Gå til innhold
Hundesonen.no

Utagerende i bånd


marim
 Share

Recommended Posts

Hei! 

Hadde en kjip opplevelse her om dagen da jeg gikk tur med mine to huskyer. De er to relativt uproblematiske hunder til vanlig, aldri opplevd liknende med de så dette bekymra meg. 

Hadde de begge foran meg i magebeltet. Før verken jeg eller hundene rakk å reagere kom en labrador bort til oss, og vipps så lå jeg i grøfta og bikjene hadde dratt meg over ende mens de barka sammen med den andre hunden. Alt skjedde så fort, hadde jeg sett det kom en løs hund bort mens mine var i bånd hadde jeg jo trekt mine nærmere meg for å ha kontroll, men det rakk jeg rett og slett ikke. Fikk allikevel fort kontroll, og fikk dratt mine vekk og den andre eieren fikk ropt hunden til seg. 

Selv om det ikke er min feil at det kommer løse hunder bort til mine i bånd, følte jeg allikevel skyld da jeg tror det var min hannhund som satte den dårlige stemningen i gang. Han liker ikke å hilse på ukjente hunder I bånd, jeg tror han blir veldig usikker. Derimot kommer han overens med alt av hunder, både små og store så lenge han får løpe fritt. 

Buede jeg være bekymret for den atferden? Eventuelt hva bør jeg gjøre for å få han til å forstå at selv om han er i bånd så trenger han ikke føle seg trua om andre hunder skulle komme bort?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Litt usikker på hva du kan gjøre for å få han til å forstå at selv om han er i bånd så trenger han ikke å føle seg truet om andre hunder skulle komme bort. Har litt samme problemet selv, men jeg tenker, hunden min er usikker i bånd om andre hunder kommer for nært. Og han har all grunn til det, han sitter fast, og hunder som kommer direkte mot ham nært, er ukomfortabelt og truende. Så klart blir han usikker og ikke liker dette, og det er helt greit. Det får han lov til. Jeg skal ikke presse han til å synes det er ok heller. Jeg bare unngår å la han hilse på andre hunder i bånd når de kommer rett mot oss. Han har ikke noe behov for å måtte hilse i bånd. Og han er også en slik hun som går helt fint overens med andre hunder, så lenge de får løpe fritt.

Så klart var dette en veldig uheldig hendelse for din del, at dere møtte på en løs hund, og ikke din feil i det hele tatt, selv om du sier hunden din satt i gang en "dårlig stemning". Han sa rett og slett bare ifra om at den andre hunden kom alt for nært, og at han ikke var komfortabel og syntes det var greit.

Du trenger nødvendigvis ikke være bekymret for denne adferden om du tar hensyn til det. Men om han stadig hilser på andre hunder i bånd, eller møter på mange andre løse hunder i en slik situasjon, så kan det jo ende i at han til slutt kanskje vil gjøre utfall mot andre hunder.

Så klart kan man jo ikke gjøre noe med om løse hunder kommer bort til dere, så det er jo litt vanskelig. Da får man kanskje prøve å gå unna eller gå en annen vei, om man klarer å se en løs hund et godt stykke i forveien. Eller prøve å stille seg foran hundene sine slik at de ikke får hilset. Men det er jo å vanskelig med tanke på at man ikke vet hvordan den løse hunden reagerer på andre hunder. Men som oftest så liker jeg å tenke at det å møte på en løs hund, er noe man sjeldent gjør, og ikke til daglig.

Synes dere hadde flaks at ingenting galt skjedde. Om den løse hunden dere hadde møtt hadde vært aggressiv, så hadde min usikre hund i bånd tatt igjen og forsvart seg, og det kunne ha endt i en stygg slåsskamp. 

Men jeg tenker i alle fall at du ikke trenger å lære ham å like at andre hunder skal komme bort til ham når han er i bånd. Og som du skriver, om de ellers er uproblematiske, og passeringer eller går fint, så er det nok ikke noe problem her å trene på. Han stoler og er trygg på at du har kontroll på situasjonen og ikke lar andre hunder komme bort å hilse på ham i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar ☺️

Godt å lese det du skriver, for jeg har jo tenkt det samme selv helt siden denne hendelsen. Alikevel har det satt en støkk i meg for jeg koser meg ikke så mye på tur lenger alene med de begge, alltid litt på "vakt" ?

Tror vi hadde litt flaks, om den andre hunden gjorde seg noe vet jeg ikke men hannhunden min kom nå i hvertfall hjem blødende med sår på beinet, men heldigvis ikke store greiene.

Krysse fingrer for at vi slipper å oppleve det igen ? 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...