Gå til innhold
Hundesonen.no

Foring av vom og tørrfor


Annahenrikke
 Share

Recommended Posts

Hei =) 

Har en labrador hann på 10 uker nå . Han skal da ha 6 dl med tørrfor fordelt utover dagen. Har lyst å fore halvt  om halvt med tørrfor og vom

hvordan skal jeg da finne ut hvor mye vom han skal ha i forhold til tørrfor ? Han veier nå 7 kg 

noen som kan hjelpe meg å finne ut regnestykket å hvordan man regner det ut?  Har prøvd meg litt frem der jeg har brukt et desilitermål og stappet vom nedi til det måler 3 dl. og målt opp 3 dl tørrfor. vet jo ikke om dette ble riktig :hmm:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir anbefalt å ikke fòre V&H og tørrfôr i samme måltid fordi det taes opp forskjellig i systemet. Rått er mye tyngre å fordøye. Jeg pleier å gi tørrfôr på morgenen, dagen, og rått på kvelden når vi er ferdig med all aktivitet ?  

Hvor mye valpen trenger varierer veldig fra individ til individ, og kommer an på gener, hvor mye valpen vokser og aktivitetsnivå. Så her må du følge med på holdet på valpen. Du skal lett kjenne ribbein og se tydelig midje, med ikke se noe særlig ribbein eller hofteben osv. Da er den for tynn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, jma said:

Det blir anbefalt å ikke fòre V&H og tørrfôr i samme måltid fordi det taes opp forskjellig i systemet. Rått er mye tyngre å fordøye. Jeg pleier å gi tørrfôr på morgenen, dagen, og rått på kvelden når vi er ferdig med all aktivitet ?  

Hvor mye valpen trenger varierer veldig fra individ til individ, og kommer an på gener, hvor mye valpen vokser og aktivitetsnivå. Så her må du følge med på holdet på valpen. Du skal lett kjenne ribbein og se tydelig midje, med ikke se noe særlig ribbein eller hofteben osv. Da er den for tynn. 

Rått er mer lettfordøyelig enn tørrfôr. Har et nylig eks på det personlig da hunden fikk tørt når innlagt på dyresykehuset og kastet opp kun tørrfôr hele to dager etter hjemkomst (altså ikke spist dette på to døgn).


For de fleste hunder er det dog ikke et stort problem å fôre sammen, men ville anbefalt å fullt bløte opp tørt først om det skal blandes med rått/ferskt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilder på at man ikke skal blande? For VOM anbefaler jo det motsatte på sine sider.
 

Quote

Blande tørrfôr og VOM og hundemat?

Alle blandingene våre egner seg ypperlig som tilleggsfôr. Flere blandinger er også svært gode som fullfôr. Du kan gjerne blande VOM med tørrfôr i det mengdeforholdet du ønsker og som er riktig for din hund. Det kan være lurt å blande til hvert måltid fremfor å f.eks. gi tørrfôr til frokost og kjøtt til kvelds.

Om du ønsker å bytte fra tørrfôr til kjøtt skal du vite at de fleste hunder klarer denne overgangen fint. Vi anbefaler generelt et gradvis skifte som ved alle andre endringer i fôr. Start med en mindre mengde i hundens eksisterende fôr og øk gradvis mengde VOM.

Vom og Hundemat skiller seg fra tørrfôr ved at det inneholder mer vann (naturlig, ikke tilsatt) og mer fett. VOM serien inneholder kun protein av animalsk opprinnelse og ingen karbohydrater (unntak DIGESTIVE). Protein-nivået i VOM serien, når man regner % av omsettelig energi, ligger på det samme nivået som i tørrfôr (24-32%).

Når du blander tørrfôr med VOM serien vil det totale innholdet av fett bli høyere på bekostning av karbohydrater og proteinkvaliteten vil øke.

Når det gjelder mineral- og vitamininnholdet i VOM serien skiller ikke dette seg særlig fra tørrfôr, og verdiene forskyves lite ved blanding av tørrfôr.

Du kan derfor trygt blande tørrfôr og Vom og Hundemat i det blandingsforholdet du ønsker. Det kan være lurt å blande til hvert måltid fremfor å f.eks. gi mer tørrfôr til frokost og mer VOM til kvelds.

https://vomoghundemat.no/riktig-hundemat/

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, jma said:

Åh, jeg har alltid hørt omvendt, og at blanding ikke er ideelt ?‍♀️ Har ikke lest noe artikler på det, kun lest mange diskusjoner på nett rundt temaet. 

Ok, skulle gjerne visst hva de bygger den påstanden på. :) Jeg har alltid blandet siden det er V&Hs anbefaling, men kan jo finnes noe nytt som er kommet fram om blanding som jeg ikke vet om.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også gi 2% av forventet voksenvekt av v&h. F.eks min kortis ca 22 kg som voksen = 440g vom pr dag. 50% av det = 220g. 

Og så må man såklart se ann hvordan vekten deres er mens de vokser. Hunden er alltid fasiten, så ikke se deg blind på tabellene på fôrsekkene etc, det er anbefalinger basert på gjennomsnittet.

Husk også å eventuelt regne med godbiter, på kursdager går det gjerne ekstra mye godbiter og da kan de gjerne få litt mindre mat om de begynner å bli litt lubbne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Jeg gir sjeldent måltider til valp. Det meste av valpens mat blir brukt til aktivisering gjennom dagen. Jeg har derfor heller ikke vært spesielt nøye på mengde, men har en viss ide og gir etter hold. Valpene er ofte såpass aktive og vokser så fort at jeg har personlig ikke hatt noen problem med at jeg har gitt for mye. Men skulle det skje (sikkert større utfordringer på valper av små raser), så er det bare å kutte ned litt.

Jeg gir som regel vom i kong som fryses og serves som aktivisering når jeg selv vil ha fred, eller som hjelp til å roe ned en overtrøtt og hektisk valp. Gjerne flere ganger i løpet av dagen. Tørrfôr brukes til trening og godbitsøk, samt belønning for å høre etter og stoppe uønsket atferd. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...