Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundeeiere som ikke respekter et ‘nei’


Fadia
 Share

Recommended Posts

Jeg og min unghund trener en del når vi er ute på tur, spesielt rundt andre hunder. Vi trener passering og kontakt. Stort sett har andre hundeeiere vært veldig hjelpsomme og tar hensyn når de tydelig ser at vi trener. Idag opplevde vi noe ubehagelig. Det var en hundeeier som gikk tur med hunden sin løs i vårt nabolag. Her jeg bor er det båndtvang på tettsteder, så det var et sjeldent syn. Vi var 20 meter unna når vi først så de, og da ropte hundeeieren ‘hun er snill, vil bare hilse’. Så sa jeg at vi dessverre ikke kan, da han ikke får lov å hilse i bånd. Da fikk jeg som svar at hunden min må ha et trist liv siden han ikke får hilse. Ga derfor beskjed om at han har hundevenner, og leker kun når han er løs. Hun ber da hennes hund om å gå bort til min, mens jeg iherdig prøver å gå i andre veien. Ba henne om å kalle inn hunden sin. Da svarte hun ‘nei, jeg må ingenting’ . Vi endte opp med å ha en hund løpende etter oss. Hunden var riktignok nysgjerrig og snill, men vil gjerne høre andres erfaringer rundt slike tilfeller? Er det greit å la hunden gå bort til en annen hund i bånd ‘uten lov’?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fadia skrev:

Jeg og min unghund trener en del når vi er ute på tur, spesielt rundt andre hunder. Vi trener passering og kontakt. Stort sett har andre hundeeiere vært veldig hjelpsomme og tar hensyn når de tydelig ser at vi trener. Idag opplevde vi noe ubehagelig. Det var en hundeeier som gikk tur med hunden sin løs i vårt nabolag. Her jeg bor er det båndtvang på tettsteder, så det var et sjeldent syn. Vi var 20 meter unna når vi først så de, og da ropte hundeeieren ‘hun er snill, vil bare hilse’. Så sa jeg at vi dessverre ikke kan, da han ikke får lov å hilse i bånd. Da fikk jeg som svar at hunden min må ha et trist liv siden han ikke får hilse. Ga derfor beskjed om at han har hundevenner, og leker kun når han er løs. Hun ber da hennes hund om å gå bort til min, mens jeg iherdig prøver å gå i andre veien. Ba henne om å kalle inn hunden sin. Da svarte hun ‘nei, jeg må ingenting’ . Vi endte opp med å ha en hund løpende etter oss. Hunden var riktignok nysgjerrig og snill, men vil gjerne høre andres erfaringer rundt slike tilfeller? Er det greit å la hunden gå bort til en annen hund i bånd ‘uten lov’?

Si at du kan hilse senere men det går ikke nå fordi hunden din er syk.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Fadia said:

Jeg og min unghund trener en del når vi er ute på tur, spesielt rundt andre hunder. Vi trener passering og kontakt. Stort sett har andre hundeeiere vært veldig hjelpsomme og tar hensyn når de tydelig ser at vi trener. Idag opplevde vi noe ubehagelig. Det var en hundeeier som gikk tur med hunden sin løs i vårt nabolag. Her jeg bor er det båndtvang på tettsteder, så det var et sjeldent syn. Vi var 20 meter unna når vi først så de, og da ropte hundeeieren ‘hun er snill, vil bare hilse’. Så sa jeg at vi dessverre ikke kan, da han ikke får lov å hilse i bånd. Da fikk jeg som svar at hunden min må ha et trist liv siden han ikke får hilse. Ga derfor beskjed om at han har hundevenner, og leker kun når han er løs. Hun ber da hennes hund om å gå bort til min, mens jeg iherdig prøver å gå i andre veien. Ba henne om å kalle inn hunden sin. Da svarte hun ‘nei, jeg må ingenting’ . Vi endte opp med å ha en hund løpende etter oss. Hunden var riktignok nysgjerrig og snill, men vil gjerne høre andres erfaringer rundt slike tilfeller? Er det greit å la hunden gå bort til en annen hund i bånd ‘uten lov’?

Nei, det er ikke greit. Normalt sett er problemet at folk ikke har nok kontroll på hunden til å rope den tilbake. Det er plagsomt, men dette høres ut som noe helt annet. Det er ikke ok og heldigvis ikke vanlig å be hunden gå bort til noen som har sagt nei!

Hun høres meget spesiell ut, for å si det pent. Hun er også veldig heldig at din hund ikke er syk eller sint på andre hunder i bånd, for selv om hennes er snill, så kan den raskt ende opp med en båndhund i strupen. Da er det hennes ansvar.

