Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden biter seg fast.


Queen B
 Share

Recommended Posts

Jack mix som stapper munnen full av et teppe hun ligger på, kanten av senga si eller noe annet mykt. Der ligger hun musestille med kjevene godt sammenbitt over materialet. Har noen ganger gjort forsøk på å løsne bittet og tatt henne vekk, - ikke enkelt. Om en forsøker å flytte på henne i denne situasjonen, knurrer hun. Hva skyldes denne atferden? Usikker på om jeg bare skal ignorere henne eller foreta meg noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Det at hun knurrer når du prøver å flytte henne eller ta vekk materialet hun biter over, skyldes nok ressursforsvar, og jeg ville nok ha sluttet med å prøve å ta fra henne det eller flytte på henne, for å ikke forsterke det.

Du kan prøve å trene impulskontroll og byttehandle med henne. Står mer om dette og ressursforsvar på nkk sin side: https://www.nkk.no/aktuelt/en-introduksjon-til-ressursforsvar-article186417-985.html

Usikker på hvorfor hun gjør det, men hun gjør kanskje dette fordi hun kjeder seg? Men om hun ikke skader seg selv eller andre, og du er ok med det, så gjør det vel ikke så mye? Hun slipper vel etterhvert?

Men om du ønsker at hun skal slutte med det, så kan du jo prøve å gi henne noe annet på bite på?

Har hun andre leker hun kan tygge på. Du kan jo for eksempel prøve å tilby henne å bite på en annen myk hundeleke når hun gjør det, eller gi henne et tyggebein å bite på? Hvis hun ikke vil ha leke/bein, så er det vel å trene på å bytte, og så etterhvert lære henne å bytte teppet/sengekanten bort med en annen leke/bein hun liker.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...