Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder drepte sau. Kan kastrering dempe jakt og byttedrift? Trenger råd


Vimsedyret
 Share

Recommended Posts

Jeg og min familie er nå i en forferdelig vanskelig situasjon. Vi bor på landet og har selv sauer. Vi har en hvit gjeterhund på 11 mnd med et sterkt jakt, bytte og kampdrift. Vi har helt siden han var 8 uker introdusert han for dyrene på gården , men han har i motsetning til alle andre hunder vi har erfaring med en enorm lyst til å tygge på dem , noe vi selvfølgelig ikke har tillat ham å gjøre. Da han var valp hoppet han også opp på oss, tok tak i armen og holdt fast. De som eier broren hans kunne lage en pipelyd til valpen sin og så slutten hunden og slikket på dem. Dette prøvde vi også, men vår hund bet bare hardere og ble mørk i øynene og knurret. Vi løste det da ved at vi gikk bak en grind eller ut av rommet. Men dette er ikke problemet nå, han har sluttet å bite på oss for tre mnd siden, men det viser vel at hunden har en veldig sterk kamplyst...

Vi bestilte fra oppdretter en hund med lite jakt og byttedrift , men det ser ut til at vi har fått det motsatte...Da han var 6mnd gikk vi tur i utmarken. Han hadde fått ny sele, desverre viste det seg at denne ikke var stram nok og han kom seg ut av denne da han luktet sau. Han løpte avgårde og forsvant inn i vegetasjonen, vi løpte selvfølgelig etter og fant han tyggende på foten til en sau som lå på rygg. Dette var ikke vår sau. Heldigvis fikk vi løst situasjonen ved at vi kjøpte sauen og tok vare på den hjemme. Vi stelte sårene og fikk veterinærhjelp og sauen ble sydd. Desverre etter omfattende behandling måtte sauen avlives fordi såret grodde ikke som ønsket ( veterinær sa at hunden hadde spist for mye hud vekk). I høst kjøpte vi en omplasseringstispe på tre år som ble god venn med valpen vår. En nydelig jente med fantastisk gemytt...Sauene på gården vår er utegangssauer  og hundene har pleid å være løse på gården fordi sauene er bak gjerde. Så skjedde det en natt at det snødde helt ekstremt mye. Neste morgen gikk min mann ut og måtte måke fjøstaket. Hundene ble også med og var løse. Det vi ikke visste var at snøen hadde gjort det mulig at hundene kunne hoppe inn til sauene. Min mann fant begge hundene som satt og spiste på en av sauene som de hadde drept...

Dette er så grusomt trist. Det var en sau som betydde mye for oss som hadde vært et flaskelam som skulle få leve hele sitt liv på gården...Vi er også utrolig glade i hundene våre. Hannhunden er en svært god , smart og spesiell gutt. Følsom og førermyk...Spørsmålet er nå: Kan kastrering dempe hans sterke drifter?? Vi er livredde for at noe lignende skal skje igjen.  Det er veldig mange sauer og gårdsdyr her og kan aldri gå løs på gården vår med de sterke instinktene. Vi har snakket med en som driver med gjeterhunder og strømming. Han sa at aversjonsdressur vil ha ingen effekt på hunder som allerede har drept sau... Noen som har råd og erfaring? Bør vi omplassere hundene til et sted der det ikke er så mange gårdsdyr, eller kan kastrering dempe hans jakt,kamp og byttedrift. Hadde en drøm om at han kunne bli søkshund eller redningshund siden han har fantastiske søksegenskaper og vi har trent litt på rundering, noe han elsker... men er vel kanskje  ikke håp for det nå ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å prøve kastrering som en løsning kan være litt skummelt etter det jeg har hørt, hunden kan bli bedre eller værre, og jeg har heller ikke hørt om så mange som har gjort det pga slike tilfeller som dette. Jeg ville ha omplassert da dette er en hund som har fått smaken på det, og sjansen for at det skjer igjen er veldig stor. Det å måtte konstant passe på og alltid ha hunden i bånd kan jo være løsningen, men er jo ikke gøy dersom man helst ville hatt den løs. Det blir jo en vurdering om det er verdt det eller ikke, og hunden kan jo få det veldig bra hos noen andre også.

Håper det løser seg ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror absolutt ikke kastrering løser problemet i dette tilfellet. Her sitter det nok for dypt. Jeg ville vurdert omplassering. Men da er det jo super viktig at dere er ærlige om temperamentet på hunden og hva som har skjedd så dere finner eiere som passer til denne type hund. 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig med resten, kastrering og aversjonsdressur vil ikke fungere/hjelpe. Jeg skal være helt ærlig å si, hadde det vært min hund, så hadde jeg fått den avlivet. Med et så sterkt jaktinstinkt, som ikke bare søker opp og løper etter, men som også nedlegger og spiser byttet, hadde jeg ikke vært komfortabel med å la den være løs noen gang. Selv om den ble omplassert til et sted uten sau, så ville jeg vært redd for at den skulle 'ta' noe annet, være det seg annet buskap, hesteføll, rådyr el kjæledyr.

Men dette er bare min mening, og det er ikke for å såre eller fornærme. Håper virkelig og inderlig at dere finner en løsning, kjempetrist sak. Egenskaper kan være vanskelig å velge/velge bort når en skaffer seg hund. Har vært borti 'renavla' jakthunder som overhodet ikke har jaktinstinkt og selskapshunder som virkelig har teft og loser elg?‍♀️

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/1/2022 at 3:46 PM, Tallyho skrev:

Sier meg enig med resten, kastrering og aversjonsdressur vil ikke fungere/hjelpe. Jeg skal være helt ærlig å si, hadde det vært min hund, så hadde jeg fått den avlivet. Med et så sterkt jaktinstinkt, som ikke bare søker opp og løper etter, men som også nedlegger og spiser byttet, hadde jeg ikke vært komfortabel med å la den være løs noen gang. Selv om den ble omplassert til et sted uten sau, så ville jeg vært redd for at den skulle 'ta' noe annet, være det seg annet buskap, hesteføll, rådyr el kjæledyr.

Men dette er bare min mening, og det er ikke for å såre eller fornærme. Håper virkelig og inderlig at dere finner en løsning, kjempetrist sak. Egenskaper kan være vanskelig å velge/velge bort når en skaffer seg hund. Har vært borti 'renavla' jakthunder som overhodet ikke har jaktinstinkt og selskapshunder som virkelig har teft og loser elg?‍♀️

Den typen jaktinstinkt, som å nedfelle og drepe er jo noe som går igjen i flere raser. Diverse polarhunder, terriere og flere mynder ville gjort det samme. Jeg ville ikke automatisk tenkt avliving bare fordi en hund har sterkt jaktinstink. Men at bikkja må bli båndhund resten av sitt liv, det er klart. Hvis det ikke fungerer for TS, så bør han omplasseres til noen andre som kan få det til å fungere.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...