Gå til innhold
Hundesonen.no

4 mnd gammel valp - utagering på bånd


Oksve
 Share

Recommended Posts

Hei,

Skriver i håp om noen råd / tips til situasjonen vi har med valpen vår. Jeg har erfaring med hund tidligere etter hundehold av bl.a. Collie, men valpen vår på snart 4 mnd nå har noen utageringer som jeg ikke vært borti tidligere.

Han er en relativt rolig hund som trenger å bli stimulert for å kunne slappe av, så det blir en del tørrtrening både innendørs og utendørs på hverdagslydighet. Men det er ett par områder som gir bekymring og som vi gjerne vil ha råd på.

  1. Plutselig biting og hopping på båndet, utfall mot meg/samboer som går med han hvor det bites og holdes fast i jakke og armer. Det virker som om det eskalerer gradvis også selv om vi prøver å gjøre forskjellige ting som:
    • Avlede med godbiter, dette fungerer for en kort stund - men han er matvillig
    • Ha tolmodighet, stå helt stille til han slipper før vi går videre
    • Sette han bak grind hvor han ikke får oppmerksomheten vår til han har roet seg helt
  2. Hunden er til tider veldig på guttungen og hopper opp og biter i klær - dette kan nok fort knyttet til guttungens usikkerhet rundt hunden(han er 6 år). Med jentungen på 3 år så går det veldig fint, hun er sjef der. Dette er dog problematisk med guttungen hvor hunden konsekvent alltid hopper opp og biter i klær, og ikke roer seg. Det kan være både inne, i hage og ute på tur.
     
  3. Hunden virker skeptisk/redd i møte med andre hunder og til tider mennesker. Noen hunder bare holder han avstand til, mens noen boffer han mot. Har gradvis hatt han med på hundejorde med andre hunder hvor han har løpt litt, men holder stort sett avstand - eller piper som en stukken gris om de kommer for nærme. I utgangspunktet har vi ingen behov for at han skal hilse på alt og alle, men vi ønsker ikke at han skal opparbeide seg fryktaggresjon til senere i tid.

 

Om det har noen betydening: Det er en blanding av kongepuddel(75%) og labrador.

Håper på gode råd!

Endret av Oksve
la til rase
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å søke i tråder under treningsforumet og unghund - dette er veldig vanlige problemer hos valper og unghunder med mye energi.

Hopping og biting - hvor og når skjer dette? I løpet av tur, hjemme? Før eller etter aktivitet, bestemte tider på dagen? Hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Dette kan være reaksjon både på for mye og for lite aktivitet. Dette er også en blanding som er avlet for å bruke munnen i arbeid. Jeg ville prøvd å få ham til å bære en leke/apport på tur eller i andre situasjoner, det hjelper ofte på denne typen hunder som alternativ oppgave. Så lenge han får nok aktivitet ville jeg også trent på at han skal gå og legge seg.

Med guttungen ville jeg lært ham å ta hunden i halsbåndet og føre ham bort bak grind eller til et sted han kan festes i bånd. Trene inn dette med masse godbiter (fra gutten) så det blir en positiv greie. Jeg antar gutten ikke er på tur med hunden alene, så han da bare kan gå ut av rekkevidde. Hvis hunden kan bli med på generell lydighetstrening og få kommandere hunden til å sette seg og bli, legge seg osv., så vil det også hjelpe på sikt.

Når det gjelder relasjon til andre hunder vil jeg holdt meg langt unna hundeparker og hundejorder, og heller oppsøkt en klubb eller hundeskole hvor det er aktive folk som har kontroll på hundene sine. Finn folk med trygge hunder å gå tur sammen med eller trene sammen med uten at han skal trenge å forholde seg til andre hunder. Etterhvert, inn i turen eller etter litt trening kan han få leke løs med en eller to rolige, trygge hunder. Det er ofte mye "rart" på hundejorder og særlig hunder som har mye energi og ikke alltid er like enkle, så jeg ville ikke tatt sjansen på at han får en negativ opplevelse der.

Dere har fortsatt en valp og det er mye tålmodighet og arbeid som står igjen for en veloppdragen hund. Det viktige er at dere er konsekvente på hva som er lov og ikke - og trener konsekvent på den adferden dere VIL ha fra ham.

Hvis dere ikke allerede er på valpekurs så er det også en fin anledning for å få både sosialisering og hjelp innen trygge rammer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Gutten min begynte også tidlig med utagering mot andre hunder. Han er 10 mnd nå og jeg har jobbet konsekvent hver dag med det og han har blitt veldig flink, men det hender fortsatt at han utagerer hvis han har opparbeidet seg stress gjennom dagen. Kindereggøvelsen/sladremetoden har vært gull verdt for oss! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Takk for gode råd og tips!

Det har sakte men sikkert gått seg mer til med 6-åringen her i huset nå, så det har vært fint å se han gå mer inn i en "lederposisjon" fremfor å gå med hevede skuldre. Det skjedde en gradvis endring da han begynte å holde hunden i bånd på tur blant annet som har gjort at de har fått ett litt annet forhold.


Vedr bruk av hundejordet: Vi har vært der noen ganger, og det er heldigvis delt inn i flere inngjerdinger. Det har gjort at han har fått kjenne på flere hunder på avstand, og vi har primært holdt han borte fra det største jordet. Når det er voksne rolige hunder, og ikke innpåslitne hunder der - så ser vi bedring. Ellers har vi alliert oss med ett par i nabolaget som vi har gått tur med hvor vi ser at valpen har blitt mye tryggere.

 

Valpekurs starter om en ukes tid

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...