Gå til innhold
Hundesonen.no

Bytte fra VOM til tørrfôr fordi hun ikke er interessert i godbiter?


Valpeprat
 Share

Recommended Posts

Hei! Usikker på om dette burde postes i treningsutfordringer eller ernæring. Poster her, og håper det blir riktig. 

Har en Golden retriever valp på 4 måneder. Hun får VOM Puppy, 225 g x 3 om dagen. Vi har noen utfordringer med henne. Har nettopp startet på valpekurs, og sliter med å få kontakt på timene.
Hun er så gira på alt som skjer rundt, de andre hundene og menneskene. Hun drar ekstremt, står på to bein i halsbåndet og hoster, harker og peser. Roer hun seg litt er det for å snuse på alt rundt. Hun går i ring rundt oss og ser andre veien mens vi holder henne igjen i båndet. Uansett hvor "morsomme" vi gjør oss vil hun ikke se i vår retning. Slik er hun også på tur/ved passeringer eller i andre miljøer der det er andre levende vesener (dyr eller mennesker).

Ja, dette er kanskje rasetypisk og hun er en valp, men det er så ekstremt, slitsomt og ønsker å lære henne å ta/få kontakt med oss. Har trent -mye- på kontakt hjemme, inne og ute. Når det er triggere i nærheten hjelper det ikke.

Vi har prøvd alle tenkelige godbiter (fiskepudding, kjøttboller, ost, grilla kylling, grillpølse, tubeost, mange ulike kjøpegodbiter, pølser fra JR Pet, "den geniale godbiten" (hjemmelaga) til Hun om hund, etc. Ingenting er interessant i situasjonene beskrevet over.

Sist valpekurs ga instruktøren også opp, hun er bare ikke interessert i godbitene (hadde da med fiskepudding, ost og kjøttboller). Instruktøren henta en ball for å teste å belønne med det, men det var heller ikke mer interessant enn alt rundt henne.
Fikk snakke med en annen instruktør også, og begge mente at det kanskje kan hjelpe å bytte maten hun får daglig fra VOM til tørrfôr. Hun er veldig glad i VOM, så teorien var at hun kanskje kan bli mer glad i godbiter om hun får tørrfôr daglig istedenfor VOM. Vi liker forsåvidt VOM, det skal jo gi fin pels, mindre avføring etc, og er redd dette endrer seg på tørrfôr (vurderer da Farmina, Orijen, Acana eller Farm Food). 

Er det noen som har vært i samme situasjon, har erfaring med at hunden ikke vil ha godbiter fordi den får VOM og er så glad i det? Eller har noen teorier/tanker rundt dette? Takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er "gode nok" godbiter  er situasjonsbetinget, og belønningen må ha høyere verdi (for hunden) enn alternative morsomheter. Synes også det kan høres ut som dere er for tett på forstyrrelsene? Med min hund hadde jeg store utfordringer da vi gikk på innkallingskurs, fordi ingenting i verden var bedre enn å løpe bort til alle de spennende menneskene på kurset. Løsningen for oss ble å trene på mye større avstand (vi startet på flere hundre meter før vi gradvis kunne trene nærmere og nærmere de andre) og finne en skikkelig jackpotbelønning. For min hund var det leverpostei, for en annen hund på kurset var det å leke med en vinkork, og en tredje fikk snuse på en løpetispe som belønning. 

Du skriver også at hunden er 4 mnd, og det kan være en vanskelig periode hvis hun er midt i tannfellinga. I den alderen fantes det ikke en belønning i verden som var god nok for min hund, til og med blodpølse spytta hun rett ut. Så jeg ville ikke stilt så høye krav i en sånn situasjon.

Endret av Wilhelmina
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Hva som er "gode nok" godbiter  er situasjonsbetinget, og belønningen må ha høyere verdi (for hunden) enn alternative morsomheter. Synes også det kan høres ut som dere er for tett på forstyrrelsene? Med min hund hadde jeg store utfordringer da vi gikk på innkallingskurs, fordi ingenting i verden var bedre enn å løpe bort til alle de spennende menneskene på kurset. Løsningen for oss ble å trene på mye større avstand (vi startet på flere hundre meter før vi gradvis kunne trene nærmere og nærmere de andre) og finne en skikkelig jackpotbelønning. For min hund var det leverpostei, for en annen hund på kurset var det å leke med en vinkork, og en tredje fikk snuse på en løpetispe som belønning. 

Du skriver også at hunden er 4 mnd, og det kan være en vanskelig periode hvis hun er midt i tannfellinga. I den alderen fantes det ikke en belønning i verden som var god nok for min hund, til og med blodpølse spytta hun rett ut. Så jeg ville ikke stilt så høye krav i en sånn situasjon.

