Gå til innhold
Hundesonen.no

Avlsforbud mot engelsk bulldog og cavalier i Norge


Recommended Posts

1 hour ago, Pingeling said:

 

Forskjellen er at rasene Amstaff, Pitbull og blandinger er forbudt å eie, og papirløse hunder kan bli avlivet for å ligne på disse. Men jo, folk har absolutt skaffet seg "lignende" hunder! Staffen er tredje mest populære rase i Norge i 2021, og mange er i dag nærmere Amstaff i størrelse enn sin egen rasestandard.

 

Akkurat den størrelsen var sånn fra før også, det var bare at du ikke så de like ofte fordi mange som ville ha de større eksemplarene heller valgte amstaff.

Staffens størrelse har ikke blitt nevneverdig påvirket av norsk lov.

 

1 hour ago, SaraSL said:

Det er vell kun nkk og disse oppdretterene som ikke får lov å avle? for at noe skal være forbudt, må det jo stå i loven. Og nye lover bestemmer jo regjeringen og stortinget. Oslo tingrett har da ingen myndighet til å lage en ny lov?

Det står da allerede i loven, det er bare ikke nevnt konkret hvilke raser det gjelder.

Det er forresten domstolene som etablerer praktisk lovanvendelse, de etablerer altså ikke loven men bestemmer i praksis hvordan den skal forstås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 70
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

FINNISH CKCS CLUB TO GO AHEAD WITH CROSS-BREEDING PROGRAMME The Finnish Cavalier King Charles Spaniel Club has given green light for the club’s first ever cross-breeding programme. The programme

En gledens dag, denne dommen kommer ikke et sekund for sent. Samtidig er det også en tragisk dag, for jeg er oppriktig flau over å være medlem i NKK og drive med rasehunder når jeg ser hva NKK selv ut

Jeg synes det er helt utrolig, og bra, at de vant denne saken. I hovedsak hadde jeg tatt det som et symbolsøksmål for å få oppmerksomhet på problemene, og som ikke ville ha noen reell sjanse til å kom

1 time siden, Terrierpia skrev:

 

Men jeg tror helt oppriktig at mange som ønsker seg cavalier og engelsk bulldog er glade i hunder, og tenker seg om nå før de kjøper en hund fra Sverige eller Øst-Europa. Vanlige folk som vil ha en hund vil nemlig oftesT kjøpe denne lovlig og gjør som regel dette i god tro. Kanskje de finner ut at det er tryggere å kjøpe en papillon eller en Cocker? Den jevne hundekjøperen har ikke full peiling på linjer, dogweb, statistikker osv. De vil ha en vanlig frisk og glad hund kjøpt hos noen som gir et godt inntrykk. Hvis det blir vanskeligere i Norge så vil ikke mesteparten av disse automatisk ty til importvalper.
 

 

 

Det tenker jeg også. Og hvis man ønsker seg en familiehund, så tror jeg de fleste vil styre unna når de leser om de alvorlige sykdommene. Særlig det jeg leste om at mange cavalierer har kronisk og (intens?) hodepine gjorde at jeg styrte unna uten å vurdere rasen (som absolutt kunne vært aktuell for oss)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Grønn said:

 

Det tenker jeg også. Og hvis man ønsker seg en familiehund, så tror jeg de fleste vil styre unna når de leser om de alvorlige sykdommene. Særlig det jeg leste om at mange cavalierer har kronisk og (intens?) hodepine gjorde at jeg styrte unna uten å vurdere rasen (som absolutt kunne vært aktuell for oss)

Men dette leste du om før dommen. Det har vært allment kjent i 10+ år, og folk har blitt påminnet dette gjennom utallige artikler I media. Folk hadde like mye informasjon før som nå, som du påpeker, men det hadde ingenting å si. 

 

14 hours ago, Pan said:

Akkurat den størrelsen var sånn fra før også, det var bare at du ikke så de like ofte fordi mange som ville ha de større eksemplarene heller valgte amstaff.

Staffens størrelse har ikke blitt nevneverdig påvirket av norsk lov.

