Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjengen i byen


Sprettballen
 Share

Recommended Posts

Hei, og takk for sist. I følge profilen min har jeg ikke vært spesielt aktiv på sonen siden 2019. På de årene har det skjedd litt ting på hundefronten. Noen har falt fra, noen har kommet til og noen er her fortsatt. Blitz, the queen, blir 7 år i april. Lever livets late dager som kosehund og sengevarmer. Får tur når hun har lyst, og når hun ikke har lyst så får hun som regel slippe. Hvert fall hvis været er skikkelig surt. Tiden har gått så fort! Oscar, bonus hunden jeg fikk med på kjøpet med mannen min blir 6 år i mai og i fjor sommer hentet jeg meg en BC-valp.

Hilsen "skal aldri ha BC". Mannen hadde så lyst på BC og jeg trengte en pause fra schäfer, så da ble det sånn. Så en dag i juni hentet jeg hjem prikkekållien fra en bonde i Haugesund området. Han skal bli agilityhund når han blir stor! Han er altså den enkleste sjelen jeg har hatt. Ganske blånn også. Deilig med en hund som bare funker og sklir gjennom. Selv nå når han har oppdaget både tisper og hormonene flyr rundt i den unge kroppen, er han likevel en enkel fyr. Myk, kosete og akkurat passe selvstendig. Etter et par runder med hunder som har trengt mye tilrettelegging både hjemme og ute, er det utrolig deilig å ha en gjeng som funker sammen både hjemme og på tur. 

I fjor sommer giftet jeg meg med min mann og for et par uker siden flyttet vi inn enebolig med stor hage! Som vi skal i gang med å pusse opp. Heldigvis aner jeg ikke hva vi har begitt oss ut på ?

271072594_10228075031163589_4358995022504845223_n.thumb.jpg.518269ca194638e8c5d4fce341e015cb.jpg

271758169_10228152496540175_5383852126052197291_n.thumb.jpg.f463f5a1f327ece3b3676ca8eb2136a1.jpg

190435885_10226714346627326_8923166689049210264_n.thumb.jpg.08c153d83c58cdae96ef936d7fac466f.jpg

 

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, LinL skrev:

Det er en vanvittig god følelse, å ha et "vanlig" hundehold uten å måtte tilrettelegge livet eller planlegge "ihjel" den minste utfart. Unner deg det :) 

Takk ?

Ja, etter å først hatt en kjemperedd hund som plutselig kunne glefse etter folk, avløst av en hund som ikke gikk overens med de to andre i hus, og som i praksis betydde at vi hadde huset delt i to i 1,5 år. Aggressiv mot andre hunder, så var alltid litt redd et skulle komme løse hunder bort til oss. Sistnevnte gikk også i jakt på ting i bevegelse som sykler, joggere og løpende barn. Helt umulig å unngå når man bor i byen. Og ikke minst farlig. Så det å bare ha vanlige hunder, med vanlige utfordringer nå er bare utrolig deilig. Mannen mista nesten hele hundeinteressen og var litt sånn at, hvis det skal være sånn å ha hund, så gidder han ikke hund. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Sprettballen said:

Takk ?

Ja, etter å først hatt en kjemperedd hund som plutselig kunne glefse etter folk, avløst av en hund som ikke gikk overens med de to andre i hus, og som i praksis betydde at vi hadde huset delt i to i 1,5 år. Aggressiv mot andre hunder, så var alltid litt redd et skulle komme løse hunder bort til oss. Sistnevnte gikk også i jakt på ting i bevegelse som sykler, joggere og løpende barn. Helt umulig å unngå når man bor i byen. Og ikke minst farlig. Så det å bare ha vanlige hunder, med vanlige utfordringer nå er bare utrolig deilig. Mannen mista nesten hele hundeinteressen og var litt sånn at, hvis det skal være sånn å ha hund, så gidder han ikke hund. 

Det skjønner jeg godt. Har "bare" hatt en hund jeg ikke kunne stole på, etter det har jeg lovet meg selv å aldri ha det slikt lengre. Det er vel lettere sagt enn gjort, for man blir så utrolig glad i de teite bikkjene ❤️ 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vi har startet på et ukeskurs i styrketrening denne uken. Det er så deilig når den typen kurs faktisk passer! Som turnusarbeider er det sjeldent jeg kan være med på slike kurs, da jeg jobber til alle døgnets tider. Pga. jeg tidligere holdt kurs i en hundeskole, fikk jeg tilrettelagt at jeg alltid har fri tirsdagskvelder. Nå har jeg en pause fra å holde kurs, så når er tirsdagskveldene bare fri, så da passet det supert å kurse seg selv :D Styrketrening er jo gjerne noe man ikke kan gjøre masse av på en gang, og hvert fall ikke på ung hund, så fint med kurs bare en gang i uken. 

