Gå til innhold
Hundesonen.no

Avles det for mange Border Collier?


tm10080
 Share

Recommended Posts

Jeg vil starte med å si at dette er ikke noe bastant eller skråsikkert innlegg, men for å lufte noen tanker. Jeg har sett og hørt en del ting som får meg til å stusse litt, og lurer på hva de som har mer kunnskap/innsikt tenker om dette med BC oppdrett. Jeg kjenner til en del sauebonder som er "veteraner" i gjetermiljøet og driver oppdrett. Mer enn en gang har det blitt satt valper på en tispe så først i etterkant prøver eier å finne forvert for tispe og kullet eller selge tispa drektig. Har også sett eksempler på valper de mer eller mindre villig til å gi bort. På border collie norge (facebook gruppe) legges det til stadighet ut bilder av kulle med informasjon om at det fremdeles er ledige valper. Jeg undres på hvorfor noen velger å få kull viss det er en utfordring å finne kjøpere egentlig. Er det bare slik med noen typer brukshunder? Ser for meg noe lignende med sledehunder kanskje, uten at jeg har noen erfaring med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har absolutt ikke lyst til å kjøpe meg en BC, men har alltid tenkt at HVIS jeg skulle gjort det, så hadde jeg sannelig hatt mange kull å velge mellom. Og det er jo en fordel for oss kjøpere ?

Prisen på BC er jo mye lavere enn for de fleste andre raser, så jeg vil tro at markede er delvis mettet(?) De få jeg skjenner som driver på med oppdrett av BC, setter gjerne valper på tispa for å kunne beholde (i hvert fall) en valp selv. De holder seg helst til sine egne linjer, og henter sjeldent tispevalper utenifra. (Bedre å tjene litt penger på salg av valper, enn å bruke litt penger på å kjøpe seg en valp)

De fleste valpene blir nok solgt, men om de får de rette eierne som kan håndtere en slik arbeidshund er jo ett annet spørsmål.

 

Endret av Rufs
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Rufs skrev:

Jeg har absolutt ikke lyst til å kjøpe meg en BC, men har alltid tenkt at HVIS jeg skulle gjort det, så hadde jeg sannelig hatt mange kull å velge mellom. Og det er jo en fordel for oss kjøpere ?

Prisen på BC er jo mye lavere enn for de fleste andre raser, så jeg vil tro at markede er delvis mettet(?) De få jeg skjenner som driver på med oppdrett av BC, setter gjerne valper på tispa for...

De fleste valpene blir nok solgt, men om de får de rette eierne som kan håndtere en slik arbeidshund er jo ett annet spørsmål.

 

Ja, en del av problemet (om det er så voldsomt at man kan kalle det et problem) er kanskje at mange som driver med gjeting heller setter kull på ei tispe når de ønsker seg en valp eller to istedet for å kjøpe. Det er nok ikke for ingenting denne rasen topper omplasseringslistene heller. Har selv BC som er omplassert idag, og kunne sikkert fått fatt på 3 til imorgen. Enten fra gård som ikke duker til gjeting eller fra hjem som ikke duker som familiehund. 

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...