Gå til innhold
Hundesonen.no

Unghund piper og uler mye


kajsa99
 Share

Recommended Posts

Hei

Vi har fått en utfordring med hunden vår på straks 11 mnd. Han har blitt så opptatt av damer, at det er vanskelig å ha hann i hverdagen. Inne piper han og stresser mye og har vanskelig for å roe seg. Før kastet han seg over maten, nå vil han ikke røre den før langt utpå dagen. Han er plutselig gal etter største sønnen vår og lar han ikke være i fred og vi må ta han vekk.  Eneste gangene har roer seg er etter laaang tur, men det varer ikke lenge. Pga utfordringene med hjemme alenetrening, kan har bare være alene 1-2 timer etter laaang tur. Han går derfor i hundebarnehage. Der har de begynt å få utfordringer med han ved at han ikke kan la tispene være i fred selv om de ikke har løpetid. Han hører ikke etter når han får beskjed og lar seg ikke avlede med godbiter. Når vi går på tur med han er det ikke lenger kontakt, med bare draing hit  og dit for å lukt på flekker... Er dette normal hannhundoppførsel i denne perioden og kommer det etter hvert til å bli bedre snart. Om han ikke kan roe seg alene og ikke kan være i hundebarnehage blir det vanskelig... Dette har vart i snart 2 mnd og blir bare verre og verre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, kajsa99 said:

 Er dette normal hannhundoppførsel i denne perioden og kommer det etter hvert til å bli bedre snart. Om han ikke kan roe seg alene og ikke kan være i hundebarnehage blir det vanskelig... Dette har vart i snart 2 mnd og blir bare verre og verre...

Den hormonelle oppførselen er ikke unormal i alle fall, og kan nok vare til han er opp mot 2-3 år. Aleneproblematikken kan derimot være en egen greie.

Hva har dere gjort for å øve på å være alene?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er alene på et eget rom hvor han får kong med leverpostei som har lagt i frysen. Da roer han seg fint og sover en stund etterpå. Pga corona og hjemmekontor har vi ikke fått trent så mye som vi vil, men før siste runde med hjemmekontor, var det noen episoder hvor han har ult når han er alene. Er en tydelig sammeheng mellom ulingen når han er alene og ingen matlyst/mye piping ellers, så tror det har med tisper å gjøre. Startet når han var 8 mnd og ble opptatt av damer. Var flinkere å være alene før, så tror ikke han er redd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy med tenåringer i huset! ? Jeg slenger meg med på det Tyttebæra sier. Det der er ikke uvanlig, men mange er ikke helt forberedt. Vi er klare til valpetid og voksen hund, men folk snakker vanligvis ikke så mye om hunders pubertet. Og noen har det litt heftigere i tenårene enn andre, så selv om du hører fra en kjenning at de aldri hadde sånne problemer, så betyr ikke det at noe er galt med din. Det betyr bare at de andre har hatt flaks. 

Men ja, 2-3 års alder kan man si at hundene har blitt voksne, men det betyr ikke at det kommer til å være like ille i 2 år til! Nå er jo alt helt nytt og spennende, og hormonene raser i kroppen. Den flinke valpen som nesten var voksen glemmer plutselig all treninga, får uendelig med energi, og skal gjerne sjekke om reglene i dag er de samme som i går. Og all snusing og markering... Det er slitsomt, men det vil gradvis gå seg til, og de vanskeligste dagene blir sjeldnere.

Men jeg lurer litt på hvordan det er med løpetid og hundebarnehage? Er det sånn at tispeeiere må holde hundene hjemme i 3 uker, eller går de rundt å tisser og lager godlukt på området uten å være direkte sammen med de andre? Ser for meg at det kan være litt heftig for noen av ung-gutta å håndtere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for langt og fyldig svar. Håper det roer seg litt etterhvert. Jeg var forberedt på at han ville ta av om han møter tisper MED løpetid, men dette er snakk om tisper UTEN løpetid. Riktignok har hun som driver hundebarnehagen en tispe hjemme med løpetid, så han får ferten av hennes sikkert gjennom eierens klær, men hun er ikke der siden hun har løpetid. Slik jeg har forstått det kan ikke hunder med løpetid være i barnehagen. Når det gjelder tur, så kan det hende noen med løpetid har gått der vi går før oss, det har jeg ikke kontroll på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, kajsa99 said:

Tusen takk for langt og fyldig svar. Håper det roer seg litt etterhvert. Jeg var forberedt på at han ville ta av om han møter tisper MED løpetid, men dette er snakk om tisper UTEN løpetid. Riktignok har hun som driver hundebarnehagen en tispe hjemme med løpetid, så han får ferten av hennes sikkert gjennom eierens klær, men hun er ikke der siden hun har løpetid. Slik jeg har forstått det kan ikke hunder med løpetid være i barnehagen. Når det gjelder tur, så kan det hende noen med løpetid har gått der vi går før oss, det har jeg ikke kontroll på...

Nei, det er klart. Det er alltid løpske tisper rundt omkring, og nå er han i den perioden hvor han opplever dette for første gang. Tenk så spennende verden plutselig har blitt! 

Ta noen skritt tilbake i treninga dersom han har "glemt" ting han var flink til før, vær konsekvent i treningen, og når han er på det verste så må du minne deg selv på at dette er midlertidig. ❤️
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...