Så du sier altså at man ikke så Staff ofte fordi folk som ønsket det utseende heller valgte Amstaff, men etter forbudet så ble Staffen mer populær. Nettopp det jeg frykter med Cavalier, bortsett fra at Cavalieren ikke er ulovlig å kjøpe/eie.

Når det gjelder størrelse: I følge rasestandarden skal en Staff være 11-17 kg, avhengig kjønn. 20kg og opp (med tilsvarende høyde) er ikke unormalt her jeg bor. Jeg har selv passet en normalvektig Staff tispe på 24 kg. (Til sammenligning skal en Pitbull være 14-27 kg.)


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pingeling skrev:

Men dette leste du om før dommen. Det har vært allment kjent i 10+ år, og folk har blitt påminnet dette gjennom utallige artikler I media. Folk hadde like mye informasjon før som nå, som du påpeker, men det hadde ingenting å si. 

 




 

Det har nok direkte sammenheng med at man kunne kontakte «seriøse» oppdrettere som nektet for at dette var noe som deres hunder var rammet av. 
 

Oppdrettere som gjemte seg bak NKK og henviste (som jeg skrev tidligere) til dogweb, linjer, genetikk og drev med svært effektiv tåkelegging. 
 

Jeg kjenner ikke så godt til Cavaliermiljøet, og bedre til EB, og jeg vet at ansvarsfulle kjøpere er rett og slett blitt lurt trill rundt av oppdrettere som gjemmer seg bak titler og undersøkelser de gjennomfører og mye bla bla. 
 

Man vektlegger f.eks enormt at tispa fødte normalt, og at man har øyelyst og at det er lav grad av HD. Når kjøperen spør om pusteproblemer får man feks svar som «det er ikke tillatt å bruke hunder med pusteproblemer i avl», og man peker på uregistrerte oppdrettere og oppdrettere i utlandet som de som avler frem hunder med problemer. At man selv har brukt hannhunder med Boas2 i avl hopper man glatt over. Som kjøper får man nesten ikke gjort annet enn å stole på en selger som har lang fartstid i NKK og massevis av premier og attester å vise til.

Til sammenligning: Jeg har null peiling på bil, annet enn at jeg har førerkort. For å forsikre meg at jeg ikke blir lurt, kjøper jeg bil hos en stor forhandler i stedet for i en bakgård med kontanter. Jeg har fortsatt bare selgerens ord (og en kort garanti) for at bilen er i ok stand. Det er umulig å ha stilt alle viktige spørsmål på forhånd, og det er lett for selger å dra frem det positive og ikke nevne det negative. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Terrierpia said:

Det har nok direkte sammenheng med at man kunne kontakte «seriøse» oppdrettere som nektet for at dette var noe som deres hunder var rammet av. 

Oppdrettere som gjemte seg bak NKK og henviste (som jeg skrev tidligere) til dogweb, linjer, genetikk og drev med svært effektiv tåkelegging. 

Jeg kjenner ikke så godt til Cavaliermiljøet, og bedre til EB, og jeg vet at ansvarsfulle kjøpere er rett og slett blitt lurt trill rundt av oppdrettere som gjemmer seg bak titler og undersøkelser de gjennomfører og mye bla bla. 

At det finnes "seriøse" oppdrettere som setter butikk fremfor etikk fritar jo ikke valpekjøpere fra alt ansvar. Det er fullt mulig å kjøpe en frisk cavalier, men det krever både at man har kompetanse til å lese stamtavler og at man er villig til å stå noen år på venteliste. Valpekjøpere flest er jo ikke interessert i dette, de vil bare ha valp snarest mulig og helst i går. Og da går det jo den veien høna sparker. I 2010/2011 var cavalier den mest populære rasen i Norge med over 1000 registrerte valper, og dette var etter Pedigree Dogs Exposed. Folk bryr seg ikke, og når etterspørselen etter rasen er så stor på tross av alle advarsler om alle helseproblemer så kommer ikke denne dommen til å endre det.

Endret av Wilhelmina
  • Sad 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pingeling skrev:

Men dette leste du om før dommen. Det har vært allment kjent i 10+ år, og folk har blitt påminnet dette gjennom utallige artikler I media. Folk hadde like mye informasjon før som nå, som du påpeker, men det hadde ingenting å si. 

