Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå - Mars


Rufs
 Share

Recommended Posts

44 minutes ago, Rufs said:

Jeg har liksom alltid trodd at VOM faktisk er vom. Dvs vommen til kua som blir malt opp :wacko:

Men ser på den siste vommen jeg kjøpte at det står at det er kylling og and. Og disse fuglene har jo ingen vom ?

Tror jeg har misforstått noe

tenker du fra merket VOM? tidligere vom og hundemat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Rufs said:

Jepp, og det er vistnok forskjellig slakteavfall, og ikke bare vommen som brukes. Smaker godt uansett da, ifølge min hund

Ja, de startet vel med mest vom. Men nå har de jo forskjellige varianter av fullfor og tilleggsfor :) Den som heter VOM taste storefevom, er vel akkurat det, storfevom, og regnes som tilleggsfor :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt vom og hundemat i 15 år, eller noe sånt. Etter hva jeg husker så startet de med 2 typer fullfor. Nr. 25 og nr. 33, tror jeg de kalte dem. Slakteavfall fra forskjellige dyr, altså samme som nå. En hadde laks, og en uten. Så vidt jeg vet hadde de ikke noe som bare var vom den gang. Det solgte i allefall ikke min lokale forhandler. Taste serien og valpefor er noe som kom senere.

 Forvirringen kommer sikkert av at folk allerede da brukte å forkorte det til VOM, ikke VoH.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Pingeling said:

Har brukt vom og hundemat i 15 år, eller noe sånt. Etter hva jeg husker så startet de med 2 typer fullfor. Nr. 25 og nr. 33, tror jeg de kalte dem. Slakteavfall fra forskjellige dyr, altså samme som nå. En hadde laks, og en uten. Så vidt jeg vet hadde de ikke noe som bare var vom den gang. Det solgte i allefall ikke min lokale forhandler. Taste serien og valpefor er noe som kom senere.

 Forvirringen kommer sikkert av at folk allerede da brukte å forkorte det til VOM, ikke VoH.

Jeg har ikke brukt det såå lenge ? Men mener at de alltid har hatt storfevom i tillegg til fullforet :) Fattern kjøpte feil en gang, skulle ha fullforet uten laks, sa han skulle ha "vom" og fikk ei hel blokk med det. Det lukta jo helt ****** sammenlikna med fullforet ? Det begynner å bli noen år siden nå altså, kanskje 8-10 år siden :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til hører man om de mest utrolige ting hunde-eiere gjør (for vi gjør jo mye rart :innocent:) Og her er ett par ting jeg nettopp ble fortalt (så jeg vet ikke om det er helt sant)

1. En hundeeier var så lei av at en i nabolaget lot sin hund løpe løs rundt til tross for at hun ikke hadde kontroll over den. "Den er snill, vil bare leke" o.l. var svaret når andre hundeeiere bad henne få hunden under kontroll. Og det hjalp ikke å rope at min hund er aggressiv, eller den har lus o.l.

Til slutt tok en med seg hundelus i en liten oppbevaringsboks som vedkommende hadde fått gredd ut av pelsen til en hund som faktisk hadde hundelus. Gikk på tur der den viste at "villdyret" var, og drøsset lusene over  løs-hunden da den kom løpende. :geek:

2. Noen hundeeiere jukser for å få mer heder og ære på en av hundene sine, slik at den fremstår som bedre enn den faktisk er. Noe som kan være gunstig hvis hunden f.eks skal brukes i avl. Dette kan skje i alt hvor hunder vurderes som f.eks utstilling, LP, agility-konkurranser osv: Man stiller en langt penere/flinkere hund enn den som resultatene faktisk blir registrert på, slik at en f.eks en hund som går kl 3 i LP starter i LP kl 1 som en annen hund. De flotte resultater blir registrert på den bikkja de ikke har greid å få trent opp :thumbsdown: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/18/2022 at 1:08 AM, maysofie said:

Har falt helt ut av rabiesvaksiner siden 2019 pga. korona, så mine må starte 'på nytt'. Hvordan var dette med de forskjellige typene, hvem varer 3 år fra første vaksinasjon? ?

Husker ikke, ring veterinæren og hør. Jeg hadde aldri hørt om den 3års vaksine før jeg var innom en annen veterinær, de ga denne fast. Lurer på om de forskjellige veterinær"kjedene" bruker forskjellige produsenter?

red. Versiguard rabies vet. kom jeg frem til ? 
https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/veileder_slik_reiser_du_med_kjaledyret_ditt/alle_dyr_skal_ha_gyldig_rabiesvaksinasjon.7641

Endret av LinL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Limit fikk blodig diaré i natt, og har kastet opp litt mandag/tirsdag. :( Hadde full oppsjekk hos veterinær idag, "bare" lett forhøyet CPR på 37 som er galt med henne som vi fant. Og en del luft i mage/tarm var synlig på røntgen, var rimelig tom ellers siden hun ikke ville ha kveldsmat i går kveld. Fant heldigvis igjen matlysten på morgenen idag så har fått i henne frokost og kjøpte med noe skånefôr fra dyrlegen, det var vist ikke sååå spennende, men en liten lunsj spiste hun etterhvert. Fikk også med oss noen medisiner, så håper jeg de virker frem til ny time på fredag for ny sjekk da. 
Akkurat nå synes hun synd på seg selv etter sedasjonen, men hun var kvikk og fin i allmenntilstanden før det heldigvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/16/2022 at 2:12 PM, Rufs said:

Av og til hører man om de mest utrolige ting hunde-eiere gjør (for vi gjør jo mye rart :innocent:) Og her er ett par ting jeg nettopp ble fortalt (så jeg vet ikke om det er helt sant)

1. En hundeeier var så lei av at en i nabolaget lot sin hund løpe løs rundt til tross for at hun ikke hadde kontroll over den. "Den er snill, vil bare leke" o.l. var svaret når andre hundeeiere bad henne få hunden under kontroll. Og det hjalp ikke å rope at min hund er aggressiv, eller den har lus o.l.

Til slutt tok en med seg hundelus i en liten oppbevaringsboks som vedkommende hadde fått gredd ut av pelsen til en hund som faktisk hadde hundelus. Gikk på tur der den viste at "villdyret" var, og drøsset lusene over  løs-hunden da den kom løpende. :geek:

2. Noen hundeeiere jukser for å få mer heder og ære på en av hundene sine, slik at den fremstår som bedre enn den faktisk er. Noe som kan være gunstig hvis hunden f.eks skal brukes i avl. Dette kan skje i alt hvor hunder vurderes som f.eks utstilling, LP, agility-konkurranser osv: Man stiller en langt penere/flinkere hund enn den som resultatene faktisk blir registrert på, slik at en f.eks en hund som går kl 3 i LP starter i LP kl 1 som en annen hund. De flotte resultater blir registrert på den bikkja de ikke har greid å få trent opp :thumbsdown: 

Den med lus høres litt vilt ut.

Men det andre tror jeg fullt og fast på. Og at de bytter hunder under HD for å få bedre svar, og dermed kan avle. Litt lettere før ID merking.

Siste dag med frihet, og det har trolig hele hundenorge fått med seg, for herregud det kryr av hunder uten kontroll i dag. Helt grei med løs hund, men ha et minimum av kontroll.

Idag var det tredje carprophen injeksjon, og jeg synes jeg merker forskjell:)

Lurte på om noen av dere har vært på Geilo, og hvordan er det nå i påska. Er det mulig å gå noe tur hvis en ikke kan gå på ski?? Og er det andre ting å gjøre der??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...