Switch skal bli agilityhund når han blir stor, så fokus på styrke i hele kroppen er viktig for både skadeforebygging og for at han skal være fysisk i stand til å gjøre det jeg ber han om på banen. Styrketrening hos hund er noe jeg ikke har så dypt kunnskap om. Jeg har også vært skånet fra å ha særlig mye hunder som har skader/plager i kroppen, så vi har ikke jobbet så mye med sånt. 

Nå har vi fått et eget treningsopplegg til egen hund vi skal følge mellom kurskveldene og en flott liste over øvelser som styrker og trener diverse deler av kroppen. Gleder meg til å gå i gang! 

Vi har heldigvis jobbet med rygging opp på objekter, pods, vekslinger mellom sitt/dekk/stå, så vi har et greit utgangspunkt for øvelsene. Han er litt sensitiv på håndtering og bevegelige underlag, så nå får vi en gylden mulighet til å jobbe mer på dette! Han har en tendens til å bare falle sammen på gulvet hvis han mener du tvinger ? Uvant å jobbe med hunder som har utfordringer i den enden av skalaen. Han er søt da.

20220304_192641.thumb.jpg.4cca2c8dfa46d7e379d9a57aa8ae885a.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I dag var vi sultne og slitne etter jobb, så vi satte oss i bilen og kjørte til stranda med hundene. Vi var skikkelig heldig, og hadde den nesten helt for oss selv. Det er så utrolig deilig. Switch begynte å være alene hjemme hele arbeidsdager i begynnelsen av februar, og selv om det ikke er veldig ofte han må det, så er han ganske proppa med energi de dagene han har vært alene så mange timer. Da har han jo ligget på lading ganske mye lenger enn han er vant med. Så når man er slitne i hodet etter en lang dag på jobb, så vil jeg heller utsette middagen, enn å ha understimulert og klar for action BC fykende rundt beina. 

Fordelen med stranda, er at hundene gjør sin egen greie og det krever veldig lite av oss tobeinte. Oscar håper i det lengste han får ferten av noe vilt, eller kanskje en sau? (derfor er han i langline alltid), Blitz veksler mellom å tigge mat av meg og å få noen korte zoomies (til Switch sin store begeistring) og Switch bruker mesteparten av energien sin på å gjete Blitz, enda hun ikke bryr seg. Når Blitz da løper, så er ikke hans mål å jage og ta igjen, neida, han skal løpe foran og stoppe henne med å stirre på henne. Og det er ganske vanskelig, for whipsen løper ganske fort. Enda hun har blitt latere på sine voksne dager, og ikke gidder å gi full gass lenger. Og selv om whippeten ikke akkurat føyer seg slik en sau ville gjort, så får det duge enn så lenge når man ble byhund og ikke gårdshund. 

Håper bare han på sikt vil bruke den farten han har etter Blitz også på agilitybanen ?

Det har vasket opp et stilig tre på stranda, som gjør seg å ta bilder på. Blitz ser alltid ut som du har truet henne, men hun hopper villig opp for en godbit. Hun bare synes det er teit å bli bedt om å "bli" ?

 

20220321_162002.jpg

20220321_162007.jpg

20220321_162147(0).jpg

  • Like 2
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Switch har gått sin første bane! En enkel bane, uten for mye krappe svinger og med lave hopp. Rett og slett fordi han er så ung enda. Jeg hadde egentlig tenkt å vente helt med banetrening til han er blitt 1 år, men når jeg ble invitert med og så var det vanskelig å si nei. Jeg har ikke trent på bane nå på over et år, så kjente selv jeg var gira! 

Jeg synes det er utrolig kjekt å se at den grunntreningen vi har gjort sitter så godt som den gjør! Vi har jobbet med tunnel og hopp, men da i rette linjer. Så utrolig kult å se at han skjønner hva greia er, og at han har fult fokus på hinderne og ikke ser på meg. Og så pingla jeg ut og tok bakbytter, selv om jeg i ettertid ser at jeg hadde mer enn nok tid til å kjøre framforbytter ? 

