Gå til innhold
Hundesonen.no

Tispe eller hannhund? Så usikker


Tika89
 Share

Recommended Posts

Hei! Står på venteliste hos oppdretter for Papillon hund og er så usikker på kjønn..har bare erfaring med tispe fra før. Mistet henne i fjor 14.5 år gammel til kreft? nå ønsker jeg meg en ny liten hjertevenn å dele livet med. 

Alle i min familie har tisper og derfor tenker jeg mest på tispe i og med at vi går mye turer og sånt ilag, og er på besøk hos hverandre. I tilegg hvis vi trenger pass ved ferie o.l

Vi har en dvergvedder som bor inne løs med oss, verdens skjønneste men litt terretoriell. Er tispe eller hannhunder lettest å vende til andre dyr? 

Forskjell på lydighet og trening?

Kan hannhunden gå løs på tur uten å stikke av? 

Andre innspill?

Hvordan er hannhunder med tanke på markering? Hørt om at småhunder kan være skikkelig markeringsgrisee både inne og ute.

Kom gjerne med dine erfaringer på begge kjønn? hilsen en som gleder seg til valp❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutes ago, Tika89 said:

 

Alle i min familie har tisper og derfor tenker jeg mest på tispe i og med at vi går mye turer og sånt ilag, og er på besøk hos hverandre. I tilegg hvis vi trenger pass ved ferie ol.

 

Ville valgt tispe av denne grunnen.

Jeg har hatt en del hunder av ulike kjønn nå, og det er minimal forskjell mellom dem egentlig. Problemene oppstår som regel når man får en hund som er mer hormonell enn det som er normalt, og det er like problematisk med ei overhormonell tispe som det er med en overhormonell hannhund.

Jaktinstinkt har ikke noe med kjønn å gjøre.

Lydighet og trening - hannhunder kan være litt løk i huet spesielt i puberteten, tispene kan derimot ha hormonelle perioder hele livet der de plutselig blir ulydige.

En veldressert hannhund er ikke noe problem å ha løs.

Ingen av mine hannhunder har markert noe mer enn mine inntakte tisper, og jeg har i hovedsak hatt små hunder på +-10kg. Ingen av mine har markert eller tisset inne heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart tispe dersom familien har tisper som skal være mye sammen. Sånn har i allefall vi gjort det i min familie. Hvis noe skjer med meg (enslig hundeeier) og min familie må overta hunden midlertidig eller permanent, så ønsker de en hund med samme kjønn som deres.

Også er det kjipt dersom det blir løpetid når man har planlagt spesielle ting, som å reise på ferie sammen, eller når man skal feire jul, påske eller andre høytider.

Forøvrig er hannhunder greie å ha i hus, akkurat som tisper. Utendørsmarkering kan man i stor grad styre som eier (noe dessverre ikke alle gjør). Innemarkering er ikke vanlig. Dersom hunden ikke har blitt stueren eller sliter med fryktproblematikk så vil det kanskje bli stemplet som markering, men det handler ikke om testosteron, og en tispe med samme problematikken ville gjort det samme. 

Kjønn handler mer om preferanse, tenker jeg. Hannhunder blir gjerne "voksne" senere enn tispene, men tispene har løpetid resten av livet. Sure hannhunder er som regel mest sure på andre hanner, mens tisper er sure på begge kjønn. Også må du betale for ødelagte varer dersom hannhunden tisser inne på dyrebutikken, mens tispene bare lager dam på gulvet. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...