd her på forumet.

Flexi derimot... Lettvint lufting kort ut av hyttedøra en vinternatt, helt greit. For tur? Hunden har et konstant drag i selen (eller halsbåndet!) som ihvertfall min hund åpenbart er ukomfortabel med, når han er vant til slakt bånd/line. Når hunden er ytterst i båndet er det et pes å få den inn til deg hvis du ikke har stemmekontroll. Du kan ikke slippe båndet i en krisesituasjon eller om noe kommer mellom deg og hunden, hunden vikler seg inn, eller f.eks. en løs hund kommer bort (eller naboen insisterer på at deres flexihund skal hilse).

Langline har sine ulemper det også, men den MÅ ikke være 20 meter til enhver tid, og gir sannsynligvis hunden langt mer følelse av frihet, hvis det er målet.

Når det er sagt er det fullt mulig å gi hunden god fysisk aktivitet og utfoldelse i kort bånd også, så folk som ikke liker flexi eller langline kan fint aktivisere hundene sine nok de også, om de vil.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, simira said:

Hunden har et konstant drag i selen (eller halsbåndet!)

Dette er et utsagn jeg har sett folk si om flexi flere ganger, samtidig som de fremmer bruk av langline, og jeg må si at jeg ikke helt forstår forskjellen? Langlina til min hund gir et da et mye tyngre drag i selen når han trekker den etter seg enn det flexilina gjør?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i et land det bånd er påbudt halve året, og flexi eller langline er et fantastisk redskap for å gi hunden mer frihet når bånd er nødvendig (grunnet loven eller fordi hunden ikke er pålitelig nok til å gå helt løs).

Kunne ønske ekstremt mange flere brukte dette istedenfor å ha hunden helt løs, for erfaringsmessig har de fleste hunder løse uten å ha god nok kontroll til det. 
 

Når man skal bruke dette er det som å ha løs hund og man må trene hunden og ha fokus på sin hund til enhver tid  i motsetning til når man bruker vanlig kobbel (så det er mer en egnet latmannsløsning og jeg bruker selv vanlig kobbel når jeg er lat).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, simira said:

Det er stor forskjell på flexi og langline, og bruk. At hunden skal få bevegelsesfrihet er en selvfølge for de fleste som er over snittet interessert i hundehold, og jeg kan ikke si at jeg har sett mye til holdningen "kort bånd eller løs", langline er ihvertfall et gjennomgående råd her på forumet.

Flexi derimot... Lettvint lufting kort ut av hyttedøra en vinternatt, helt greit. For tur? Hunden har et konstant drag i selen (eller halsbåndet!) som ihvertfall min hund åpenbart er ukomfortabel med, når han er vant til slakt bånd/line. Når hunden er ytterst i båndet er det et pes å få den inn til deg hvis du ikke har stemmekontroll. Du kan ikke slippe båndet i en krisesituasjon eller om noe kommer mellom deg og hunden, hunden vikler seg inn, eller f.eks. en løs hund kommer bort (eller naboen insisterer på at deres flexihund skal hilse).

Langline har sine ulemper det også, men den MÅ ikke være 20 meter til enhver tid, og gir sannsynligvis hunden langt mer følelse av frihet, hvis det er målet.

Når det er sagt er det fullt mulig å gi hunden god fysisk aktivitet og utfoldelse i kort bånd også, så folk som ikke liker flexi eller langline kan fint aktivisere hundene sine nok de også, om de vil.


Ja, det er stor forskjell på de to. Når du skal spasere ved nabolagets trafikkerte vei, videre inn på en gangvei, ut på trafikkert vei, og så igjennom parken, da er ikke langline det ultimate valget. Og dersom du vil gi hunden frihet i skogen under båndtvangen, så er langline det ultimate.

Utover forskjellige bruksområder, så deler flexi og langline de fleste ulemper. Begge gir drag i selen (flexi MYE mindre enn line, i allefall for raser under 10 kg). Ingen av delene trenger å være i maks lengde hele tiden, og når hunden er ytterst i flexi eller line er det pes å få inn hunden uten stemmekontroll. Det vil jeg forøvrig påstå er værre å få til raskt med line enn flexi.

Men jeg skjønner ikke helt hva du mener med at man ikke kan slippe flexien i en krisesituasjon? Det har jeg gjort mange ganger. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man slipper eller mister flexien er det fare for at den suser i stor fart tilbake og treffer hunden. Vet at det ikke er lov med flexibånd på hundekurs i hvert fall i mitt område, tror det er delvis pga. dette. 