Ja, det er helt rett. Jeg hadde lest om det før dommen. Men med denne dommen har det nådd helt frem til forsidene av de store nettavisene (mulig det har skjedd før også?) og enda flere leser det. Om det har vært allment kjent vet jeg ikke, i hundemiljøer; helt sikkert! Men jeg er ganske sikker på at det er en del som kjøper seg familiehund som ikke vet det fra før når de begynner å søke etter valp. Jeg tenker at det nå, med enda flere artikler om det på nettet, er større sjanse for å få det med seg. Nå er jo ikke dette grunnen til dommen, men en "bivirkning" som jeg gjetter at kan ha positiv effekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/5/2022 at 5:46 AM, Pingeling said:

Så du sier altså at man ikke så Staff ofte fordi folk som ønsket det utseende heller valgte Amstaff, men etter forbudet så ble Staffen mer populær. Nettopp det jeg frykter med Cavalier, bortsett fra at Cavalieren ikke er ulovlig å kjøpe/eie.

Når det gjelder størrelse: I følge rasestandarden skal en Staff være 11-17 kg, avhengig kjønn. 20kg og opp (med tilsvarende høyde) er ikke unormalt her jeg bor. Jeg har selv passet en normalvektig Staff tispe på 24 kg. (Til sammenligning skal en Pitbull være 14-27 kg.)


 

Personlig ville jeg helst hatt en spretten liten APBT dersom de hadde vært lovlige, det nærmeste jeg lovlig kan komme er en Staff.. Nå har jeg riktignok ingen av delene for tiden siden mine to staffer døde i 2017 og 2018.

Du har helt rett i hva rasestandarden sier, men det er også slik at alt for store og feite eksemplarer har forekommet hele tiden. Det har bare vært mindre synlig før.

For ordens skyld, hannhunden min veide alt fra 16 til 17,5kg avhengig av tid på året og aktuell form. Tispa mi veide mellom 14 og 15,5kg avhengig av tid på året og aktuell form.

At ei staffetispe på 24kg er normalvektig klarer jeg ikke å forestille meg, det er enten en hund som er svært mye større enn rasestandarden eller at vi har et helt ulikt syn på hva som er normalvektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dommen gjelder de som er nevnt i saken - oppdretterne, NKK og raseklubbene. 

Jeg synes det er helt fantastisk at DB vant. Hadde ikke trodd det men nå ser jeg faktisk et lite håp blant menneskeheten! Etter x antall år på klinikk så er det uten TVIL at det er store problemer blant rasene som ble "dømt", samt flere - som forhåpentligvis kommer etter. Jeg blir helt sjokkert over holdningen hos enkelte oppdrettere og rasefanatikere når jeg leser kommentarer rundt omkring. Å bruke "men nå kan ALLE KJØRE på med avl AKKURAT som de vil" ER ikke et godt argument for å kunne fortsette avlen slik den er idag. Sorry McSnack, men nå har det gått for langt. Dere har hatt mange år på å få dette i en riktig retning. Det hjelper ikke å skryte av BOAS-programmet osv. Jeg VISSTE ikke at mops feks IKKE har BOAS-gradering som et avlskrav. 

Jeg blir også flau på NKKs vegne. De kan VIRKELIG ikke å snakke for seg... og driter seg ofte ut. 

Synes også det er fint å se at dommen har fått positiv oppmerksomhet i utlandet. FCI er selfvølgelig imot dommen, de kommer jo ALDRI til å endre noen rasestandard.. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Pan said:

At ei staffetispe på 24kg er normalvektig klarer jeg ikke å forestille meg, det er enten en hund som er svært mye større enn rasestandarden eller at vi har et helt ulikt syn på hva som er normalvektig.

Ja, jeg sa jo at jeg har sett mange store Staffer. Da mener jeg høyde + vanlige Staff-proposjoner. Jeg vurderte rasen selv for ca. 10 år siden, og størrelsen var en av grunnene til at jeg la den fra meg. En slank, muskuløs og godt trent Staff trenger ikke mange cm for å bli godt over rasestandard-vekt. Jeg vet dessverre ikke hvor høy hun er, men hun var mye høyere enn min frøken som er 40 cm skulderhøyde.