Jeg er også ganske glad for at han ikke løper så himla fort. Farten håper jeg kommer med tiden, men pr. nå passer det meg ypperlig at han ikke springer fortere. Det er vanskelig nok å henge med i denne farten når man ikke er så dreven i gamet. Han er skikkelig god på å følge kroppspråket mitt, og er såpass lav i stress når han går, at han tar seg tid til å høre etter. Skikkelig kjekk hund å lære agility sammen med ?

I helga skal vi på kurs hos Go agility. Gleder meg masse til påfyll av inspirasjon!

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgen har vi vært på agilitykurs hos Go Agility i Drangedal. Go Agility med Kine i spissen startet her i Stavanger, men nå har hun og kona kjøpt gård og bygget flott agilityhall i Drangedal. Kurset er arrangert gjennom Siddis hundeskole, der jeg jobber som instruktør og vi var flere instruktører og medhjelpere som deltok på kurset. Det var så kjekt å nerde agility og få tips og tilbakemeldinger på hva vi har fått til så langt.

Vi fikk masse skryt for at Switch, på tross av sin unge alder, har supert fokus, lett å føre og en utrolig god kroppskontroll. Det er lite "armer og bein" på han. Selv om han er ung. Nå blir det å jobbe mer momenter og kanskje legge banetreningen litt på pause. Rett og slett fordi han allerede begynner å få en sånn fart at jeg har problemer med å holde følge med han ? Han trenger også etter hvert å jobbe opp litt høyde på hinder, og det må vi vente med til han er litt eldre. 

Vi har bestilt hopphinder og to tunneler til å ha i hagen her hjemme, så håper vi får jobbet litt mer grunntrening og pirk her hjemme i løpet av sommeren. 

Switch imponerte også stort med at han på denne turen har delt hytte med 4 andre hunder, noen kjente og noen ukjente for han. Det gikk veldig fint. Til og med sovet på samme rom som en annen hund. Utrolig deilig at han har en så fin avknapp. Selv om han må minnes på at den finnes innimellom ?

Noen klipp fra helgas økter. Både jeg og Switch er litt øm og stiv i kroppen etter helgas spurter. Godt jeg er langbeint ? Jeg er faktisk ganske gangsperr enda, haha

 

Det var høner på gården, og selv om hanen var litt sur, så var de veldig spennende. Switch lurte på om det var lov å gjete de. Når det ikke var lov, nøyde han seg med å sitte og se på de. Leeenge.

20220402_144448.thumb.jpg.4a216dc72b2482dad60debee853bff81.jpg

 

På lørdagen gikk vi en lite topptur før vi dro tilbake til hytta. Her er gjengen Switch bodde sammen med. Minus den sorte og hvite BCen, han er Kine sin Go :) 

20220402_160533(0).thumb.jpg.337c829bca928bba16c7d39c3f151d6e.jpg

Og så noen poseringsbilder, fordi han er så pen ?
20220402_161302.thumb.jpg.0e07ff3a1e14f721d48e39504a2b80d4.jpg

20220402_161504.thumb.jpg.9b19103a8f33a82969cc0edeb9ff251b.jpg

Blitz og Oscar var på ferie hos svigermor, som ble operert for nyrestein på torsdagen. Denne turen har vært planlagt lenge, og operasjonen har vært flytta på flere ganger de siste mndene. Så det var jo typisk at den endte opp like før vi skulle reise. Men vi ordna med noen som kunne ta Oscar på en god tur på lørdagen, vi lot de frese fra seg før vi dro på fredagen og på søndagen kom vi hjem. Blitz er en bedagelig sjel, så ei helg der hun bare ligger på fanget eller i solsteiken er helt OK for henne. Hun er ikke så nøye på det. Hun fylte forresten 7 år på søndag, så hun begynner å bli en voksen dame og hun er glad i det komfortable og late liv :P 

Hurra for Blitz! ? Verdens beste whips og husets ubestridte dronning. 
I01A8111.thumb.jpg.0361443cf3dcb27f907864a87ac13426.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

På onsdag som var ble Switch 1 år, tiden har gått så fort! Blir bare mer og mer glad i den hunden som tiden går. Han er så søt og god og snill. Selv når hormonene raser og alt han bryr seg om på tur er hvem som har tisset, hvor de kan ha gått og om det kanskje var en tispe? ? Noen ganger er det akkurat som om hormontåka letter litt, og da anerkjenner han at det finnes en eier i andre ende av båndet og at denne har bacon ost. 