Takk for svar. Hun er midt i tannfellinga ja, har lurt på om det kan være ekstra vanskelig nå på grunn av det, samtidig har det jo vært sånn siden vi fikk henne (at ingen belønning er høy og god nok). Snart vil det ikke finnes noe mer vi kan prøve, når hver belønning må slå noe hun har fått før, går man jo tom for ting til slutt. Jeg kan jo ikke akkurat mate henne en bæsj jeg finner i skogen fordi det er jackpotbelønning, for å sette det på spissen? (det føles så ille nå). Som sagt kan det være ekstra vanskelig nå, men jeg klarer ikke helt å se forskjellen på henne nå og for 2-3 måneder siden. 

Har planer om å lage oss et ordentlig regime for trene mer miljøtrening/ro, og å starte lenger unna triggere som du skriver. Det går jo ikke på valpekurset. Vi ble plassert lengst unna de andre mot veggen, men der blir man tett på uansett. På småturer er det heller ikke lett, da kommer man jo ikke utenom folk som går forbi.

Får din tørrfôr eller råfor/VOM @Wilhelmina? Kanskje det ikke er så lurt å teste å gå over til tørrfôr nå som hun er midt i tannfellinga, så kanskje vi i så fall bør vente til hun er ferdig med det? Føles bare litt håpløst når selv erfarne hundeinstruktører ikke skjønner henne. Er jo verdt å teste dette med tørrfôr for å se om det kan få henne interessert i godbiter (vi har prøvd leverpostei også forresten, og sånn eksklusiv leverpaté fra en nettbutikk. ? Og leker). Beklager om jeg virker litt motløs, men er sliten og ser ingen forbedringer, har gjort så mye og brukt mye penger på godbiter, leker, kurs/trener) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutes ago, Valpeprat said:

Får din tørrfôr eller råfor/VOM @Wilhelmina? Kanskje det ikke er så lurt å teste å gå over til tørrfôr nå som hun er midt i tannfellinga, så kanskje vi i så fall bør vente til hun er ferdig med det? 

Min råfores, men jeg tror egentlig ikke det har så mye å si. Det ble en fornuftig hund av henne også når hun var ferdig med den verste valpetida ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker litt som Wilhelmina, og har også en på 4 mnd nå som akutt synes ting er vanskeligere nå når tannfelling er i gang. 

Du skriver ingenting om det som jeg ser i farta med egen gremlinvalp, men regner med hun ikke er mett før dere drar på kurs? 

Ellers er det bare å smøre seg med tålmodighet, og evt øke avstanden til forstyrrelsen, stå i utkanten av gruppa, og trene på tingene dere har fått innspill på på kurs, hjemme istedenfor mellom kurskveldene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Nathalie_ skrev:

Jeg tenker litt som Wilhelmina, og har også en på 4 mnd nå som akutt synes ting er vanskeligere nå når tannfelling er i gang. 

Du skriver ingenting om det som jeg ser i farta med egen gremlinvalp, men regner med hun ikke er mett før dere drar på kurs? 

Ellers er det bare å smøre seg med tålmodighet, og evt øke avstanden til forstyrrelsen, stå i utkanten av gruppa, og trene på tingene dere har fått innspill på på kurs, hjemme istedenfor mellom kurskveldene ?

Nei, kun fått frokost ja! Spurte instruktøren om vi burde droppa den og, men det synes han ikke. Dessverre ikke mulig å stå lenger fra de andre i disse lokalene (er ikke uendelig plass)?, men det skal vi absolutt gjøre når vi trener ellers i andre settinger.

Kontakt og "værsågod" er det vi øver aller mest på hjemme og ute i hagen, og på tur/i skogen når det ikke er andre tilstede, og det har hun blitt veldig god på der. Øver alltid før hun får mat, i gangen før vi går ut/når vi kommer inn. Inn og ut av bilen, alle dører, før hun får måltid, etc. Hun kan holde kontakten ganske lenge innendørs. Så det er kanskje mengdetrening i ulike settinger som vil hjelpe mer, og gradvis nærme oss forstyrrelsene. Så får vi bare teste tørrfôr og heller gå tilbake til Vom om det ikke er noen endring uansett. Den ultimate belønningen for henne er jo å få hilse på noen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig ikke et forbytte hjelper jeg. En retriever er i utgangspunktet veldig glad i mat, noe annet tilhører unntakene og pubertetstider ? Jeg tror ikke den blir mer glad i det dere serverer på kurs og trening, og den får noe "kjipere" i forkant. 