Må innrømme at jeg kan bli litt skeptisk når jeg ser en person som har flexibånd på veldig store hunder. Hadde en situasjon for ikke lenge siden hvor ei ikke klarte å holde igjen hunden sin som var på vei mot min (vil tro det er lettere å holde i et tykt, solid bånd), heldigvis kom det en person og hjalp henne å holde den igjen. 

Er litt hykler, for jeg foretrekker flexibånd på den lille familiehunden. På min egen bruker jeg et 280cm bånd og har langlina i sekken som jeg bruker hvor det egner seg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker flexiline og halsbånd når jeg lufter min trekktrente samojed på morgentur. Turen går igjennom nabolag og langs gardsgutuer (30 minutters tur).

Jeg har dog stemmekontroll på hunden da (stå, høyre venstre)

På lengre lufteturer som ikke er trening bruker jeg halsbånd og 3 meter kobbel.

Endret av o1337
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/21/2022 at 5:52 PM, tm10080 said:

Jeg har hørt idiotkasse, men kjerringjojo var ny. Flexilinen min er herved omdøpt til Kjerringjojoen ? Kjekt å få det "historiske" perspektivet inn, da jeg ikke har fulgt med på hva som er norm og anbefalning ifht til hundehold i så mange år. Det gir god mening at svart hvitt holdning til kort kobbel stammer fra den gamle skolen. Passer inn med andre utsagn jeg har hørt fra dominansteori som "hunden tror den er leder når den går foran eier i båndet" o.l. Det er gøy å høre fra noen som har gjort en helomvending i mening og praksis. Slike bør det jo være, at man tilpasser hundeholdet ettersom ny og bedre kunnskap blir kjent. 

Idiotkasse er kanskje mer i tiden nå, mer gender-neutral. :P

Det er så utrolig mye rart jeg hører fra andre hundeeiere (mange gode eksempler i denne tråden), heldigvis var det aldri slike rare påstander i mitt miljø. I mitt miljø var det heller aldri snakk om dominansteori eller Nordenstam. Nei, saken var at en hund ute av kontroll var dårlig oppdratt og ulydig, det var forventet at man hadde god skikk på hunden. Det var også forventet at hunden aksepterte alt mulig uten noe dilldall, den var nemlig ment, avlet og skapt for å gjøre det. Som alle andre domestiserte dyr var de skapt til å samarbeide med oss og å gjøre som vi ville, det var naturlig for dem å bli bestemt over og innrette seg etter oss. Hver dag, hele tiden. Man tenkte at når hunden utførte en jobb, trente LP, løp til sykkel eller lignende så fikk de stimuli. Når de gikk slakt i kort bånd og fikk snuse litt på tisseturer og under transportetapper så var dette mer enn nok av dette, for det var jo synd på de understimulerte hundene som aldri fikk noe annet enn båndturer i flexi. Dette var ikke stimuli. Og denne type holdning er fortsatt ganske utbredt. Et slikt hundehold gir klart nok fysisk og mental aktivisering, men det gir ikke mye rom eller mulighet til at hunden skal få utøve naturlig adferd. Ideer om å gi dyr mer frihet, valg og mer kontroll i livet sitt, det var svært fjernt da og er fortsatt en ganske radikal idé for mange. Heldigvis er vi mange som har skiftet holdninger og metoder i takt med at informasjon og nye ideer har blitt så mye mer tilgjengelig. :)

 

Men tilbake til flexi og langline :innocent:

Det er forskjell mellom merkene som produserer flexibånd hvor mye drag det er, selv om de er ment for samme vektklasse. Flexi fra dyrebutikk har mer drag i enn de billige du får kjøpt rundt om kring som på Europris ol. Flatt bånd er mer drag i enn de som har den tynne, runde snoren. De billige med snor har jeg brukt svært lenge og aldri hatt en som røk, så for denne vektklassen fungerer de helt topp. Det er heller ikke et så hardt drag at hunden er i fare om man mister båndet, mine glir langs bakken og blir liggende nedenfor hunden hvis jeg mister det.

