Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp som klør seg ofte


Valpeprat
 Share

Recommended Posts

Tredje innlegg her inne på kort tid, men er kjekt å høre fra andre med lenger hundeerfaring enn jeg har selv.

(Har søkt etter kløing, men finner ikke svar som gjør meg klokere. Poster i dette forumet da det for meg ikke virker som det er relatert til at hun er valp, og heller ikke virker å være på grunn av sykdom, men rett gjerne om det blir feil). 

Siden jeg fikk valpen har den klødd seg mye. Huden ser fin ut, flasser ikke, har ikke mistet pels eller fått sår. Hun klør seg uavhengig om hun har på sele eller halsbånd, men kanskje litt mer med utstyr på. Har selv konkludert med at det er på grunn av stress eller fordi hun ikke liker sele/halsbånd. Det er i hovedsak de områdene (der halsbånd/sele er) hun klør seg, rundt halsen eller på skuldrene/siden av magen

Hun har alltid stressa mye og har vanskelig for å roe seg, vi har katt, så det trigger henne inne, og ute blir hun oppjaga av alt mulig (løv i vinden, mennesker, andre dyr/hunder), og har generelt høyt energinivå, for å gi et bilde av hvordan hun er. 

Dyrlegen sa hun virker frisk, men at kløing kanskje kan komme av for mye proteiner i fôret (hun har fått Vom, har forsøkt tørrfor også, men det har ikke gitt noen endring i kløinga).

Er det noen som har en teori om hva kløinga faktisk kan komme av? Om det er stressrelatert, er det noe jeg kan gjøre med det? (og hvis svaret i så fall er å minske stresset, tar jeg gjerne imot konkrete tips - har forsøkt så mye allerede)

Det er vanskelig å holde fokuset hennes fordi hun blir hele tiden avbrutt av kløing, som gjør det vanskelig å trene, og får heller ikke til å avbryte henne når hun klør seg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/1/2022 at 11:16 AM, jma skrev:

Hva er alder og rase, og hva gjør dere ila en dag? ? 

5 måneder, golden retriever. Det varierer jo, men for eksempel 1 tur i skogen på morgenen ca 30 min, lek og trening i hagen midt på dagen og en tur i skogen på kvelden. Litt trening inne gjennom dagen, slikkematter, snuseoppgaver, aktivitetsleker etc. Ellers kjører vi ofte et sted for å springe i langline eller miljøtrene, går kurs eller gjør noe annet ila uka. 

Jeg skjønner virkelig ikke hva det kan komme av, og jeg tror etter mye prøving at vi har funnet et ok aktivitetsnivå for henne? Kan det være katt på noen måte? At hun stresser av det? Hun har klødd sånn siden vi gikk henne 9 uker gammel. Hun får ulike godbiter, men om det er maten hun reagerer på burde det vel syntes i pelsen? Og ville flassa av ICT/ichtyose? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...