Gå til innhold
Hundesonen.no

Corona og lufting av hunden


Poter
 Share

Recommended Posts

Dere som har hatt Corona, hvordan har dere gjort det med lufting av hunden? Om man har enebolig eller bor på landet, går nok det relativt greit, vil jeg tror. Enn dere som bor i by, i blokk og har fellesarealer dere må igjennom for å komme ut? Hva om man blir så syk at man ikke greier lufte hunden, vil hunden kunne spre smitte til en evt. hundepasser/lufter? Jeg prøver å planlegge litt nå som det virker de fleste av oss kommer til å bli smitta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis ikke vært smittet og planlegger ikke å bli det heller, men man vet jo aldri... Jeg bor i øverste etasje i blokk, så lufting av hund hadde naturligvis vært uaktuelt for meg. Da hadde jeg jo risikert å smitte hele oppgangen. Tror faktisk det hadde blitt lufting på verandaen, ikke ideelt men må man så må man.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis (når) vi får korona så vil det sikkert bli mindre tur på dyret. Sånn blir det med den saken. Jeg bor med flere, så den som er friskest får gå tur med han ? Jeg tenker ellers at jeg får gå alene på tur når jeg kan smitte, og holde meg mest mulig vekke fra folk. (ellers går jeg ofte på tur sammen med andre hunde-eiere)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge isolasjonsreglene får man ikke gå på tur når man er i isolasjon, men kan oppholde seg i egen hage/balkong? Eller har jeg misforstått? https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/befolkningen/til-deg-som-ma-i-isolasjon/ Bor man sammen med andre som er i karantene men ikke har på vist covid så får jo de lov til å ut og gå. 

Hvordan man løser det kommer vel litt an på hvordan man bor og om man har noen som kan hjelpe. Bor man med skogen i bakgården (ikke med turstier), jorder, og hundrevis av meter til nærmeste nabo, så kan man vel kanskje ta seg friheten i blant med å lufte hundene i den "utvidede" hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutes ago, LinL said:

I følge isolasjonsreglene får man ikke gå på tur når man er i isolasjon, men kan oppholde seg i egen hage/balkong? Eller har jeg misforstått? https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/befolkningen/til-deg-som-ma-i-isolasjon/ Bor man sammen med andre som er i karantene men ikke har på vist covid så får jo de lov til å ut og gå. 
 

Ja, men mange bor jo i blokk/med felles oppgang og fellesareal utenfor ytterdøra.
Er man i isolasjon så har man vel ikke i teorien lov til å lufte hunden da om man bor sånn, men ift dyrevelferdsloven er man også nødt til å lufte en hund, så er jo et dilemma. Neppe et veldig mye bedre alternativ å få noen til å lufte hunden 3-4 ganger daglig mtp smittesituasjonen (istedenfor å bruke munnbind, håndsprit, gjøre det man kan for å holde avstand) og spørs hvor mange som faktisk er intr i å ta på seg det ansvaret for noen som er smittet.

Endret av Stjerneskinn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Stjerneskinn said:

Ja, men mange bor jo i blokk/med felles oppgang og fellesareal utenfor ytterdøra.
Er man i isolasjon så har man vel ikke i teorien lov til å lufte hunden da om man bor sånn, men ift dyrevelferdsloven er man også nødt til å lufte en hund, så er jo et dilemma. Neppe et veldig mye bedre alternativ å få noen til å lufte hunden 3-4 ganger daglig mtp smittesituasjonen (istedenfor å bruke munnbind, håndsprit, gjøre det man kan for å holde avstand) og spørs hvor mange som faktisk er intr i å ta på seg det ansvaret for noen som er smittet.

Tenker vel at smittevernloven trumfer dyrevelferdsloven i et sånt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eget hus (i boligstrøk) og ville bare tatt hunden ut i hagen. Dersom jeg ligger hjemme med annen sykdom så får ikke hunden tur før jeg blir frisk. Ser ikke noe annerledes med den saken ved korona. Mine hunder har ikke hatt noe som helst problem med den omstillingen, heldigvis. De skjønner at jeg er syk, og da er det nok å passe på meg. Dersom jeg er frisk nok til å leke i stua så gjør vi det, men noen ganger er man sengeliggende i en ukes tid.

Hadde jeg fremdeles bodd i leilighet så hadde det blitt verandaen. Kjipt og ikke lett å få hunden til å skjønne det, men man har ikke mye valg med mindre man har noen som kan passe hunden til man blir frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Poter said:

En ting er å gå ute med god avstand og munnbind, men noe annet er det vel å gå gjennom fellesarealer i blokka, selv med munnbind? Vet ikke hvor mye smitte man evt har med seg på klær og i hundens pels?

For min del er det i alle fall helt uaktuelt uansett hva reglene måtte si om det. Jeg har flere naboer i 70-80 årene og er ikke interessert i å ha det på samvittigheta hvis jeg smitter de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Wilhelmina skrev:

For min del er det i alle fall helt uaktuelt uansett hva reglene måtte si om det. Jeg har flere naboer i 70-80 årene og er ikke interessert i å ha det på samvittigheta hvis jeg smitter de.

Ja, samme her, og man vet jo ikke hvem andre som kan være i risikogruppa eller ta med seg smitte videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FHI har uttalt seg ifbm "kjendis" som har uttalt seg: 
" I utgangspunktet skal man holde seg for seg selv, men dersom man ikke kan få andre til å hjelpe seg med å lufte hundene, kan man gå en tur med munnbind og holde god avstand til andre"

https://www.dagbladet.no/kjendis/i-hundekrise---fhi-med-klar-beskjed/75233620?fbclid=IwAR1xOml_pVwRVUkCQHLFoQ_TYZDlh_szmUijKBTxekLLD_KIy6x_gibXDoU

Men utfordrende i blokk er det jo som dere nevner, også må man ha sjekket ut alle andre muligheter tenker jeg :)  Kommer kankjje langt med munnbind og hansker? Så man ikke tar på ting i fellesareal med hendene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...