Gå til innhold
Hundesonen.no

Rottweiler, Staff, eng bulldog mix


SellSteff
 Share

Recommended Posts

Hei. Jeg har fått tilbud om å kjøpe en omplasseringshund på 8 måneder. Dette er en mix av rottweiler, staffordshire bullterrier og engelsk bulldog. Er det noen som har erfaringer fra denne mixen eller lignende mix? Hvis jeg går for denne blir det min første hund så andre tips mottaes også med takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på individet. Jeg ville møtt hunden, sett åssen den var i daglige situasjoner og på tur. Er hunden trygg og sosial og hyggelig så ville jeg vurdert det. Hvis du er førstegangs eier så ville jeg meldt meg på kurs hvis du velger å kjøpe hunden. Det er nok en blanding som krever en del mosjon, mental stimuli og klare grenser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn generelt sett så ville jeg holdt meg langt unna alle blandinger som har Staff i seg. Ikke for at det er noe galt med Staff i seg selv, men fordi Staff-blandinger strengt tatt er rettsløse.

Pitbull og Amstaff er ulovlige i Norge, men det er også ulovlig med blandinger som har disse rasene i seg. Siden blandinger ikke har stamtavler så blir de dømt på utseende. En Staff ser ut som en liten Amstaff, og derfor vil alle blandinger med Staff i seg ha en viss risiko for å bli tatt for å være ulovlig blanding. Når du i tillegg slenger inn en stor rase som Rottweiler i blandingen, så øker det risikoen ytterligere.

Dersom den blandingen du nevnte er noe som appellerer til deg, så kan du jo lese deg opp om Staffen som rase. Jeg anbefaler alltid å kjøpe rasehund. Da har du mye større sjanse for å få en hund som passer til deg og ditt liv, og du kan kjøpe fra oppdrettere som helsetester avlsdyrene.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pingeling skrev:

Sånn generelt sett så ville jeg holdt meg langt unna alle blandinger som har Staff i seg. Ikke for at det er noe galt med Staff i seg selv, men fordi Staff-blandinger strengt tatt er rettsløse.

Pitbull og Amstaff er ulovlige i Norge, men det er også ulovlig med blandinger som har disse rasene i seg. Siden blandinger ikke har stamtavler så blir de dømt på utseende. En Staff ser ut som en liten Amstaff, og derfor vil alle blandinger med Staff i seg ha en viss risiko for å bli tatt for å være ulovlig blanding. Når du i tillegg slenger inn en stor rase som Rottweiler i blandingen, så øker det risikoen ytterligere.

Dersom den blandingen du nevnte er noe som appellerer til deg, så kan du jo lese deg opp om Staffen som rase. Jeg anbefaler alltid å kjøpe rasehund. Da har du mye større sjanse for å få en hund som passer til deg og ditt liv, og du kan kjøpe fra oppdrettere som helsetester avlsdyrene.

Samme gjelder blandinger med amerikansk bulldog. Fatter ikke at folk tar sjansen. Det var en periode jeg kjørte med stamtavla til Alvin i bilen fordi jeg var redd for å bli anklaga for å ha en ulovlig hund "overalt" jeg gikk.. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Mentha said:

Samme gjelder blandinger med amerikansk bulldog. Fatter ikke at folk tar sjansen. Det var en periode jeg kjørte med stamtavla til Alvin i bilen fordi jeg var redd for å bli anklaga for å ha en ulovlig hund "overalt" jeg gikk.. 

Ja, en muskuløs, korthåret hund med bred skalle og kraftig bygning er skummelt å ha uten dokumentasjon. Jeg hadde blitt redd hver gang noen ikke likte meg, hunden min eller hunder generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hadde en sånn for en stund siden.der gikk du glipp av en mix som ville overrasket deg .tl det positive altså. en av de letteste racene å dressere,tar ting nesten på sparket.veldig spesiell hund.Det vet de fleste amstaff eiere.Blandingen med rottweiler tar vekk mye av det aggressive,men min hadde en tendens til å bite fremmede som kom bort til den  når den sto fastbindet utenfor butikk og sånn,men det er det mange andre raser og som kan finne på.så måtte passe på det.men de er så spesielle og kommer til å overraske,som ingen andre raser bare  man blir kjent  med de.det er min erfaring:) og så må det nevnes det de virkelig er best på : de beskytter og passer godt på hjemme og er SPESIELL.Finner seg i alt eieren gjør med ho.Her sittende og blir kledd ut,helt stille og tolmodig.

Spoiler

 

 

number 1.jpg

Endret av tkj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...