Bruker man skikkelig tau som er egnet for å gi et godt grep og er tung nok til ikke å hekte seg fast i absolutt alt, gir disse mye tyngre drag enn billig-flexi for mindre hunder. Jeg vet det finnes slike hule plastliner, men disse er jo helt umulig å få et godt grep om slik at man kan bremse eller holde hunden tilbake.

Også er det sånn at lange bånd vil surre seg lett fast i ting om man slipper dem. Flexi er kanskje litt verre på akkurat det siden den har den boksen på slep, men en line skal ikke surres rundt et tre eller stein så mange ganger før hunden står fast, og jo tynnere og lettere lettere linen er (med mindre det er en sånn hul plastline), jo lettere går den seg fast.

Flexi har heller ingenting på fellestrening å gjøre, der skal hunden være under kontroll hele tiden og den ekstra lengden vil ikke bli brukt. I slike situasjoner er korte bånd helt klart mest praktisk, evt. bruker man langline om man skal trene spor ol.

Og så ser jeg den at flexiboksen ikke er ideell for å holde igjen en litt større hund. Har man en hund man ofte må holde igjen er langline et tryggere valg, men da snakker man jo også om så stor hund at ei god langline neppe føles særlig tung.

Endret av Tyttebæra
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en vilter og ulydig hund som ikke kan gå løs. For oss er flexibånd helt supert. Da får hun litt mer frihet på tur, og hun løper mye frem og tilbake i båndets lengde. Hun blir mer sliten av disse turene, enn av de turene vi har i kort bånd. Jeg er ikke den sprekeste og raskeste, så i kort bånd blir ikke tempoet høyt nok for henne.

Bruker dog kun flexi på oversiktlige veier, og korter inn båndet før svinger og når vi møter folk

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/22/2022 at 12:12 PM, simira skrev:

Det er stor forskjell på flexi og langline, og bruk. At hunden skal få bevegelsesfrihet er en selvfølge for de fleste som er over snittet interessert i hundehold, og jeg kan ikke si at jeg har sett mye til holdningen "kort bånd eller løs", langline er ihvertfall et gjennomgående råd her på forumet.

Flexi derimot... Lettvint lufting kort ut av hyttedøra en vinternatt, helt greit. For tur? Hunden har et konstant drag i selen (eller halsbåndet!) som ihvertfall min hund åpenbart er ukomfortabel med, når han er vant til slakt bånd/line. Når hunden er ytterst i båndet er det et pes å få den inn til deg hvis du ikke har stemmekontroll. Du kan ikke slippe båndet i en krisesituasjon eller om noe kommer mellom deg og hunden, hunden vikler seg inn, eller f.eks. en løs hund kommer bort (eller naboen insisterer på at deres flexihund skal hilse).

Langline har sine ulemper det også, men den MÅ ikke være 20 meter til enhver tid, og gir sannsynligvis hunden langt mer følelse av frihet, hvis det er målet.

Når det er sagt er det fullt mulig å gi hunden god fysisk aktivitet og utfoldelse i kort bånd også, så folk som ikke liker flexi eller langline kan fint aktivisere hundene sine nok de også, om de vil.

Har sett langline anbefalt en god del, men har også sett holdningen jeg omtalet mer enn en gang. Båndene er kjekke til hvert sitt bruk i min mening. Bruker flexi på 5 meter i f.eks park, mindre skogholt og mer trafikkerte områder. Å dra med seg 15 meter langline på tur når jeg bare kan bruke 1/3 av lengden orker jeg ikke. Samtidig er det godt å kunne la hunden snuse i grøfta og gresset uten at jeg trenger å være i hælene på hunden. 

Når det kommer til drag har ikke min hund problemer med det. Som andre poengterer er det uansett mer tyngde i langlinen jeg har sammenlignet med flexien. God stemmekontroll er et must med flexi for min del. Uheldige opplevelser med lausbikkjer og hilseeiere er plagsomt, men har ikke vært mer utfordrende å håndtere med flexi. Roper henne inn og låser båndet i en kort lengde bare. Føler godt med på omgivelsene og forebygger uønskede hendelser sånn. Å miste båndet ut av hånden er klart verre med flexi enn langline, men det har ikke skjedd enda etter flere års bruk, så er ikke så bekymret for det. 

Jeg tviler ikke på eiere som bruker bare kort bånd får aktivisert hundene sine. Jeg mente å skissere hvorfor det for meg hadde vært mindre givene og begrensene for meg og hunden min å kun bruke kort bånd. Andre har kanskje mer tilgang til inngjerede områder, sykler mer, er medlem i klubb med gode treningområder, har stor hage etc etc. 