Han har for øvrig tatt kos til et nytt nivå for oss. Jeg trodde Blitz var kosete. Hun som aller helst hadde krøpet inni deg om hun hadde sjansen. Jeg har nesten alltid en whippet på fanget når jeg sitter i sofaen. Enten oppå meg eller under teppet og noen ganger i armkroken. Men Switch? Han er en skikkelig klemmehund. Han skal sitte panne mot panne, ligge med hodet i halsgropa og når du står oppreist så legger han labbene rundt livet på deg og holder deg fast mens han legger hodet langs magen. Han synes også det er helt innafor at vilt fremmede mennesker gir han klem. Selv Blitz synes det er over intimitetsgrensa og hennes grense eksisterer knapt. 

Ellers så ser jeg gradvis litt "BC-tendenser" hos han. Han er autist og det blir mer og mer tydelig. Han har en klar formening om hvordan andre hunder skal oppføre seg, og det har han vist i flere måneder allerede. Man kan godt leke og ha det kjekt, men han synes det er viktig med pauser og han blir sur hvis de andre blir for pågående. Han er den første hunden jeg har hatt som fra ganske tidlig alder har kunnet lekt med hunder som er mye mindre enn seg, fordi han er så høflig og forsiktig. Han kan løpe bånn gass, men passer seg veldig for å løpe på eller i. 

Han har også ressursforsvar for meg mot andre hunder. I det siste har han prøvd seg mot husets andre hunder også. Da har han fått grei beskjed om å finne seg et annet sted å være. En ting er mot fremmede hunder, men innenfor husets fire vegger får han ikke holde på sånn. Det tok han rimelig greit. Så litt snurt ut bare ? 

Han har også vært utrolig frekk rundt dette å stjele tyggebein. De andre hundene har til nå tillatt en del, og det har ført til at vi tobeinte har måttet følge ganske nøye med når de får tyggebein. Men for etpar mnd. siden prøvde han å ta et griseøre ut av munnen på Blitz, og da ble pinnen riktig så sur og plasserte skapet akkurat der hun ville ha det. Han har ikke prøvd å stjele fra henne etter det.

Oscar han trukket seg og ikke turt å hevde seg selv inntil for en ukes tid siden. Da fikk han nok og de hadde en kortvarig diskusjon som Oscar vant og vi backa han opp. I en halvtimes tid etterpå gikk begge gutta å dempa hverandre, ingen av de syntes den diskusjonen var så grei likevel. Så nå har jammen prikkekållien lært litt om hva som er mitt og ditt. Endelig. (nå skal det sies at verken Blitz eller Oscar har noe overdrevent ressursforsvar, så jeg syntes det var litt greit at de fikk avklart det seg i mellom alle tre). 

Nå som gutten er blitt 12 mnd. så har jeg bestilt time for røntgen av HD, AD og rygg. Veldig spent på resultatet der. Han skal også øyelyses, men jeg hadde tenkt å jobbe litt rundt håndtering på den biten først. Jeg mistenker at han vil synes at øyelysing er fryktelig unødvendig ?

1765433205_279777077_10228774588252079_3900186568882147179_n(1).thumb.jpg.8eb9d63c7194c875a52e749288e0d13f.jpg

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da det viste seg at jeg ville få en valp med blå øyne, begynte jeg å søke rundt på nett for å se om det var noen åpenbare ulemper med hunder med blå øyne. Jeg kunne ikke finne noe særlig informasjon som tilsa at hunder med blå øyne klarer seg så mye dårligere enn de med brune, men at de kunne være mer lyssensitive. Jeg har selv blå øyne, så det kjenner jeg til. Ut det fant jeg igrunnen mer informasjon knyttet til dette med dobbel merle og helserisiko knyttet til dette. 

Da jeg fikk Switch, var det en annen BC eier som kommenterte at Switch myset en del i solen, og at det kunne være lurt med solbriller til han etter hvert. Jeg har etterhvert lagt merke til at han har noen utfordringer knyttet til lys/mørke (disse var tydeligst da han var valp) med at han f.eks. ikke så sving i tunnelen hvis det var sterk sol ute, så da løp han rett i veggen. Jeg oppdaget også at hvis jeg hadde oransj kjegle på rødt underlag, så kunne han ikke se kjeglen. Det oppdaget jeg helt tilfeldig på et kurs jeg gikk. Da jeg bytta ut kjegla med en gul en, så var det ingen problem. 