Men tilbake til saken: jeg håper at de som er optimistiske får rett, at dyrehelsen blir bedre på grunn av dommen, og som et minimum at den ikke blir dårligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle dele en artikkel til de som evt. ikke har kommet over den i andre media:
 

https://cavaliersarespecial.wordpress.com/2022/02/07/end-the-blame-game/
 

Den 1) beskriver hvor lite The Kennel Club har gjort for cavalier de siste årene og 2) viser en kryssningshund fra en amatør som har begynt et lite utkryssningseksperiment for seg selv og også helsetester avlsdyr og kullene sine. Interessant å se en 3/4 cavalier med 1/4 ibandet working cocker, fenotypen er jo ikke helt på bærtur men kanskje mer hund enn det den jevne cavalierkjøper ønsker seg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Tyttebæra skrev:

Tenkte jeg skulle dele en artikkel til de som evt. ikke har kommet over den i andre media:
 

https://cavaliersarespecial.wordpress.com/2022/02/07/end-the-blame-game/
 

Den 1) beskriver hvor lite The Kennel Club har gjort for cavalier de siste årene og 2) viser en kryssningshund fra en amatør som har begynt et lite utkryssningseksperiment for seg selv og også helsetester avlsdyr og kullene sine. Interessant å se en 3/4 cavalier med 1/4 ibandet working cocker, fenotypen er jo ikke helt på bærtur men kanskje mer hund enn det den jevne cavalierkjøper ønsker seg.

 

Den var veldig pen!ray-woolmer-1.jpg?w=1024

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/4/2022 at 10:46 AM, Terrierpia skrev:

Jeg synes dommen er strålende nytt.

Det er man fortsatt kan få tak i rasene via bakgårdsoppdrett og valpefabrikker legitimerer ikke at oppdrettere får lov å avle videre på syke raser. Valpefabrikker og useriøst «oppdrett» finnes allerede, og det problemet må bli løst uavhengig av denne dommen.

Problemene har vært kjent i minst 20 år, og ifølge veterinærer så er det ikke mye som har forbedret seg. Å avle på Boas2 hunder er forkastelig, selv om man bare parrer med fri hunder. Jeg bor i nærheten av en EB oppdretter, og uansett hva han måtte mene og tro så er ikke hundene friske. De er kanskje friskere enn mange andre bulldogger, men en hund som permanent peser, snorker, ikke kan vaske seg bak, ikke har plass til alle tennene i kjeften osv, er IKKE et friskt dyr selv om det tilfeldigvis ikke trenger keisersnitt. 

At det blir mye større etterspørsel etter disse rasene tror jeg heller ikke. Ja, det finnes fortsatt amstaff og pit i Norge, men tallet er oppsiktsvekkende mye lavere enn før forbudet. Ikke har alle skaffet seg liknende blandinger i stedet for heller.

Jeg håper og tror at det kommer flere dommer for flere raser, både for hunder og katter.

Bra skrevet, helt enig!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

FINNISH CKCS CLUB TO GO AHEAD WITH CROSS-BREEDING PROGRAMME

The Finnish Cavalier King Charles Spaniel Club has given green light for the club’s first ever cross-breeding programme. The programme was mandated unanimously by the club members in a biannual general meeting on April 23rd 2022.

A preliminary cross-breeding committee was formed in the late summer of 2021, in order to collect information and to draft together a plan for a potential cross-breeding programme for Finnish Cavalier KC Spaniels. Nine months later the plan was put forward for the club members, resulting in a unanimous decision to start the programme.

The cross-breeding programme’s goal is to improve the health of the Cavalier, particularly regarding Mitral Valve Disease, Syringomyelia and possibly even Chiari Malformation. The Finnish CKCS Club recognises that particularly MVD is fixated in the breed and thus traditional Cavalier x Cavalier breeding cannot eradicate the condition nor notably decrease the number of affected dogs. Cross-breeding will introduce the Cavalier with genetic material from another breed that is free from these severe health conditions, increasing CKCS’s genetic diversity. The breed club’s plan is to carry out several litters with several breeds, in order to see long-term health results and to ensure sufficient material for further study.