Endret av tm10080
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 8 kg svinser glatt rundt i 5m line til daglig uten problem, den ligger jo bare der når han snuser eller soser rundt i ymse retninger. Fleksien trekker i mot hele tiden. Det samme med den 20 meter lange lina, den ligger jo også stille når han ikke beveger seg framover, men fortsatt tror jeg faktisk den er lettere enn draget fra fleksien.

Jeg har ikke brukt flexibånd mye, men med over 10 års erfaring med tur med hhv. 8 og 40 kg hund som kan utagere eller jakte, så er flexi ikke spesielt nyttig når du trenger å ta kontroll på en hund som trekker i motsatt retning.

Om du har en veloppdragen hund med stemmekontroll spiller det mye mindre rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden booster selvtillitten min! ? 

Forøvrig bruker jeg orginalmerket, 8 meter tynn flexi i størrelse small, og den eneste måten håndtaket kan treffe hunden er dersom jeg holder det over huet hennes når jeg slipper. Ellers ramler den på bakken og holder seg der. Løper hun så blir den hengende 1-2 meter etter henne på bakken, avhengig av underlaget. Det var sånn den gang jeg brukte flexi på boxeren også.

Bonus er at mine hunder HATER følelsen/lyden av et flexihåndtak på slep, så de gangene jeg har mistet båndet så har hundene slått på nødbremsa og sett anklagende på håndtaket.

Når jeg bruker flexi er det gærne syklister som er min store skrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sår på ankelen etter langlina surra seg fast for tre år siden. Aldri mer den dritten.

Hunden jeg har nå kan uansett ikke bruke det da hun danser rundt og surrer inn bakbein selv med nomesele. Tråkker jeg på lina når hun har det og full fart så risikerer jeg at hun brekke benet. 

