Gå til innhold
Hundesonen.no

Blandingshund og parring


LindaVMB
 Share

Recommended Posts

Jeg er ny her, og jeg lurer på en ting. Jeg har lagt ut tilbud på Facebook at hannhunden min kan "lånes" ut til parring. Nå er det noen som er interessert, og selvfølgelig jeg ta en helsesjekk på hunden min, og det skal hun og. Men hva er vanlig å ta i betaling for det, og hvor finner jeg en kontrakt? Det er greit å ha ting på stell syns jeg. Håper noen kan hjelpe meg. Det er jo en jungel der ute!!!

  • Sad 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at du ikke får noe svar er nok fordi planlagt blandingsavl generelt sett kan klassifiseres som useriøst. Især om man ikke har noe kjennskap til egen hunds helse ved foretatte screeningundersøkelser (HD/AD, patellasjekk, ultralyd av hjerte, øyelysing, DNA-tester ol. raseaktuelt) eller erfaring/kunnskap om hvordan en avlsprosess vanligvis går for seg, herunder paringsavtaler. 

Hannhundavgift avhenger normalt sett av hvilken rase man har, og eventuelle anbefalinger fra raseklubb. Iom. at dette er snakk om blandingshunder er det naturlig nok ingen anbefalinger å finne. De fleste raser har x% av valpepris for sprang + x% per levende valp etter x uker, noen raser har tradisjon av avgift er lik prisen av en valp (altså ingenting for sprang + levende valper). Om du googler paringsavtale vil flere alternativer, inkludert NKKs, komme opp. Til syvende og sist er det bare opp til deg og tispeeier hva dere avtaler og går med på dere mellom :)

 

Endret av maysofie
Skriveleifer
  • Like 6
  • Thanks 4
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei! Det vanligste er at pappa-hunden får en av valpene evt. inntekten av en valp. Om du har blandingshund og det dermed ikke finnes en rase-standard for hvilke helsesjekker du bør ta, så ta utgangspunkt i listen fra de ulike rasene hunden din er blandet fra, da burde det være godt dekket. Her kan en seriøs veterinær også hjelpe deg med å vurdere hva som er forsvarlig. Lykke til!   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Vibb said:

Hei! Det vanligste er at pappa-hunden får en av valpene evt. inntekten av en valp. Om du har blandingshund og det dermed ikke finnes en rase-standard for hvilke helsesjekker du bør ta, så ta utgangspunkt i listen fra de ulike rasene hunden din er blandet fra, da burde det være godt dekket. Her kan en seriøs veterinær også hjelpe deg med å vurdere hva som er forsvarlig. Lykke til!   

Eller altså - EIERNE av pappahunden får valp, men det skjønte du nok. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Vibb skrev:

Hei! Det vanligste er at pappa-hunden får en av valpene evt. inntekten av en valp. Om du har blandingshund og det dermed ikke finnes en rase-standard for hvilke helsesjekker du bør ta, så ta utgangspunkt i listen fra de ulike rasene hunden din er blandet fra, da burde det være godt dekket. Her kan en seriøs veterinær også hjelpe deg med å vurdere hva som er forsvarlig. Lykke til!   

Med mine raser (renrasede hunder) er det vanlig å betale for parring, og deretter for fødte levende valper (etter 3 uker)

Før i tiden stod det gjerne annonser hvor Fant vil bli pappa, og det koster ingenting. Kun en valp skulle de ha. Hvis valpen kan selges for 25 000 kr, så er det en helt utrolig høy pris for en parring. Og hvis det bare blir født en valp, så sitter tispeeiere med ingenting igjen for alt det arbeidet de har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn har heldigvis og endelig forbudt slike annonser på sin side. Har TS gjort seg opp noen tanker om hvorfor de gjorde det? 
 

Det fødes allerede ALT for mange hvalper allerede, svært mange flere enn det finnes egnede eiere til. Hvorfor vil TS bidra til ennå flere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/29/2022 at 12:37 PM, QUEST skrev:

Finn har heldigvis og endelig forbudt slike annonser på sin side. Har TS gjort seg opp noen tanker om hvorfor de gjorde det? 
 

Det fødes allerede ALT for mange hvalper allerede, svært mange flere enn det finnes egnede eiere til. Hvorfor vil TS bidra til ennå flere? 

It `s all about the money....

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...