Gå til innhold
Hundesonen.no

Engelsk Setter / Engelsk Springer Spaniel (W)


Guest
 Share

Recommended Posts

vi er en aktiv og sporty familie på 4 med tanke på hund/valp i 2022/23. har kommet relativt lenge i prosessen og tror at engelsk springer spaniel (working/JT) kan være en god match. vi har også sett og vurdert engelsk setter. Men vi mangler erfaring og lurer på om noen her deler erfaringer / hovedforskjeller / behov mellom disse to (bare lest Internet osv). Jakt er ikke på boret men vi er glad i natur, fjel ++ og relativ aktiv gjeng 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor jakthundrase når dere ikke skal jakte? :)

For fjellturer, jogging og generelt friluftsliv er det mye kjekkere med hunder som enten løper/går rett fram (husky, polarhunder ol.) eller hunder som kan gå løse (retrievere, gjeterhunder). Settere, spaniels og andre jakthunder vingler over alt for å finne spor etter vilt som gjør at de hekter seg mye oftere fast i trær, busker og stein, de kan ha sterke instinkter på vilt som gjør at man må holde dem mye igjen (som er tungt i armer og kropp) og de stikker raskt av om man slipper dem løs. Sutrer og pistrer gjør mange av dem også hvis de syns fisking eller telting blir for kjedelig når det er masse fugl rett i nærheten. Det er mye unødvendig bry å ha raser med jaktinstinkt dersom man ikke skal bruke det på jakt.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt nysgjerrig på hvorfor dere har sett dere ut akkurat disse rasene? :) 

Engelsk setter har mye jaktinstinkt, og jeg ville styrt unna denne rasen når dere ikke tenker jakt.

Når det gjelder engelsk springer spaniel - hvorfor working/JT når dere ikke skal jakte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner noen som kjøpte engelsk setter på akkurat samme grunnlag, og de hadde nok ikke kjøpt rasen igjen. Kjempe snill og god hund, men han stikker av etter fugl eller dyr så fort han får sjansen ? og kommer ikke tilbake med det første. Har man en såpass aktiv rase så må man sørge for at dem får ordentlig utløp for energien gjevnlig og ofte, som med sykling, jogging osv, i tillegg til at man må ha kontroll rundt jaktinstinktet, noe som krever mye trening. 

Jeg hadde sett på en annen type rase som kan være med på mye, men ikke krever mye ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen engelske settere blir solgt når de er 1-2-3 år fordi de kanskje ikke hadde så mye jaktinnstinkt som man hadde håpet på og man kan få en grei, aktiv hund med liten radius. Forutenom det kan jeg ikke anbefale en jakthund til turgåing. Har selv en pointer, og er den løs så er den på jakt, noe som innebærer stor radius, og da kan man liksågodt gå tur uten hunden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/6/2022 at 8:23 AM, Guest skrev:

 har kommet relativt lenge i prosessen og tror at engelsk springer spaniel (working/JT) kan være en god match. vi har også sett og vurdert engelsk setter. 

Kan du utdype litt hvorfor dere vurderer de to rasene? Hva er det dere er ute etter i en hund, sånn foruten om at den skal være med på tur (størrelse, pelstype, skal den kunne trekke folk/pulk, gå løs, ikke ønskelig som jakt-vokt-lyd etc)?

 

Har ikke så mye kjennskap til working spaniel (men de er vel på lik linje med jakt-utgaven av retriever, sånn arbeidsmessig/kapasitet?), men tenker at så fremst en ikke skal drive aktivt med en type sport el jakt så er vel en vanlig utgave mer enn nok hund. 

Setter og andre stående fuglehunder vil jeg ikke anbefale som 'vanlig turhund'.  De avles aktivt som jakthund. Som flere har nevnt så har de fleste jaktinstinktet i behold, og vil gå ut i søk på egenhånd (og noen har veldig stor radius, så de går langt ut), selv om den ikke er jakt-trent. De vimser mye, på godt og vondt. Vorsteh har vel egne løpslinjer? Men selv de, og typen Greyster kan likevel stikke av for å jakte på egen hånd. 

Som @Smartingennevner, så kan en overta en fuglehund som ikke egner seg til jakt (det betyr ikke nødvendigvis at den kan gå løs eller ikke har instinkt, kan være at den ikke er trenbar til det arbeidet den skulle gjøre eller er skuddredd etc). Skulle jeg blitt eier av fuglehund igjen, så hadde det vært eneste option tenker jeg. Blir liksom feil å kjøpe valp av aktive jaktlinjer og så ikke bruke den til det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at om man ikke liker vimsingen, aktivitetsnivået og viltinteressen til stående fuglehunder, er ikke jakt(eller working) type av en støtende rase noe godt alternativ. Jaktspaniel er mer jakthunder enn sportshunder, de går gjerne med nesa i bakken og "vimser" (søker systematisk etter vilt), akkurat som en hver annen fuglehund i grunn, - og ganske ulikt retrievere.

On 3/6/2022 at 7:10 PM, Grønn said:

Vi har en vanlig springer spaniel, og den går stort sett løs på tur (i naturen, når det ikke er båndtvang) 

Hva står "JT" for ? Regner med W er for Working, er JT = jakt?

Riktig.

Dual ESS og working/jakt typen er veldig ulike hunder, sistnevnte har mye høyere aktivitetsnivå, søksinteresse og viltinteresse blant annet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...