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pingeling skrev:

Nei, det er ikke greit. Normalt sett er problemet at folk ikke har nok kontroll på hunden til å rope den tilbake. Det er plagsomt, men dette høres ut som noe helt annet. Det er ikke ok og heldigvis ikke vanlig å be hunden gå bort til noen som har sagt nei!

Hun høres meget spesiell ut, for å si det pent. Hun er også veldig heldig at din hund ikke er syk eller sint på andre hunder i bånd, for selv om hennes er snill, så kan den raskt ende opp med en båndhund i strupen. Da er det hennes ansvar.

 

Takk for svar. Jeg mistenkte det var noe rart når hun begynte å rope ut på avstand. Hunden hennes gikk etter oss uten å ense eieren sin. Veldig kjip situasjon. Heldigvis er hunden min veldig sosial og elsker alt og alle, men man vet aldri..

Tenkte jeg skulle begynne å bruke sykdom som unnskyldning neste gang, men spørs om det hjelper ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Miv skrev:

Så utrolig frekt og unnskyld meg, men for ei dum kjerring! Det er helt unødvendig at hunder hilser i bånd. Håper du slipper å møte på henne igjen ? 

Helt enig. Min blir helt gærn og det setter treninga vår tilbake når han hilser i bånd. Heldigvis er de fleste hundeeiere oppegående og forståelsesfulle, men dessverre måtte vi møte på en sånn person og håper det ikke skjer igjen. Veldig uansvarlig og må si jeg banna og sverta mye inni meg da det foregikk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Fadia skrev:

Takk for svar. Jeg mistenkte det var noe rart når hun begynte å rope ut på avstand. Hunden hennes gikk etter oss uten å ense eieren sin. Veldig kjip situasjon. Heldigvis er hunden min veldig sosial og elsker alt og alle, men man vet aldri..

Tenkte jeg skulle begynne å bruke sykdom som unnskyldning neste gang, men spørs om det hjelper ?

Neste gang , rop ut at hunden din har lus.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kast godbiter på den andre hunden og gå din vei i en annen retning.

Heldigvis sjelden et problem her, og nå har jeg en hund jeg kan slippe på dem så den andre slipper å hilse. Dere får gå mer langs motorvei. :P Idioter slipper man dessverre ikke unna.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, mowgli skrev:

Det der er min store skrekk da jeg har en som haaaater å bli oppsøkt av andre hunder og han biter HARDT om de ikke respekterer hans signaler om at han ikke vil ha kontakt. 

Det forstår jeg veldig godt. Veldig uansvarlig og respektløst å bare la hunden sin gå bort til vilt fremmede hunder. Håper du aldri møter på slike personer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Stjerneskinn skrev:

Tips meg gjerne om hvor dere bor som blir overrasket over sånn holdning, for dette opplever vi nesten på daglig basis og hvertfall flere ganger i uka. Sagt det før, men sier det igjen, ulempen med å ha hund er å måtte forholde seg til andre useriøse hundeeiere.

Så kjipt at det er sånn der du bor ?. Dette er ‘heldigvis’ første gangen vi opplever slik holdning, men vi er førstegangseiere og har ingen erfaring med å forholde oss til andre hundeeiere, så jeg ble veldig satt ut. Utelukker ikke at det dessverre er flere useriøse hundeeiere der ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, simira skrev:

Kast godbiter på den andre hunden og gå din vei i en annen retning.

Heldigvis sjelden et problem her, og nå har jeg en hund jeg kan slippe på dem så den andre slipper å hilse. Dere får gå mer langs motorvei. :P Idioter slipper man dessverre ikke unna.

Tror jeg ble så satt ut av svaret jeg fikk at jeg glemte både godbiter og alt mulig.  Men vi gikk i annen retning og hunden hennes spurta etter oss og min på 32 kg er ikke så enkel å dra med seg av gårde når han ser en hund komme i 120, så det ble som det ble. Syntes mest synd på hunden hennes som egentlig bare var snill, og har en så uansvarlig eier. 
Stor fordel å ha 2 hunder der den ene kan dekke for den andre ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten mini, og jeg opplever dette støtt og stadig. Minien er ikke noe glad i større hunder, så vi ender ofte ute i grøften med godbiter  for å kunne passere. "Alle" med større hunder syns det er helt greit å sleppe hunden bort, uansett hva jeg sier. Antar faktisk at de tenker at han er så liten at han ikke er en trussel, så da er det fritt frem... Grusomt irriterende, ødelegger all trening.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omgivelsene kan man dessverre ikke kontrollere, og løse hunder kommer dere til å møte mange, mange ganger. Heller enn å bli fortvilt over noe du uansett ikke får gjort noe med ville jeg lagt en plan for hvordan dere skal reagere i sånne situasjoner. Da har du også mulighet til å lære hunden din hva som er forventet atferd når dere møter løse hunder, og da blir det mye enklere for dere begge å håndtere slike møter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Nemi1 skrev:

Jeg har en liten mini, og jeg opplever dette støtt og stadig. Minien er ikke noe glad i større hunder, så vi ender ofte ute i grøften med godbiter  for å kunne passere. "Alle" med større hunder syns det er helt greit å sleppe hunden bort, uansett hva jeg sier. Antar faktisk at de tenker at han er så liten at han ikke er en trussel, så da er det fritt frem... Grusomt irriterende, ødelegger all trening.

Uff. Trist å høre at du opplever slikt. Det er ikke greit at andre synes det er akseptabelt å bare la hunden vandre bort til andre uten samtykke. Jeg har en stor hund og det kunne aldri falle meg inn å la hunden min gå bort til andre fremmede hunder. Håper de fleste du møter er hyggelige og søker avstand når de ser dere komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Wilhelmina skrev:

Omgivelsene kan man dessverre ikke kontrollere, og løse hunder kommer dere til å møte mange, mange ganger. Heller enn å bli fortvilt over noe du uansett ikke får gjort noe med ville jeg lagt en plan for hvordan dere skal reagere i sånne situasjoner. Da har du også mulighet til å lære hunden din hva som er forventet atferd når dere møter løse hunder, og da blir det mye enklere for dere begge å håndtere slike møter.

Det er helt sant. Takk for tips, men synes det er vanskelig å planlegge sånt, da hundene man møter som er løs er veldig forskjellige. Prøver å få fokuset hans på meg når vi passerer, men han er så glad i andre hunder at han blir distrahert når han ser løse hunder komme mot han. Heldigvis har det ikke skjedd så ofte. Han har heldigvis begynt å passere fint når andre hunder er i bånd, men løse hunder er annen sak. Vi skal prøve så godt vi kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fadia skrev:

Uff. Trist å høre at du opplever slikt. Det er ikke greit at andre synes det er akseptabelt å bare la hunden vandre bort til andre uten samtykke. Jeg har en stor hund og det kunne aldri falle meg inn å la hunden min gå bort til andre fremmede hunder. Håper de fleste du møter er hyggelige og søker avstand når de ser dere komme.

Det er jo de med flexibånd da... Men verste er hun som sa til hunden sin: skynd deg bort så får du sikkert godbit og... (hunden fikk IKKE godbit)

Ikke uten grunn minien leiter etter måter  å komme unna på når han hører lyden av flexibånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nemi1 skrev:

Det er jo de med flexibånd da... Men verste er hun som sa til hunden sin: skynd deg bort så får du sikkert godbit og... (hunden fikk IKKE godbit)

Ikke uten grunn minien leiter etter måter  å komme unna på når han hører lyden av flexibånd

Skjønner godt hva du mener. Har opplevd noen med flexibånd som bare lar hunden vandre bort i hytt og pine. Veldig irriterende, men har begynt å holde stoooor avstand når jeg ser slike gå forbi. Da går jeg ofte omveier ? Spesielt hvis jeg ser at andre hunder er skeptiske/trenger avstand. 

Man hadde ikke gjort det samme med personer ‘gå bort til et vilt fremmede så kanskje du får godteri’, så hvorfor gjør det samme med hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Fadia skrev:

Skjønner godt hva du mener. Har opplevd noen med flexibånd som bare lar hunden vandre bort i hytt og pine. Veldig irriterende, men har begynt å holde stoooor avstand når jeg ser slike gå forbi. Da går jeg ofte omveier ? Spesielt hvis jeg ser at andre hunder er skeptiske/trenger avstand. 

Man hadde ikke gjort det samme med personer ‘gå bort til et vilt fremmede så kanskje du får godteri’, så hvorfor gjør det samme med hunder?