Regarding partner breeds, no final decisions have yet been made. However, there are set guidelines, such as the partner breed must not show any brachycephalic traits, and its temperament must match that of the typical CKCS. All eventual cross-bred CKCS litters will be bred by registered CKCS breeders under the supervision of The Finnish Kennel Club and the Finnish CKCS Club. A single cross-bred line will include four generations, the final one being FCI registered as purebred Cavalier King Charles Spaniel. Completing a single 4-generation line is estimated to take approximately 10 years.

The April general meeting also chose a chairperson for a standing cross-breeding committee. Shortly after a full committee was formed, consisting of long-term Cavalier breeders and devotees. The cross-breeding committee’s goal is to carry out a transparent project that will not only help sustain our beloved breed, but to offer valuable information to other CKCS clubs and breeders around the world. The committee operates under the Finnish Cavalier King Charles Spaniel Club.

  • Like 7
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
22 timer siden, Wilhelmina skrev:

Da er Finland i gang med første krysningsprosjekt, og krysningsrasen er Beagle. Uventet men spennende valg!

Oi, så spennende!! Hvor kan jeg lese mer om dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dette forbudet er helt på sin plass, og fatter ikke at folk forsvarer det og er imot dommen. Det er dritflaut å være hundeeier og medlem av NKK.

Jeg bekymrer meg dog litt for at siden vi ikke har noe offentlig organ som definerer HVA som er en renraset (altså, som en lov, NKK er jo vel ikke i den posisjon til å bestemme slikt), og dermed kan det være vanskelig å følge opp. Hvem er det som bestemmer av dette og dette er en renraset dyr? Ja det er lett å peke på stamtavler og registreringer i NKK, men det er det godt nok med tanke på dyrevelferdsloven og lignende? Rett meg gjerne om jeg tar feil eller har misforstått noe!

Jeg tror vi må begynne å se på raseavl på en helt ny måte, for alle raser og på flere punkter. Slik vi har drevet avl de siste årene, både for de ekstreme rasene men også de såkalte sunne og friske, er ikke bærekraftig slik jeg ser det, selv om ikke alle raser har fått store konsekvenser per i dag. Og jeg er veldig glad i raser (på ulike dyr) og syns avl er absolutt spennende og gøy. Men helse, sunt eksteriør og god mentalitet/gemytt bør absolutt gå foran alt annet.

Veldig spennende å lese om det som skjer i Finland, det visste jeg ikke! Her skal det leses mer.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Wilhelmina said:

Blir spennende å følge med, tror de gjør lurt i å starte med et bredt utvalg av krysningsraser og så evaluere med tiden. Jo flere raser man klarer å få inn i populasjonen, jo bedre genetisk sett.

Også fantastisk at SKK er med som samarbeidspartner. :highfive:

37 minutes ago, Titovn said:

Jeg syns dette forbudet er helt på sin plass, og fatter ikke at folk forsvarer det og er imot dommen. Det er dritflaut å være hundeeier og medlem av NKK.

Hehe, ja. Har nettopp lest rasebladet for min rase, og det tas opp at viltfarget er kontroversielt på korthår (grunnen til viltfargen opptrer handler mye om tidligere innkrysning av strihår for å lage bedre jaktbikkjer). Å henge seg så opp i noe så uvesentlig som farge blir litt avleggs i dagens debattklima rundt rasehunder føler jeg. :whistle::rolleyes:

Quote

Jeg bekymrer meg dog litt for at siden vi ikke har noe offentlig organ som definerer HVA som er en renraset (altså, som en lov, NKK er jo vel ikke i den posisjon til å bestemme slikt), og dermed kan det være vanskelig å følge opp. Hvem er det som bestemmer av dette og dette er en renraset dyr? Ja det er lett å peke på stamtavler og registreringer i NKK, men det er det godt nok med tanke på dyrevelferdsloven og lignende? Rett meg gjerne om jeg tar feil eller har misforstått noe!

