Gå til innhold
Hundesonen.no

Japanske urhunder: Kai/Hokkaido


Karen123
 Share

Recommended Posts

13 timer siden, Karen123 skrev:

Hei! 
Jeg er veldig intressert i Kai og Hokkaido. Er det noen som vet om det finnes oppdrettere i Finland/Sverige/Norge på disse rasene? Er i kontakt med en Kai oppdretter i Norge, men hadde vært fint å komme i kontakt med flere. 
 

Kan jeg spørre hvorfor du har tenkt på disse to rasene?  :) Skal man dømme  ut fra hva man kan finne om disse på nett, så er dette definitivt ikke raser for ‘Hvermansen’ eller for enkelt hundehold i vanlig forstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er urhunder og det medfører et annet gemytt og adferd enn hos «vanlige» raser. Jeg fikk min første Grønlandshund på begynnelsen av 2000-tallet, og begynte med hundekjøring. Hadde 10 hunder, men avviklet kennelen i 2012 ettersom det tok for mye tid. Nå ønsker jeg en hund, men ønsker ikke grønlandshund igjen ettersom de blant annet er veldig store. 
Vil likevel ha en urhund med det selvstendige og noe egenrådige gemyttet ettersom jeg rett og slett forstår meg bedre på en hund med det «språket». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Karen123 skrev:

Nei det er urhunder og det medfører et annet gemytt og adferd enn hos «vanlige» raser. Jeg fikk min første Grønlandshund på begynnelsen av 2000-tallet, og begynte med hundekjøring. Hadde 10 hunder, men avviklet kennelen i 2012 ettersom det tok for mye tid. Nå ønsker jeg en hund, men ønsker ikke grønlandshund igjen ettersom de blant annet er veldig store. 
Vil likevel ha en urhund med det selvstendige og noe egenrådige gemyttet ettersom jeg rett og slett forstår meg bedre på en hund med det «språket». 

Jeg forstår begeistringen for ‘urhund’ :) Så lenge man er virkelig klar over hva man får  i hende og hvilke begrensninger og ansvar dette kan medføre på ymse vis og ikke minst har rikelig erfaring med ‘uvanlige’ hunder , burde det gå bra . Ville  vært interessant å høre erfaringer ( uten rosemaling..) fra folk som har/har hatt disse rasene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønlandshund er også en urhund med en primitiv og selvstendig adferd og sterke instinkter. Den har også jaktinstinkt og går generelt sett ikke overens med andre hunder av samme kjønn. Enkelte hevder (kort fortalt) at inuittene fra Grønland importerte hunder fra Asia som dem brukte som sledehund og som nå er blitt det vi kjenner som grønlandshund i dag. Om man ser på bilde av de japanske urhundene ser man visse likhet med grønlandshund. Blant annet de skråstilte øynene. Jeg er født og oppvokst  i hundefamilie med rottweiler og schaferhund. Likevel har jeg aldri hatt så god kjemi med noen hund som jeg hadde med mine grønlandshunder. De er så lette å lese og dermed mye enklere (for meg) å leve sammen med. 
i tillegg bor jeg i Norges nordligste fylke bak vår herres rygg midt mellom fjell og sjø. Nærmeste nabo bor 1 km fra oss ingen i området driver med sau eller andre dyr. Eneste er at vi har reinsdyr i området på sommeren som trekker over fra Finnmarksvidda hver vår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...