Det er ubegripelig. Men min teori er rett og slett at folk er så glade i hundene sine at de overhodet ikke forstår at andre ikke ønsker nærkontakt med dem. De er i sin egen boble, på en måte

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Nemi1 said:

Det er ubegripelig. Men min teori er rett og slett at folk er så glade i hundene sine at de overhodet ikke forstår at andre ikke ønsker nærkontakt med dem. De er i sin egen boble, på en måte

Det var en meget generøs og fin måte å tenke på det! Skal huske den der, for du har nok rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever sjeldent sånt her, eller, jeg har aldri opplevd det TS beskriver. Heldigvis. At folk går med hunder løse og mister kontrollen og ikke får kalt de inn har jeg opplevd nå og da. Stort sett tar folk hundene i bånd (hvis vi ikke går type løs-slipp steder) når jeg kommer med hunder i bånd. De fleste forstår også at vi ikke vil hilse når jeg trekker meg vekk og får oppmerksomheten til mine hunder når vi treffer noen av disse "båndhilserne". 

Mannen min er litt mer kruttønne enn meg i slike settinger, så han har ved et par tilfeller gitt greit beskjed til hundeeiere som ikke respekterer at vi ikke vil hilse. En gang gikk vi med vår hundeaggressive schäfer i bånd på stranda. Strand med helårs båndtvang. En ung, glad flat kom svinsende mot oss og eier prøvde litt halvhjertet å rope på den. Mannen min gikk bort og tok bestemt tak i selen på hunden og leide den tilbake til eier mens han sa "Den hunden der *peke* er veldig sint på andre hunder. Hvis din hund kommer bort til vår og ender opp med å bli skadet, så er det DIN feil" og så gikk han. Dama tok bikkja i bånd :P Men ja, pga. min sinte gikk jeg aldri tur alene hvis jeg tenkte det kunne komme løse hunder, og hadde alltid en backupløsning når jeg gikk alene. Just in case. Det gikk heldigvis alltid bra.

Nå har jeg en skrike-whippet med mye lyd og lite alvor når hun blir sur, en sur og gretten DSG som hvert fall ikke er interessert i å hilse i bånd og bare knurrer og en unghund som er i den alderen at han blåser seg opp og ikke kan bestemme seg for om han vil være venn med eller om den andre skal gå vekk. Så det holder som regel å si bestemt at vi ikke hilse i bånd. Bare ytterst sjeldent svarer folk noe surt tilbake. Nå er det jo ikke direkte farlig om noen slipper hundene bort til oss, så jeg har hakket lavere skuldre nå enn da jeg hadde sint hund.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hundeeiere har veldig forskjellig syn på dette "å hilse på andre hunder" og hvordan en tur skal være.

Snakket nettopp med ei som har en søt liten pomme. De går tur rundt i nabolaget, hvor hunden hennes får gå mye løs, ellers går den i flexiline. Hunden hennes elsker disse turene som er på hans premisser, han lukter og tisser der han vil, og eieren dilter etter. Han får selvfølgelig også hilse på mange hunder, for det liker han så godt. 

Denne eieren mener at slik bør ALLE andre hunder også ha det. Akkurat som hennes hund. Hun blir helt fortvilet når hun ser hunder som må gå med kort bånd rett ved siden av eieren sin. Og ikke får de engang lov til å lukte, og ikke får de lov å hilse på hennes hund som alltid er snill med andre hunder. Hun ser på det som dyremishandling, og nærmest prøver å få disse andre hundeeierne til å endre hundeholdet sitt. Blandt annet ved å påtvinge hilsing med hennes hund :cry:.

Jeg prøvde å forklare henne at både hunder og hundeeiere er veldig forskjellige, og forklarte henne hvordan jeg og min hund liker at turene våre skal være, med lengre og raskere turer enn hennes.

Min hund kan lukte og tisse så mye han vil når han er løs, men i bånd så går vi. Min hund har sine hundevenner som han elsker og er trygg på. De går han ofte på tur med. Han blir stresset av å måtte forholde seg til fremmede hunder så det skal han slippe. 

Og dermed kom jeg på lista hennes over dyremishandlere gitt... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Rufs skrev:

Hun blir helt fortvilet når hun ser hunder som må gå med kort bånd rett ved siden av eieren sin.

Akkurat det med at hunden må gå  ved siden av og ikke får lov til å verken tisse eller lukte synes jeg høres nitrist ut. Hvert fall hvis alle turene er sånn. Jeg går jo tur for hundene sin del, å det å lukte og tisse er jo gjerne det hunden setter mest pris på å få lov til å gjøre og som den synes er spennende og berikende.

Misforstå meg rett, det hender det er hensiktsmessig at hunden går mer eller mindre i fot i enkelte situasjoner, men jeg synes at hunden som hovedregel skal få lov til å snuse når den går tur.

Derimot folk som mener at andre som gjør ting annerledes enn seg selv automatisk er dyremishandlere, det har jeg lite til overs for. Samme med disse "tvangshilserne". 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...