Mulig jeg ikke forstår helt hva du mener, så med forbehold: 
I følge loven er det strengt tatt forbudt å avle på alle dyr, renraset eller mix, som vil gi arvelige lidelser videre til avkommet. Så det handler om anlegg for å gi arvelige defekter videre, ikke rase. Uregistrerte kull etter renrasede cavalier vil jo også være like omfattet av forbudet - problemet med uregistrerte hunder er derimot at det er vanskeligere å bevise arvelige lidelser hos en uregistrert populasjon da man ikke har like god oversikt over den som en registrert populasjon  Umulig er det likevel ikke, mtp. den saken om et staffeoppdrett som nylig har vært i media der valpekjøpere har gått sammen for å lage sak.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Mulig jeg ikke forstår helt hva du mener, så med forbehold: 
I følge loven er det strengt tatt forbudt å avle på alle dyr, renraset eller mix, som vil gi arvelige lidelser videre til avkommet. Så det handler om anlegg for å gi arvelige defekter videre, ikke rase. Uregistrerte kull etter renrasede cavalier vil jo også være like omfattet av forbudet - problemet med uregistrerte hunder er derimot at det er vanskeligere å bevise arvelige lidelser hos en uregistrert populasjon da man ikke har like god oversikt over den som en registrert populasjon  Umulig er det likevel ikke, mtp. den saken om et staffeoppdrett som nylig har vært i media der valpekjøpere har gått sammen for å lage sak.

Mulig jeg også ikke helt har klart å formulere meg bra nok altså, full fres her hjemme med liten valp så det går litt fort i svingene på ting, av og til, for ikke å snakke om at jeg er surrete i hodet om dagen ?

Loven er jo veldig tydelig og klar på at det ikke er lov å avle på dyr med arvelige lidelser. Herunder er det da bestemt av 2 raser faller innunder det (og jeg er jo helt enig). Men vi har vel ingen lov som sier noe konkret HVA som defineres som en rase? Ja vi kan peke mot NKK og stamtavler, dokumentasjon o.l. der - men det er jo strengt tatt ikke noe som heller innad loven, sånn sett? Altså, både renraset og blandinger går selvsagt innunder dommen. Det blir jo litt i samme baner med hunder som ligner på ulovlige hunderaser, og som risikerer å bøte med livet, fordi det ikke kan dokumenteres. Hvem er det som faktisk bestemmer hva som er en rase og ikke? NKK må selvsagt forholde seg til loven, men NKK er jo en frivillig organisasjon og har vel dermed sine begrensinger? Jeg er bare skeptisk til å innføre regler som peker mot raser, når vi ikke har et "offisielt" register for hva som defineres på hva som er rase. NKK sine systemer er nok et godt utgangspunkt, men da bør det kanskje innlemmes mer inn i en faktisk lov. Ikke at det er en regel sånn sett dette da, men heller en dom, selvsagt.

Avler på man f.eks en papirløs Cavalier, og man havner i trøbbel for det, hvor går grensen? Eier av hunden vil da nekte for at den er en renraset Cavalier pga. manglende papirer og dokumentasjon - hva kan man da gjøre når vi ikke har noen tydelige rammer i forhold til raser og ikke? Hvor går grensene, hvem overholder alt dette?

Vet ikke om jeg klarte å forklare det noe bedre. Forhåpentligvis er dette en tanke/bekymring som egentlig ikke er så reell allikevel (håper egentlig det, kanskje det er noe jeg ikke har tenkt på?). Men det var en av mine første tanker når denne dommen skjedde.

16 timer siden, Tyttebæra skrev:

Hehe, ja. Har nettopp lest rasebladet for min rase, og det tas opp at viltfarget er kontroversielt på korthår (grunnen til viltfargen opptrer handler mye om tidligere innkrysning av strihår for å lage bedre jaktbikkjer). Å henge seg så opp i noe så uvesentlig som farge blir litt avleggs i dagens debattklima rundt rasehunder føler jeg. :whistle::rolleyes:

Nei nå må du gi deg! Skremmende å høre ? Hadde virkelig håpet vi hadde kommet lengre, men jeg ser vi enda har en lang vei å gå når det gjelder avl på rasedyr (ikke bare hund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 6/23/2023 at 9:27 AM, Titovn said:

Mulig jeg også ikke helt har klart å formulere meg bra nok altså, full fres her hjemme med liten valp så det går litt fort i svingene på ting, av og til, for ikke å snakke om at jeg er surrete i hodet om dagen ?

