Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp(10 mnd) hardhendt med små valper.


Alina.
 Share

Recommended Posts

On 3/31/2022 at 12:23 AM, Alina. said:

Super takknemlig for alle innspill, synspunkter og erfaringer! Er veldig på tanken å late som ingenting, eller ikke å utbrodere unødvendig, derfor gikk vi den turen til skogen forbi det huset hvor staffen bor kort tid etter hendelsen, men så kom tydelig tegn på redsel (halen mellom bein, pipper, vil opp i hendene, nekter å gå videre) i nærheten av eiendommen til staffen. Nytt og ukjent for meg utrykk. 

Det er helt naturlig at en hund synes det er ubehagelig å oppsøke et sted den ble angrepet og der det også finnes lukt og synsinntrykk av samme hund som angrep den. Når man derimot har gått forbi noen ganger får hunden nye erfaringer med at den kan oppholde seg i samme omgivelser og rundt samme lukt ol. uten å frykte et angrep. Denne type erfaring er ofte nok til at hundene ikke reagerer særlig på det, å bruke godbiter og annet er som regel ikke nødvendig. Derimot vil mange fortsatt være berørt rundt det spesifikke individet, og det handler ikke bare om den ene ubehagelige opplevelsen.

Jeg forventer aldri at to hunder som har røket på hverandre skal gå overens igjen, det skjer så pass sjeldent at når det skjer er det som regel snakk om individer som enten a) ikke liker hverandre (ofte to av samme kjønn) eller som b) barker sammen pga. egenskaper, f.eks der den ene har ressursforsvar som den andre ikke respekterer, eller at det er snakk om raser som lett blir sinna og det skjer litt tilfeldig at de blir uenige (staff, russells ol.). Uansett hva årsaken var, har hundene som regel gode grunner for å være berørte rundt hverandre for det vil som regel smelle igjen mellom dem, før eller senere. Å bruke tid på å skulle trene på å være rundt en hund som angrep dem, ser jeg på som helt unødvendig og noe de burde få slippe. De fleste takler å se denne hunden et par ganger hver uke på avstand, uten at man behøver noen målrettet trening på det.

Uansett, mine meninger om bikkjer som misliker hverandre til side: det er bra å høre at det virker som hunden ikke har fått varige mén etter hendelsen og responderer bra på den treningen du har gjort/gjør. :)

Endret av Tyttebæra
  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Tyttebæra said:

Det er helt naturlig at en hund synes det er ubehagelig å oppsøke et sted den ble angrepet og der det også finnes lukt og synsinntrykk av samme hund som angrep den. Når man derimot har gått forbi noen ganger får hunden nye erfaringer med at den kan oppholde seg i samme omgivelser og rundt samme lukt ol. uten å frykte et angrep. Denne type erfaring er ofte nok til at hundene ikke reagerer særlig på det, å bruke godbiter og annet er som regel ikke nødvendig. Derimot vil mange fortsatt være berørt rundt det spesifikke individet, og det handler ikke bare om den ene ubehagelige opplevelsen.

Jeg forventer aldri at to hunder som har røket på hverandre skal gå overens igjen, det skjer så pass sjeldent at når det skjer er det som regel snakk om individer som enten a) ikke liker hverandre (ofte to av samme kjønn) eller som b) barker sammen pga. egenskaper, f.eks der den ene har ressursforsvar som den andre ikke respekterer, eller at det er snakk om raser som lett blir sinna og det skjer litt tilfeldig at de blir uenige (staff, russells ol.). Uansett hva årsaken var, har hundene som regel gode grunner for å være berørte rundt hverandre for det vil som regel smelle igjen mellom dem, før eller senere. Å bruke tid på å skulle trene på å være rundt en hund som angrep dem, ser jeg på som helt unødvendig og noe de burde få slippe. De fleste takler å se denne hunden et par ganger hver uke på avstand, uten at man behøver noen målrettet trening på det.

Uansett, mine meninger om bikkjer som misliker hverandre til side: det er bra å høre at det virker som hunden ikke har fått varige mén etter hendelsen og responderer bra på den treningen du har gjort/gjør. :)

Takk for du deler din mening. Kjekt med flere perspektiver :)  Tror ikke heller det blir noen venner av min og den andre (en annen nabo hadde samme situasjon, men hennes hund). Målet er at min hund er komfortabel å gå til skogen når eier og hund er ute på eiendommen sin. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, QUEST said:

Jeg er nok hakket mer ‘rasistisk’ enn deg, mine hunder skal ikke brukes som prøvekluter for ustabile raser/individer, bånd eller ei. Det syns jeg ikke er fair å utsette hundene for.  For egen del ( når hundene ikke er med) har jeg ikke noe i mot staffer men de er i mange tilfeller tikkende bomber når det kommer til omgang med andre hunder, slik er det bare. 
 

Jeg sier ikke at forslaget ditt er helt bak mål, uansett hva slags hunder og situasjoner som har oppstått tidligere . Det kan absolutt ha noe for seg hvis     begge hundene er nogenlunde normalt skrudd sammen i toppetasjen og ikke minst at eierne er rolige og avslappede ( viktig!) i en slik setting. Pluss at de er nogenlunde flinke på å lese hundenes signaler.

Siden jeg ikke kjenner TS eller overvar det første angrepet, så må jeg forholde meg til det som er skrevet . Som jeg leser det ble TS ‘ unghund angrepet med alvor av en staff, nærmest ut av det blå.  Både TS og hennes hund ble preget av opplevelsen. 
 