Det er jo en veldig sosialt orientert rase, så det er ofte dette som er det vanskelige med retrievere. Gode råd er kommet om å øke avstanden. Ellers kan dere øke sakte men sikkert vanskelighetsgraden  på kontakttreninga hjemme. Bruk de andre hjemme som forstyrrelser når hun er blitt god på kontakt hjemme. Kanskje har dere på valpekurset gjennomgått noen "valgøvelser", eller hva man kaller det? Isåfall, gjør det hjemme og gjør det enklere. Finn ut hva som er "triggere" hjemme, og gjør de mindre vanskelig når dere begynner å trene på det.

Valgøvelser - du har hunden i litt kort bånd, har trent noen runder med kontakt og valpen er "på". Noen andre i familien snakker til deg eller valpen. Du belønner og jobber med valpen når den kikker på deg. Er det for vanskelig kan det i starten holde med at noen går ut av et rom, går forbi uten å kikke på valpen osv. Du belønner når den snur seg mot deg, når den "velger" deg. I starten kan du belønne i det du føler at den tenker å snu seg, har halvvegs snudd seg, er på veg til å snu seg. Så kan dere gjøre det mer vanskelig hjemme. Noen lokker på valpen. Noen lokker med mat på valpen. Når dette går fint, så kan dere "bruke" gjester når de er på besøk. La de lokke på valpen mens den sitter ved siden av deg i bånd. 

Når ting funker inne, kjører dere samme greia ute i hagen. Ut på tur. I skogen. 

Lykke til.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, LinL said:

Kanskje har dere på valpekurset gjennomgått noen "valgøvelser", eller hva man kaller det? Isåfall, gjør det hjemme og gjør det enklere. Finn ut hva som er "triggere" hjemme, og gjør de mindre vanskelig når dere begynner å trene på det.

Sladretrening, tror jeg vi kalte det i "gamle dager". En veldig fin øvelse som det absolutt er verdt å bruke litt tid på :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg belønner med V&H på tube, og de ukene jeg er skikkelig motivert prøver jeg å la all maten bli inntatt i form av trening. Kjedelig kontakttrening inne har hjulpet enormt på generell kontakttrening, selv om det selvsagt er vanskelig ute. 

Jeg tiner disse pølsene, stapper de i tuber og legger de i kjøleskapet. Hvis motivasjonen for tørrfor er der hjemme, bruker jeg det. Jeg er ikke så nøye på hvor mye mat hunden får så lenge hun holder vekta og hun får selvsagt mat i skål når jeg ikke gidder å trene. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Smartingen said:

Jeg belønner med V&H på tube, og de ukene jeg er skikkelig motivert prøver jeg å la all maten bli inntatt i form av trening. Kjedelig kontakttrening inne har hjulpet enormt på generell kontakttrening, selv om det selvsagt er vanskelig ute. 

Jeg tiner disse pølsene, stapper de i tuber og legger de i kjøleskapet. Hvis motivasjonen for tørrfor er der hjemme, bruker jeg det. Jeg er ikke så nøye på hvor mye mat hunden får så lenge hun holder vekta og hun får selvsagt mat i skål når jeg ikke gidder å trene. 

Ja det går selvsagt an, hvis v&h er the bomb, så er jo det genialt. Men hvor har du fått kjøpt tube?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb masse med kontakt og forventninger til dere hjemme hvis dere ikke allerede gjør det. Det er ikke sikkert at godbiter fungerer spesielt bra som belønning i den alderen der - spesielt når forstyrrelsene blir kraftige. Min goldenjente spyttet titt og ofte ut det som var av godbiter dersom hun var gira nok på andre ting - da var det kun lek som gjaldt - og de gangene mat fungerte så kunne jeg i alle fall ikke bare stå som en fôrmaskin og levere maten, men den måtte lekes med maten med med stor innlevelse. Mer tungvint under kurs og slikt å belønne med lek (hun foretrakk drakamp), og litt uglesett i noen miljøer, men man må bruke det verktøyet som fungerer tenker nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, LinL skrev:

Ja det går selvsagt an, hvis v&h er the bomb, så er jo det genialt. Men hvor har du fått kjøpt tube?

På Outnorth.no i alle fall. De er kjekke, jeg har prøvd det også ?

Men veldig godt tips med trening som foreslått, med gradvis flere forstyrrelser! Det skal vi gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok kjørt opp lekeinteressen i en slik hund. Gir valpen på en eller noen spesifikke leker hjemme som den ikke har tilgjengelig til vanlig, bruk disse kun til trening. Gjerne noe med tau på så leking skjer med dere og ikke borte fra dere. 

