Gå til innhold
Hundesonen.no

Folk som avfeier langline of flexi som latmannsløsning


tm10080
 Share

Recommended Posts

7 hours ago, Ekko said:

Flexi: har sett stygge skader på både folk og hunder. I betydning: trenger legehjelp. Og hos hund endt med avliving. Pga skadeomfang. 

Det er nok betydelig flere alvorlige bilulykker enn alvorlige flexi-ulykker, men jeg slutter jo ikke å kjøre bil av den grunn. De aller, aller fleste klarer nok å bruke flexi uten å påføre verken seg selv eller hunden skade.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Wilhelmina skrev:

Det er nok betydelig flere alvorlige bilulykker enn alvorlige flexi-ulykker, men jeg slutter jo ikke å kjøre bil av den grunn. De aller, aller fleste klarer nok å bruke flexi uten å påføre verken seg selv eller hunden skade.

Det var det med bruken da. Som ofte er vettløs. Bare å observere de som lar bikkja henge i flexien, og gjerne slipper ut ekstra når de passerer andre med hund. For å kjøre bil må man i hvert fall ha sertifikat og gjennomgått grundig opplæring. 
Kreves lite fornuft, eller kunnskap om noe som helst for å kjøpe hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Ekko said:

Det var det med bruken da. Som ofte er vettløs. Bare å observere de som lar bikkja henge i flexien, og gjerne slipper ut ekstra når de passerer andre med hund.


Du må huske hvor vanlig det er med flexi. Så og si alle uansvarlige eiere av små-middels raser har flexi, men det går hånd i hånd med at så og si alle med raser i den størrelsen har flexi. Og dersom vi bare hadde hatt kortbånd, så ville disse menneskene vært de som slapp opp sitt 180-200 cm kobbel i makslengde når de passerte deg uansett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg fikk med fleksibånd til min snart 1 år gamle valp som veier ca 4 kg, og jeg bruker det når vi er på tur i nærområdet. Har god stemmekontroll og det går faktisk an å låse flexi-båndet så båndet ikke drar til en hver tid, så fremt man kan bruke stemmen til å bremse hunden ned. Vi sliter hvertfall ikke med at det dras i båndet. Bytter på kort kobbel, flexi og langline ofte så hun er vant til alt.
 

Med langline tar jo den også slutt en gang, og har man ikke stemmekontroll så kan jeg garantere at 5/10/15 meter langline er tyngre å dra inn enn fleksibånd.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker sjeldent flexi, men har ikke noe i mot det. Synes det er upraktisk med flexi når man har flere hunder. Går vi båndtur, så går de i kort kobbel. Eller så går de løse der det passer seg. Langline bruker jeg på den selvutnevnte jakthunden som vi ikke stoler på for fem flate. Han går aldri løs med mindre det er innegjerdet. Ellers bruker jeg også langline noen ganger om vi trener i nærheten av andre hunder og jeg ikke stoler på at hunden ikke går bort til andre og forstyrrer de i treningen (gjelder helst valper og unghunder). Jeg bruker ikke langline på flere hunder om gangen grunnet fare for skader om de vikler seg inn i hverandre. Alle lærer å gå pent i bånd og å komme når jeg roper, uavhengig om de har bånd på eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker flexi på tur hver dag. Men, siden jeg har to hunder, og å ha begge i flexi ville bare blitt stress, så har jeg en i vanlig bånd, og en i flexi. Og bytter etter circa halve turen. Når jeg er ute og går tur med noen andre som holder ene hunden, så bruker jeg flexi til begge. Jeg har også langline på 15 meter. Men den brukes mest når jeg bare går med en hund, eller i park og liknende der det er plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Flexibånd er supert. Er glad for at trådstarter utfordret fordommene flexibånd har. 

(Og ordet "kjerringjojo" er så morsomt at det kommer jeg nok til å ta med meg videre)

Den eneste bruken av flexibånd som jeg ser litt skjevt på er når folk ikke følger med på hunden. Jeg ville heller aldri brukt fleksibånd på en hund over 10kg, flexibånd er ofte lange og hunden kan ofte komme opp i stor fart før man rekker å stoppe båndet, og da er rykket ganske så smertefullt! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...