Jeg bestemte meg derfor for å kjøpe solbriller til han når han ble ish utvokst, og jeg var utrolig spent på tilvenningen! Switch synes det meste av håndtering er unødvendig og han mener veldig fort at jeg tvinger og da går han helt i lås. Så fokus på håndtering har vi hatt hele tiden. 

Første gang jeg tok fram brillene, så han på de som om det var et tortur redskap og nektet å komme i nærheten av de. Jeg tenkte at dette kom til å ta tid ? Med litt shaping og ren sladretrening så kunne han snuse på de, og med litt mer forsiktig tilvenning der han hele tiden hadde anledning til å trekke seg unna, så gikk det faktisk ganske fort. Fra han aksepterte at brille ble klipset på, trente vi ca. en uke med korte økter hver dag med brillene på inne (med klart glass i), deretter en kort 15 min tur i nabolaget og etter det har vi brukt de ved behov. Nå går han løs på fjelltur med de på og gjør ingen mine til å ta de av. Det virker ikke som han merker at de er på lenger. Et pluss er at han får en del oppmerksomhet av type "har aldri sett en hund med solbriller før" og han ser ganske stilig ut om jeg får si det selv.

Fra dagens fjelltur: 

280455354_705939060649158_1267212838563536805_n.thumb.jpg.96b5d302a1b3f8827a14cb4dc36b694f.jpg
 

280091379_544810357095756_3535795610532449074_n.thumb.jpg.497de05c70e7665c188efa662b269921.jpg

 

Endret av Sprettballen
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Switch har blitt røntget, og resultatet ble så fritt som det går an å bli :D A på hofter, 0 på albuer og rygg u.a. Deilig å vite at vi kan gå i gang med litt mer belastning både i hverdagen og på trening uten å ta noen ekstra hensyn (utover det man tar pga. alder). Det er første gang jeg har røntg så raskt etter ett-årsdagen, men jeg tenkte at på en såpass "liten" stor hund, så var det ikke så farlig. 

Ellers merkes det at det er varmere i været og at kveldene er lysere. Det blir mer tid til trening, tur og kos ute. Vi benytter hagen aktivt, hundene leker og herjer og jeg har pakket fram cavalettiutstyret jeg bestilte meg i vinter etter at vi deltok på cavaletti-kurs. Lenge leve impulsiviteten ? 

Etter to gode økter med cavaletti på Blitz, takket hun for seg og mente vi hadde gjort nok den dagen. Så da vi gikk tur senere gikk hun bare å vimset en meter halvannen unna meg og syntes egentlig vi bare kunne gått tilbake til bilen. Hun har altså blitt så lat på sine voksne dager ? Ja, eller trening synes hun har blitt kjempegøy og det er skikkelig vanskelig å vente på tur. Så hun blir ganske sliten mentalt av treningen, når hun i tillegg til å jobbe selv også må jobbe med impulskontroll når det ikke er hennes tur. Oscar er den mest utfordrende å trene. Han går så fort opp i frustrasjon og stress. Så oppgaven må være enkel nok til at han ikke blir frustrert, og kontrollert nok til at han ikke går opp i stress. Begge deler ender i bjeffing nemlig ? Switch er bare enkel og grei. Han venter stort sett på tur (viktig å lade batteriene når man har sjansen) og han gjør som han får beskjed om.

Vel er Switch utrolig trivelig å trene med, men han har også helt siden han var liten vært utrolig flink til å lese andre hunder. Han har fra naturens side et veldig ydmykt språk og er veldig opptatt av at andre skal synes han er grei. Så han har fått lov til å gå sammen med mindre hunder, små valper og har blitt brukt som sosialiseringshund på to valpekull fordi han er såpass forsiktig som han er. Er valpen aktiv og trygg, så gir han gass men er den forsiktig og redd så er han rolig, gjør seg liten og gjør det han kan for å vise at han er trygg å hilse på. Og da blir jo mammahjertet litt rørt da. Som da en liten valp på bare 1 kg. kom innom oss fordi den trengte sosialisering på trygge hunder, da den var så redd, så redd for både folk og hunder. Og den går fra å bjeffe og gjemme seg til å invitere Switch med på lek i løpet av en 10-15 minutters tid. Se så søte sammen ❤️ 