Lag litt baluba, la det være jul, nyttår og bursdag når disse leken er fremme. Og belønn med noe godt når dere avslutter. Start med korte, korte økter hjemme, og heller flere ila dagen. Når valpen er giret på leken så kan dere begynne å bruke den som belønning ved kontakt etc hjemme, og så gradvis avansere med forstyrrelser. (Alt ettersom hvor gøy valpen synes det er) 

Start med ting dere kan trekke dere lenger bort ifra ved behov sånn at dere så godt som alltid får til lek med dere. Legg opp til suksess! ?

Lek som belønning er hakket mer slitsomt og man driver hundene opp i drift/stress. Men det er noe med å klare å være mer gøy enn omgivelsene, men ikke glem å også trene ro/kunne slappe av i samme miljø ved andre anledninger, så ikke dere får en hund som er umulig å "skru av". 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/21/2022 at 12:39 PM, LinL skrev:

Ja det går selvsagt an, hvis v&h er the bomb, så er jo det genialt. Men hvor har du fått kjøpt tube?

Jeg kjøpte noen på ebay, husker ikke navnet i farta men er beregnet for mat på camping/klatretur(???). Jeg kjøpte kanskje 6 stykk når jeg først kjøpte, og får 2,5 tuber på en 500g pølse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Smartingen said:

Jeg kjøpte noen på ebay, husker ikke navnet i farta men er beregnet for mat på camping/klatretur(???). Jeg kjøpte kanskje 6 stykk når jeg først kjøpte, og får 2,5 tuber på en 500g pølse. 

Åja. Jeg haar nemlig sett sånn for hundetrening, som fylles på i enden og har med ei klype/rulle. Men finner den ikke på noen butikk :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, LinL skrev:

Åja. Jeg haar nemlig sett sånn for hundetrening, som fylles på i enden og har med ei klype/rulle. Men finner den ikke på noen butikk :( 

Det er den jeg har! (som nevnt kjøpt på Outnorth.no). Den er veldig kjekk å fylle Vom i, er kun VOM & H jeg har brukt den til. Valpen min er jo ikke interessert selv i det når det er noe annet spennende i nærheten, men da får vi i det minste brukt maten hennes til belønning når det ikke er forstyrrelser rundt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1/21/2022 at 7:38 PM, Rocket skrev:

Jeg hadde nok kjørt opp lekeinteressen i en slik hund. Gir valpen på en eller noen spesifikke leker hjemme som den ikke har tilgjengelig til vanlig, bruk disse kun til trening. Gjerne noe med tau på så leking skjer med dere og ikke borte fra dere. 

Lag litt baluba, la det være jul, nyttår og bursdag når disse leken er fremme. Og belønn med noe godt når dere avslutter. Start med korte, korte økter hjemme, og heller flere ila dagen. Når valpen er giret på leken så kan dere begynne å bruke den som belønning ved kontakt etc hjemme, og så gradvis avansere med forstyrrelser. (Alt ettersom hvor gøy valpen synes det er) 

Start med ting dere kan trekke dere lenger bort ifra ved behov sånn at dere så godt som alltid får til lek med dere. Legg opp til suksess! ?

Lek som belønning er hakket mer slitsomt og man driver hundene opp i drift/stress. Men det er noe med å klare å være mer gøy enn omgivelsene, men ikke glem å også trene ro/kunne slappe av i samme miljø ved andre anledninger, så ikke dere får en hund som er umulig å "skru av". 

Takk, vi har forsøkt å belønne med leker også, men jeg sliter nok litt med å lage ekstrem full fest og baluba når det er passeringer på gata. Og hvilken retning skal man løpe ved passering? ? Løper man mot de passerende kommer man jo nærmere, løper man i andre retningen vil de jo ta oss igjen på en sti uansett når vi egentlig skal i den retningen de passerende kommer (dersom det ikke er mulig å trekke seg unna til en av sidene).

Jeg har egentlig liten tro på at jeg noen gang klarer å gjøre meg morsom nok til å overgå noen vi møter, i tillegg blir hun jo gira av det som du sier, og hun stresser seg opp så fort. Så vil helst unngå å bidra til mer stress? Tror løsningen er uendelig mengdetrening på å desensitivere, og enda mer rotrening. Alt vi gjør inne er rotrening, så hun må jo få utløp for energien ute. Og i tillegg bør hun da trene ro og miljøtrening ute hver dag, men også være aktiv så hun får utløp for energien. Hun får mye mental aktivisering inne også, da. Men døgnet har jo bare så mange timer, blir stressa av alt vi burde gjøre som vi rett og slett ikke rekker i løpet av en dag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...