Som jeg forstår det er TS ny hundeeier og antageligvis ikke veldig erfaren og hunden ble kraftig skremt, naturlig nok.

Å da tvinge hunden med på tur med antagonisten der eier høyst sannsynlig føler seg usikker/nervøs ,naturlig nok , tenker jeg er en dårlig ide. Jeg kan garantere at det plukker hunden opp og det vil bare forsterke hundens redsel.

I tillegg er hunden i bånd og vil føle seg ekstra utsatt, siden den ikke har mulighet til å rømme fra situasjonen. 
 

Atale individer,  både folk og hunder for den del..trigges av redsel og usikkerhet og siden staffen høres ut til  å være av omtalte sort, tenker jeg at det ikke kommer til å hjelpe på akkurat.. Hvordan tror du at TS hund blir ‘hjulpet’ hvis staffen gjør utfall mot TS hund, selv om den er i bånd? 
 

Jeg mener fortsatt at Tyttebæras råd er det beste, gjør minst mulig ut av situasjonen. I denne settingen tenker jeg  absolutt at ‘less is more’.


 

Du har nok rett at jeg ikke hadde klart å være avslappet, noe som er meget negativ i disse treningsituasjoner, klar over det. Derfor tenker jeg at det beste blir for meg og hunden å treffe en hundetrener som kan veilede meg i min rolle. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Alina. said:

Takk for du deler din mening. Kjekt med flere perspektiver :)  Tror ikke heller det blir noen venner av min og den andre (en annen nabo hadde samme situasjon, men hennes hund). Målet er at min hund er komfortabel å gå til skogen når eier og hund er ute på eiendommen sin. 

 

En annen nabo sin hund ble bitt av samme staffen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Pingeling said:

En annen nabo sin hund ble bitt av samme staffen?

Ja, dessverre, og hang i strupen også. Samme greie der staffe-eieren måtte bruke hendene for å åpne kjeften slik at han slep hunden hennes(barbet). ?

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Alina. skrev:

Ja, dessverre, og hang i strupen også. Samme greie der staffe-eieren måtte bruke hendene for å åpne kjeften slik at han slep hunden hennes(barbet). ?

Da bør du absolutt unngå videre kontakt med denne staffen, kort og godt.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/2/2022 at 11:01 AM, Alina. skrev:

Du har nok rett at jeg ikke hadde klart å være avslappet, noe som er meget negativ i disse treningsituasjoner, klar over det. Derfor tenker jeg at det beste blir for meg og hunden å treffe en hundetrener som kan veilede meg i min rolle. :) 

Forhåpentligvis er denne treneren av den mer oppdaterte /kunnskapsrike sorten, ikke en som har CM som sitt idol. ‘Hundetrenere’ er så mangt, alt fra genuint interesserte og dyktige folk til typer som absolutt ikke burde slippes løs på hunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, QUEST said:

Forhåpentligvis er denne treneren av den mer oppdaterte /kunnskapsrike sorten, ikke en som har CM som sitt idol. ‘Hundetrenere’ er så mangt, alt fra genuint interesserte og dyktige folk til typer som absolutt ikke burde slippes løs på hunder.

Hehe, helt sant. Han har gode omtaler rundt omkring i regionen og jeg fikk et godt inntrykk av telefonsamtalen med ham. Major Randulf Gimre som det står referert til i beskrivelsen av virksomheten. Hmmm. Kjenner ikke til hans filosofi.. Kjenner du? Skal nok undersøke litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Alina. skrev:

Hehe, helt sant. Han har gode omtaler rundt omkring i regionen og jeg fikk et godt inntrykk av telefonsamtalen med ham. Major Randulf Gimre som det står referert til i beskrivelsen av virksomheten. Hmmm. Kjenner ikke til hans filosofi.. Kjenner du? Skal nok undersøke litt.

Jeg vil tro at det er andre som kan uttale seg mer om Gimres metoder her inne. Har ingen personlig erfaring.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/2/2022 at 7:32 PM, Alina. said:

Ja, dessverre, og hang i strupen også. Samme greie der staffe-eieren måtte bruke hendene for å åpne kjeften slik at han slep hunden hennes(barbet). ?

Oi! Da burde du holde deg langt unna den staffen og eieren, for eier er meget uansvarlig dersom de lar sin hund hilse på andre hunder (eller gå løs) etter den har bitt! Det er IKKE en eier du vil gå treningstur med.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/2/2022 at 7:32 PM, Alina. skrev:

Ja, dessverre, og hang i strupen også. Samme greie der staffe-eieren måtte bruke hendene for å åpne kjeften slik at han slep hunden hennes(barbet). ?

Ojsann. Ja, nei, hold deg lagt unna den. Høres ikke ut som en kjekk hund å ha i nabolaget ?

Har eier av denne staffen hunden løs? Eller hvordan har den fått mulighet til å angripe to ganger? Helt sykt hvis den får gå løs hvert fall!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Sprettballen said:

Ojsann. Ja, nei, hold deg lagt unna den. Høres ikke ut som en kjekk hund å ha i nabolaget ?

Har eier av denne staffen hunden løs? Eller hvordan har den fått mulighet til å angripe to ganger? Helt sykt hvis den får gå løs hvert fall!

Naboens situasjon skjedde faktisk før min hund ble angrepet, men vi hadde ikke snakket sammen før etter min. Nei, i utgangspunktet tror ikke hunden går løs, men jeg ser nøye på eiendommen når vi går forbi. Ja, det er litt stress, men men. Har hunden inntil meg for å løfte ham fort ved behov :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...