Ellers har jeg hatt med meg Blitz på frisbeegolf. Det er mannen sin aktivitet og jeg synes det er greit å bli med av og til. Og så synes jeg det er praktisk å benytte anledningen til å lufte hund i samme slengen. Hvert fall Blitz, som er rimelig enkel og grei å ha med å gjøre. Jeg syntes hvert fall å huske at hun var rimelig uproblematisk å ha med sist jeg prøvde. Jeg hadde riktignok glemt at mannen min hadde kasta en del frisbee med Blitz i fjor sommer og at hun nå hadde gått fra "bryr seg ikke" til "DEN kan jeg hente! ?‍♀️" Så da først frisbee'en ble kasta, kasta også Blitz seg fram i båndet og slapp et halvhysterisk hylebjeff for å si i fra om at "SITTER. FAST!". Så det ble noe mindre bedagelig enn jeg hadde sett for meg. Men whippeten har på sine eldre dager blitt veldig grei å ha løs. Hun går ikke bort til folk, ikke til hunder og hun gjør sin greie. Og det var visst greiere å bli bedt om å la være å hente frisbee når hun bar løs enn i bånd. Når hun bare kom over det første sjokket over at hun ikke skulle hjelpe til, så fant hun ut at hun egentlig bare syntes det var vanskelig å ikke løpe etter frisbee'ene jeg kasta. De andre fikk være i fred. De gangene hun ikke greide å styre seg, løp hun ut, henta og bare fint inn uten å tygge (og så fikk vi ha en av de ikke-så-redd-for-frisbee'ene, just in case).

283352242_10228879188547021_7104338981886864308_n.thumb.jpg.9e4b0e9d7ce753bcd033b622f48ff39e.jpg

283024529_10228879188467019_5001706166450982447_n.thumb.jpg.1482a1dd8dfe9c52c5970c564f9f4b3b.jpg

Endret av Sprettballen
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg pakket fram kameraet, som jeg ikke har brukt siden jul, og tok noen bilder i hagen hjemme. Den har blitt så fin nå som alt spirer og gror! Det har vært så gøy å se alt som har kommet opp og de fine fargene over alt (selv om det ikke syns på bildene her) som titter fram her og der. Vi flytta jo inn i januar, så vi var veldig spente på hagen. En god del av plantene forsvinner når vi skal drenere rundt huset på sikt, og så skal vi anlegge agilitybane, så da ryker nok litt trær som står i veien og sånt. Så vi nyter å ha en "gartnerhage" så lenge vi har den :) Hundene stortrives med å endelig har en hage som er stor nok til at det faktisk går an å frese i fra seg og ha jage-leken! 

Blitz var litt dårlig i magen i dag og ikke helt i storform, så hun gadd å leke litt i starten, og så gikk hun rundt og spiste gress i stedet for. Så derav mest bilder av Switch. Jeg prøvde å stille opp Blitz til noen bilder også, men hun så ut som jeg trua med bank, så de gadd jeg ikke redigere ?

I01A8399.thumb.jpg.e92ef665c16fb440c25833df3bf79b70.jpg

 

De to neste bildene synes jeg er ganske festlige. Switch som sniiiiker seg innpå Blitz i sneglegange, akkurat som om hun ikke ser han og så bare BAM! lekestilling ?

I01A8452.thumb.jpg.db053afab04760fbcabcae38349c577f.jpg

I01A8453.thumb.jpg.b5e84e0eeeef4f7ef03b804e63d50612.jpg

Blomsterpotter kan brukes både til hopphinder og til å løpe rundt :D
I01A8531.thumb.jpg.22185ee2708293595e41a07f1a7ca55a.jpg

I01A8536.thumb.jpg.d06b7f931158d8963108eeb7090df65d.jpg

Ble ganske fornøyd med dette bildet. Syntes bakgrunnen gjorde seg!
I01A8578.thumb.jpg.d5b19d859ce11a4db0c61ffb8c18f483.jpg

Vi har trent på å komme mellom beina en del, som startrutine i agility. Så når smetter han mellom beina til alle tider når han tigger om oppmerksomhet og trening. Her ser man at han ikke har 100% blå øyne. Det ene øye har noen brune pigmentflekker. De har kommet gradvis mer og mer fram siden han var valp. 

