Gå til innhold
Hundesonen.no

Aktivitetsbehov til en Islandsk fårhund


Islandskfårehund
 Share

Recommended Posts

Hei,

Jeg lurte litt på om noen vet hva aktivitetsbehovet til en islandsk fårehund/islandshund er? Når jeg søker opp, så står det at de trenger "moderat"/"average" med mosjon, men jeg skjønner ikke helt hva dette betyr. På animals.net så står det at 30-60 min med fysisk aktivitet er nok. Stemmer det? Kan en islandsk fårehund ha det bra med kun 30-60 minutter med gåtur per dag? Har også forstått at de trenger mental aktivisering. Hvor mye er det snakk om her, og kan dette dekkes ved hjelp av ulike aktiviteter innendørst (som lydighetstrening, lukte seg frem til ting etc.?)

Link til animals.net siden: https://animals.net/icelandic-sheepdog/#:~:text=The Icelandic Sheepdog is athletic,backyard playtime%2C or canine sports. 

Ønsker gjerne så spesifikk informasjon som mulig om hva minstekravet er i form av mosjon og mental aktivisering for at en islandsk fårhund skal ha det bra. 

 

Jeg spør ikke fordi jeg vil legge inn så liten innsats som mulig, men fordi jeg vil ha et så tydelig bilde av hva det krever å ha en islandsk fårhund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pingeling skrev:

Nå har jeg ingen erfaring med rasen, men jeg vil med en gang si NEI. Det du må huske på er at sider som er myntet på et Amerikansk publikum vil ha en helt annen forståelse av hva som er "moderat" tur.





 

De islandshundene jeg vet om, får MYE tur, de egner seg også godt til lydighets/bruks. Dette er hardføre gjetere som er skapt for mye jobbing. Jeg ville ha henvendt meg til raseklubben og fått kontakt med folk som kjenner rasen.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått svar fra to fra raseklubben, og da virker det som at en god tur på minst en times tid i tillegg til kortere tisseturer spredt utover dagen og mental aktivisering er en bra mengde, men at det varierer fra individ til individ hvor mye mosjon og aktivisering de trenger. 

Ja, jeg har skjønt at de kan bjeffe en del, men der virker det også som at det er individuelle forskjeller fra hund til hund og at det kan være mulig å trene dem på ikke å bjeffe så ekstremt mye hvis man starter når de er valp og er veldig konsekvent med det. 

Tusen takk for svar og tips! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Islandskfårehund skrev:

Har fått svar fra to fra raseklubben, og da virker det som at en god tur på minst en times tid i tillegg til kortere tisseturer spredt utover dagen og mental aktivisering er en bra mengde, men at det varierer fra individ til individ hvor mye mosjon og aktivisering de trenger. 

Ja, jeg har skjønt at de kan bjeffe en del, men der virker det også som at det er individuelle forskjeller fra hund til hund og at det kan være mulig å trene dem på ikke å bjeffe så ekstremt mye hvis man starter når de er valp og er veldig konsekvent med det. 

Tusen takk for svar og tips! :) 

Vi klarte ikke å trene vår på det. Og de gjeter jo ved å bjeffe, varsler på rovfugl ved å bjeffe, så det ligger veldig naturlig for dem å bjeffe. Jeg var på islandshundutstillingen noen år (bare så på) og så at vi ikke var alene om det. På den annen side møtte jeg to islandshunder i Stocholm, og de var veldig rolige og med lite lyd. Men jeg kommer ikke til å kjøpe islandshund igjen, pga lyden. Jeg orker ikke. Ellers er det en flott rase. 

PS: tilogmed Shakespeare har nevnt islandshund i Henry V: Ti med deg du islandshund, du spissørede kjøter fra island :)

 

Endret av Megmedhusky
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Megmedhusky said:

Vi klarte ikke å trene vår på det. Og de gjeter jo ved å bjeffe, varsler på rovfugl ved å bjeffe, så det ligger veldig naturlig for dem å bjeffe. Jeg var på islandshundutstillingen noen år (bare så på) og så at vi ikke var alene om det. På den annen side møtte jeg to islandshunder i Stocholm, og de var veldig rolige og med lite lyd. Men jeg kommer ikke til å kjøpe islandshund igjen, pga lyden. Jeg orker ikke. Ellers er det en flott rase. 

PS: tilogmed Shakespeare har nevnt islandshund i Henry V: Ti med deg du islandshund, du spissørede kjøter fra island :)

 

Ok. Men hvor mye bjeffing var det snakk om? Ble det bjeffing dagen lang nesten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyd er svært rase- og individbetinget, med mindre man kuer hunden helt til taushet (noe som selvsagt ikke er forsvarlig) handler det lite om trening, blir på akkurat samme måte som å trene en jakthund til å ikke ha jaktinstinkt, en trekkhundrase til å ikke ha trang til å trekke etc etc. Viktig å være klar over når man velger rase. 
 

(Det sagt kan trening selvsagt ha noe å si, men spisshunder generelt vil ha mer lyd enn en hel del andre raser.) 

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skulle bytte rase så leste jeg alt jeg kunne finne om gemytt og egenskaper. Min rase er kjent for å stjele, ødelegge inventar når den kjeder seg, kan ha tendens til å være skarp i gemyttet, vanskelig å ha løs, kan være sur mot fremmede hunder, er vanskelig å trene, og mange er utbryterkonger. 

Min tanke var som så:
Dersom jeg får et individ som har en eller flere av de negative egenskapene, kan jeg leve med det i 10 år?

Det er kanskje et negativt tankesett, men da slipper man å ende opp i en håpløs situasjon. Jeg er veldig glad jeg forberedte meg sånn, for min hund har 5 av de 7 egenskapene jeg nevnte over.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pingeling skrev:

Da jeg skulle bytte rase så leste jeg alt jeg kunne finne om gemytt og egenskaper. Min rase er kjent for å stjele, ødelegge inventar når den kjeder seg, kan ha tendens til å være skarp i gemyttet, vanskelig å ha løs, kan være sur mot fremmede hunder, er vanskelig å trene, og mange er utbryterkonger. 

Min tanke var som så:
Dersom jeg får et individ som har en eller flere av de negative egenskapene, kan jeg leve med det i 10 år?

Det er kanskje et negativt tankesett, men da slipper man å ende opp i en håpløs situasjon. Jeg er veldig glad jeg forberedte meg sånn, for min hund har 5 av de 7 egenskapene jeg nevnte over.

Nå ble jeg nysgjerrig på hvilken rase du har :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Grønn said:

Nå ble jeg nysgjerrig på hvilken rase du har :)

Basenji. Katteaktig urhund med sterkt jaktinstinkt som er veldig nysgjerrig og stikker nesen sin i ALT. Som enkelt hopper opp på kjøkkenbenken, elsker å sitte i høyden, og gjerne slapper av i vinduskarmen i timesvis. Min jente følger reglene når det er folk til stede, men all bets are off når hun blir alene.

Hundekameraet viser at det første hun gjør når vi forlater huset er å hoppe opp på stuebordet og sette i et ulveul. Når ingen kommer tilbake, så tar hun runden og sjekker om det er noe nytt og spennende hun kan spise eller underholde seg med. ?  

Nå er ikke alle basenjier sånn, men man må være klar over at det ikke er usannsynlig å få et individ som finner på litt forskjellig. Man får også vanligvis en ekstremt familiekjær hund som er fornøyd med livet så lenge de får tur og et varmt fang å sitte i. Og etter jeg fant rømningssikker sele så er det et veldig enkelt hundehold, og jeg skal få en til. ❤️

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...