Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpetidstisper i Finnmarksløpet med action


mowgli
 Share

Recommended Posts

Jeg må innrømme at det ikke har falt meg inn at man har løpske tisper med i spannet. og i allefall ikke at man lar de gå rundt å parre seg. 2 kull etter løpet, og ikke peiling på hvem som er far fordi tispene har parret seg med alle? Veldig ansvarlig oppdretter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Pingeling skrev:

Jeg må innrømme at det ikke har falt meg inn at man har løpske tisper med i spannet. og i allefall ikke at man lar de gå rundt å parre seg. 2 kull etter løpet, og ikke peiling på hvem som er far fordi tispene har parret seg med alle? Veldig ansvarlig oppdretter.

Kanskje han er fornøyd med alle hannbikkjene sine så det ikke spiller noen rolle? Hundekjørere beholder vel som regel de fleste valpene sine selv (før de evt omplasseres ved 3 års alder).

Dog kanskje litt uryddig ift. trekkhundregisteret ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at de som driver på med hundekjøring ofte avlet frem sine egne løpshunder, og at hundene derfor ofte er i slekt. At de beholder flere valper fra samme kull. Eller om de ikke nødvendigvis er fra samme kull så har de gjerne samme mor eller far e.l. Så hvis en tispe parrer seg med mange hannhunder som kan være nært beslektet med tispa så virker dette helt utrolig useriøst

  • Like 2
  • Sad 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo dessverre ikke noe ny problemstilling, at det popper opp kull etter helsøsken og andre nære slektninger etter slike løp er slett ikke uvanlig. Det har jo forekommet at folk er forsinket ut av sjekkpunkt fordi noen står i heng på oppstalling, eller må stoppe i sporet. 

Jeg har all forståelse for at folk vil ha med seg løpetispene sine i løp, det kan jo fort være en nøkkelhund i spannet. Men at det ikke jobbes mer for å unngå uetisk avl (i mine øyne er høy innavlsgrad uetisk) feks. ved oppstalling, det gjør meg paff, især om man vet tispene er høyløpske. Helt klart at uhell kan skje, og kanskje dertil enda vanskeligere å unngå i sporet (alle vi med løse tøser veit at de ikke nødvendigvis gjør det enkelt..), men dette er langt mer enn bare enkelte arbeidsuhell. 

  • Like 1
  • Sad 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor har de ikke rene hannhund/tispe spann. Nå er det jo ikke lov å kastrere i hytt og pine, men f.eks kjemisk kastrering- vil det påvirke de så mye at det går utover prestasjonen?  
Synes virkelig det må være mulig å unngå mange av disse episodene? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AussieAllTheWay skrev:

hvorfor har de ikke rene hannhund/tispe spann. Nå er det jo ikke lov å kastrere i hytt og pine, men f.eks kjemisk kastrering- vil det påvirke de så mye at det går utover prestasjonen?  
Synes virkelig det må være mulig å unngå mange av disse episodene? 

 

Hundekjørere bygger som regel opp sitt eget spann med eget oppdrett. De klarer vel ikke bestemme om de får hanner eller tisper ?

Dessuten så har hanner og tisper forskjellige egenskaper som kjørerne sikkert vil utnytte seg av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/18/2022 at 9:28 AM, o1337 said:

Hundekjørere bygger som regel opp sitt eget spann med eget oppdrett. De klarer vel ikke bestemme om de får hanner eller tisper ?

Dessuten så har hanner og tisper forskjellige egenskaper som kjørerne sikkert vil utnytte seg av

Det er så- men skal de ha det slik så får de vel sørge for at søsken/mødre/fedre ikke parer seg i kommende løp også da...

Ikke alltid man kan få i pose og sekk- slik er det for andre oppdrettere også- man må som regel velge bort noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AussieAllTheWay skrev:

Det er så- men skal de ha det slik så får de vel sørge for at søsken/mødre/fedre ikke parer seg i kommende løp også da...

Ikke alltid man kan få i pose og sekk- slik er det for andre oppdrettere også- man må som regel velge bort noe...

Jeg er ikke veldig imponert altså, bare så det er sagt. Og jeg tror det der er et av unntakene. Så et intervju av en av de gamle ringrevene og han sa at grunnen til at de eldre og erfarne gjorde det godt var at de hadde drevet med avl lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Personlig mener jeg at både Finnmarksløpet og andre løp er en høyst kritikkverdig ‘sport’ men som svar til trådens egentlige tema; parring/ drektighet. Jeg tenker at parringene i seg selv ikke er det verste her men resultatet. Ikke bare  av slike ‘løpsparringer’ men generelt.  Det produseres ofte ganske mange hvalper hos hver ‘oppdretter’ og overskuddet havner gjerne på billigsalg på finn og andre fora.  

Disse hundene havner altfor ofte hos folk som ikke skulle hatt hund overhodet, uansett rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, QUEST skrev:

Personlig mener jeg at både Finnmarksløpet og andre løp er en høyst kritikkverdig ‘sport’ men som svar til trådens egentlige tema; parring/ drektighet. Jeg tenker at parringene i seg selv ikke er det verste her men resultatet. Ikke bare  av slike ‘løpsparringer’ men generelt.  Det produseres ofte ganske mange hvalper hos hver ‘oppdretter’ og overskuddet havner gjerne på billigsalg på finn og andre fora.  

Disse hundene havner altfor ofte hos folk som ikke skulle hatt hund overhodet, uansett rase.

Fordelene med disse hundene, er at de ofte har veldig godt gemytt. Kjenner ett par som har hentet seg slik hund fordi de elsker lange fjellturer m.m (men ellers ikke er opptatt av trekkhunder-sport) Virkelig trivelige hunder. Men med høyt aktivitetsnivå.

Endret av Rufs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke helt imponert over det der jeg heller, men håper det var mer flåsete uttalelse enn fakta :) Noen hundekjørere skrøner litt også

Langdistansehundekjøring balanserer på en knivsegg når det gjelder dyrevelferd. Det er SÅ lett å tråkke feil! Og jeg tror et av problemene er at folk ikke innser at de ikke kan ligge i toppen, og dermed kjører for hardt i forhold til hva hundene er gode for (trening, avl, osv).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Rufs skrev:

Fordelene med disse hundene, er at de ofte har veldig godt gemytt. Kjenner ett par som har hentet seg slik hund fordi de elsker lange fjellturer m.m (men ellers ikke er opptatt av trekkhunder-sport) Virkelig trivelige hunder. Men med høyt aktivitetsnivå.

Noen har det ja..slettes ikke alle. Nå kommer det jo selvsagt an på hva du legger i begrepet ‘godt gemytt’? Etter min erfaring er ‘omgjengeligheten’ med andre hunder noe variabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...