I01A8582.thumb.jpg.4ee21a3f4d4239ebfbed1fbe65db663b.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Sommerferie! Ja, eller, vi har hatt sommerferie. Nå er vi ferdig og tilbake på jobb igjen. Men altså, så digg med fri! I ferien har vi vært på ferie i Canada i to uker. Vi reiste dit for å besøke mannen sin eldre tante. Vi reiste til nasjonalparken Banff og fikk se de flotte fjellene i Rocky mountains! Neste gang vi skal dit, håper jeg å få mer tid i Banff slik at vi kan få noen skikkelige naturopplevelser til fots i fjellene der. 

292502594_393169766011454_5570690747528202778_n.thumb.jpg.08663d2df8a99d9206bdb2ad46c2f1be.jpg

292778804_568172194786107_2251623971558918451_n.thumb.jpg.934876386c052665ae18bef20a513051.jpg

Hundene var på ferie hos hver sin hundepasser. Vi fikk noen overraskelser, både positive og mindre positive ved å sette hundene bort i to uker til andre. Noe vi aldri har gjort før! De har blitt passet av andre, men aldri så lenge om gangen. Blitz er en enkel sjel, og hun oppførte seg ganske som forventet hos sin hundepasser. Switch overrasket med å være en ganske grei gutt. Altså, greiere enn man vanligvis forventer av en 1 år gammel unghund. Oscar ble passet av en barnefamilie, og det fungerte heller dårlig. Han tålte ikke uforutsigbarheten og travelheten en barnefamilie innebærer og ble veldig stresset. Så de gjorde det beste utav det, han ble kjørt hjem til oss og fikk seg pauser der med jevne mellomrom. Jeg er ganske sikker på at familien var rimelig glad når de kunne levere han fra seg igjen ? Såpass kjipt var det, at de bestemte seg for å ikke få en hund nr. 2 likevel. Ups! ?

Blitz og Switch var sammen siste døgnet før vi kom hjem, da Blitz sin hundepasser skulle reise på ferie selv. Så vi fikk de levert, ferdig tura og slitne. Blitz var litt furt fordi hun syntes det var for lang tur. Hun synes en time er nok ? Noen timer etter vi kom hjem fikk vi plutselig en feriegjest selv. Hun som passet Blitz fikk beskjed av sine hundepassere at det hadde skjært seg mellom hennes hund og passer sine hunder. Så han måtte litt akutt flyttes. Vi hadde han derfor fra søndags kveld til onsdags morgen, for da skulle jeg kjøre til Oslo med søsteren min for å hente flyttelass. Og mannen min synes egentlig tre hunder er for mye, så han nekta å sitte med en hund nr.4 igjen hjemme når jeg reiste ? Men det gikk greit. Mellompuddelen Bobby er god venn med våre hunder, så det var ingen problem. Ser man forbi at han er helt insane på å stjele mat og at han plukker ting som ikke er mat, bare for å tygge det i stykker, så var han en grei fyr å ha i hus.

291869186_1376838872821021_4932292302443903436_n.thumb.jpg.e5744b06f9f82f258ad770e3e77635c0.jpg

291091466_359234496339344_3793800264401753389_n.thumb.jpg.022099c6d001ec64ace6dc351b160c96.jpg

Når man driver og kjører mye flyttelass og har hjulpet folk med å frakte div. siden vi har stor bil, har vi bare giddet å putte i det ene dobbeltburet. Meeen det ble litt i trangeste laget med 3 småhunder i ett bur, så vi bytta på å la Bobby og Oscar kjøre shotgun :P
292205749_406916474791841_1704899158953670199_n.thumb.jpg.1423643acf4d1d082285c5d46d145f98.jpg

En av fordelene med å ha en puddel på besøk som i perioder leter etter ting å ødelegge for egen underholdning, er at vi fikk rydda bort alt som hadde falt under sofaen. Han krøp under, henta fram diverse søppel, kong, baller, gummibein osv. og så fikk jeg bytta de til meg før han rakk å ødelegge ?

291587605_5423895427675496_2151596380688511207_n.thumb.jpg.1ee67819ae8cd445d9d13e5239592b9e.jpg

På vei fra Oslo fikk jeg hentet meg slalåm og hopphinder, og da vi kom hjem fikk jeg hentemelding på tunnelene jeg bestilte i vår :D 
292680051_1344017266122102_5730323665380815943_n.thumb.jpg.72e75cc6b18f3aebbf737cc7cb587be0.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...