Loven er jo veldig tydelig og klar på at det ikke er lov å avle på dyr med arvelige lidelser. Herunder er det da bestemt av 2 raser faller innunder det (og jeg er jo helt enig). Men vi har vel ingen lov som sier noe konkret HVA som defineres som en rase? Ja vi kan peke mot NKK og stamtavler, dokumentasjon o.l. der - men det er jo strengt tatt ikke noe som heller innad loven, sånn sett? Altså, både renraset og blandinger går selvsagt innunder dommen. Det blir jo litt i samme baner med hunder som ligner på ulovlige hunderaser, og som risikerer å bøte med livet, fordi det ikke kan dokumenteres. Hvem er det som faktisk bestemmer hva som er en rase og ikke? NKK må selvsagt forholde seg til loven, men NKK er jo en frivillig organisasjon og har vel dermed sine begrensinger? Jeg er bare skeptisk til å innføre regler som peker mot raser, når vi ikke har et "offisielt" register for hva som defineres på hva som er rase. NKK sine systemer er nok et godt utgangspunkt, men da bør det kanskje innlemmes mer inn i en faktisk lov. Ikke at det er en regel sånn sett dette da, men heller en dom, selvsagt.

Avler på man f.eks en papirløs Cavalier, og man havner i trøbbel for det, hvor går grensen? Eier av hunden vil da nekte for at den er en renraset Cavalier pga. manglende papirer og dokumentasjon - hva kan man da gjøre når vi ikke har noen tydelige rammer i forhold til raser og ikke? Hvor går grensene, hvem overholder alt dette?

Vet ikke om jeg klarte å forklare det noe bedre. Forhåpentligvis er dette en tanke/bekymring som egentlig ikke er så reell allikevel (håper egentlig det, kanskje det er noe jeg ikke har tenkt på?). Men det var en av mine første tanker når denne dommen skjedde.

Siden raser ofte forvaltes gjennom organisasjoner, vil jeg tro organisasjonens definisjon er gjeldende. Altså, en NKK- registrert cavalier er regnet som renrase. En uregistrert cavalier som genetisk sett er renraset, vil også regnes som renraset. Siden det er den genetiske sammensetningen som er ulovlig å videreføre, er det mer logisk for meg at det handler om nettopp det i en bedømmelse av om en hund er rase-ren eller ei.  Å bevise at uregistrerte hunder er raserene, er jo derimot ikke så enkelt.
Dette er jo bare mine spekulasjoner da, har ingen juridisk erfaring.

Jeg tenker egentlig at dette kommer til å bli et minimalt problem. Jeg ser ikke for  meg at uregistrert, renraset cavalier-oppdrett skal fungere i å så mange generasjoner (få vil låne ut avlsdyr, eller selge valper, til noen som driver uregistrert oppdrett i Norge), ei at det er særlig stor interesse for uregistrerte hunder blant dem som før kjøpte reigstrerte cavalierer. Det er ulike markeder. Cavalier-tilhengere som vil ha cavalierer, vil kjøpe registrerte hunder i andre land. Det er ikke forbudt å importere eller besitte dem, bare å avle på dem. De som er villige til å kjøpe uregistrerte hunder, ender nok i større grad opp med en blanding. Man kan lage cavalier-lignende valper mye billigere ved å krysse med en annen rase, og fortsatt selge dem ca. like dyrt som en renraset cavalier.

Sånn sett ser jeg for meg større lidelser blant bulldogger ol., da de i mye større grad er hemmet av sitt eksteriør. Forbudet gjelder ikke det skadelige eksteriøret, og det er allerede en etablert kultur for å kjøp og salg av diverse uregistrerte bulldoger. Å forby en rase setter kanskje noe presedens, men det er ikke før vi ser alle raser som ikke kan puste 100% fritt satt på den listen, at man kan regne med at uregistrert oppdrett av lignende hunder vil få noen rettslige følger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...