Jeg bruker flexi så lenge vi er alene eller på fjellet med god mulighet for avstand. Hiver på retriever kobbel når vi er på plasser hvor passering er litt trangt, for en ting er sant å det er at flexibånd ikke er helt greit å bruke om man skal ha full kontroll. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke at det hjelper problemet, men om dere ønsker å få bukt med lukt især på sommeren, så finnes det luktfjerningsprodukter også til utendørs bruk. Tjoppe kvittering og krav i posten til naboen er ikke dumt heller, selv om det trolig aldri skjer noe…
    • Jeg ville blitt så sinna at dette hadde jeg gjort: Tatt hundebæsjen deres og kastet (ikke lagt den pent) inn mot inngangspartiet deres. Opp etter dør og vegger. Hver enste bæsj! Og jeg hadde aldri gitt meg. De skulle virkelig fått oppleve hvor ekkelt dette er!   Men siden vedkommende er agressiv/voldelig så hadde jeg kanskje gjort det litt i smug...
    • Hei! Jeg har en whippet som har blitt syk, og ingen vet foreløpig hva som feiler han. Lurer derfor på om noen av dere har erfaring med det samme. Han har alltid vært litt merkelig i magen, men det siste året har det tatt av med 5 omganger heftig diaré. Det har gått over etter noen dager skånefôr og probiotika, men i desember kom første runde hvor han fikk en kraftig infeksjon i mage/tarm som krevde behandling med antibiotika. Da ble det også oppdaget b12-mangel, så det har han fått tilskudd av. Det ble mistenkt fôrintoleranse, så han startet på et veterinærfôr for sensitiv mage som han har gått på siden. Han ble frisk igjen, og magen har vært ok (men fortsatt ikke helt bra.) For en uke siden ble han syk igjen. Først diaré, og etter hvert ble formen verre og verre. På torsdag måtte vi dra til veterinær, og det ble bekreftet en ny infeksjon i tarmene og denne gangen har han også fått sår i slimhinnen på innsiden av leppene (hele veien på begge sider). Han har ikke matlyst og vil ikke drikke noe særlig. Det hører også med til historien at han ble operert for urinstein (struvitt) i januar, i tilfelle det kan kobles opp mot noe som er relevant for infeksjonen han har fått. Det er jo nødt til å ligge en sykdom bak som fører til at dette er et tilbakevendende problem - er det noen som har peiling på hva det kan være? (Han får selvfølgelig oppfølging av en dyktig veterinær, men er veldig interessert i å høre om noen har lignende erfaringer)
    • Port så den ikke kommer inn til dere om det er mulig? Antar porten blir pissa ned uansett, men er i hvert fall ett hakk bedre enn inngangspartiet.  Du kan jo også politianmelde, spørs om de gjør så mye, men da har du hvert fall ett papirspor om hendelsene hvor eier har vært truende. Vet ikke om det finnes noen form for tvisteråd etc man eventuelt kan kontakte om sånt.  Du kan prøve med citrus i innkjørselen din, det er jo en lukt mange hunder ikke liker og dermed unngår. Eventuelt så finnes det jo mange slike sprayer å få kjøpt som skal hjelpe mot tisselukt i det minste, sånn at de ikke går på do der igjen. Spørs hvor bra det funker ute da. Må nok eventuelt føres på, på nytt ganske ofte.  Ikke den kjekkeste eller første løsningen, men det er jo et alternativ om eier ikke er tilsnakkende og voldelig. Ser folk i statene bruker noen sånne "fuglekasser" med veldig høy/lys/ultrasonisk tone på som bare hundene hører som de skrur på når nabohundene er ute hvis de bjeffer kontinuerlig. Kanskje noe sånt kan fungere som aversiv for å gå på do i hagen dere også? Kan kanskje fungere med bevegelsessensor istedenfor lyd sensor?  Ryom Ultralyd Dyreskremmer: Solcelle & IP44 utendørs (skadedyrbutikken.no)  eller  RYOM Dyreskremmer: Beskytt mot uønskede dyr! (skadedyrbutikken.no) Sprinklerannlegg som har bevegelsessensor? Bonus om naboen får seg en dusj, og i det minste får du spylt bort/vannet ut tisset så det ikke lukter så altfor ille.  🙈 Dog synes noen hunder at vann er hysterisk morsomt også, så det kan jo få motsatt effekt ifht å ikke få den inn i hagen. Er du skikkelig desperat så finnes denne saken også: Både vann og lyd. Skremme bort uønskede dyr? Da blir det dette produktet! (skadedyrbutikken.no) Disse er jo ikke direkte skadelige for hunden, men den kan klart bli redd. Det er jo tross alt et aversiv uansett hvordan man ser på det. Riktig plassering så uskyldige ikke blir "offer" er viktig med slike løsninger tenker jeg. Disse vil jo også utløses av alle andre dyr som vandrer forbi, dere, barn og andre(postbud, gjester f.eks). Så om dere ender opp med noe slikt så må det plasseres lurt tenker jeg. 
    • Hei! Jeg har et stort problem! Flyttet inn i huset vårt for 1 år siden. Nabohunden bæsjer og tisser ned veggen/pottene med inngangspartiet vårt, dette skjer flere ganger iløpet av uken.  Jeg og samboer har flere ganger prøvd å gå i dialog med naboen uten bedring.Uansett hvor mange ganger vi må si ifra så blir det ingen bedring, naboen gir fulstendig fa@#€n !   Naboen har vært vanskelig,agressiv og vist en truende atferd når vi har tatt kontakt. Jeg synst dette er svært ubehagelig da en annen nabo informerte  oss om en voldsepisode mot en annen . Vi instalerte ringerklokke kamera grunnet problemet. har flere opptak der hundeeiern er tilstede og lar hunden pisse/bæsje uten å gripe inn/ opptak når hunden er uten tilsyn.  hunden går ned  innkjørselen vår og helt inn til inngangspartiet for å tisse/bæsje.   Vi synst dette er helt forferdelig ekkelt! Vi har flere småbarn som går inn og ut dørene som drar med seg dette inn i gangen. Jeg har brukt mange timer/dager  på skrubbing/vasking for å fjerne lukten i gangen!  sommeren var værst! Kunne ikke oppholde oss med innkjørselen da lukten var ekstrem og varm pisselukt slo oss rett i ansiktet. Spylte veggene,trappa,pottene og bakken flere kvelder og helte på med flere liter eddik for å døyve lukten mest mulig 🤢🤢🤢 kjøpte 2 dyre Potter rett før 17 mai som ble nedpissa etter 2 uker. Forsatt pissemerker som jeg ikke får bort.    Jeg ORKER ikke mer. Dette er uutholdelig!!    Hva kan vi gjøre for å få slutt på dette ?           
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...