Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang


Miv
 Share

Recommended Posts

Hei! Nå er det jo selvfølgelig båndtvang periode, men jeg har et spørsmål til dere som går turer hvor og når det ikke er båndtvang.

Hunden min er ganske selektiv på hvilke hunder han har lyst til å ha noe med å gjøre. Dessuten har jeg ikke lyst til at fremmede hunder skal komme bort til oss på tur, spesielt når han er i bånd. 

Regner du med at hundene som er uten bånd er såpass trent at de ikke går bort til din hund?
Hvis du har hunden din uten bånd og den liker å hilse på andre hunder, tenker du at andre hunder som går på stien synes det også er greit?

Gikk et par ganger på en sti uten båndtvang, men nesten alle vi gikk forbi hadde hunden sin i bånd uansett. Noen tok på båndet så snart de så oss, som jeg synes var veldig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kobler alltid min hund dersom vi møter andre hunder, uavhengig av om de er løse eller ikke. Jeg antar at eier av den andre hunden har god nok kontroll på sin løse hund frem til det motsatte er bevist (det blir ofte motbevist :) ).

Jeg har i utgangspunktet ikke noe imot å la min hund hilse på møtende hunder, men jeg vil at eier spør først, slik at jeg kan gi min hund signal om at den får lov å hilse om den vil, og koble av båndet. Hvis eier bare slipper bort sin hund uten å si noe ødelegger det jo for treningen vår, som er litt kjipt. 

Endret av bie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her inne har nok de fleste nok interesse og kunnskap om hund til at de tar hundene i bånd hvis de kan finne på å gå bort til andre. Men jeg ville aldri tatt det som en selvfølge, jeg er alltid forberedt på at passerende hunder kan komme bort, selv om jeg ikke ønsker det.

Om ikke eier har kontroll eller vil stoppe hunden avhenger strategien litt både av hunden og mine egne. Hvis jeg ikke kan unngå møtet ved å gå unna eller avledning vil jeg ihvertfall slippe mine i hilsesituasjonen uansett, så det ikke blir mer anspent enn nødvendig. Heldigvis er det tett nok med folk og dyr i området her til at de som ikke har kontroll får beskjed ganske raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på. Dersom jeg går i et område som uformelt er et frislipp område hvor "alle" vet at hunder går løs, så forventer jeg at så og si alle hundene hilser på hverandre, akkurat som i en hundepark. Der er det litt det som gjelder: hundepark regler. Når kommunen ikke har råd til å lage hundepark, så oppstår den gjerne av seg selv ute i det fri og uten gjerder. Går man der med bånd, så ber man om bråk.

Dersom jeg går på en vanlig tursti med mye folk, så forventer jeg at løse hunder er relativt godt trent på å la andre være i fred.

Dersom jeg går på en sti midt utti gokk hvor sannsynligheten for å møte andre er veldig lav, så forventer jeg hilsehund den ene gangen vi faktisk møter noen. Oversosiale hunder som vanligvis ikke får gå løs får gjerne gjøre det i områder hvor ingen andre vanligvis går.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...